2022-07-23, 19:03
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Expressen var lite mer försiktiga i sin kritik mot spelschemat 2012, fast det beror kanske mer på att Sverige inte berördes den gången än att det var herrarna som spelade?

https://www.expressen.se/blogg/rasmusolsson/2012/06/24/extra-vila-gynnar-portugal/

https://www.expressen.se/sport/fotboll/fotbolls-em/ronaldos-svar-tre-dagars-vila-tillrackligt/

Det är för att de är en icke sak egentligen. Ett mästerskap spelas under begränsad tid då missgynnas vissa bara att köpa.
Citera
2022-07-23, 20:26
Medlem
yoloswagetcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
TV4 sänder matchen, betyder det att Eidevall (Arsenals tränare) ska kommentera? Hade varit intressant i sådana fall, då han tränar t.ex. Blackstenius, Williamson och Mead..

Han dyker nog upp via Zoom med analyser antingen innan eller efter matchen, samma förfarande som tidigare.
Citera
2022-07-23, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoloswagetc
Han dyker nog upp via Zoom med analyser antingen innan eller efter matchen, samma förfarande som tidigare.

Ja, den som lever får se, men det stämmer nog att Granqvist/Marklund är förstauppställningen och Sundqvist/Eidevall får agera "B-lag" när det gäller kommenteringen..
Citera
2022-07-23, 22:00
Medlem
Snabbalirarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Ja, den som lever får se, men det stämmer nog att Granqvist/Marklund är förstauppställningen och Sundqvist/Eidevall får agera "B-lag" när det gäller kommenteringen..

Eidevall som inte kunde vara opartisk när han kommenterade England pga att han tränar några spelare där. Så jävla kass var han hoppas inte han dyker upp igen
Citera
2022-07-23, 22:12
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Expressen var lite mer försiktiga i sin kritik mot spelschemat 2012, fast det beror kanske mer på att Sverige inte berördes den gången än att det var herrarna som spelade?

https://www.expressen.se/blogg/rasmusolsson/2012/06/24/extra-vila-gynnar-portugal/

https://www.expressen.se/sport/fotboll/fotbolls-em/ronaldos-svar-tre-dagars-vila-tillrackligt/
Nja eller så är det just för att hitta könsdiskriminering i allt vilket var poängen i hela artikeln att detta ALDRIG skulle ske i herrarnas turnering att ett lag får två dagars vila. Vilket visade sig inte stämma med 2012 exemplet. Man kn även gå tillbaka till 2008 och 2004 där man hr exakt samma upplägg. Det vill säga man spelar en kvart om dagen fördelat på 4 dagar, där två lag får två extra dagars vila. Man använder alltså EXAKT samma spelupplägg för herrarna oh damerna i en 16 lags EM turnering. Det handlar väl om att maximera speldagar så mycket som möjligt. Därav att man ändrade upplägg från EM 2016 där man ökade lagen på herrsidan till 24 lag och 6 grupper med åttondelar.
Citat:
Ursprungligen postat av postkodmiljonar
Naturligtvis är det mest trams.

Vi pratar om elittränade fotbollsproffs. Tre dagar ska vara mer än nog för att återhämta sig till 100%

Mer vilodagar än så tror jag bara kan medföra att eventuell form och matchtempo går ner...positivt att inte spela på flera dagar innan en avgförande match tror jag är klart begränsat till ett par-tre dagar innan match.

Är nästan så jag skulle vilja säga att Englands 5 dagar är lite i överkant för att dom ska vara på tårna fortfarande. Har säkert varit lite sovmorgnar, inte lika hård disciplin på kvällarna osv occh sånt KAN medföra att man tappar lite av den yttersta spetsen.

Detta och den lilla möjligheten att England underskattar Sverige tror jag är lagets enda uppsidor på väg in i den här matchen. alla andra tecken pekar i Englands fördel.
Är ju ständigt återkommande inom fotbollen att spelarna tydligen inte kan klara och spela två matcher i veckan för att det sliter ut dom. Samtidigt lirar hockeyspelare så mycket som 4 matcher i veckan, Tennisspelare kan duellera två tretimmarsmatcher på två dagar. Fotbollsspelare med löner på miljoner i månaden som vadderas in i bomull. Mestadels av tiden spenderas i lågt tempo där man ändå är stillastående. Än mer så inom damfotbollen som spels i lägre tempo, men då ska man också väg in att dom fysiskt har en större utmaning på grund av skillnader biologiskt.

Lägg därtill att vi är inne i en kort turnering med max 6 matcher på nästan en månad. Ska verkligen inte vara några problem. Utan snarare kanske tvärtom som du säger att det kan vara en fördel i en kort turnering att spela tightare mellan matcher.
Citera
2022-07-23, 22:30
Medlem
Expertens verkar vara överens om att Björn var bäste svensk igår. Hoppas det betyder att hon tar över från ”sidleds-Seger” för gott.

Tycker Sverige var bra spelmässigt men inte lyckades få till det i de avgörande lägena. Hoppas på samma lag mot England. Är Jonna Andersson i dugligt skick kanske hon kan ersätta Nilden. Men Ilestedt är klart bättre än Glas.
Citera
2022-07-23, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbaliraren
Eidevall som inte kunde vara opartisk när han kommenterade England pga att han tränar några spelare där. Så jävla kass var han hoppas inte han dyker upp igen

Ja, Eidevall hade det svårt där, samtidigt har han bra inside-info..

Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Expertens verkar vara överens om att Björn var bäste svensk igår. Hoppas det betyder att hon tar över från ”sidleds-Seger” för gott.

Björn är en framtida lagkapten i landslaget, naturlig ledartyp..
Citera
2022-07-24, 06:13
Medlem
FNLSs avatar
Vi hade ju en hora som med ett gäng trådar påstod att damernas fotboll är för oförutsägbar. Men vi kan nu konstatera att de fyra bästa lagen vann sin grupp och även kvartsfinalerna.
Citera
2022-07-24, 07:53
Medlem
Jag trodde Nederländerna var bättre än vad de visade upp igår. Det där så kallade missnöjet som skulle finnas i Frankrike såg jag inte röken av. Dock kan man säga att om det funnits missnöje mellan spelare i truppen i Frankrike så är ju de mer regel än undantag för de franska herrarna, så om damerna skulle ha missnöje förvånar inte mig.

Semifinalerna
I matchen Tyskland-Frankrike ställs tysk maskin mot franskt anfallsspel. Tyskland kommer jobba som en maskin och göra mål ur ingenting. Frankrike gör bäst i att förvalta de chanser de får. Jag tror matchen kan gå till straffar

I matchen England-Sverige så ställs snabbt engelskt spel mot ett svenskt försvar som inte imponerat under mästerskapet. Englands offensiv har på fyra matcher gett 15 mål, Sveriges offensiv 9 mål. England använder hela planbredden, Sverige söker sig in i mitten. Tror att England vinner med upp mot fyra mål.
Citera
2022-07-24, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag trodde Nederländerna var bättre än vad de visade upp igår. Det där så kallade missnöjet som skulle finnas i Frankrike såg jag inte röken av. Dock kan man säga att om det funnits missnöje mellan spelare i truppen i Frankrike så är ju de mer regel än undantag för de franska herrarna, så om damerna skulle ha missnöje förvånar inte mig.

Semifinalerna
I matchen Tyskland-Frankrike ställs tysk maskin mot franskt anfallsspel. Tyskland kommer jobba som en maskin och göra mål ur ingenting. Frankrike gör bäst i att förvalta de chanser de får. Jag tror matchen kan gå till straffar

I matchen England-Sverige så ställs snabbt engelskt spel mot ett svenskt försvar som inte imponerat under mästerskapet. Englands offensiv har på fyra matcher gett 15 mål, Sveriges offensiv 9 mål. England använder hela planbredden, Sverige söker sig in i mitten. Tror att England vinner med upp mot fyra mål.

Överdriv inte nu. Hur svår grupp hade England i gruppspelet? Knappast något lag som hotade. Kommer bli tajt och jämnt men knappast några stora siffor. Blir typ 1-2 mål vinst max för någon av lagen. Speciellt om Jonna kommer tillbaka.
Citera
2022-07-24, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Överdriv inte nu. Hur svår grupp hade England i gruppspelet? Knappast något lag som hotade. Kommer bli tajt och jämnt men knappast några stora siffor. Blir typ 1-2 mål vinst max för någon av lagen. Speciellt om Jonna kommer tillbaka.
Passar nog Sverige perfekt när engelsk media skryter upp sitt eget lag och pratar ned det svenska.
Citera
2022-07-24, 10:20
Medlem
FNLSs avatar
Den kommer hem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in