2022-07-21, 18:13
  #34261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej, du har tidigare gjort klart att du endast ser ETT fel i TP's teori.

Du kanske kan precisera vad jag ska ha missförstått någon gång?

Hur vet SE vart makarna Palme tog vägen efter att han släppt dessa för att själv springa/gå för att stämpla ut? Palme kunde ha varit uppe vid Kungsgatan på den västra sidan, tagit av ned mot Drottninggatan o.s.v.
Varför svänger SE norrut istället för söderut mot Tunnelbanan som är det han sagt till väktarna?

Är frågor jag ställer mig.
Det går inte att komma runt att mötet blir en tillfällighet.
Att du inte ser några problem/frågetecken förvånar mig inte alls givet alla dina tidigare kommentarer.

Vissa andra vill mena:
Att SE släppte tankarna på mord vid Grand.
Att han skulle ta bussen hem, för det brukar han enligt ex-fru M. och därav svängde norrut.
...och av en tillfällighet(om än lite "mindre"?) sprang in i famnen på dem och då ändrade sig på nytt.

En undrade fråga...

Men finns det en chans att kunna bekräfta Engströms varande på brottsplatsen utan att använda hans egna utsagor ?

Att använda en misstänkt GM egna utsagor är ur ett utredningsarbete ofta bortkastat då Media o vad GM själv sett o hört inte går att styrka
Citera
2022-07-21, 18:25
  #34262
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
En undrade fråga...

Men finns det en chans att kunna bekräfta Engströms varande på brottsplatsen utan att använda hans egna utsagor ?

Att använda en misstänkt GM egna utsagor är ur ett utredningsarbete ofta bortkastat då Media o vad GM själv sett o hört inte går att styrka

Nej, det vet du väl själv? Vi har ju inga uppgifter om honom i någon annans förhör.

Nu är det ju så att hans utsagor stöds av andra uppgifter och även uppgifter som inte framkommit i media, vilka jag alldeles nyligen tog upp.

(FB) Skandiamannen
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja lite luddigt, men det jag menar att hans risktagande och hans lögner faktiskt taget stämmer.
I detta fall inget som har stått i media.
Och med vilja, eller tolkat det väl så handlar det snarare om att det just tog lite tid än att Palmes identitet blev känd direkt. Varför ens hålla på att dra sådana lögner.

En annan liknade lögn är polisens bryskhet mot Lisbeth.
Den lögnen blir inte så lika uppseendeväckande eftersom vi har både GS och LL som berättar om hur Lisbeth försökte fås med in i polisbilen och där hon enligt GS bara slog ifrån sig.
Oavsett vad som verkligen hände så blir lögnen inte lika uppseendeväckande som om GS inte alls rört eller varit i närheten av Lisbeth.
Då hade jag mer kunna tro på honom som GM än när det just finns omständigheter som mer lutar åt att han var där än att han var en GM som var på flykt.

Framstupa sidoläge lika så.
Enligt Henry O så har ju SE uttryckt att Palme vändes (till rätta) av flera personer..
Till HO:
"när han pratade att han hade tydligen gått fram
och hjälpt till att vända den här mannen som hade blivit skjuten
tillrätta, lagt honom pi rygg så att säga. Men senare när h an,
ett par minuter senare när han var mer redlig si att säga så
fick jag inte alls det intrycket, att han var en bit ifrån
när det hände och han gick fram och tittade vem det var
medan de personerna som tog hand om Olof Palme som hade blivit
skjuten, hade vänt honom r ätt och försökt ge konstgjord andning."

Det vi ser i förhören (oavsett vad som hänt på riktigt eller inte) så har både Glantz och Ersson uppgifter om att de vände Palme i framstupa sidoläge..

Att flera vände på Palme, vad är det för lögn som GM behöver dra till med? (Utöver alla andra uppgifter)

Alla uppgifter redan 20 min innan skotten.

(FB) Skandiamannen
Citera
2022-07-21, 18:31
  #34263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej, det vet du väl själv? Vi har ju inga uppgifter om honom i någon annans förhör.

Nu är det ju så att hans utsagor stöds av andra uppgifter och även uppgifter som inte framkommit i media, vilka jag alldeles nyligen tog upp.

(FB) Skandiamannen


(FB) Skandiamannen

Jo jag vet att hans närvaro inte tagits upp i förhör

Men betyder det att verkligen ingen kan bekräfta honom ?

Några vittnen lever ju ännu o skulle ingen minnas honom alls ?
Citera
2022-07-21, 18:45
  #34264
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Om SE är GM, måste han då ha glasögon när han mördar Palme? Titta på SE:s bilder. Före mordet oftast inga glasögon, efter mordet alltid glasögon.
Nej han måste inte ha haft dem på sig givetvis. Jag har ju sett en del bilder på honom men svårt veta vilka som är tagna före respektive efter mordet. I dokumentären " Palme mördaren" fanns några bilder med varav åtminstone en sin helt klart måste varit EFTER mordet på den bar han glasögon.

Jag vet heller inte vad han hade för synfel i vilka situationer han behövde sina glasögon.Synen förändras ju även med tiden så.
Citera
2022-07-21, 20:47
  #34265
Medlem
Jag har för mig att jag har samma synfel som Skandiamannen.
Jag kan läsa en bok och se bra på nära håll, men på avstånd blir till exempel vägskyltar suddiga,
Så kommer Skandiamannen så nära som gärningsmannen var var det nog inga problem med att vara utan glasögon
Citera
2022-07-21, 21:36
  #34266
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om jag skulle skjuta någon i Stockholm skulle jag nog springa vilse, mitt favoritkonditori heter Stenmans ligger inte i Stockholm

Skönt, då lägger vi dig ad acta!

Lite intressant kring SEs synfel ändå, hade han inte glasögonen på, känns det ju som att det lätt hade kunnat bli en olycka under flykten in i gränden, och än mer i trappan.
Citera
2022-07-21, 21:37
  #34267
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om jag skulle skjuta någon i Stockholm skulle jag nog springa vilse, mitt favoritkonditori heter Stenmans ligger inte i Stockholm
Ja där var SE betydligt bättre lottad, mordet skedde ju på hans mammas gata som han uttryckte det i HR. Med tanke på att hans mamma bodde bara nån kilometer bort så var det ju nästan bokstavligt.
Citera
2022-07-21, 21:41
  #34268
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Skönt, då lägger vi dig ad acta!

Lite intressant kring SEs synfel ändå, hade han inte glasögonen på, känns det ju som att det lätt hade kunnat bli en olycka under flykten in i gränden, och än mer i trappan.

Om jag hade varit i gärningsmannens situation skulle jag inte haft glasögon på mig,
Citera
2022-07-21, 21:44
  #34269
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja där var SE betydligt bättre lottad, mordet skedde ju på hans mammas gata som han uttryckte det i HR. Med tanke på att hans mamma bodde bara nån kilometer bort så var det ju nästan bokstavligt.

Mammas gata i dubbel bemärkelse alltså, Moder Svea - Sveavägen. Tror minsann SE var lite av en humorist mitt i allt. Eller så ville han driva med dem bara.
Citera
2022-07-21, 21:59
  #34270
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är mycket OT i dina inlägg. Att man tror på en konspiration betyder inte att man är någon sorts teoretiker. Lika lite som att alla som uttrycker stark misstro mot en konspiration sysslar med desinformation för att behaga konspiratörer.

Palme var en extremt förföljd person som misshagade många mäktiga personer över hela världen. Han kände igen olika okända personer kring sig vart han än reste i världen och det var illegala spaningar på honom 24/7 på hemmaplan. Många har vittnat om konstiga händelser kring honom och bostaden dagarna och veckorna innan mordet. Säpo menar att Palme var skuggad de sista dagarna och det finns flera dokumenterade fall med personer som hört att Palme skulle mördas. En företagsledare blev erbjuden pengar av en polis för att skjuta Palme. Han skulle bara behöva skjuta och inte behöva tänka på något annat, för den konspiration som polismannen företrädde hade folk inpå Palme som hjälpte till.

Listan med indicier för konspiration är lång men inte längre än listan med bortförklaringar.

Att tro att SE av en tillfällighet skulle ha stått och pratat med väktare innanför entrén tills paret Palme fullt synligt gick förbi utanför är bara destruktivt om man undersöker en möjlig konspiration.

https://3.bp.blogspot.com/-Qi9CEVFLrkg/WVtv3lugyaI/AAAAAAAAAxw/7y0Cqjr_QqIAtTZg3765nmEghCplW81jwCLcBGAs/s1600/skandia_reception.jpg
Kl var 23:20:30. Då var det mörkt ute. Går inte utifrån den bilden bedöma sikten ut.
Citera
2022-07-21, 22:08
  #34271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om jag hade varit i gärningsmannens situation skulle jag inte haft glasögon på mig,
Hade du haft behov av dom senare under flykten?
Citera
2022-07-21, 22:13
  #34272
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Hade du haft behov av dom senare under flykten?

Nej.

Glasögon kan man tappa om man springer, de kan bli smutsiga de kan bli immiga osv.

Om jag varit gm och skjutit någon och varit utan glasögon, hade jag efter det börjat använda glasögonen mer frekvent.
Man ser ju lite annorlunda ut med glasögon på .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in