Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-23, 12:35
  #433
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Men det använder vi inte i Sverige.
Nej, men Europa använder det och vi är sammankopplade.
Citera
2022-07-23, 12:38
  #434
Medlem
sektledarenIIs avatar
Vad har det inneburit ekonomiskt?

Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Jag har följt denna tråd med stort intresse och kommer här med lite data vad mina solpaneler har producerat under det första året jag har haft dem. Jag har 27 paneler med en teoretisk effekt med 400W/panel. 17 paneler är riktade rakt mot söder där taket lutar med 15° (Två av dem är på ett burspråk en våning nedanför huvudtaket. Också 15° taklutning.) Tio av panelerna är på norrsidan med taklutning 15° (Jo, de ger bidrag, speciellt mornar och kvällar under sommarhalvåret då solen är mer mot norr än söder.) Jag bor i södra delen av Uppland.

Mån kWh
juli21 1400
aug21 1100
sep21 689
okt21 320
nov21 112
dec21 27
jan22 54
feb22 204
mar22 890
apr22 1200
maj22 1500
Jun22 1600

December var mörk blandat med snö eller bar-panel. Januari hade lite snö. I februari hade snön smält.

Vänligen Näckrosen
Citera
2022-07-23, 12:39
  #435
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Din lösning på elbrist är färre energikällor. Det är ju så korkat att man baxnar. Det är brist på el därför att man sagt nej till 80% av vindkraftutbyggnaden de senaste åren. Vi hade haft enorma överskott om allt byggts. Danmark har många gånger fler havsbaserad vindkraft trots att Sverige har mycket mer vatten att bygga på, vi ligger långt efter i utbyggnaden.
Du kan inte bara bygga hur många vindsnurror som helst och säga att det är nettoplus i energi. Elnätet fungerar inte så, det måste vara en stabilitet i nätet och vindsnurror är intermitenta, dvs snurrar bara ibland. Således, ju fler vindsnurror, desto instabilare nät som måste kompenseras med stabila energikällor.

Kombinationen mindre kärnkraft och mer vind är således livsfarlig. Vi har brist på el pga klimatmuppar som stängt ner kärnkraft. Mer vind är INTE mer el. Mer vind = dålig el ibland. Det är inget man bygger ett samhälle på. Även om vi skulle ha så pass många snurror att det täcker hela Sveriges behov på pappret, så skulle det ändå inte fungera.
Citera
2022-07-23, 12:40
  #436
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Vilken batterityp har du, och har du mätt upp hur mycket kapacitet som kvartstår nu efter några år.
Ditt exempel låter billigt och kan lätt bli lönsamt med planerade priser inför vintern.

Enn vattentank, elpatron ov timer är en mycket billig och enkel investering för värme om de planerar att stänga av elen när det är som kallast.

Andrahandssorterade lifepo4 celler från REPT, dock nya och oanvända. De är förmodligen underkända för användning i EV's i kina (gissning) men fungerar alldeles ypperligt som energilagring för hushållsel där urladdning och laddning är mycket mycket lugnare än som EV batteri.

Kapaciteten är ungefär samma som när de var nya. Som sagt de arbetar inte så hårt som solenergi lagring. Under sommaren laddas de ur till 80% under natten och laddas upp till 99% under dagen. Laddas ur till 10% om det är många dagar med skitväder. Har hänt en gång i sommar bara. Då var jag utan el i några timmar (när jag sov) tills på morgonen och då var en 2-3 dagars skitväderperiod över och solen sken fint

Andrahands sorterade batterier från kina som dock är NYA är bäst om du ska lagra solenergi när det gäller pris/kwh. Det gäller dock att hitta en ärlig säljare, det finns många som säljer nästan helt urtjänade batterier som nya.

Någon officiell återförsäljare av EVE's celler i kina är nog säkrast, då är det relativt dyra batterier (dock en bråkdel av priset i sverige) men det är garanterat kvaliteteskontrollerade och godkända batterier från fabriken.. dvs Grade A celler.
__________________
Senast redigerad av PontusVonPluring 2022-07-23 kl. 12:45.
Citera
2022-07-23, 12:44
  #437
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Stockholmsområdet.


Det går just nu 884 MW i Forsmark - Finland kabeln. Finland importerar 2031 MW varav 90 kommer från Norge och 884 från Sverige. Om resterande 1057 MW kommer från Ryssland kanske det är för skämmigt att redovisa det. Är det från Sverige mörkas det. Forsmarks kapacitet är drygt 3000MW så vi klarar att täcka hela Finlands underskott bara från Forsmark.

Jag har ingen tilltro till myndigheter eller staten när det kommer till att mörka obehagliga sanningar som kan skada förtroendet för sosseregimen och öka vattnet till nationalisternas kvarn. Att EU blåser Sverige och lurar dum svensk.
Exporten till Tyskland redovisas för det mesta inte, men just nu 615 MW. Men nu redovisas inte vad som exporters i Polen, kanske för att det är vad kabeln klarar av. Export till Tyskland Polen och import från Ryssland????

Sveriges totala export är just nu 5187 MW men det går inte att se vilka som importerar mer än 2232 MW resten går i oredovisade kablar till Danmark som levererar till Norge som säljer otroliga 1400 MW till icke EU landet Storbritannien.

Jag tror att de som beslöt om att öppet redovisa produktionen i en öppen Webb sida ångrar sig djupt.

Nu kan de bara lura korkade sossar som tror att allt görs för deras bästa och inte för att maximera inkomsterna och se till att priset är högt över det rimliga i ett land som vårt som klara att sälja hela produktionen i 2 kärnkraftverk.

Komplicerat? Nej enkelt om man öppnar ögonen och ser att vi är grundlurade. Hur mycket vi än bygger ut vindkraft och eventuella framtida kärnkraftverk så försvinner den i nya kablar till andra länder.
Citera
2022-07-23, 12:45
  #438
Medlem
En varm lördag med få tyngre industrier igång på sommaren och priset är över 2sek/Kwh i region 3 och folk tror att det kommer bli dubbla priset till vintern?

Dream on.
Citera
2022-07-23, 12:47
  #439
Medlem
Flexarn10s avatar
Äntligen.
Jag blir lite äcklad av lågpris produkter.
Bli fint med bättre el och som alla vet premium kostar.
Citera
2022-07-23, 12:47
  #440
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Din lösning på elbrist är färre energikällor. Det är ju så korkat att man baxnar. Det är brist på el därför att man sagt nej till 80% av vindkraftutbyggnaden de senaste åren. Vi hade haft enorma överskott om allt byggts. Danmark har många gånger fler havsbaserad vindkraft trots att Sverige har mycket mer vatten att bygga på, vi ligger långt efter i utbyggnaden.
I denna betydelsen av elbrist, om du påstår att det råder Sverige, så kan det lösas med att man begränsar exporten. Jag tror tillförsel av mer vindkraft i Sverige kommer ha väldigt liten påverkan på elpriset i Sverige så länge exporten fortsätter som den gör.
Citera
2022-07-23, 12:50
  #441
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
En varm lördag med få tyngre industrier igång på sommaren och priset är över 2sek/Kwh i region 3 och folk tror att det kommer bli dubbla priset till vintern?

Dream on.

Du menar att det är en glädjekalkyl? :O
Citera
2022-07-23, 12:52
  #442
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Nej, men Europa använder det och vi är sammankopplade.

Ja. Men vi kan inte tala om för Europa hur dom ska producera el. Vi kan bara se om vårt eget hus. Inte ersätta europeisk kolenergi med nästan lika usel vindkraft bara för att vi slipper se dagbrotten i kina.

Jag protesterar mot hela konceptet. Jag tycker Sverige borde producera mer kärnkraft, skippa vindkraft, och så kan hushållen i södra Sverige producera solkraft för eget bruk. Inga marknadspriser på el när svenska folket redan betalat för investeringarna i hållbar el, accepterat att våra vattendrag blir förstörda.

Sen när vi kommer på ett alternativ som på riktigt är grönt kan vi använda det, men vindkraft är enligt mig inte svaret.
Citera
2022-07-23, 12:53
  #443
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Vindkraft är den absolut billigaste energikälla vi har för tillfället.
Jag tror inte att de bosatta i SE3 och SE4 skulle hålla med dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Mån kWh
juli21 1400
aug21 1100
sep21 689
okt21 320
nov21 112
dec21 27
jan22 54
feb22 204
mar22 890
apr22 1200
maj22 1500
Jun22 1600
Den här summeringen säger väl allt. Du får ut massor med energi under sommaren när industrierna är stängda och hushållens energibehov är minimala. När det är som absolut kallast och energibehovet som störst ger solpanelerna däremot ungefär lika mycket energi som en famn ved. Bara bakom knuten har jag väl i ved mer lagrad värmeenergi än vad dina solceller i december producerar under 500 år.
__________________
Senast redigerad av hakro807 2022-07-23 kl. 12:59.
Citera
2022-07-23, 12:53
  #444
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
I denna betydelsen av elbrist, om du påstår att det råder Sverige, så kan det lösas med att man begränsar exporten. Jag tror tillförsel av mer vindkraft i Sverige kommer ha väldigt liten påverkan på elpriset i Sverige så länge exporten fortsätter som den gör.

I en fri marknad nej absolut inte.. nu är ju dock vindkraft subventionerad och då ska ju försöljning av producerad el ske billigt till de som betalat subventionerna.. dvs svenskar. Rent idiotiskt skänka pengar till privata företag som bygger vindkraft och sen säljer dyrt utomlands för egen vinning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback