2022-07-23, 01:10
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Är du igång igen på detta?
Svänga I förhållande till vad?
Har sagt det tidigare men säger det igen, på latitudparallel rakt västlig eller östlig så kommer du ett varv runt utan att svänga åt något håll.
Är din påhittade latitud en latitudparallel?

Svänga i förhållande till din tidigare position tex 10 meter bakom dig.
Alltså att du måste svänga.

Jag ställer dig åter frågan: Måste du inte svänga för att gå ett varv runt latitud 89,99999999°N?
Citera
2022-07-23, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Svänga i förhållande till din tidigare position tex 10 meter bakom dig.
Alltså att du måste svänga.

Jag ställer dig åter frågan: Måste du inte svänga för att gå ett varv runt latitud 89,99999999°N?

Då ställer jag dig frågan om din hittepålatitud är en latitudparallel?
Som jag sagt tidigare så rakt västlig eller östlig riktning på en latitudparallel kommer du runt jorden utan att det blir en spiral och utan att kursändra. . För alla andra småcirklar bildas en spiral som slutar i den pol den lutar åt.
Senast redigerad av M18A1-Claymore 2022-07-23 kl. 01:37.
Citera
2022-07-23, 01:35
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Då ställer jag dig frågan om din hittepålatitud är en latitudparallell?
Som jag sagt tidigare så rakt västlig eller östlig riktning på en latitudparallell kommer du runt jorden utan att det blir en spiral och utan att kursändra. . För alla andra småcirklar bildas en spiral som slutar i den pol den lutar åt.

Att du har lärt dig ordet latitudparallell nu någonstans på nätet gör inte att du får mindre fel.

Jag menar latitud 89,999999° som inte på något sätt är en hittepålatitud. Visserligen sa jag aldrig om det var nordlig eller sydlig latitud.

Kan du bara inte svara på frågan: Om du har en bil och åker ett varv runt på latitud 89,99999999°S så behöver du inte svänga på hjulen???

Det är så uppenbart varför du inte vill svara på frågan.
Citera
2022-07-23, 01:44
Medlem
Citat:
Att du har lärt dig ordet latitudparallell nu någonstans på nätet gör inte att du får mindre fel.

Jag menar latitud 89,999999° som inte på något sätt är en hittepålatitud. Visserligen sa jag aldrig om det var nordlig eller sydlig latitud.

Kan du bara inte svara på frågan: Om du har en bil och åker ett varv runt på latitud 89,99999999°S så behöver du inte svänga på hjulen???

Det är så uppenbart varför du inte vill svara på frågan.

För att du bröstar upp dig konstant och påstår du kan navigering.
Jag utbildar i navigering så dina härskartekniker fungerar inte så bra.

Är det eller är det inte en latitudparallel?
Du vet antagligen också om avplattningen?
Så återigen, om du färdas rakt östlig eller västlig riktning kring en latitudparallell svänger du inte och kommer ett varv runt jorden. Småcirklar kommer bilda en spiral och du kommer inte ett varv runt med samma startpunkt som slutpunkt.
Citera
2022-07-23, 01:55
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Så återigen, om du färdas rakt östlig eller västlig riktning kring en latitudparallell svänger du inte och kommer ett varv runt jorden. Småcirklar kommer bilda en spiral och du kommer inte ett varv runt med samma startpunkt som slutpunkt.
Åker du runt Nordpolen 20 meter ifrån den så svänger du. Att en gyrokompass skulle visa 90° hela tiden är en annan sak men en konstant kompassriktning är inte samma sak som en rak linje om du inte åker rakt söderut eller norrut eller åker runt 90 eller 270 grader exakt vid ekvatorn. På det avståndet så blir konstant kompassriktning en cirkel och skillnaden mellan platt och rund jord skulle vara totalt försumbar på det avståndet från Nordpolen. Självklart så måste du svänga på hjulen om du vill följa en gyrokompass runt längs given breddgrad om du åker 20 meter från Nordpolen. Annars skulle kompassriktningen som gyrokompassen visar ändras rätt snabbt.
Skillnaden mellan platt och rund jord blir ju att man på en rund jord får exakt rak linje om du åker 90° längs ekvatorn medan breddgraderna börjar svänga åt andra hållet söder om ekvatorn medan man på plattskivan alltid svänger runt Nordpolen även om man åker på sydlig breddgrad.
Senast redigerad av Jonas1968 2022-07-23 kl. 02:05.
Citera
2022-07-23, 01:59
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Varför svarar du inte bara på frågan? Finns det någon speciell anledning? Är det för att du faktiskt inte förstår?

För nu utbildar du också i navigering också… från att vara pilot till lärare. Inte dåligt.

Men jag ställer frågan på ett annat sätt:
Om du har en bil och åker västlig riktning och håller konstant latitud 89,99999°S så behöver du inte svänga på hjulen???

Vad har avplattningen något med detta att göra?
Citera
2022-07-23, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Åker du runt Nordpolen 20 meter ifrån den så svänger du. Att en gyrokompass skulle visa 90° hela tiden är en annan sak men en konstant kompassriktning är inte samma sak som en rak linje om du inte åker rakt söderut eller norrut eller åker runt 90 eller 270 grader exakt vid ekvatorn. På det avståndet så blir konstant kompassriktning en cirkel och skillnaden mellan platt och rund jord skulle vara totalt försumbar på det avståndet från Nordpolen. Självklart så måste du svänga på hjulen om du vill följa en gyrokompass runt längs given breddgrad om du åker 20 meter från Nordpolen. Annars skulle kompassriktningen som gyrokompassen visar ändras rätt snabbt.
Skillnaden mellan platt och rund jord blir ju att man på en rund jord får exakt rak linje om du åker 90° längs ekvatorn medan meridianerna börjar svänga åt andra hållet söder om ekvatorn medan man på plattskivan alltid svänger runt Nordpolen även om man åker på sydlig breddgrad.

Meridianer går mellan polerna så hur tänkte du nu?
Får man undra varför denna fråga är uppe igen?
Citera
2022-07-23, 02:08
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Därför alla blir förvånade varför du påstår något så urbota dumt att man inte svänger om man åker i en lillcirkel…
Senast redigerad av Jazzil 2022-07-23 kl. 02:10.
Citera
2022-07-23, 02:09
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Meridianer går mellan polerna så hur tänkte du nu?
Råkade skriva meridianer. Är naturligtvis breddgrader jag menar. Faktum är dock att breddgrader 20 meter från Nordpolen eller sydpolen inte är raka linjer. En konstant kompassriktning är som sagt inte samma sak som en exakt rak kurs om du inte navigerar rakt söder- eller norrut eller rakt väster- eller österut vid ekvatorn.
Inte ens du kan väl tro att det går att köra runt längs flaggorna här med en bil utan att vrida på hjulen och tro att gyrokompassen skall svänga åt dig?
https://www.polarquest.se/resor/antarktis/till-sydpolen-med-flyg-20222023
Senast redigerad av Jonas1968 2022-07-23 kl. 02:14.
Citera
2022-07-23, 02:10
Medlem
Citat:
Varför svarar du inte bara på frågan? Finns det någon speciell anledning? Är det för att du faktiskt inte förstår?

För nu utbildar du också i navigering också… från att vara pilot till lärare. Inte dåligt.

Men jag ställer frågan på ett annat sätt:
Om du har en bil och åker västlig riktning och håller konstant latitud 89,99999°S så behöver du inte svänga på hjulen???

Vad har avplattningen något med detta att göra?

Är ju rätt många piloter som utbildar, återigen kör du med härskartekniker som inte biter.
Avplattningen har stor betydelse för navigering dom du utger dig för att kunna.

Vill du ha anledning till att du aldrig kommer få svaret på din töntiga fråga som inte har något med latitudparallellers öst/västlig riktning att göra?
Du ställer ofta frågor för att förlöjliga, du kör med härskartekniker. Där har du anledningen.

Du kan ställa din fråga hur många gånger du vill, du får inget svar på den och nu vet du anledningen.
Att påstå jag inte förstår är ju bara töntigt av dig.
Senast redigerad av M18A1-Claymore 2022-07-23 kl. 02:16.
Citera
2022-07-23, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Råkade skriva meridianer. Är naturligtvis breddgrader jag menar. Faktum är dock att breddgrader 20 meter från Nordpolen eller sydpolen inte är raka linjer. En konstant kompassriktning är som sagt inte samma sak som en exakt rak kurs om du inte navigerar rakt söder- eller norrut eller rakt väster- eller österut vid ekvatorn.

Förutom de undantag som faktiskt finns vid navigering så kursändra man hela tiden vid navigering på storcirkel men inte vid loxodrom.

Notera nu att jag sa det finns undantag i navigering vilket man vid dessa tillfällen måste ta hänsyn till.
Citera
2022-07-23, 02:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Förutom de undantag som faktiskt finns vid navigering så kursändra man hela tiden vid navigering på storcirkel men inte vid loxodrom.

Notera nu att jag sa det finns undantag i navigering vilket man vid dessa tillfällen måste ta hänsyn till.
Ja självklart men en konstant kurs t ex 90 grader är inte samma sak som en rak linje. Speciellt inte nära polen som t ex flaggorna. Följer du flaggorna så kör du enligt konstant kurs enligt kompassen men det blir ju ändå inte en rakt linje. Konstant kurs 90° blir bara en rak linje vid ekvatorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in