Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-06, 22:50
  #1
Medlem
Det är bäddat för en fin fotbollsfest i sommar! Om exakt två månader drar det igång, och håller på till den siste, dvs 6–31 juli. SARS-CoV-2 har äntligen motats tillbaka såpass att restriktioner inte längre behövs, så detta blir det första fria fotbollsmästerskapet, om än försenat. Biljetterna till finalen på Wembley-stadion är slutsålda, det tog bara en timme https://www.svd.se/a/v5KqJX/biljette...da-pa-en-timme

Jag hade skrivit ett utkast om hur skönt det är att slippa TV-reklam:
Tyvärr har C More sedermera köpt in sig i mästerskapet, men en kvartsfinal med Sverige samt finalen, oavsett vem som spelar den, kommer att sändas av SVT.

Länkar till översikt, statistik, TV-sändningar m.m.:
https://www.svt.se/sport/fotboll/em-fotboll-i-svt
https://www.aftonbladet.se/sportblad...atcher-program
https://em-fotboll.se/sa-sander-svt-...bolls-em-2022/
https://www.sportbibeln.se/fotboll/f...ch-spelschema/

Sveriges landslag verkar bara spela en enda match innan mästerskapet, på Friends i Stockholm mot Brasilien som leds av Pia Sundhage
https://ticket.friendsarena.se/svff/...%202022/events

I veckan blev det klart att Ryssland kastas ut ur EM och ersätts av Portugal. https://www.svt.se/sport/fotboll/uef...an-em-i-sommar Politiskt fullt rimligt förstås, men rent idrottsligt blir det sämre för Sveriges del, då Ryssland är ett betydligt enklare motstånd än Portugal för Sveriges del. Nu blir det svårt att vila i sista gruppmatchen.

Såhär ser grupperna ut:
A:
England
Österrike
Norge
Nordirland

B:
Tyskland
Danmark
Spanien
Finland

C:
Nederländerna
Sverige
Portugal
Schweiz

D:
Frankrike
Italien
Belgien
Island
Slutspelsträdet visas bäst på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Euro_2022#Knockout_stage
Ingen bronsmatch spelas, förlorande semifinalister får automatiskt brons.

Världsrankningen ser ut såhär idag:
2 Sverige
3 Frankrike
4 Tyskland
5 Nederländerna
7 Spanien
8 England
11 Norge
14 Italien
15 Danmark
18 Island
19 Schweiz
20 Belgien
21 Österrike
(25 Ryssland)
28 Finland
29 Portugal
46 Nordirland
Den kommer uppdateras 17 juni.

Jag kan tänka mig att många nyfikna inte har så bra koll på vilka länder det är som gäller på damsidan, så jag ska försöka mig på en liten genomgång. Världsrankning är inte allt.

Sverige är högst rankat i turneringen, i världen är de endast bakom historiskt suveräna USA, men är ändå inte den främsta favoriten till titeln. OS förra året blev en succé, men det ska påminnas att det var oväntat på förhand. Landslaget gjorde överlag lite krampaktiga insatser i förhållande till sin kapacitet och drabbades därtill av flera spelaravbräck inför OS, inte minst från lallare som från första början planerat att inte vara med men inte behagade berätta det förrän i april och t.o.m. slutet av maj, mindre än två månader innan start, och upptog plats fram till dess. USA och Nederländerna förväntades göra upp om guldet, men de gjorde dåliga insatser. I finalen höll dock inte nerverna för svenskarna, och den ångesten tycks ha fastnat i landslaget. Alla tekniska bitar finns där för att vara världens bästa lag, men de har svårt att få ut det. Kan de ta sig samman till mästerskapet och göra en ny totalinsats fast utan att sjunka under turneringens gång så kommer det glimra gyllene i slutändan. Medalj är ändå garanterad skulle jag säga givet hur motståndet och slutspelsträdet ser ut. Gruppen är i princip identisk som i OS. Först den vältitulerade "mardrömsmotståndaren" som kan nötas ner. Sedan ett mellanlag. Sedan ett bottenlag man kan rotera spelare med, åtminstone innan Ryssland blev ersatt av Portuagl. Därefter kvartsfinal mot någon från grupp D, vilka är behagliga motståndare för Sverige. Gruppvinst gör att även en semifinal blir lättare, man slipper då den bästa från getingboet grupp B. Förutsättningarna finns där. Landslaget har kvar nästan alla spelare från EM 2017, men laget är ändå helt nytt under Peter Gerhardssons ledning.

England har spåtts ett guld med sin bärande generation, men (ännu) inte fått det. Nu har de har haft sin topp och är på nedgående, men på hemmaplan bland världens mesta fotbollsfanatiker vet man aldrig. Kanske lyft av stödet, kanske fiasko av pressen. Förbundskapten Sarina Wiegman ledde tidigare Nederländerna som tog guld 2017.

Tyskland, den tunga maskinen som radat upp EM-guld, har haft det kämpigt de senaste åren. Utslaget utan medalj i både senaste EM och VM och gjort en del dåliga insatser på sistone. Jag har ärligt talat dålig koll på dem nu och vet inte om de svingat sig tillbaka till sin forna kraft eller om gruset är kvar i maskinen. Det är ett lag att se upp för mer eller mindre, en högst möjlig finalist men inte främsta guldkandidaten.

Spanien har gjort kometkarriär sedan landet bestämde sig för att satsa på damer för några år sedan. Tidigare drällde de i bottenskiktet av turneringarna, och ännu tidigare kom de inte ens med. Nu ser jag dem som främsta guldkandidaten. De spelar ett spel som Sverige har mycket svårt för.

Nederländerna vann EM smått sensationellt 2017 och fick sedan ett VM-silver 2019 av bara farten, men jag har genomskådat fuskbygget sedan en tid och hoppas deras motståndare också gör det. Miedema är livsfarlig, kanske världens bästa anfallare, öser in mål. Utan henne ekar det, och laget har helt klart haft sin topp. Övriga anfallare är bra men inte mer, mittfältet är hyggligt men skralt, och försvaret direkt dåligt. Floppvarning, men kan ändå dödsrycka sig till en medalj.

Danmark har varit uppsnackat en del av vissa, men jag ser inte riktigt storheten i dem. EM-silvret 2017 var lite av en tillfällighet i mina ögon.

Frankrike är alltid högt rankat men lyckas aldrig i mästerskap. Därtill har Sverige oftast lyckats slå dem.

Norge är ett forna tiders storlag på damsidan med en titel i vardera mästerskap, men efter glansdagarna på framför allt 90- och 00-talet har de dalat. Senaste EM var ett fiasko, medan VM var hyggligt. Präglats mycket av interna stridigheter under många år. Det verkar äntligen ha lugnat sig, så det kan bli en mer gedigen insats nu, kanske t.o.m. bra, men de lär bli utslagna i kvarten. Eller kan Ada Hegerberg briljera fram en medalj? Hennes lillasyster Andrine spelar förresten i Häcken.

Italien, Belgien, Schweiz och Island är bra lag som kan ställa till det, i den ordningen skulle jag säga, men lär inte ta nån medalj.

Österrike hade en bra generation som gjorde succé i landets första EM senast, men de är nu avdankade.

Finland har börjat komma upp sig i världen efter att ha halkat efter i utvecklingen, men har en hopplös sits i sin grupp.
Citera
2022-05-06, 22:57
  #2
Medlem
JustZlatans avatar
Det skulle aldrig falla mig in att titta på damfotboll. Men för Sveriges skull hoppas jag att vi vinner.
Citera
2022-05-07, 00:01
  #3
Medlem
GormDenGamles avatar
Tror på svenskt guld. Men vi ska inte se bortifrån en taggad hemmanation.
Ska bli kul att följa.
Citera
2022-05-07, 00:42
  #4
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YourNameisSexy


Jag hade skrivit ett utkast om hur skönt det är att slippa TV-reklam:
Tyvärr har C More sedermera köpt in sig i mästerskapet, men en kvartsfinal med Sverige samt finalen, oavsett vem som spelar den, kommer att sändas av SVT.



Italien, Belgien, Schweiz och Island är bra lag som kan ställa till det, i den ordningen skulle jag säga, men lär inte ta nån medalj.

Österrike hade en bra generation som gjorde succé i landets första EM senast, men de är nu avdankade.

Gedigen genomgång!

TV4/C-more förstör tyvärr med sin reklam, men man kan också se det som att de ekonomiskt avlastar SVT.

Sverige mötte Italien för ett tag sen i en för bägge välbehövlig träningsmatch. Italien för att de spelar ett spel man tror Sverige kommer att stöta på i turneringen, och för Italiens del handlar det om att få pröva sig mot kvalificerat motstånd. Italien bjöd Sverige på segern genom att drälla med bollen på mittfältet typ mot slutet av matchen (man ledde med 1-0) och sen bränna en straff i straffsparksläggningen.

Såg Italien mot Österrike i en träningsmatch typ förra eller förrförra året (åren går). Gillade verkligen österrikiskornas spel, de var orädda och var rörliga, Italien vann dock.

Schweiz ska man aldrig underskatta. Många spelare spelar i bra ligor utomlands. Sen så har man Ramona Bachman (heter hon väl).

Ligger det press på engelskorna med ”Bring it home”..?
Citera
2022-05-07, 07:36
  #5
Medlem
Är som vanligt tveksam till om Sveriges långsamma lagmaskinfotboll samt fysik på fasta situationer verkligen kommer räcka. Har ju funkat förr, men nån gång kommer ju brytpunkten där fart och fläkt är ett mer vinnande koncept.

Seger och Asllani är närmast en garanti för att det blir seg fotboll och det kanske är nu ansvariga/media upptäcker att framtidens spelare måste ha betydligt mer snabbhet i bolltempo och löpningar. Eller så håller det en turnering till att dominera med rutin och spelsinne.

Rolfös stenhårda skott och ett genombrott för Kaneryd är det jag tror kan leda Sverige till medalj. Men blir det sidled och trampa på boll ryker vi redan före semi.
Citera
2022-05-07, 10:16
  #6
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Kan egentligen ingenting om damfotboll, men brukar se lite matcher under mästerskap, man jag vill bara ge beröm för trådstartaren, härlig och bra genomgång. Tummen upp.
Citera
2022-05-12, 14:00
  #7
Medlem
GormDenGamles avatar
Korsbandet har gått av för Norges landslagsmålvakt. Nu blir det genast betydligt tuffare för Norge.
Deras ordinarie genom många år slutade förra året. Nu tog Fiskerstrand över. Men vem som nu ska stå i sommar, blir ovisst.

https://www.tv2.no/a/14787089/
Citera
2022-05-25, 23:22
  #8
Medlem
SVT2 sänder presentationen av EM-truppen tisdagen den 7 juni kl 18:30. Det är om knappt två veckor.
https://www.svt.se/sport/svt-sport/fotboll-49

Barcelonas kollapsaktiga prestation i Champions League i helgen har fått mig att tvivla på hur bra Spanien egentligen är. Spanien består i stort sett av Barcelona nämligen. Frankrike består också i stort sett av ett av sina klubblag, suveräna Lyon, men trots det har det inte gått bra för dem i mästerskap.

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Gedigen genomgång!

TV4/C-more förstör tyvärr med sin reklam, men man kan också se det som att de ekonomiskt avlastar SVT.

Sverige mötte Italien för ett tag sen i en för bägge välbehövlig träningsmatch. Italien för att de spelar ett spel man tror Sverige kommer att stöta på i turneringen, och för Italiens del handlar det om att få pröva sig mot kvalificerat motstånd. Italien bjöd Sverige på segern genom att drälla med bollen på mittfältet typ mot slutet av matchen (man ledde med 1-0) och sen bränna en straff i straffsparksläggningen.

Såg Italien mot Österrike i en träningsmatch typ förra eller förrförra året (åren går). Gillade verkligen österrikiskornas spel, de var orädda och var rörliga, Italien vann dock.

Schweiz ska man aldrig underskatta. Många spelare spelar i bra ligor utomlands. Sen så har man Ramona Bachman (heter hon väl).

Ligger det press på engelskorna med ”Bring it home”..?
Tackar!

Intressant att du kallar Algarve cup för träningsmatch Sverige ställde upp helt fel mot Italien, men Peter Gerhardsson ville prova något nytt. Sverige skulle ju möta Danmark också i den turneringen, men den matchen ställdes in pga COVID-19 hos di røde og hvide, så det ställde till spelupplägget. Det verkar för mig som att de behöll planeringen intakt i den ordning de tänkt sig fastän första matchen utgick.

Österrike spelar frejdigt och är härliga att titta på, men tongivande spelarna Nina Burger och Nadine Prohaska har slutat, och det lilla jag sett sen 2017 är att de tappat stinget. Men de har vunnit ganska mycket senaste året enligt statistiken, så jag kanske är fel ute här. Det ser ut som gedigna insatser på sistone enligt resultaten, bl a mot Schweiz. Det kan nog bli ordentliga matcher ändå.

Schweiz har gjort dåligt ifrån sig i år. Så jag får väl pudla lite här från min trådstartbedömning och ändra mig till att säga att jag tror mer på Österrike än Schweiz, speciellt med tanke på grupperna. Deras förbundskapten har t.o.m. avskrivit chansen att gå vidare https://www.fotbollskanalen.se/sveri...ns-i-helvetet/ För att vara tydlig kvarstår min bedömning om Schweiz, men jag uppvärderar Österrike till att vara högre än dem istället för lägre.

Att spela utomlands gör de flesta landslagsspelare som inte är från Spanien, England, Tyskland, Frankrike eller till viss del Sverige, för där finns de bästa klubbarna. Tänk på att det är betydligt större skillnad mellan klubbarna samt betydligt färre bra klubbar på damsidan än herrsidan, så att spela i en halvbra klubb i en "bra" liga är föga värt. Bara 6 spelare i Schweiz spelar i bra utländska klubbar skulle jag säga.
Ramona Bachmann (med två n) är inte så bra att hon kan bära sitt landslag, och hon kan ha haft sin topp. Jag har dock inte följt henne i PSG, det är ändå ett av världens absolut bästa lag på damsidan, så jag kan vara fel på det.
Hon är lite för Schweiz som Lewandoski är för Polen på herrsidan, en stjärna omgiven av medelmåttor, men hon är inte lika stor och betydelsefull som Lewandowski.
Helt galet att hon och andra liknande stjärnor spelat i Malmö för inte så längesedan. Såg henne och de andra några gånger. Sara Björk, Lieke Martens, Anja Mittag. Och alla pratar de svenska! Fan, sistnämnda var nog den sista av det slaget. Det känns inte lika längesedan som det är, pandemin har fått tiden att stå stilla.

Englands damer har bara en bråkdel av pressen som herrarna har, men den är hög med dammått mätt, det har varit ganska mycket snack om att det är dags nu, både med tanke på deras nuvarande generation spåtts ett genombrott och att det är hemmaplan, och jag uppfattar damspelare som betydligt sämre på att hantera press, bl a pga att det sällan är öronbedövande publik hos dem, vilket gör dem ovana, så i slutändan blir det ungefär samma. Det korta svaret är alltså "ja".

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Är som vanligt tveksam till om Sveriges långsamma lagmaskinfotboll samt fysik på fasta situationer verkligen kommer räcka. Har ju funkat förr, men nån gång kommer ju brytpunkten där fart och fläkt är ett mer vinnande koncept.

Seger och Asllani är närmast en garanti för att det blir seg fotboll och det kanske är nu ansvariga/media upptäcker att framtidens spelare måste ha betydligt mer snabbhet i bolltempo och löpningar. Eller så håller det en turnering till att dominera med rutin och spelsinne.

Rolfös stenhårda skott och ett genombrott för Kaneryd är det jag tror kan leda Sverige till medalj. Men blir det sidled och trampa på boll ryker vi redan före semi.
Jag instämmer i princip, därför håller/höll jag Spanien som favorit. Men jag ser inte hur Frankrike eller Italien ska kunna slå Sverige på egna förmågor. Och en del av mig känner att den brytpunkten har varit, och Sverige har växlat upp med Gerhardsson. Visst finns det mycket utrymme för förbättring än. Men du såg ju CL-finalen – fart är inte allt.

Seger må vara seg, men i hennes roll behöver hon inte vara snabb, hon passar perfekt där hon är. Och Asllani håller jag inte med om, tvärtom brukar hon ju vara den som tar tag i saker och driver, problemet är att hon behöver ytor, i närkamper fastnar hon, dock får hon alltid frispark med sig. Hennes brytning och framspelning till målet mot Kanada i VM 2019 är ett perfekt exempel på hennes styrkor. Bägge spelare är svårlästa.

Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Kan egentligen ingenting om damfotboll, men brukar se lite matcher under mästerskap, man jag vill bara ge beröm för trådstartaren, härlig och bra genomgång. Tummen upp.
Stort tack! Väl mött i sommar

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Korsbandet har gått av för Norges landslagsmålvakt. Nu blir det genast betydligt tuffare för Norge.
Deras ordinarie genom många år slutade förra året. Nu tog Fiskerstrand över. Men vem som nu ska stå i sommar, blir ovisst.

https://www.tv2.no/a/14787089/
Aj ajaj! Tråkigt att höra Då får de köra på anfall är bästa försvar-strategin. Tack för upplysningen. Har inte följt Norges landslag på ett bra tag.

Jag glömde nämna att deras förbundskapten är Martin Sjögren som har ett förflutet i Ldb FC Malmö (nuvarande FC Rosengård) och Linköpings FC och har tagit SM-guld med bägge.
Citera
2022-06-08, 23:56
  #9
Medlem
Lundbondens avatar
Truppen uttagen;

https://www.svenskfotboll.se/nyheter...-truppen-2022/
Citera
2022-06-16, 13:14
  #10
Medlem
DikTs avatar
Ibland känns det som att damerna kämpar i motvind....
Expressen har nu 5 artiklar angående landslaget på sin fotbolls-startsida.
En handlar om att Fisher blir kommentator.
TRE handlar om olika spelares kärleksliv.
EN handlar om sporten.
Varför är det såhär?
Är det verkligen det som ger klick? Tragiskt i så fall.
Citera
2022-06-16, 13:38
  #11
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Ibland känns det som att damerna kämpar i motvind....
Expressen har nu 5 artiklar angående landslaget på sin fotbolls-startsida.
En handlar om att Fisher blir kommentator.
TRE handlar om olika spelares kärleksliv.
EN handlar om sporten.
Varför är det såhär?
Är det verkligen det som ger klick? Tragiskt i så fall.
Korta svaret är väl tyvärr: "Ja."
Sen är det ju dessutom en kvällstidning du pratar om, där hamnar kärlekslivet alltid högre upp än det borde.
Men att det är åt det hållet ser vi hela tiden. Kollar man här på flashback, där dom fotbollsintresserade har samlats, så är det herrfotboll till 99+%. Drar man då över det till den verkliga världen, där inte bara dom fotbollsintresserade finns, så kommer det som finns runt omkring att vara viktigare, för där samlas alla skvallerkärringar, av båda kön.
Det finns helt enkelt fler skvallerkärringar, oavsett kön, än vad det finns folk som faktiskt är intresserade av damfotboll.
Citera
2022-06-16, 13:54
  #12
Medlem
Vet någon om Aftonbladet kommer ut med en EM-bibel inför mästerskapet? Är vanligtvis inget större fan av den tidningen, men biblarna till internationella mästerskap har blivit en tradition här hemma.

VM senast (har det verkligen redan gått 3 år?) var kul att följa lite halvhjärtat, så förväntningarna på EM är höga. Att Sverige spelar underhållande fotboll under Gerhardsson skadar ju inte heller. Sedan hoppas man givetvis lite extra på att England floppar och att man blir charmad av något skrällag.

Stark trådstart för övrigt! Hoppas att YourNameIsSexy dyker upp regelbundet i tråden under turneringen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback