Citat:
Ursprungligen postat av
raggarsvin90
Så kul att alla utom flygmagister Claymore förstår att man måste svänga bilen för att runda en rondell (som kan sitta mitt på sydpolen till exempel). Han och alla hans flygstudenter kör rakt fram bara.
Hur går vi vidare med detta? Joo.. Som jag tidigare sagt, så kan vi tänka oss att man:
1. Står i Argentina och åker båt söder, mot sydpolen.
2. Framme vid sydpolen svänger jag fartyget åt höger (för att inte krascha in i sydpolen)
3. Jag vill nu runda sydpolen.
4. På en jordglob måste jag svänga vänster för att komma kring "ön".
På plattjorden måste jag svänga höger, för att åka kring innerringen.
Det här borde ju inte vara alltför svårt att göra och folk borde till och med ha kunnat dokumentera det? Håller man sig bara en bit ifrån land, så kommer man inte behöva svänga åt andra hållet över huvud taget.
Ska vi trigga dig lite till?
Du kan färdas rakt åt norr men planets nos är riktad mot nordväst.
Du kan släppa dina svängar även om det verkar vara det som ruskar om könet på dig.
Ta en titt på koordinatsystemet istället, hur ser detta ut på en platt jord och hur fungerar det där?
Om jag står på punkt A och vill till punkt B, hur beskriver jag detta i plattjordsnavigering?
Om jag står på nordpolen och vill till låt säg Stockholm, hur beskriver jag detta?
Ta nu inte frågorna för att dumförklara något utan visa hur det är tänkt att fungera.
För en sak kan samtliga vara överens om, vi hittar runt på jorden över både korta och långa avstånd. Alltså måste det finnas ett fungerande system för en platt jord som inte utgår från någon sfärisk yta...
Men hur detta fungerar beskrivs sällan...