Citat:
Ursprungligen postat av
MOPspanaren
Jämför vi Korhonen, Storhök och Mårtens iakttagelser (tidigaste förhören) får vi:
(L-E Erikssons uppgifter avviker.)
Klädsel
Korhonen: Blå 3/4 kvartsjacka, ganska tjock vaddfylld
Storhök: Ljusblå halvlång jacka, mörkblå byxor
Mårten: Blå täckjacka som var ganska lång, gick en bra bit ner åt benen på mannen.
Kroppsbyggnad
Korhonen: ordinär kroppsbyggnad, något rund över magen
Storhök: ordinär kropssbyggnad
Mårten: kraftigt byggd
Huvudbonad
Korhonen: skärmössa typ keps
Storhök: Ljusbrun mössa med uppfällda öronlappar
Mårten: Han var också iklädd Ceps med knäppe till skärmen.
Hårfärg
Korhonen: troligen cendréfärgat hår
Storhök: hårfärg ej mörk
Mårten: <ingen uppgift>
Glasögon
Korhonen: troligen glasögon
Storhök: Stora ljusbågade eller storbågade glasögon.
Mårten: ..att mannen troligen bar på ett par stålbågade glasögon.
Detta är överensstämmande.
Gällandet scenariot, så är det väl först även så att SE varit ute vid 21 och då sett paret Palme gå in på Grand?
Angående vapensamlarens yngsta dotter (F.) så tror jag dock uppfattningen från utredningen är att hon inte alls varit på samma föreställning. Trots hennes egna uppgifter om detta.
Jag delar den uppfattning. Främst utifrån uppgifterna i GMP (och GrK) om att alla på samma föreställning förhörts.
Citat GrK, sid 851
"Samtliga besökare av den filmföreställning paret Palme bevistade har
förhörts. Däremot saknas det förhör med flertalet besökare av andra
föreställningar på Grand."
F. var 15 år gammal 1986.
Tack för ett bra inlägg, och för att du staplade upp iakttagelserna.
Gällande scenariot jag ser som troligast kring SE som GM, så bygger det på att han sett LOP första gången runt 21 utanför bion. Missuppfattar bions slut, avbryter operationen. Ser LOP av en slump när han han lämnat jobbet ca 23:20 och beger sig norrut mot nattbussen. Min gissning är att han ser dem, när de korsar vägen i hans riktning, han placerar sig då vid norra annonspelaren och väntar in dem, rekar att inga livvakter har tillkommit, eller är i deras följe.
SE pratade ju om att han hade en favoritkeps med öronlappar (som även lär ha varit ett signum förutom handlovsväskan), och lär ha skojat på arbetet om att han nu inte kunde använda den längre, med tanke signalementet på GM.
Som sagt, jag vet inte gällande SEs eller GMs klädsel aktuell kväll. Det är snurrigt. Svårt att veta om det går att komma längre, bara utifrån tillgängligt material? Man stångar pannan blodig. PU gjorde sin helhetsbedömning av materialet. Jag tycker de gjorde det okej. Det är ett över trettio år långt spaningsmord. Man brukar ju säga, att om ett spaningsmord inte löses inom två månader, så är chansen 1 på 5 att det går att lösa öht. Förutom det arbete med SE som PU gjorde det första året, ägnade man tre år åt honom andra vändan, och den vändan skedde nästan exakt trettio år efter den första. Då hade han dessutom varit död i sjutton år. Svårt. Jag tycker att de efter förutsättningarna gjorde ett hyggligt jobb - även klokt att lägga ner.
Du kan säkert ha rätt, gällande Vapensamlarens ena dotter, och hennes biobesök. Det förhöret är fläckvis snurrigt, och just biobesöket med eventuell kamrat är ju än mer snurrigt. Jag tänker dock att det kan vara ännu ett alternativ, till att han avbröt operationen (om han nu gjorde det).