2022-07-23, 02:19
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Är ju rätt många piloter som utbildar, återigen kör du med härskartekniker som inte biter.
Avplattningen har stor betydelse för navigering och du utger dig för att kunna.

Vill du ha anledning till att du aldrig kommer få svaret på din töntiga fråga som inte har något med latitudparallell ers öst/västlig riktning att göra?
Du ställer ofta frågor för att förlöjliga, du kör med härskartekniker. Där har du anledningen.

Du kan ställa din fråga hur många gånger du vill, du får inget svar på den och nu vet du anledningen.
Att påstå jag inte förstår är ju bara töntigt av dig.

Men du säger ju saker som är totalt fel. Att du tar upp saker som ”härskartekniker” är ju bara löjligt.
Jag kan inte navigera och alla olika ord. Har aldrig påstått det. Men däremot håller jag på med en hel del 3D-grafik, fotografering etc. Och detta med att förstå hur du rör på dig om du befinner dig på ett klot vet jag exakt hur det fungerar.

Du påstår att du inte behöver svänga om man följer en lillcirkel, det är helt enkelt fysiskt omöjligt att inte svänga då.

Du beter dig exakt som plattfiskarna just nu, du kör samma jargong.
Och att du vägrar svara på en enda liten enkel fråga om du behöver svänga på hjulen om du åker följer breddgraden 89,99999°S är helt konstigt.

Varför svarar du bara inte?
Citera
2022-07-23, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Därför alla blir förvånade varför du påstår något så urbota dumt att man inte svänger om man åker i en lillcirkel…

Nä, man gör ju inte det i småcirklsr, däremot I storcirclar flyger eller seglar man i kordor för att inte ha en märklig konstant gir.
Citera
2022-07-23, 02:25
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Nä, man gör ju inte det i småcirklsr, däremot I storcirclar flyger eller seglar man i kordor för att inte ha en märklig konstant gir.

Så nu påstår du alltså att du inte behöver svänga på rodret om du följer en lillcirkel med diamanten 100 meter…

Och nej, åker du i en storcirkel så svänger du inte. Däremot så måste du så klart göra det när du navigerar. Men det är ju inte navigering vi prata om… vi pratar om att en följa en storcirkel så svänger du aldrig. Det går spikrakt.
Citera
2022-07-23, 02:39
Medlem
Citat:
Så nu påstår du alltså att du inte behöver svänga på rodret om du följer en lillcirkel med diamanten 100 meter…

Och nej, åker du i en storcirkel så svänger du inte. Däremot så måste du så klart göra det när du navigerar. Men det är ju inte navigering vi prata om… vi pratar om att en följa en storcirkel så svänger du aldrig. Det går spikrakt.

Ska du inte gå in på lite fler undantag?
En småcirkel på 100m hamnar där vilket du antagligen är fullt medveten om.
Citera
2022-07-23, 02:52
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ska du inte gå in på lite fler undantag?
En småcirkel på 100m hamnar där vilket du antagligen är fullt medveten om.

Undantag?

Det är inget undantag

Åker du i en lillcirkel med diametern 100 meter behöver du svänga på rodret.

Åker du i en lillcirkel med diametern 200 meter behöver du svänga lite mindre på rodret.

Åker du i en lillcirkel med diametern 1000 meter behöver du svänga ännu lite mindre på rodret.

Så här kommer det hålla på, för varje ökning av diametern av lillcirkeln kommer du behöva svänga lite mindre på rodret.

Hela vägen tills du kommer till storcirkeln. Först DÄR kommer du sluta svänga.

Det finns inga undantag. Det är så här det fungerar.

Däremot när du navigerar rent praktiskt är det inte så man kan göra. För där navigerar du efter en fast punkt (Nordpolen) på ett klot. Då kommer du behöva svänga då och då för att kunna hålla rätt kurs.

Men det är inte navigering vi pratar om nu. Vi pratar om jordens form. Att du säger till plattfiskar att du inte svänger om du följer en breddgrad nära Antarktis hjäper ju inte direkt till att få dom sluta sitt trams med att tro jorden är platt.

Just detta är ju ett starkt bevis för jordens form. Kör ett varv medsols nära Nordpolen så svänger du åt höger. Men kör du ett varv medsols nära sydpolen så svänger du åt vänster.
Citera
2022-07-23, 02:58
Medlem
Citat:
Undantag?

Det är inget undantag

Åker du i en lillcirkel med diametern 100 meter behöver du svänga på rodret.

Åker du i en lillcirkel med diametern 200 meter behöver du svänga lite mindre på rodret.

Åker du i en lillcirkel med diametern 1000 meter behöver du svänga ännu lite mindre på rodret.

Så här kommer det hålla på, för varje ökning av diametern av lillcirkeln kommer du behöva svänga lite mindre på rodret.

Hela vägen tills du kommer till storcirkeln. Först DÄR kommer du sluta svänga.

Det finns inga undantag. Det är så här det fungerar.

Däremot när du navigerar rent praktiskt är det inte så man kan göra. För där navigerar du efter en fast punkt (Nordpolen) på ett klot. Då kommer du behöva svänga då och då för att kunna hålla rätt kurs.

Men det är inte navigering vi pratar om nu. Vi pratar om jordens form. Att du säger till plattfiskar att du inte svänger om du följer en breddgrad nära Antarktis hjäper ju inte direkt till att få dom sluta sitt trams med att tro jorden är platt.

Just detta är ju ett starkt bevis för jordens form. Kör ett varv medsols nära Nordpolen så svänger du åt höger. Men kör du ett varv medsols nära sydpolen så svänger du åt vänster.

"Att exakt följa storcirkeln genom att ständigt styra med nya vinklar mot meridianerna är i
praktiken inte möjligt. Det skulle innebära en konstant, om än omärklig, gir"
Citera
2022-07-23, 03:06
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
"Att exakt följa storcirkeln genom att ständigt styra med nya vinklar mot meridianerna är i
praktiken inte möjligt. Det skulle innebära en konstant, om än omärklig, gir"

Exakt vad är det du inte förstår skillnaden mellan att följa en tänkt linje och att navigera efter en fast punkt på ett klot?

Nu kommer jag ställa en fråga. Jag tvivlar att du kommer svara: Om du följer en storcirkel från Sydpolen till Nordpolen, måste du då ständigt styra med nya vinkar mot meridianerna?
Citera
2022-07-23, 03:15
Medlem
Citat:
Exakt vad är det du inte förstår skillnaden mellan att följa en tänkt linje och att navigera efter en fast punkt på ett klot?

Nu kommer jag ställa en fråga. Jag tvivlar att du kommer svara: Om du följer en storcirkel från Sydpolen till Nordpolen, måste du då ständigt styra med nya vinkar mot meridianerna?

Precis detta jag menar med töntiga frågor, sådana förtjänar inget svar vilket jag sagt innan.
Citera
2022-07-23, 03:15
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:

Då får väl jag svara istället.

Fråga:
Om du följer en storcirkel från Sydpolen till Nordpolen, måste du då ständigt styra med nya vinkar mot meridianerna?

Svar:
Ja, pga Corioliseffekten
Citera
2022-07-23, 03:22
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Precis detta jag menar med töntiga frågor, sådana förtjänar inget svar vilket jag sagt innan.

Nu lärde jag mig detta med Corioliseffekten, detta var inget jag kunde. Som sagt, jag kan inte navigering.

Om vi inte tar hänsyn till Corioliseffekten, luftströmmar, väder och vid etc etc. Vi tänker oss en helt perfekt värd.

Om du följer en storcirkel från Sydpolen till Nordpolen, måste du då ständigt styra med nya vinkar mot meridianerna?
Citera
2022-07-23, 03:24
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatthedeuce
Ett bröst är också av rund form innan du lägger henne på rygg, då är det mer av punkterad airbag, om det inte är silisar, men tveksamt om jorden är av det slaget.

Säg inte det.
Silicium, eller kisel, är det näst vanligaste grundämnet i jordskorpan efter syre!
Citera
2022-07-23, 03:31
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Jag får ändra taktik…

Tänk dig en jordglob.

Om du tar en tråd på en jordglob, helt sträckt från Sydpolen till Nordpolen, kommer då denna tråd vara helt rak förutom böjningen som följer jordglobens kurvatur?

Eller menar du på att den kommer ”svänga”?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in