Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
1. Du hävdade att JFK troligen mördades av militärindustriella komplexet (mic) eftersom de såg honom som ett ekonomiskt vinsthinder .
Nej, jag hävdade att (aktörer inom) mic mycket väl kan anses ha haft bl.a. ett ekonomiskt motiv till att i så fall låta mörda JFK.
Citat:
2. Jag visade att han i ett tal redogjordeför hur han i själva verket höjt militärbudgeten med 20% under sina tre år vid makten.
Korrekt.
Citat:
3. Jag visade en källa på budgeten som visade att din egen källa var tvivelaktig.
Det "tvivelaktiga" var att jag missade att klargöra att siffrorna var konverterade till "1996 Dollars", varpå jag gick till Världsbanken som källa och som även du säger att du utgår ifrån.
Citat:
4. Jag frågade dig om min källa var felaktig varvid du skrev att den verkade helt ok
Den verkar helt legit så här långt, inga invändningar, helt korrekt.
Citat:
och att din var fel
Nej. Jag konstaterade att den gick på siffror som var omvandlade till "1996 Dollars" och tog därför beslutet att använda samma källa som dig, allt för att undvika onödiga missförstånd.
Citat:
- så i själva verket är det ju du själv som godkänt källan - inte jag som du nu försöker förvränga verkligheten till.
Igen. Innan jag använde Världsbanken som källa så ville jag försäkra mig om att det var den källan som du utgick ifrån. Det var därför som jag frågade dig om just det, innan jag bytte.
Allt för att undvika onödiga missförstånd.
Har du nu ångrat dig och vill citera andra källor?
Citat:
Alltså kvarstår de enkla frågeställningarna - Var jfk ärlig eller lögnaktig när han beskrev att han höjt militärbudgeten med 20%?
Igen. Jag vet inte. Vet du?
Citat:
Om JFK var ärlig - varför skulle mic i sådant fall sett honom som ett problem?
1. Därför att ÄVEN om JFK nu ska ha höjt försvarsbudgeten som del i GDP med 20%, så är det fortfarande kaffepengar för MIC jämfört med de pengar som en amerikansk militär intervention i Vietnam skulle innebära = om (aktörer inom) MIC var övertygade om att JFK inte under några villkor skulle intervenera militärt i Vietnam och lika övertygade om att LBJ, om ny president, skulle göra just det = fullt möjligt ekonomiskt motiv för (aktörer inom) MIC att i så fall låta mörda JFK.
2. Och nu verkar det ju som att JFK enligt Världsbanken istället tvärtom ska ha
sänkt försvarsbudgeten som del av GDP under sin tid som president, vilket ger = än starkare ekonomiskt motiv för (aktörer inom) MIC att i så fall låta mörda JFK.
Citat:
Om JFK ljög - varför framhåller du honom hela tiden som nån frälsarfigur istället för den lögnhals han uppenbarligen var?
1. Det är Du som hävdar att han ljög, inte jag.
2. OM han ljög, så ser jag inte det som ett större övertramp, givet publiken och vad som stod på spel, nej. Det var ett pågående rävspel mellan två grupperingar inom amerikansk realpolitik och kultur och JFK företrädde den goda sidan, den stora majoriteten väljare = fred, frihet, jämlikhet, ekonomiskt välstånd, hopp, demokrati och rättvisa.
Hur det sedan gick vet vi alla mer än väl.
Citat:
Slutligen : du får gärna bemöta detta inlägg också angående dina påståenden om JFK:
(FB) John F Kennedy - mordet - 22 November 1963
A. Utfasningen av 1000 rådgivare redan 1963, främst för att visa kycklinghökarna på hemmaplan att han menade allvar med att inte intervenera militärt i Vietnam.
B. Undvika en kollaps i Sydvietnam innan valet i november 1964 för att inte tvingas in i en drastisk situation med oöverskådliga inrikespolitiska konsekvenser som han inte själv hade initierat eller hade full kontroll över.
Ska jämföras med LBJ och dennes 'velande' innan samma val, first tvärtom.
A. Stoppa utfasningen av de första 1000 rådgivarna samt 'redigera' NSAM-273 på sätt som istället tvärtom skulle visa kycklinghökarna på hemmaplan om att han definitivt avsåg att framöver intervenera militärt i Vietnam, men först efter valet när han hade eget mandat.
B. Undvika en kollaps i Sydvietnam innan valet i november 1964 för att inte tvingas in i en drastisk situation med oöverskådliga inrikespolitiska konsekvenser som han inte själv hade initierat eller hade full kontroll över.