2022-07-23, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Utan att vara dryg, men du är medveten om att Teslas del av BEV kakan minskar varje år va?

Och det är äckligt missvisande att benämna VWs skuld som 192$B och GM 110$B. Läs på om captive financing arms. Det är inte ”skuld”

Inte för att vara dryg men fattar du på riktigt inte att du ska kolla på hela bilmarknaden och inte bara på elbilar? Teslas totala bilmarknadsandel växer för varje år
Citera
2022-07-23, 00:17
Medlem
Citat:
För att BYD är ett batteribolag lol, det är väl själva poängen med batteribolag.

Det är bara en bonus att de kommer kasta ut närmare 2 miljoner eldrivna bilar i år.

De började tillverka batterier långt innan bilar.

Om de kunde sälja elbilar med alla batterier hade de kunnat tjäna mycket mer, men men.
Citera
2022-07-23, 00:22
Medlem
Citat:
Nej, det är ingen biltillverkare som äger bensinstationer, de fakto så är de en ganska usel idé. Den absoluta majoriteten av bensinstationer förlorar pengar på att sälja bensin men tjänar på att man köper grejer i affären.

https://thehustle.co/why-most-gas-stations-dont-make-money-from-selling-gas/amp/

Två saker.

Bensinstationer gör inte sin egen bensin, och dom som gör det tjänar mängder!

Tesla är inte nu, men kan lätt bli självförsörjande på el.
Citera
2022-07-23, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Inte för att vara dryg men fattar du på riktigt inte att du ska kolla på hela bilmarknaden och inte bara på elbilar? Teslas totala bilmarknadsandel växer för varje år

Min poäng hela tiden, väntade bara på att någon skulle säga det.

Skriver man att Tesla är ett bilbolag så kommer de 10 arga medelålders män och skriker att elbilar är en helt annan sak och att det förtjänar en helt annan multipel. Men när det väl kommer till kritan så är det EXAKT samma marknad de konkurrerar med och tar marknadsandelar ifrån.

Om nu en elbil är en helt annan grej så måste man väl ändå jämföra marknadsandelar för elbilar? För elbilar och bilar var ju tydligen äpplen och päron.
Senast redigerad av job230ge 2022-07-23 kl. 11:02.
Citera
2022-07-23, 11:36
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Job230ge håller säkert med dig, men jag har en helt annan uppfattning. Tror helt enkelt mitt perspektiv är betydligt bredare än de som förväxlar Tesla med en vanlig biltillverkare.
Ge gärna ett exempel på ett annat företag som tillverkar en vara men där en annan vara på ett magiskt sätt bidrar till en större del av företagets vinst.

Om du inte kan det så får du medge att du tror Musk/Tesla uppfunnit något helt nytt i världshistorien. Grunna lite på sannolikheten för det. Det har funnits aktiebolag sedan 1600-talet.
Citera
2022-07-23, 11:40
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:

Skriver man att Tesla är ett bilbolag så kommer de 10 arga medelålders män och skriker att elbilar är en helt annan sak och att det förtjänar en helt annan multipel. Men när det väl kommer till kritan så är det EXAKT samma marknad de konkurrerar med och tar marknadsandelar ifrån.

Om nu en elbil är en helt annan grej så måste man väl ändå jämföra marknadsandelar för elbilar? För elbilar och bilar var ju tydligen äpplen och päron.

Tesla tar marknadsandelar från vanliga biltillverkare samtidigt som de bygger upp en marknad för mjukvara. Även om de sålde bilarna för ett suventionerat pris hade de kunnat ha en stabil ström av intäkter från abonnemangstjänster och laddnätverk. Man kan jämföra Tesla med andra tillverkare på samma sätt som man jämför Apple med Nokia eller Motorola för 15 år sedan. Apple och Tesla är tummen på handen, då tummen är ett finger men ett finger är inte en tumme. Och andra tillverkare är verkligen inte i en position för att profitera på övergången till hur transport kommer se ut om 10 år. Även om FSD stannar på Lvl4 i flera år så finns det inte en Uber-förare som inte hellre satt bakom ratten på en Tesla som skötte 99% av arbetet hela dagarna och aldrig blev trött, och all den datan skulke dessutom samlas in för att träna systemet. Man behöver inte ens göra en servettkalkyl för att begripa hur galet stora intäkter det genererar, och ingen annan aktör sitter på både produktion av bilar och mjukvaran som krävs. Varför tror du att Tesla jobbar på att integrera Steam engine i sina bilars 10 TFLOP speldator?
Inte bara ett sätt för föräldrar att få tyst på sina tjötiga barn.
Citera
2022-07-23, 11:48
Medlem
Citat:
Tesla tar marknadsandelar från vanliga biltillverkare samtidigt som de bygger upp en marknad för mjukvara. Även om de sålde bilarna för ett suventionerat pris hade de kunnat ha en stabil ström av intäkter från abonnemangstjänster och laddnätverk. Man kan jämföra Tesla med andra tillverkare på samma sätt som man jämför Apple med Nokia eller Motorola för 15 år sedan. Apple och Tesla är tummen på handen, då tummen är ett finger men ett finger är inte en tumme. Och andra tillverkare är verkligen inte i en position för att profitera på övergången till hur transport kommer se ut om 10 år. Även om FSD stannar på Lvl4 i flera år så finns det inte en Uber-förare som inte hellre satt bakom ratten på en Tesla som skötte 99% av arbetet hela dagarna och aldrig blev trött, och all den datan skulke dessutom samlas in för att träna systemet. Man behöver inte ens göra en servettkalkyl för att begripa hur galet stora intäkter det genererar, och ingen annan aktör sitter på både produktion av bilar och mjukvaran som krävs. Varför tror du att Tesla jobbar på att integrera Steam engine i sina bilars 10 TFLOP speldator?
Inte bara ett sätt för föräldrar att få tyst på sina tjötiga barn.

Du är redan i Jonestown, bortom räddning

Även om FSD stannar på Lvl4 i flera år

Tesla kommer inte nå level 4 på många år. Du är fortfarande djupt lurad av diverse musk intervjuer ifrån 2016 och framåt. Tesla har ett absurt dyrt LVL 2 ADAS system som många köper då det heter ”FULL SELF DRIVING”. Det är en gråzon av olaglighet.

Om du ska värdera tesla vettigt så sätt värdet på FSD till noll. Alla med någorlunda vetskap om AV industrin vet att tesla är absurt långt bak. Även din kompanjon Gary Black sätter värdet på FSD till 0 då han tror att andra kommer hinna före tesla. En dag kommer även du inse att tesla tillverkar bilar
Senast redigerad av job230ge 2022-07-23 kl. 11:51.
Citera
2022-07-23, 11:49
Medlem
Citat:

Helt korrekt!
Sakta men säkert ska Tesla bli en ”vanlig biltillverkare” som alla andra i marknadens ögon.
Dock kräver det att ”alla andra” tillverkare tar sig i kragen gör innovationer hur de producerar och såklart produkt

På sikt bör isåfall Teslas aktie tas ned till en ”vanlig biltillverkare” och det känns idag väldigt avlägset med tanke på Teslas grepp på nya produktionssätt ingen annan har och deras teknikutveckling
Produktionen är nyckeln här som skiljer äpplena från päronen

De traditionella biltillverkare har en gigantisk omställning att göra om de ens överlever den.
Kineserna är nog först ut att likna Tesla
Citera
2022-07-23, 11:49
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Ge gärna ett exempel på ett annat företag som tillverkar en vara men där en annan vara på ett magiskt sätt bidrar till en större del av företagets vinst.

Om du inte kan det så får du medge att du tror Musk/Tesla uppfunnit något helt nytt i världshistorien. Grunna lite på sannolikheten för det. Det har funnits aktiebolag sedan 1600-talet.

Apple med sin appstore?

Jag vet inte vad jag skall medge mer än att din retorik är onödigt krånglig och det är lättare att förstå Teslas försprång än din meningsuppbyggnad.
Citera
2022-07-23, 11:52
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Du är redan i Jonestown, bortom räddning

Även om FSD stannar på Lvl4 i flera år

Tesla kommer inte nå level 4 på många år. Du är fortfarande djupt lurad av diverse musk intervjuer ifrån 2016 och framåt. Tesla har ett absurt dyrt LVL 2 ADAS system som många köper då det heter ”FULL SELF DRIVING”. Det är en gråzon av olaglighet

Jag var på väg att avsluta mitt förra inlägg med att du säkert förstod det jag skrev då du inte är dum i huvudet, men så här i retrospekt var det ett bra beslut att inte bli för långrandig.
Citera
2022-07-23, 11:56
Medlem
Vet inte ens vilket talesätt jag ska använda men det är helt sjukt att man blir påhoppad när man jämför Tesla med ett bilföretag, för att när man sedan ENDAST jämför med BEVs så blir man påhoppad med att man ska jämföra tesla med den totala bilmarknaden.

Tesla tillverkar bilar när de passar, och ”elbilar som inte är i närheten av en vanlig bil” när det passar. Förstår ni inte själva hur ni vrider varenda fakta till att vara något positivt.

1: tesla tillverkar bilar som andra biltillverkare och tar marknadsandelar

2: tesla tillverkar elbilar och tappar marknadsandelar inom elbilsbranschen.

Man kan inte kombinera detta när de passar bäst.

Och att Tesla säljer mjukvara och att det är helt revolutionerande måste man vara ganska bakom flötet för att tro. Jag kan gå in och konfigurera en EQS nu och lägga till Mjukvarufunktioner som ADS osv för lika mycket som FSD. Legacy OEMs har gjort detta i 25 år
Senast redigerad av job230ge 2022-07-23 kl. 12:01.
Citera
2022-07-23, 12:01
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Apple med sin appstore?

Jag vet inte vad jag skall medge mer än att din retorik är onödigt krånglig och det är lättare att förstå Teslas försprång än din meningsuppbyggnad.
OK, du kan förstå Teslas försprång men du kan inte beskriva det i ord. Lite överjordiskt kanske. Aktiekursen är iallafall överjordisk.

appstore är ju ett bra exempel, först uppfinner apple smartphone som ger enorma intäkter och sedan fördubblar de dem med andras program som de också tjänar på. Fast jag får inte ihop det med en bil, finns inga tjänster man vill köpa i efterhand, finns ingen annan tillverkare som gör något för Tesla-bilar och appstore bygger på 1000-tals olika företagare. Alla bilar måste komma kompletta från början, de är redan dyra. Jag kan faktiskt inte se en bil vara något annat än en bil, med större eller mindre prestige och fan-base som kan ge lite extra intäkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in