2022-07-23, 12:07
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkandiahusetStig
Lars J har aldrig hävdat att mördaren hade en mörkblå täckjacka och de flesta av mordplatsvittnena ansåg att mördaren hade en mörk rock som gick nedanför knäna.

Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Eftersom HO i receptionen såg en mörkblå trekvartslång täckjacka på Skandiamannen, NF en mörkblå trekvartslång täckjacka på Tensonmannen och LJ en eventuellt mörkblå täckjacka på gärningsmannen, så behöver man inte vara Sherlock Holmes för att inse att SE är intressant. Han gick trots allt bara en 20 meter bakom GM, enligt sin egen story, och blev förväxlad med GM av ett vittne, påstod han, när han liksom GM sprang på Tunnelgatan..

Det finns mer substans i Skandiamannens keps än i alla andra spår sammantaget ...

Är det rätt uppfattat att ni tror olika om GM's(SE) klädsel?
Mörk trekvartslång rock vs. mörkblå trekvartslång täckjacka
Citera
2022-07-23, 12:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
"Lars J har aldrig hävdat att mördaren hade en mörkblå täckjacka"

mörk dunjacka.
har jag fått för mig att det var en typ mörkblå täckjacka.
svart med blå inslag.
täckjacka
väldigt mörk och lite blått
liknande, men mer mörk (än hans egen mörkblå täckjacka)

säger LJ i förhör.

Mörkt jackliknande plagg, mörkt plagg typ jacka eller rock, mörk figur som försvann uppför trappan, mörkt klädesplagg osv. Keps var också något som Lars ansåg att mördaren hade på sig. Lars var och är säker på att det inte var CP som han såg men mycket möjligt att det var SE. De flesta mordplatsvittnen ansåg att mördaren hade en lång mörk rock som gick nedanför knäna. Det påminner inget om CP i.a.f. däremot om SE. Även vittnet Yvonne N och hennes vän vid David Bagares gata ansåg att personen de såg (hög sannolikhet mördaren) hade en lång mörk rock som gick nedanför knäna och fladdrade.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Lars-Jeppsson.pdf

https://www.expressen.se/nyheter/palmevittnet-pekar-ut-engstrom-som-mordaren/
Citera
2022-07-23, 12:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Är det rätt uppfattat att ni tror olika om GM's(SE) klädsel?
Mörk trekvartslång rock vs. mörkblå trekvartslång täckjacka

Jag tror att SE hade en lång mörk rock som gick nedanför knäna.

https://www.expressen.se/nyheter/har-ar-bilderna-pa-stig-engstrom-fran-mordplatsen/
Citera
2022-07-23, 12:21
Medlem
niokilometers avatar
Citat:

Mårtens tillförlitlighet nog det som sticker ut. 10st olika personer totalt.

Michael Townley
Walter Kiritsis (Galna Österrikaren)
Jugoslaven
Italienaren
"Okänd man"
Kurden
Fantomen
42-åringen(CP)
Källa: Aftonbladet 1989-06-21, https://imgur.com/a/by2Gtm9

+ lik Lennart Wester, hockeytränare i Vällingby
+ SE (2020)

Är det inte så att "peka ut" är lite missvisande. Det han antagligen sagt är att utseendena, från foton, är liknande utseende mot vad han sett hos mannen han såg vid Grand. Det enda riktiga utpekande är väl mot CP i en konfrontation. Inte 100% säker men att det skulle kunna vara han.

När sen KP/HM kommer med "lösningen" så kan han plötsligt tänka sig det. Han vill vara på rätt sida, trots att det helt går emot de tidigare utseendena som han förordat.
Citera
2022-07-23, 12:24
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Ni är tappra som orkar debattera detta vidare.

Jag drar slutsatsen att det är helt kört.
Det finns inte en chans i helvete att någon GM kan knytas till MOP.

Det enda intressanta är att studera hur en del kan ljuga och förvanska sanningen för att det ska överensstämma med deras världsbild.

Jobbar polisen likadant?
Ingen fakta utan bara intuition.

Det finns väl ingen som menar att det går/kommer att gå att säga vem som mördade OP.

Vad är det för fakta du talar om? Tycker du att materialet erbjuder fakta?

Du verkar veta hur en del ljuger och förvanskar sanningen. Det borde innebära att du sitter inne med den? Vad är sanningen enligt dig?
Citera
2022-07-23, 12:30
Bannlyst
Citat:
Jämför vi Korhonen, Storhök och Mårtens iakttagelser (tidigaste förhören) får vi:
(L-E Erikssons uppgifter avviker.)

Klädsel
Korhonen: Blå 3/4 kvartsjacka, ganska tjock vaddfylld
Storhök: Ljusblå halvlång jacka, mörkblå byxor
Mårten: Blå täckjacka som var ganska lång, gick en bra bit ner åt benen på mannen.

Kroppsbyggnad
Korhonen: ordinär kroppsbyggnad, något rund över magen
Storhök: ordinär kropssbyggnad
Mårten: kraftigt byggd

Huvudbonad
Korhonen: skärmössa typ keps
Storhök: Ljusbrun mössa med uppfällda öronlappar
Mårten: Han var också iklädd Ceps med knäppe till skärmen.

Hårfärg
Korhonen: troligen cendréfärgat hår
Storhök: hårfärg ej mörk
Mårten: <ingen uppgift>

Glasögon
Korhonen: troligen glasögon
Storhök: Stora ljusbågade eller storbågade glasögon.
Mårten: ..att mannen troligen bar på ett par stålbågade glasögon.

Detta är överensstämmande.

Gällandet scenariot, så är det väl först även så att SE varit ute vid 21 och då sett paret Palme gå in på Grand?

Angående vapensamlarens yngsta dotter (F.) så tror jag dock uppfattningen från utredningen är att hon inte alls varit på samma föreställning. Trots hennes egna uppgifter om detta.
Jag delar den uppfattning. Främst utifrån uppgifterna i GMP (och GrK) om att alla på samma föreställning förhörts.
Citat GrK, sid 851
"Samtliga besökare av den filmföreställning paret Palme bevistade har
förhörts. Däremot saknas det förhör med flertalet besökare av andra
föreställningar på Grand."

F. var 15 år gammal 1986.

Tack för ett bra inlägg, och för att du staplade upp iakttagelserna.

Gällande scenariot jag ser som troligast kring SE som GM, så bygger det på att han sett LOP första gången runt 21 utanför bion. Missuppfattar bions slut, avbryter operationen. Ser LOP av en slump när han han lämnat jobbet ca 23:20 och beger sig norrut mot nattbussen. Min gissning är att han ser dem, när de korsar vägen i hans riktning, han placerar sig då vid norra annonspelaren och väntar in dem, rekar att inga livvakter har tillkommit, eller är i deras följe.

SE pratade ju om att han hade en favoritkeps med öronlappar (som även lär ha varit ett signum förutom handlovsväskan), och lär ha skojat på arbetet om att han nu inte kunde använda den längre, med tanke signalementet på GM.

Som sagt, jag vet inte gällande SEs eller GMs klädsel aktuell kväll. Det är snurrigt. Svårt att veta om det går att komma längre, bara utifrån tillgängligt material? Man stångar pannan blodig. PU gjorde sin helhetsbedömning av materialet. Jag tycker de gjorde det okej. Det är ett över trettio år långt spaningsmord. Man brukar ju säga, att om ett spaningsmord inte löses inom två månader, så är chansen 1 på 5 att det går att lösa öht. Förutom det arbete med SE som PU gjorde det första året, ägnade man tre år åt honom andra vändan, och den vändan skedde nästan exakt trettio år efter den första. Då hade han dessutom varit död i sjutton år. Svårt. Jag tycker att de efter förutsättningarna gjorde ett hyggligt jobb - även klokt att lägga ner.

Du kan säkert ha rätt, gällande Vapensamlarens ena dotter, och hennes biobesök. Det förhöret är fläckvis snurrigt, och just biobesöket med eventuell kamrat är ju än mer snurrigt. Jag tänker dock att det kan vara ännu ett alternativ, till att han avbröt operationen (om han nu gjorde det).
Citera
2022-07-23, 12:34
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Är det inte så att "peka ut" är lite missvisande. Det han antagligen sagt är att utseendena, från foton, är liknande utseende mot vad han sett hos mannen han såg vid Grand. Det enda riktiga utpekande är väl mot CP i en konfrontation. Inte 100% säker men att det skulle kunna vara han.

När sen KP/HM kommer med "lösningen" så kan han plötsligt tänka sig det. Han vill vara på rätt sida, trots att det helt går emot de tidigare utseendena som han förordat.

Nej till Mårtens försvar kan man nog säga att det nog inte är rena utpekanden. Det är Aftonbladets rubrik på det hela.
Men däremot att dessa personer "kan likna" den man han såg vid Grand och "skulle kunna vara".

Mig veterligen har aldrig Mårten uttryckt sig vara säker på något.
Minns nu inte vad han sa om SE, men är övertygad om att inte heller där uttrycker någon säkerhet.

"Vill vara på rätt sida"? Ja, jag tror att Mårten vill försöka hjälpa så gott han kan.
Men tillförlitligheten här blir högst osäker.
Citera
2022-07-23, 12:42
Bannlyst
Citat:
Nej till Mårtens försvar kan man nog säga att det nog inte är rena utpekanden. Det är Aftonbladets rubrik på det hela.
Men däremot att dessa personer "kan likna" den man han såg vid Grand och "skulle kunna vara".

Mig veterligen har aldrig Mårten uttryckt sig vara säker på något.
Minns nu inte vad han sa om SE, men är övertygad om att inte heller där uttrycker någon säkerhet.

"Vill vara på rätt sida"? Ja, jag tror att Mårten vill försöka hjälpa så gott han kan.
Men tillförlitligheten här blir högst osäker.

MP säger väl att han/SE stämmer hyffsat in på mannen han såg vid Grand bara; mörk lite längre jacka, de stålbågade glasögonen, plus kepsen (som han beskriver som en lite udda/underlig variant, minns inte exakt ordval). Han har sagt att han tycker Filters artikel var intressant, att den blev lite av en ögonöppnare. Han har aldrig pekat ut SE. Dock nämnde han, efter att ha fått uppgifterna om SE, så mindes han hur han och LP jämförde sin upplevelser av personen vid Grand och mannen LP såg vi Dekorima. Han tyckte att de hade beröringspunkter gällande utseende och viss klädsel, typ.
Citera
2022-07-23, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Vad tror ni, kan det dyka upp någonting så att vi får veta vem som mördade OP?

Känns som att MOP spanaren också gått med vårt lag...

Jag tror att när man gräver djupare o djupare så blir det bara fler o fler konstigheter att ständigt förklara bort...

Så hoppat står till Maggan på sin dödsbädd....Med svagt rosslande röst så hör man svagt..: Stig luktade krutrök nör han kom hem
Citera
2022-07-23, 12:50
Medlem
matsqqs avatar
Det här med tidpunkter känns väldigt vanskligt ...

Polisman GS hade ju flera minuter fel på tiden trots att han lärt så övertygande som jag skrivit om tidigare ...
"betänk att polisman GS kunde svära på ett visst klockslag , att han skrivit ned det vid tillfället och menade att han även hade en kollega som kunde intyga detta och att de senare kontrollerade klockan - ändå är den allmäna uppfattningen att det var helt fel ..."

Sen gick tydligen bankomat-klockan fel vid uttagen som skedde från passagerarna i Delsborns taxi ...
Läste nedan inlägg av signaturen "Basfakta" :
https://www.flashback.org/sp62591012
Isåfalll : 2,5 minut fel är inte så lite ...

Jag tror därför det är läge att vara skeptisk även mot exaktheten i stämpelklockan på Skandia - en klocka som också gick fel - och där man då ska lita på uppgiften om hur mycket fel den gick ...
Citera
2022-07-23, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Det här med tidpunkter känns väldigt vanskligt ...

Polisman GS hade ju flera minuter fel på tiden trots att han lärt så övertygande som jag skrivit om tidigare ...
"betänk att polisman GS kunde svära på ett visst klockslag , att han skrivit ned det vid tillfället och menade att han även hade en kollega som kunde intyga detta och att de senare kontrollerade klockan - ändå är den allmäna uppfattningen att det var helt fel ..."

Sen gick tydligen bankomat-klockan fel vid uttagen som skedde från passagerarna i Delsborns taxi ...
Läste nedan inlägg av signaturen "Basfakta" :
https://www.flashback.org/sp62591012
Isåfalll : 2,5 minut fel är inte så lite ...

Jag tror därför det är läge att vara skeptisk även mot exaktheten i stämpelklockan på Skandia - en klocka som också gick fel - och där man då ska lita på uppgiften om hur mycket fel den gick ...

En stäpelklocka avger iofs en siffra som sen går att jämföra med fröken ur !

Eller hur tänker du ?
Citera
2022-07-23, 15:10
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Känns som att MOP spanaren också gått med vårt lag...

Jag tror att när man gräver djupare o djupare så blir det bara fler o fler konstigheter att ständigt förklara bort...

Så hoppat står till Maggan på sin dödsbädd....Med svagt rosslande röst så hör man svagt..: Stig luktade krutrök nör han kom hem

Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
MOPspanaren känns väldigt skeptisk till SE.

Haha, jag är på "ingens lag". Varken Wall eller Lampers eller andra skeptiker till SE-teorin heller.
Jag håller med i vissa uppgifter men inte i andra.

Och ja, jag är rejält skeptisk utifrån det jag läst i materialet, vilket såklart visar sig i mina inlägg här.
Ibland lite väl polariserade möjligen, men det är oftast som svar på liknande från andra hållet.
Detta gör väl att jag också ses som en som omöjligen kan tänka mig SE som GM.
Och med nuvarande uppgifter(jag har) är det ju åt det hållet det lutar.
Inget som övertygar, tyvärr.
Jag ändrar mig gärna om något med lite tyngd framkommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in