2022-10-04, 19:09
Medlem
Det är omöjligt för månen att cirkulera över en platt jord när vi ser samma sida oavsett var på jorden vi är. Om den var nära skulle du se den bakifrån eller från sidan eller som en platt skiva eller som en oval. Är detta verkligen så svårt att förstå?

Det passar också perfekt med vad vi vet om att solen är lika stor oavsett var man ser den ifrån, och att den står upp, går ner och rör sig på ett sätt som är helt omöjligt enligt plattjordsmodellen. Inte bara söder om ekvatorn, utan även i norr.

Det går inte att inte förstå detta. Jag är inte säker än, men det ser mer och mer ut som trolling.
Citera
2022-10-04, 19:22
Medlem
Jag trodde jorden var rund.
Citera
2022-10-04, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Regnbågen är ett optiskt fenomen.

Vad solen är, däremot, finns det ingen som vet. Därför blir diskussionen om hur solen "borde" bete sig på himlen eller hur den "borde" se ut inte särskilt meningsfull. Eller åtminstone inget jättestarkt bevis för nånting gällande jorden form.

Hur kommer det sig att du inte vet vad solen är?
Senast redigerad av Scientific-method 2022-10-04 kl. 20:05.
Citera
2022-10-04, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det är omöjligt för månen att cirkulera över en platt jord när vi ser samma sida oavsett var på jorden vi är. Om den var nära skulle du se den bakifrån eller från sidan eller som en platt skiva eller som en oval. Är detta verkligen så svårt att förstå?

Det passar också perfekt med vad vi vet om att solen är lika stor oavsett var man ser den ifrån, och att den står upp, går ner och rör sig på ett sätt som är helt omöjligt enligt plattjordsmodellen. Inte bara söder om ekvatorn, utan även i norr.

Det går inte att inte förstå detta. Jag är inte säker än, men det ser mer och mer ut som trolling.

Det finns ingen i den här tråden som inte vet att jorden en sfär. Det trollen gör i den här tråden är testa om det går att påstå motsatsen utan att framstå som en idiot.

Jag antar att det är upp till oss normala att betygsätta deras försök.
Citera
2022-10-04, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
För övrigt diskuterade vi månen, och inte solen

Är alltid så i dessa frågor att det hoppas till en "ny" tuva varje gång man känner lite vatten under skon. Det går runt, runt, runt, runt, runt, runt, runt... 14532 varv. Ingen plattjordare har ens försökt förklara hur solen, månen och jorden med dag/natt fungerar på en platt jord. Det räcker med de 4 sakerna för att det skall schack matt.

Sen kan man diskutera GPS, gyrokompass, satellit-TV, stjänor etc hur mycket som helst till absolut ingen som helst nytta.
Citera
2022-10-04, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Är alltid så i dessa frågor att det hoppas till en "ny" tuva varje gång man känner lite vatten under skon. Det går runt, runt, runt, runt, runt, runt, runt... 14532 varv. Ingen plattjordare har ens försökt förklara hur solen, månen och jorden med dag/natt fungerar på en platt jord. Det räcker med de 4 sakerna för att det skall schack matt.

Sen kan man diskutera GPS, gyrokompass, satellit-TV, stjänor etc hur mycket som helst till absolut ingen som helst nytta.

Så är det!
Citera
2022-10-04, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Är alltid så i dessa frågor att det hoppas till en "ny" tuva varje gång man känner lite vatten under skon. Det går runt, runt, runt, runt, runt, runt, runt... 14532 varv.

Finns nåt berömt citat som brukar tillskrivas ekonomen Keynes, fast det kanske inte var han, hur som helst:

When the facts change, I change my mind. What do you do, sir?

Ja, när faktiska observationer visar att jordytan faktiskt inte kröker sig som vi fått lära oss, och att det med all sannolikhet inte finns några riktiga foton av jordklotet tagna från rymden, då drar jag slutsatsen att nånting inte stämmer. Tycker på nåt vis att man måste vara sjukligt omisstänksam för att inte göra det.

Citat:
Ingen plattjordare har ens försökt förklara hur solen, månen och jorden med dag/natt fungerar på en platt jord. Det räcker med de 4 sakerna för att det skall schack matt.

Hur kan jag se Lasse Kroner i tv-apparaten? Han är ju en stor tjock gubbe och borde inte få plats där inne?

Ja förstås om vi vet vad tv:n är för nånting och vad Lasse Kroner är blir det kanske inte så mystiskt. Men om vi blir tvungna att erkänna att vi faktiskt inte vet, då måste vi också erkänna att alla teorier bara är gissningar

jag menar alltså bara att det inte är särskilt vederhäftigt att säga "solen och månen och stjärnorna rör sig på ett visst sätt på himlen, alltså måste jorden vara rund/platt/nånting annat.". För ytterst är det ju en fråga som handlar om marken som vi står på.
Citera
2022-10-04, 22:51
Medlem
Citat:
Finns nåt berömt citat som brukar tillskrivas ekonomen Keynes, fast det kanske inte var han, hur som helst:

Ja, när faktiska observationer visar att jordytan faktiskt inte kröker sig som vi fått lära oss, och att det med all sannolikhet inte finns några riktiga foton av jordklotet tagna från rymden, då drar jag slutsatsen att nånting inte stämmer. Tycker på nåt vis att man måste vara sjukligt omisstänksam för att inte göra det.

Hur kan jag se Lasse Kroner i tv-apparaten? Han är ju en stor tjock gubbe och borde inte få plats där inne?

Ja förstås om vi vet vad tv:n är för nånting och vad Lasse Kroner är blir det kanske inte så mystiskt. Men om vi blir tvungna att erkänna att vi faktiskt inte vet, då måste vi också erkänna att alla teorier bara är gissningar

jag menar alltså bara att det inte är särskilt vederhäftigt att säga "solen och månen och stjärnorna rör sig på ett visst sätt på himlen, alltså måste jorden vara rund/platt/nånting annat.". För ytterst är det ju en fråga som handlar om marken som vi står på.

Men svara på dem frågorna då som ni aldrig gör
eller skaffa foto på den platta jorden som ni aldrig kommer göra.
Vi har ju vetat att vi har en glob över två tusen år.
Plattisar kan inte komma med ett fysiskt bevis på en platt jord.
Vi har foton videos människor som varit överallt på denna glob och månen.
Nu ska vi dit till månen igen.
14 år och samma frågor drillas i denna tråd om och om igen helt otroligt.
Faktiska observationer ser jag när solen går ner och upp och blir fint när solen lyser på molnensunder sida är en observation.
Kan du ge mig ett fysiskt bevis som ett foto
Senast redigerad av Eagle5555 2022-10-04 kl. 22:55.
Citera
2022-10-04, 23:30
Medlem
Citat:

Men om vi blir tvungna att erkänna att vi faktiskt inte vet, då måste vi också erkänna att alla teorier bara är gissningar

Vet inte riktigt vad du vill säga med all text. Det enda jag förstod är att du inte vet vad teori är.
Citera
2022-10-05, 00:35
Medlem
Citat:

Fast faktan över hur vi vet att jorden är sfärisk har ju aldrig ändrats, hur radiovågor rör sig och vad som stoppar dem har heller aldrig ändrats.
Vilka fakta på sfärisk jord menar du har ändrats?
Är det omkretsen av en cirkel som ändrats? Är det hur vi beräknar omkretsen av en sfär?
Eller vad exakt är det som ändrats som gör att du anser det idag finns fakta som omkullkastar jordens sfäriska form?

Vet vi avstånd på jorden? Har dessa avstånd ändrats nämnvärt så att du anser navigering inte fungerar 2022 mot hur det fungerade när vi började navigera till sjöss?
Citera
2022-10-05, 07:41
Medlem
Citat:

Ja, när faktiska observationer visar att jordytan faktiskt inte kröker sig

Faktiska observationer visar att jordytan kröker sig. https://mctoon27.files.wordpress.com/2020/02/transcontinental-triangulation-and-the-american-arc-of-the-parallel.pdf

Varför måste plattisar ljuga för att få till ett argument?
Citera
2022-10-05, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Men svara på dem frågorna då som ni aldrig gör
eller skaffa foto på den platta jorden som ni aldrig kommer göra.

Så även om bilderna på globen uppenbarligen är båg så måste de anses giltiga eftersom bilder på någon platt jord inte finns?

Citat:
Vi har ju vetat att vi har en glob över två tusen år.

Inte riktigt. Det är en teori som funnits i över tvåtusen år.

Citat:
Kan du ge mig ett fysiskt bevis som ett foto

Det här är väl ganska bra?

https://www.youtube.com/watch?v=mzD-vGDAWIk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här