Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-23, 13:07
  #445
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Vad har det inneburit ekonomiskt?
Medelpriset på el i Sverige 2021 var 63 öre så han har minskat sin elkostnad med 200-700 kr per månad. Medelpriset är överlägset högst på vintern när han inte drog in något så den exakta månadssiffran är mycket lägre.

Jag har antagit att all el som alstras kan användas. Någon som vet om elpaneler ger el som inte används, och vad som händer med den? Om man inte har batterier, som kostar mycket och är dåliga för miljön.
__________________
Senast redigerad av Barents 2022-07-23 kl. 13:10.
Citera
2022-07-23, 13:12
  #446
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
Andrahandssorterade lifepo4 celler från REPT, dock nya och oanvända. De är förmodligen underkända för användning i EV's i kina (gissning) men fungerar alldeles ypperligt som energilagring för hushållsel där urladdning och laddning är mycket mycket lugnare än som EV batteri.

Kapaciteten är ungefär samma som när de var nya. Som sagt de arbetar inte så hårt som solenergi lagring. Under sommaren laddas de ur till 80% under natten och laddas upp till 99% under dagen. Laddas ur till 10% om det är många dagar med skitväder. Har hänt en gång i sommar bara. Då var jag utan el i några timmar (när jag sov) tills på morgonen och då var en 2-3 dagars skitväderperiod över och solen sken fint

Andrahands sorterade batterier från kina som dock är NYA är bäst om du ska lagra solenergi när det gäller pris/kwh. Det gäller dock att hitta en ärlig säljare, det finns många som säljer nästan helt urtjänade batterier som nya.

Någon officiell återförsäljare av EVE's celler i kina är nog säkrast, då är det relativt dyra batterier (dock en bråkdel av priset i sverige) men det är garanterat kvaliteteskontrollerade och godkända batterier från fabriken.. dvs Grade A celler.
Intressant. Var köpte du batterierna?
Låter som ett riktigt bra alternativ.

Ett tips är att kolla upp hur lithiumbatterier fungerar och vad som får dem att åldras.
Det brukar vara så att ha dem uppladdade över 80% eller uppemot 4.2V per cell får dem att åldras snabbare. Det ska tydligen mångdubbla livslängden att istället ha en laddning mellan exempelvis 25-75%.
Se här: https://batteryuniversity.com/articl...ased-batteries
Citera
2022-07-23, 13:28
  #447
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterhjulet
Har inte hunnit läsa igenom alla sidor och ber om ursäkt om detta redan omhändertagits..

Är det någon som försöker eloptimera i hemmet och har erfarenheter av det? Ex köra tvättmaskinen på natten så den är klar på morgonen, koka kaffet sent på natten till en termosbryggare osv..

Tänker att jag ska försöka experimentera lite med varmvattnet för att värma upp det nattetid eller när det är som billigast och sen köra det lite varmare än normalt.. vet inte hur många kronor det finns att spara där men kanske blir något över en vinter.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr_Green
Kolla upp så att du har ett elavtal som går på timpris i så fall. Det är inte standard.

Få har som sagt timdebitering, men det kan ändå vara lönsamt att eloptimera. Många har onödigt stor huvudsäkring, dvs. fast avgift till nätbolaget. Detta speciellt om de haft direktverkande elvärme och ersatt det med något annat.

Om man jämnar ut sina elektriska laster under dygnet kan man få ned behovet av nivå på huvudsäkring. Det är nog troligt att elbolagen inför timdebitering i framtiden, de nya elmätarna klarar förmodligen detta.
Citera
2022-07-23, 13:30
  #448
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
En värmepump för att värme ett stort hus är kanske inte så ekonomiskt vid höga elpriser. Det är ju inte för sent än att sätta in en braskamin och skaffa lite ved innan vintern.

Om nu elen med nätavgifterna kostar 9 kronor per kWh och värmepumpen ger tre gånger så mycket värme som man matar in el går det att uppskatta lönsamheten. Kan man köpa ved för lägre än 3 kronor per kWh så är det lönsamt.
Ja Braskamin är att rekommendera har vedpanna både i huset och verkstad och ved står överallt i mängder här nu. Det som går på el är tvättmaskin, spis, diskmaskin, kyl och frys, kompressor och svets i garaget. El för belysning i hus verkstad och utsidan, ladda telefoner gör jag själv den det är inte den stora förbrukningen.

Så jag får kika på att göra ström till kyl och frys så minskar kostnaden lite till
Citera
2022-07-23, 13:32
  #449
Medlem
Waterlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Vad har det inneburit ekonomiskt?

Sparad el: 6222 kr (Belopp om jag hade köpt motsvarande el)
Såld el: 5984
Skattereduktion: 3397
Elnätsbolag: 125

Summa vinst: 15728 kr

Köpt el: 10914 kWh till ett genomsnitt av 2,3795 kr/kWh (2,4399 med fasta avgifter)
Sålt el: 5662 kWh till ett genomsnitt av 1,0569 kr/kWh (+0,622 för elnät {0,022 kr/kWh} och skattereduktion {0,60 kr/kWh})

Vänligen Näckrosen
Citera
2022-07-23, 13:35
  #450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolackenPatrik
Villaägarna kommer leva som hundar, äta skorpor och nudlar och leta ved i skogen som jag såg dom göra förra vintern.

Villaägare inbillar sig att det är high class att bo i villa men det är för fan mest trashfolk som gör det.
Haha lite avis.
Men du som är så rik har väl ett dussin villor eller?
Citera
2022-07-23, 13:38
  #451
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Haha lite avis.
Men du som är så rik har väl ett dussin villor eller?

Kränkt villaägare hugger direkt 😂 Klart jag har råd med villa. Min br är dyrare än de flesta villor men vem fan orkar leva som en jävla fastighetsskötare hela livet bland fukt, mögelproblem, radon, asbest och en massa jävla slit. Man hör ju hur ni gnäller hela jävla tiden. Nu ska man lyssna på er gråta över elpriserna i 5 år. Patetiskt.

Men uhuhuhu man kan ju grilla uhuhu. 2 veckor sol per år i Sverige. Fan vad kul. Not.
Citera
2022-07-23, 13:43
  #452
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolackenPatrik
Kränkt villaägare hugger direkt 😂 Klart jag har råd med villa. Min br är dyrare än de flesta villor men vem fan orkar leva som en jävla fastighetsskötare hela livet bland fukt, mögelproblem, radon, asbest och en massa jävla slit. Man hör ju hur ni gnäller hela jävla tiden. Nu ska man lyssna på er gråta över elpriserna i 5 år. Patetiskt.

Men uhuhuhu man kan ju grilla uhuhu. 2 veckor sol per år i Sverige. Fan vad kul. Not.
Helt övertygad om att din bostadsrätt är värd mer än min villa.
Det är de flesta bostadsrätter.
Så jag blev inte värst kränkt. Tror aldrig jag blivit kränkt i hela mitt liv faktiskt.
Bara roligt höra en mytoman som bara är avundsjuk vräka ur sig sina ramsor.
Skulle inte vilja ha din bostadsrätt om jag fick den gratis om jag vore tvungen bo i den 2 år.
Lika bra att bo på Tidaholmsanstalten då istället.
Citera
2022-07-23, 13:48
  #453
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Helt övertygad om att din bostadsrätt är värd mer än min villa.
Det är de flesta bostadsrätter.
Så jag blev inte värst kränkt. Tror aldrig jag blivit kränkt i hela mitt liv faktiskt.
Bara roligt höra en mytoman som bara är avundsjuk vräka ur sig sina ramsor.
Skulle inte vilja ha din bostadsrätt om jag fick den gratis om jag vore tvungen bo i den 2 år.
Lika bra att bo på Tidaholmsanstalten då istället.

Försök intala dig själv det. Ditt sketna hus är ditt fängelse, så stanna där du. Din inbillade frihet är ingen frihet, det är en låda med enbart krav, kostnader och hälsorisker. 90% av året sitter du ändå inomhus din skämtare.
__________________
Senast redigerad av PolackenPatrik 2022-07-23 kl. 13:51.
Citera
2022-07-23, 13:59
  #454
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Gifterna försvinner inte bara, de drabbar naturen och djurlivet och även dig för du kommer att få i dig en del av gifterna.
Nejdå, skorstenen är såpass hög att det blåser iväg från mitt hus så jag klarar mig utmärkt.
Det försvinner ut i rymden. Rymdkram.

Jag äter inte från naturen, jag äter McDonalds.
Citera
2022-07-23, 13:59
  #455
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Jag har väl aldrig gnällt om några elpriser.
Nu gav du dig på fel person.

Det är i princip BARA villaägare som gnäller om elpriser. Förra vintern såg jag villaägare gå ut i parkerna som samla ved som om det vore 1800-talet. Och detta är närförort där egnahemhus går för 8-11 mkr. Det är den mest patetiska syn jag sett.
Citera
2022-07-23, 14:03
  #456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolackenPatrik
Det är i princip BARA villaägare som gnäller om elpriser. Förra vintern såg jag villaägare gå ut i parkerna som samla ved som om det vore 1800-talet. Och detta är närförort där egnahemhus går för 8-11 mkr. Det är den mest patetiska syn jag sett.
Så är det nog för villaägare har väl i regel högra kostnader för elen än de som bor i lägenhet.
Här har vi inga parker, men ved är lätt att hitta.
Men just jag har aldrig gnällt om elpriser, inte bränslepriser heller, fast jag valt att ha en bil som drar 1,6 liter milen.
Man gör sina val här i livet och sen får man anpassa sig efter det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback