Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Eftersom jag skrev "fortfarande" och dessutom har diskuterat det här i några dagar med dig så borde det framgå att jag "fattat" det sedan start. Sluta tramsa och ställa onödiga frågor som du redan vet svaren på - den finns ingen anledning att hålla på med ditt meningslösa tjat och utfyllnad.
Men varför skrev du då så här?
Ok, du vill inte anklaga för tydligt. Antagligen ett klokt drag.
Om du har fattat från start?
Citat:
Varför inte ta din egen förklaring?
Det är inte i sak fel att räkna med ett senare värde på dollarn (1996). Däremot så försvårar/omöjliggör det en vettig diskussion om motparten går på ett annat värde, här det värde som gällde vid tiden för aktuell budget.
Citat:
Ja visst är det konstigt - enlig Världsbanken sänkte han de årliga utgifterna som andel av BNP (marginellt men ändå) men enligt JFK så höjde han utgifterna med 20%
Så om källan stämmer och JFK inte ljög så måste han ju varit kraftigt okunnig om statsfinanserna?
Igen. Jag vet inte varför JFK i så fall uppger en felaktig siffra inför vapenfabrikanterna i Fort Worth. Det är dessutom underordnat den aktuella frågeställningen, som är:
- Innebar JFK's död en signifikant ekonomisk vinst för mic och att det därför fanns ett ekonomiskt motiv för (aktörer inom) till att i så fall delta i en mordkonspiration mot honom?
Jag: Ja, Vietnamkriget kostade ca 1 biljon dollar i dagens penningvärde och ja, allting pekade mot att JFK inte hade för avsikt att intervenera militärt Vietnam = ett delmotiv var i så fall de ca 1 biljon dollar (i dagens penningvärde) som gick till mic mellan 1965-1975.
SnakePlisssken:
1. Nej. JFK höjde sammantaget försvarsbudgeten (som del av GDP) fram till sin död och det fanns därför inget ekonomiskt motiv för (aktörer inom) mic att i så fall låta mörda honom.
Svar: i. Nej. JFK sänkte försvarsbudgeten (som del av GDP) vilket istället ger ytterliga ekonomiskt motiv för (aktörer inom) mic att i så fall låta mörda honom.
ii. Men ÄVEN om han som du hävdar (hävdade?) att JFK sammantaget höjde försvarsbudgeten (som del av GDP) så utgjorde det i så fall en försvinnande liten del av de ca 1 biljon dollar (dagens penningvärde) som Vietnamkriget kostade USA's skattebetalare.
SnakePlisssken
2. Nej. mic kunde i så fall inte veta att JFK inte skulle intervenera militärt i Vietnam.
Svar: i. Jo, mic visste att JFK aldrig hade för avsikt att göra så, givet dels hans track record avseende Vietnam sedan 1961, men också samtliga övriga utrikespolitiska kriser han ställdes inför och där hans kabinett utövade massiva påtryckningar för att han just skulle intervenera massivt, militärt.
ii. Jo, mic visste att JFK dessutom formellt redan hade gett order om (NSAM-263) ett ovillkorligt successivt tillbakadragande av samtliga rådgivare/utbildare från Vietnam, med början omedelbart.
iii. Jo, även om det naturligtvis inte går att vara 100% säker på vad som ska hända i framtiden så VISSTE mic i så fall att ersättaren, vicepresident Lyndon Johnson skulle intervenera militärt. Dvs, det ingår i hypotesen att mic i så fall hade en deal med kommande Commander in Chief om att han skulle beordra en militär intervention i Vietnam.
SnakePlisssken
3. Nej. USA's försvarsbudget (som del av GDP) var i genomsnitt avsevärt lägre än genomsnittet av JFK's tre försvarsbudgetar.
Svar: Om det nu stämmer så innebär det bara att genomsnittet av försvarsbudgetarna 1965-1975 (Vietnamkriget) hade varit ytterligare ca en biljon lägre (i dagens penningvärde) om inte JFK hade mördats.
Citat:
Budgeten 1964 sattes av JFK och den var 8,05%, budgeten 1965 var 7,59% av BNP - jag vet inte hur du får det till en dramatisk höjning?
Den första 'krigsbudgeten' som LBJ beslutade var för budgetåret 1966.
Citat:
Budgeten sänktes sedan inte bara 1968 utan även de 5 efterföljande åren samt 1975. Mic måste varit rasande?
Se ovan.
Citat:
Om vi tittar till de tre budgetar som jfk satte så var snittet 8,74% av BNP
Snittet på budgetar satta av andra presidenter under resten av Vietnamkriget var 7,48% av BNP
Känns som om de borde varit rätt nöjda med JFK?
Se ovan.
Citat:
Möjligt - på vilket sätt skulle det göra MIC glada? Sen vet jag inte riktigt om vägar och hamnar främst på andra sidan jorden räknas in i militärindustriella komplexet intäkter..
Samtliga försvarskontrakt med koppling till Vietnamkriget = pengar till det militärindustriella komplexet.
Det var bland annat LBJ's långvariga politiska finansiärer
"Brown & Root" (dagens Halliburton) som byggde ett antal djuphamnar och militärbaser i Vietnam under det krig som LBJ startade med en
"false pretext" i Tonkinbukten, 1964.
Citat:
Nej självklart inte och det har jag aldrig antytt heller.
Så, vad vill du ha sagt med att den genomsnittliga försvarsbudgeten (som del av GDP) under Vietnamkriget var lägre en diton under JFK's administration?
Citat:
Är en fråga ett påstående?
Ja, om det är en
påstående fråga.
Citat:
Först höjde han den sen sänkte han den.
Totalt sett så sänkte han den.
Citat:
Totalt var han en bra bit över sina efterföljares budgetar.
Inte LBJ's, men väl Nixons ... som del av GDP.
Igen. Vill du antyda att Vietnamkriget kostade ingenting? Eller vad försöker du säga?
Citat:
Ingen aning men det är antagligen lättare att ta reda på så här i efterhand än innan kriget ens hade brutit ut. Om de inte hade Saida i sitt team av rådgivare förstås?
Enligt
The Vietnam War.info, så kostade Vietnamkriget skattebetalarna ca 950 miljarder dollar i dagens penningvärde:
https://thevietnamwar.info/how-much-vietnam-war-cost/
Här har du andra uppgifter?