2022-06-30, 20:28
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag kan iaf inte förstå krökning av rumtid. För det måste väl rimligen vara något som ligger bortom all normal mänsklig erfarenhet?

Vad jag menar är ju att eftersom gravitation och acceleration inte går att skilja på, "indistinguishable" som man säger, blir det inte rimligt att då också tänka sig acceleration som orsaken till det vi kallar för gravitation?

och i så fall, å detta är min tanke, tycker jag att FE:arna(många av dem i alla fall) skjuter sig själva i foten när de säger att gravitation inte finns. För om gravitation=acceleration hur i hela friden kan man få det att fungera på ett klot? Ja , det blir ju att ta till skruvade begrepp som "krökt rumtid" i så fall. Så gravitiation kan faktiskt möjligen vara det starkaste beviset MOT jordklotet, inte tvärtom. Det är min tanke i alla fall.
Oavsett orsaken så vet vi att gravitationen är riktad mot masscentrum. På en skiva så skulle gravitationen bara vara riktad rakt ner i mitten av skivan men sedan bli mer och mer snedriktad desto längre ut på skivan vi kommer. Eftersom vi vet att gravitationen är riktad rakt ner både i Sverige, Australien och Paraguay så vet vi att den är oförenlig med platt jord.
Citera
2022-06-30, 22:48
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Vad jag menar är ju att eftersom gravitation och acceleration inte går att skilja på, "indistinguishable" som man säger, blir det inte rimligt att då också tänka sig acceleration som orsaken till det vi kallar för gravitation?

Jag tycker inte det är rimligt. Acceleration kan orsakas av alla krafter i naturen. F=m*a. F kan vara vad som helst. Och då en raket kan generera en acceleration större än hela jordens så skulle raketen då även generera gravitation större än jordens om acceleration orsakade gravitation . Så är det ju inte. Men gravitation genererar acceleration. Hur är mysteriet. För om gravitation inte är en kraft, F i ekvationen, vad ger upphov till acceleration? Var kommer energin ifrån?

Citat:

och i så fall, å detta är min tanke, tycker jag att FE:arna(många av dem i alla fall) skjuter sig själva i foten när de säger att gravitation inte finns.

De är experter på att skjuta sig själva i foten. De gör det hela tiden. Mitt favvoexempel är Big bang. Big bang är fejk för att vetenskapen hittade på en. Och vetenskapsmän är alla onda djävulsdyrkare. Och de är själva religiösa fanatiker. Men de vet verkligen inte att Big bang heter ”Big bang ” på skämt för att en ateisisk vetenskapsman vägrade acceptera teorin med motivet att den indikerar gudomlig skapelse.
Citera
2022-06-30, 23:03
Avslutad
Citat:
Jag kan iaf inte förstå krökning av rumtid. För det måste väl rimligen vara något som ligger bortom all normal mänsklig erfarenhet?

och i så fall, å detta är min tanke, tycker jag att FE:arna(många av dem i alla fall) skjuter sig själva i foten när de säger att gravitation inte finns. För om gravitation=acceleration hur i hela friden kan man få det att fungera på ett klot? Ja , det blir ju att ta till skruvade begrepp som "krökt rumtid" i så fall. Så gravitiation kan faktiskt möjligen vara det starkaste beviset MOT jordklotet, inte tvärtom. Det är min tanke i alla fall.

Varför accelererar solen synkront med jorden?
Citera
2022-07-01, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Oavsett orsaken så vet vi att gravitationen är riktad mot masscentrum. På en skiva så skulle gravitationen bara vara riktad rakt ner i mitten av skivan men sedan bli mer och mer snedriktad desto längre ut på skivan vi kommer. Eftersom vi vet att gravitationen är riktad rakt ner både i Sverige, Australien och Paraguay så vet vi att den är oförenlig med platt jord.

Men jag menar varför gå över ån efter vatten. Det finns nånting som vi känner till, som vi kan uppleva, som funkar EXAKT som gravitation. Och det är acceleration. Som man kan uppleva i en hiss, eller i en snabb bil eller på nöjesfältet. Det är inte bara likartat alltså, utan samma. Exempelvis: person som väger 50 kg befinner sig i en hiss ståendes på en våg, och hissen accelererar uppåt med 9,82 m/s²( snabb hiss). Hur mycket kommer personen att väga enligt vågen?

Jag menar inte att detta är något ovedersägligt bevis alltså. men ibland kan ju den enklaste förklaringen till nånting faktiskt vara den riktiga. Det tål att tänka på i alla fall
Citera
2022-07-01, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Jag tycker inte det är rimligt. Acceleration kan orsakas av alla krafter i naturen. F=m*a. F kan vara vad som helst. Och då en raket kan generera en acceleration större än hela jordens så skulle raketen då även generera gravitation större än jordens om acceleration orsakade gravitation . Så är det ju inte. Men gravitation genererar acceleration. Hur är mysteriet. För om gravitation inte är en kraft, F i ekvationen, vad ger upphov till acceleration? Var kommer energin ifrån?

Acceleration som orsak till gravitation blir mindre mystiskt än tvärtom anser jag.
Citera
2022-07-01, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Varför accelererar solen synkront med jorden?

Gör den? Hur vet man det?
Citera
2022-07-01, 00:18
Avslutad
Citat:
Gör den? Hur vet man det?

För att den inte kommer närmare och närmare.

Om jorden accelererar uppåt i riktning mot solen med 9,8meter per sekund måste ju rimligen solen också accelerera med 9,8 meter per sekund.

Och månen för den delen.

Och stjärnorna.

Och domen måste röra sig kollosalt jäkla megafort vid det här laget i något som inte är tom rymd utan att bli varm av friktion.
Citera
2022-07-01, 00:44
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Fast. Hur kan gravitation orsaka acceleration? Jag förstår hur en krökning i rymden, som solens massa, kan ge jordens omloppsbana. Om något färdas rakt så kommer gravitationen påverka banan. Men hur uppstod den ursprungliga rörelsen? Om man håller i ett äpple och släpper det, hur får en krökning i rymden äpplet att börja röra sig?

Intressant att fe dödande inlägg har bättre alternativa teorier om jordens form än plattskallarna.
Allt materiellt HAR en hastighet genom rumtiden. I rumtiden mäter man tid med längdenheter genom att multiplicera tid med c, så att t ex en sekund motsvarar en ljussekund = ca 300 tusen km = nästan till månen.

Att "stå still" relativt någon referensram är att röra sig framåt i tiden, en ljussekund per sekund, dvs med ljusets hastighet.

När du släpper något från "stillastående" 5 m över marken så skulle den stanna kvar på den höjden om det inte fanns gravitation, dvs bara röra sig i tiden med ljusets hastighet, och inte vika av en mm i någon rumsriktning. Men pga av rumtidens krökning kommer den vika av helt minimalt, bara 5 m i lodrät riktning, på samma sekund som den rör sig en hel ljussekund i tidens riktning.

Fritt fallande banor som t ex planeters är så raka de kan vara i den krökta rumtiden, och kan beräknas med geodetekvationen.

T ex jorden cirklar runt solen på ett år -- dvs i en väääldigt långsträckt spiral i rumtiden. Ett varv tar ju ett helt år som alltså är ett helt ljusår i tidens riktning, medan radien bara är en A.U.!

---
Samma matematik kan användas för att beräkna de kortaste banorna mellan olika punkter på jordens krökta yta. Dvs storcirklar är geodeter på en sfär
Citera
2022-07-01, 00:56
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Allt materiellt HAR en hastighet genom rumtiden. I rumtiden mäter man tid med längdenheter genom att multiplicera tid med c, så att t ex en sekund motsvarar en ljussekund = ca 300 tusen km = nästan till månen.

Ah yes! Det förklarar allt för mig. Allt rör sig. Det finns inga fasta punkter. Jag förstår nu en video jag som om ämnet. Ett äpple hade ”vikt ” för att nederdelen av det var närmare jordens centrum än överdelen av äpplet. Gradienten av kurvaturen, pga äpplets diameter, var orsaken till att äpplet ville fortsätta mot jordens centrum. Men vaddå fortsätta? Äpplet står ju stilla. Nej! Det finns inga fasta punkter!
Detta förklarar även varför gravitation är så svag gentemot alla andra krafter. Diametern av ett äpple jämfört med jordens? Extremt liten.
Citera
2022-07-01, 01:11
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Men jag menar varför gå över ån efter vatten. Det finns nånting som vi känner till, som vi kan uppleva, som funkar EXAKT som gravitation. Och det är acceleration. Som man kan uppleva i en hiss, eller i en snabb bil eller på nöjesfältet. Det är inte bara likartat alltså, utan samma. Exempelvis: person som väger 50 kg befinner sig i en hiss ståendes på en våg, och hissen accelererar uppåt med 9,82 m/s²( snabb hiss). Hur mycket kommer personen att väga enligt vågen?

Jag menar inte att detta är något ovedersägligt bevis alltså. men ibland kan ju den enklaste förklaringen till nånting faktiskt vara den riktiga. Det tål att tänka på i alla fall
Fast oavsett vad gravitationen orsakas av så vet vi att den verkar mot masscentrum vilket skulle göra den snedriktad på en skiva om man inte befann sig precis i mitten av skivan. Om jorden såg ut som plattjordskartan (Gleason) så skulle det bara vara vid Nordpolen som den skulle verka rakt ner. Vid Sydamerikas sydspets så skulle den verka snett.
Citera
2022-07-01, 01:15
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
För att den inte kommer närmare och närmare.

Om jorden accelererar uppåt i riktning mot solen med 9,8meter per sekund måste ju rimligen solen också accelerera med 9,8 meter per sekund.

Och månen för den delen.

Och stjärnorna.

Och domen måste röra sig kollosalt jäkla megafort vid det här laget i något som inte är tom rymd utan att bli varm av friktion.
Ha ha!

Nej, så funkar det inte. Marken accelererar uppåt med ca 9.8 m/s² relativt fritt fall. Det är ju fritt fall som beskriver de rakaste banorna i den krökta rumtiden, och marken faller ju inte fritt.

Däremot faller solen plus alla planeter fritt i den rumtid som kröks av dem själva. Hur denna krökning förhåller sig till rumtidens massa och energi, beskrivs detaljerat av Einsteins fältekvationer i den allmänna relativitetsteorin, som verkligen har MASSOR med detaljerade och bekräftade observationer.

Men nu är vi nog lite Off Topic. Jag diskuterar gärna vidare om relativitetsteorin i (FB) Fysik, matematik och teknologi eller i (FB) Astronomi och rymdfart .
Citera
2022-07-01, 01:41
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Vanligt missförstånd. Du förväxlar kraft med acceleration. Du är på fel plats i ekvationen. Ett föremål vid jordens havsnivå kan accelerera med 9,8 m/sekund i kvadrat. Men det är för att objektet påverkas av en kraft som krymper med omvända kvadraten av avståndet. Så accelerationen blir mindre ju längre från jorden du kommer. Jorden och solen påverkar varandra med exakta och motriktade krafter. Det är sant. Men kraft är inte acceleration. Jag har inte måttet på krafterna i huvudet men kraft skrivs i Newton, inte m/s^2

Kvarstår dock att gravitation inte är en kraft. Det är en kurvatur…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in