Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-22, 05:41
  #1045
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putincyka
Gråt.. panik om elpriser .. stoppa EU, ge sverige till Ryssland...

Elpriset ligger på 11 öre just nu. Gått från 200-600 öre för bara några dagar sedan till nära noll. Är fly förbannad över att jag tecknat fast avtal. Finland har ju dragit igång ett nytt kärnkraftverk precis.

Tacka Oden för att vi har finnar till grannar. De räddar ju för fan hela europa från orkerna. Kan se framför mig hur vodkafyllot Ivan springer hem till kreml med sina stulna tunna nerbajsade sommarbyxor i vinter. Hejja pekka!
11 öre i vilken drömvärld då? Den var 120, men blev 360.
Citera
2022-10-22, 05:50
  #1046
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Krig är för jävligt, men det finns ingen svensk som kan göra någonting för att förhindra vad som händer i Ukraina.

Nej troligen inte, men USA kan om de vill. Dock skulle det säkert sätta igång ett nytt världskrig.
Men just nu kanske är tiden att göra det, när Ryssland snart tömt ut all ammunition.

Dock har de ju kärnvapen kvar vilket är skrämmande. Men USA har ju sagt förr att om Ryssland använder kemiska vapen eller kärnvapen så kommer de inte stå utanför längre utan kommer ge sig in i kriget. Med tanke på hur utmattade Ryssland är så skulle de vara chanslösa om USA skulle hoppa in i kriget.
Citera
2022-10-22, 05:53
  #1047
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
11 öre i vilken drömvärld då? Den var 120, men blev 360.

Just nu i skrivande stund 63 öre i hela landet, men så är det också tidig lördagsmorgon.

Ser inte lika fint ut på måndag under dagen skulle jag tro.
Citera
2022-10-22, 06:28
  #1048
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Dom ekonomiska klyftorna ökar som aldrig förr.
Många människor har det extremt bra, jag är en av dom.

Men det finns också dom som kämpar för att hålla näsan över ytan. Jag får själv gå in och stötta min gamla far ekonomiskt varje månad för att pensionen inte räcker. Jag har ensamstående vänner som jobbar men som ändå har det ekonomiskt kämpigt.
Högst sannolikt kan dom tänka ekonomiskt, men ingen kan trolla med knäna.

Mer än två miljoner människor i Sverige har noll i ekonomisk buffert. Att påstå att dom inte kunnat tänka ekonomiskt visar bara att du i grund och botten har en usel människosyn och egentligen bara ser din egen livssituation.

Krig är för jävligt, men det finns ingen svensk som kan göra någonting för att förhindra vad som händer i Ukraina.

Jag förstår självklart att pensionärer eller dom som är sjukskrivna av olika anledningar inte har det lätt i dessa tider.
Nu tänkte jag på dom som har förköpt sig när räntorna har varit låga och belånat sina hus för att köpa bilar båtar husbilar etc etc och levt med tron att räntorna skulle förbli låga.
Citera
2022-10-24, 07:48
  #1049
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pressansvarig
Ja du har helt rätt i sak faktiskt. Men jag menar ut miljösynpunkt- om man bryr sig om sånt - så är det väl positivt ändå. Personligen har jag blivit väldigt rädd över planetens överlevnad de senaste åren. Kanske extra mycket som en produkt av covid där min arbetsgivare hållt mig hemma med dagliga teams-samtal i två dagar år så man har inte träffat en jävel. Vad jag menar är väl att jag tycker det är kuk att planeten går under. :/ och det ger mig mycket psykisk ohälsa.

Planeten kan gå under bäst den vill, men elpriset spelar mindre roll i Indien.
Som du märker är er skräck inför el- och dieselprishöjningarna helt obefogade.
Vi befinner oss nu i vinterns svacka och är du bankrutt pga. elpriserna? Nej, just det.
Nu är det inte längre så skönt att rida häst eller åka båt, det är lite för kallt för det, men nu måste vi låta utredningen om elpriserna ha sin gång och under tiden kan vi låta några andra få dåligt samvete över att de flyger för mycket.
Citera
2022-10-24, 15:40
  #1050
Medlem
TELAVIV91s avatar
Augusti och september hade verkligen höga priser men oktober har hittills haft helt normala priser, och jag har inte lagt märke till att det blåst speciellt mycket och de senaste dagarna har varit blick stilla men ändå är priserna för det mesta under kronan med några topptimmar för priset ligger mellan 1 och 2 kr.
Är det någon som förstår skillnaden mot aug-sep? Är gaspriserna nere igen, är de franska kärnkraften igång igen?
Citera
2022-10-24, 16:40
  #1051
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Augusti och september hade verkligen höga priser men oktober har hittills haft helt normala priser, och jag har inte lagt märke till att det blåst speciellt mycket och de senaste dagarna har varit blick stilla men ändå är priserna för det mesta under kronan med några topptimmar för priset ligger mellan 1 och 2 kr.
Är det någon som förstår skillnaden mot aug-sep? Är gaspriserna nere igen, är de franska kärnkraften igång igen?


Inte samma behov för luftkonditionering i södra Europa kanske. Gaspriserna gick ned i Europa också, och det blåste rätt bra i Danmark och Tyskland.
Citera
2022-12-29, 08:09
  #1052
Avstängd
Är man smart idag tecknar man fast avtal för er som bor i Skåne och Halland! 30.öre!! Tacka denna regering och förlåt Ebba!

Teckna fast avtal nu!
Citera
2022-12-29, 08:21
  #1053
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Är man smart idag tecknar man fast avtal för er som bor i Skåne och Halland! 30.öre!! Tacka denna regering och förlåt Ebba!

Teckna fast avtal nu!
Du kan inte teckna fast avtal till 30 öre bara för att snittpriset för idag råkar ligga på 30 öre. Hur tänkte du där?

Billigaste du kan binda på idag är ca 380 öre i se4...
Citera
2022-12-29, 08:26
  #1054
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Du kan inte teckna fast avtal till 30 öre bara för att snittpriset för idag råkar ligga på 30 öre. Hur tänkte du där?

Billigaste du kan binda på idag är ca 380 öre i se4...



https://www.elbruk.se/

Tecknar man idag får man det priset, ringde nyss vattenfall!
Citera
2022-12-29, 08:28
  #1055
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
Du kan inte teckna fast avtal till 30 öre bara för att snittpriset för idag råkar ligga på 30 öre. Hur tänkte du där?

Billigaste du kan binda på idag är ca 380 öre i se4...

Exakt så.
Och jag tror inte ens att det erbjuds fasta avtal till snittpriset utan det görs rejäla påslag med dagens osäkerhet som grund.
Citera
2022-12-29, 08:37
  #1056
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
https://www.elbruk.se/

Tecknar man idag får man det priset, ringde nyss vattenfall!
Ja, eftersom det är spotpriset får du det priset idag, plus avgifter och skatter mm.

Problemet är bara att imorgon har du spotpriset som gäller för den dagen, plus avgifter osv... Det är mao rörligt elpris, du får snittpriset för månaden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback