Citat:
Ursprungligen postat av
papperslapp2021
Absolut, Korhonens/Storhöks tidiga uppgift är så klart intressant, överdrivet märkligt, vet jag dock inte. Jag vet inte vilken nära relation de haft till personen (om de ens haft någon, eller känt till honom), inte heller vet jag på vilket nära håll och under hur lång tid de sett personen.
Det är ju (vilket tråden är ett lysande exempel på) i det närmaste omöjligt att bli klok på ytterplaggets längd, tjocklek och färg. Uppehöll sig GM utanför Grand, så var plagget stängt/knäppt (fladdrar ej), och i det "starka" ljuset syns plaggets färg utomordentligt bra, kanske för bra, i vissa sken/ljus kan ett mörkt plagg (som egentligen är svart) skifta i både mörkblått (rent av mörkgrönt beroende på personen som iakttar den), även mörkgrått. Det jag menar är att plagget kan ha nyansskillnader beroende på vem och vart utanför Grand och i vilket sken den sågs. Slutar plagget i mitten på låret kan så klart "fladdra till" i nerförsbacke på DBG om den är uppknäppt, särskilt om personen halkar omkring och har motvind. Ett plagg kan ju även konstant fladdra (exempelvis tunn trenchcoat, poplinrock) och fladdra till (mindre vind eller lite tjockare plagg). Vi vet ju inte riktigt hur YN menade, vad hon exakt såg, egentligen. Att hon inte såg eventuella glasögon beror väl kanske på att han höll på att pula ner dem i väskan, att det partiet var höljt i mörker för YN, att de var så pass tunna kanske? Om GM nu ens hade glasögon. Vem vet. Jag bara tänker högt.
"överdrivet märklig" är ditt ord och inget jag skrivit. Jag skrev nog inte ens märkligt även om jag såklart anser deras tidiga uppgift som självklart intressant. Och att hållas i kontrast till de senare uppgifterna över 30 år efter.
Mårtens tillförlitlighet nog det som sticker ut. 10st olika personer totalt.
Michael Townley
Walter Kiritsis (Galna Österrikaren)
Jugoslaven
Italienaren
"Okänd man"
Kurden
Fantomen
42-åringen(CP)
Källa: Aftonbladet 1989-06-21,
https://imgur.com/a/by2Gtm9
+ lik Lennart Wester, hockeytränare i Vällingby
+ SE (2020)
Håller med om det mesta där avseende signalement. Det är mycket som spelar in. Ljus, avstånd, vinklar, uppfattningsförmåga och andra personliga "egenskaper" o.s.v.
Vi ser ju som sagt var skillnader mellan de som faktiskt såg GM på mordplatsen trots att de bevittnade samma person.
Gällande YN så är hon i princip ensam om sina uppgifter (just där). AZ som var berusad har endast nämnt en mörk rock. Hon kommer också med väldigt många detaljer.
Väska är dock något jag anser vara klarlagt. Däremot storleken på väskan och huvudbonad är en sak som lätt skulle kunna missas o.s.v. Man hade önskat att något vittne till iakttagit personen på DB-gata.
Fladdrande rock går alltså igen både från mordplats och DB-gata. Men vid Grand är det ju mer en täckjacka som iakttas . (Om vi talar om Mårten, Korhonen, Storhök och kanske även L-E Eriksson)
"tjock vaddfylld", enligt Korhonen.
"inte knälång rock", enligt L-E Eriksson
Och tar man då med SE i detta, så kan man ju såklart få in hans signalement om man pusslar och bortser från det som avviker. Jag vill mena att oavsett vem som är GM så är signalementen svåra att få in.
Kanske var inte SE(GM) vid Grand alls? Och ändå så försöker vi pressa in honom där genom att pussla?