2022-07-23, 11:54
Medlem
Å ena sidan, ja, Sverige har gjort jobbet genom att tråckla sig fram till en semifinal vilket såklart är bra gjort men man måste ju ändå få lov att kommentera kvaliteten på spel och avslut utan att brännmärkas som misogyn, homofob eller vad nu feminazisterna gillar att kalla någon som kritiserar kvinnor.

England har spelat med högre intensitet, frekvens, precision och kraft än Sverige i samtliga matcher, har 16-1 i målskillnad, kommer från en kvart där dom vände underläge till seger, spelar på hemmaplan och lär ha ett sjuhelvetes självförtroende.

Sverige har kryssat mot ett blekt Nederländerna, snubblat in en seger med uddamålet mot Schweiz, genomfört undantaget som bekräftar regeln mot Portugal (gruppens svagaste lag) och kravlat sig över mållinjen på armbågar och knän mot Belgien.
Farten, intensiteten och passningskvaliteten har varit övervägande bedrövlig, Lindahl har agerat otroligt ojämnt i målet och det har generellt sett krampaktigt, stressat och ansträngt ut. Ingenting har kommit gratis eller flutit på som ett lag i form presterar.

Sverige må vara högre rankat men just nu är deras formkurva i botten medan Englands är på topp.

England är rättmätiga favoriter och det enda jag ser som Sveriges chans är att den långa vilan gör att deras form dalar lite och att dom, väl medvetna om skillnaden i prestation mellan lagen i det här mästerskapet, underskattar Sverige och tror att dom kan ställa ut skorna och vinna ändå kombinerat med att Sverige då tar sig i kragen och plötsligt spelar sin bästa match under mästerskapet.

Det är inte omöjligt men skulle bedöma vinstchanserna till 85-15 i Englands fördel.

Blir glad om jag har fel men rädd för att jag har mer rätt än jag egentligen vill ha.
Citera
2022-07-23, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postkodmiljonar
Å ena sidan, ja, Sverige har gjort jobbet genom att tråckla sig fram till en semifinal vilket såklart är bra gjort men man måste ju ändå få lov att kommentera kvaliteten på spel och avslut utan att brännmärkas som misogyn, homofob eller vad nu feminazisterna gillar att kalla någon som kritiserar kvinnor.

England har spelat med högre intensitet, frekvens, precision och kraft än Sverige i samtliga matcher, har 16-1 i målskillnad, kommer från en kvart där dom vände underläge till seger, spelar på hemmaplan och lär ha ett sjuhelvetes självförtroende.

Sverige har kryssat mot ett blekt Nederländerna, snubblat in en seger med uddamålet mot Schweiz, genomfört undantaget som bekräftar regeln mot Portugal (gruppens svagaste lag) och kravlat sig över mållinjen på armbågar och knän mot Belgien.
Farten, intensiteten och passningskvaliteten har varit övervägande bedrövlig, Lindahl har agerat otroligt ojämnt i målet och det har generellt sett krampaktigt, stressat och ansträngt ut. Ingenting har kommit gratis eller flutit på som ett lag i form presterar.

Sverige må vara högre rankat men just nu är deras formkurva i botten medan Englands är på topp.

England är rättmätiga favoriter och det enda jag ser som Sveriges chans är att den långa vilan gör att deras form dalar lite och att dom, väl medvetna om skillnaden i prestation mellan lagen i det här mästerskapet, underskattar Sverige och tror att dom kan ställa ut skorna och vinna ändå kombinerat med att Sverige då tar sig i kragen och plötsligt spelar sin bästa match under mästerskapet.

Det är inte omöjligt men skulle bedöma vinstchanserna till 85-15 i Englands fördel.

Blir glad om jag har fel men rädd för att jag har mer rätt än jag egentligen vill ha.

Så bra skrivet. Känner o tycker precis likadant.
Citera
2022-07-23, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postkodmiljonar

Det är Sarina Wiegman som är problemet, hon är en otroligt bra tränare, däremot är jag inte direkt imponerad av någon speciell spelare..

TV4 sänder matchen, betyder det att Eidevall (Arsenals tränare) ska kommentera? Hade varit intressant i sådana fall, då han tränar t.ex. Blackstenius, Williamson och Mead..
Citera
2022-07-23, 13:34
Medlem
Hur stort negativt är det att England har typ 1-2 dagar mer vila en våra svenska damer? För oss Sverige. kommer Jonna och Glas tillbaka?
Citera
2022-07-23, 13:50
Medlem
Kupsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Det är Sarina Wiegman som är problemet, hon är en otroligt bra tränare, däremot är jag inte direkt imponerad av någon speciell spelare..

TV4 sänder matchen, betyder det att Eidevall (Arsenals tränare) ska kommentera? Hade varit intressant i sådana fall, då han tränar t.ex. Blackstenius, Williamson och Mead..

Han har varit expertkommentator på några av BBC´s sändningar så gissar på att dom norpar honom igen, då deras tittantal och gage är säkert större.
Citera
2022-07-23, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kupsan
Han har varit expertkommentator på några av BBC´s sändningar så gissar på att dom norpar honom igen, då deras tittantal och gage är säkert större.

Ja, det är nog risk för det..
Citera
2022-07-23, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Nu såg jag inte hans analys i helhet så kan inte kommentera den så mycket i detalj. Men Sverige är rankat tvåa i världen och är en av favoriterna att vinna hela skiten. Vinner mot ett Belgien med antalet amatörer efter mål på stopptid med 1-0. Spelet glänste inte enligt mig. Hur många av alla dessa avslut var farliga? Lägg därtill prestationer mot Schweiz och Nederländerna som inte var alltför övertygande så har Sverige inte presterat nära sin max i 3 av 4 matcher.

Nannskogs roll som expert är att analysera matchen djupare än bara resultat. Annars hade ju vem som helst kunna sitta där och säga att resultatet är viktigast. Ser inget fel i kritiken.

Flera av avsluten var riktigt farliga, inkl när Sverige fick ett mål bortdömt för offside.
Citera
2022-07-23, 17:04
Medlem
Citat:
Glas tillbaka i träning
CHESTER. Under gårdagen meddelade förbundet att en av de tre covid-smittade spelarna har lämnat ett negativt test.

Nu står det klart att spelaren i fråga rimligtvis borde vara Hanna Glas. Högerbacken finns med på träningen dagen efter Sveriges seger mot Belgien.

Övriga drabbade spelare är Emma Kullberg och Jonna Andersson. Inför kvartsfinalen tränade trion på egen hand.

https://live.aftonbladet.se/fotbolls-em-2022/news/glas-tillbaka-i-traening.Q9BLVf5U2

JAAA Glas tillbaka!

Hoppas vi Jonna också hinner tillbaka då öka våra chanser ännu mer att slå ut host landet!
Citera
2022-07-23, 17:12
Avslutad
Sveriges matcher kommenteras av Granqvist o Marklund tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Kupsan
Citera
2022-07-23, 17:51
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Ny dag. Nytt gnäll. Nu handlar det om att England får två dagars mer vila. Expressen missar inte sin chans att vinkla det till att kvinnorna återigen faller offer för sina kön. Med hjälp av Norska experten Carl Erik Torp.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/em-2022/fotbolls-em-2022-rasar-mot-upplagget-det-ar-en-skandal/

Citat:
Dessutom menar han att detta aldrig hade hänt på ett herrmästerskap.
– Det hade blivit väldigt stora reaktioner om detta hade hänt på herrsidan. Det är fruktansvärt dålig planering, det är nästan otroligt, säger han.

Låt oss ta av offerkoftorna och förhålla oss till fakta då. Senast man spelade EM för herrar med samma upplägg som detta dam-em, det vill säga 4 grupper med totalt 16 lag, var 2012.

Då spelades semifinalerna enligt följande.
Portugal-Spanien 27 Juni
Tyskland-Italien 28 Juni

Dessförinnan hade dessa lag spelat kvartsfinaler dessa datum
Portugal 21 Juni
Spanien 23 Juni

Tyskland 22 Juni
Italien 24 Juni

Låt oss jämföra det med årets EM för damer.

Sverige-England 26 Juli
Tyskland-Frankrike/Nederländerna 27 Juli

Och datum för kvartsfinaler

England 20 Juli
Tyskland 21 Juli
Sverige 22 Juli
Frankrike/Nederländerna 23 Juli

Ännu ett exempel på hur man försöker blåsa någon form av könsdiskriminering som inte finns
Citera
2022-07-23, 18:12
Medlem
Citat:
Ny dag. Nytt gnäll. Nu handlar det om att England får två dagars mer vila. Expressen missar inte sin chans att vinkla det till att kvinnorna återigen faller offer för sina kön. Med hjälp av Norska experten Carl Erik Torp.

https://www.expressen.se/sport/fotboll/em-2022/fotbolls-em-2022-rasar-mot-upplagget-det-ar-en-skandal/

Låt oss ta av offerkoftorna och förhålla oss till fakta då. Senast man spelade EM för herrar med samma upplägg som detta dam-em, det vill säga 4 grupper med totalt 16 lag, var 2012.

Portugal-Spanien 27 Juni
Tyskland-Italien 28 Juni

Portugal 21 Juni
Spanien 23 Juni

Tyskland 22 Juni
Italien 24 Juni

Sverige-England 26 Juli

England 20 Juli
Tyskland 21 Juli
Sverige 22 Juli

Ännu ett exempel på hur man försöker blåsa någon form av könsdiskriminering som inte finns

Naturligtvis är det mest trams.

Vi pratar om elittränade fotbollsproffs. Tre dagar ska vara mer än nog för att återhämta sig till 100%

Mer vilodagar än så tror jag bara kan medföra att eventuell form och matchtempo går ner...positivt att inte spela på flera dagar innan en avgförande match tror jag är klart begränsat till ett par-tre dagar innan match.

Är nästan så jag skulle vilja säga att Englands 5 dagar är lite i överkant för att dom ska vara på tårna fortfarande. Har säkert varit lite sovmorgnar, inte lika hård disciplin på kvällarna osv occh sånt KAN medföra att man tappar lite av den yttersta spetsen.

Detta och den lilla möjligheten att England underskattar Sverige tror jag är lagets enda uppsidor på väg in i den här matchen. alla andra tecken pekar i Englands fördel.
Citera
2022-07-23, 19:02
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

Portugal-Spanien 27 Juni
Tyskland-Italien 28 Juni

Portugal 21 Juni
Spanien 23 Juni

Tyskland 22 Juni
Italien 24 Juni

Sverige-England 26 Juli

England 20 Juli
Tyskland 21 Juli
Sverige 22 Juli

Expressen var lite mer försiktiga i sin kritik mot spelschemat 2012, fast det beror kanske mer på att Sverige inte berördes den gången än att det var herrarna som spelade?

https://www.expressen.se/blogg/rasmusolsson/2012/06/24/extra-vila-gynnar-portugal/

https://www.expressen.se/sport/fotboll/fotbolls-em/ronaldos-svar-tre-dagars-vila-tillrackligt/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in