2022-07-21, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jeremiah funderar eller spekulerar över vilket vittne som nämnt glasögon, men SE nämner ju inte några glasögon i första förhöret, om man med "första förhöret" syftar på spaningsuppslaget den 1 mars. Glasögon nämner SE inte förrän vid telefonförhöret den 10 mars, och då har SvD skrivit om dem den 2 mars. Enligt Hans Holmér kommer glasögonuppgiften från Mårten Palme.
Jo Mårten nämner ju stålbågade glasögon redan i ett förhör den 1a mars. Om det var mördaren som Mårten såg utanför Grand har vi ju ingen aning om. SE kunde nog inte veta att uppgiften kom från Grand, och Mårten, och inte från mordplatsen ( eller framgick detta i SvD)?

Inget annat vittne har såvitt jag kan minnas nämnt något om glasögon( vilket iofs inte är konstigt då ingen såg mördarens ansikte).
Citera
2022-07-21, 12:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, snarare tvivlar jag väl på att mordutredaren Arne Irwell skulle ha varit konspirationsteoretiker. Tror snarare att Lars Borgnäs och Gunnar Wall försöker få skenbart stöd för sina egna idéer hos Irwell, trots att något sådant stöd troligen inte finns där. Källhänvisningar saknas helt.
Det är mycket OT i dina inlägg. Att man tror på en konspiration betyder inte att man är någon sorts teoretiker. Lika lite som att alla som uttrycker stark misstro mot en konspiration sysslar med desinformation för att behaga konspiratörer.

Palme var en extremt förföljd person som misshagade många mäktiga personer över hela världen. Han kände igen olika okända personer kring sig vart han än reste i världen och det var illegala spaningar på honom 24/7 på hemmaplan. Många har vittnat om konstiga händelser kring honom och bostaden dagarna och veckorna innan mordet. Säpo menar att Palme var skuggad de sista dagarna och det finns flera dokumenterade fall med personer som hört att Palme skulle mördas. En företagsledare blev erbjuden pengar av en polis för att skjuta Palme. Han skulle bara behöva skjuta och inte behöva tänka på något annat, för den konspiration som polismannen företrädde hade folk inpå Palme som hjälpte till.

Listan med indicier för konspiration är lång men inte längre än listan med bortförklaringar.

Att tro att SE av en tillfällighet skulle ha stått och pratat med väktare innanför entrén tills paret Palme fullt synligt gick förbi utanför är bara destruktivt om man undersöker en möjlig konspiration.

https://3.bp.blogspot.com/-Qi9CEVFLrkg/WVtv3lugyaI/AAAAAAAAAxw/7y0Cqjr_QqIAtTZg3765nmEghCplW81jwCLcBGAs/s1600/skandia_reception.jpg
Senast redigerad av iesho 2022-07-21 kl. 12:32.
Citera
2022-07-21, 12:59
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jo Mårten nämner ju stålbågade glasögon redan i ett förhör den 1a mars. Om det var mördaren som Mårten såg utanför Grand har vi ju ingen aning om. SE kunde nog inte veta att uppgiften kom från Grand, och Mårten, och inte från mordplatsen ( eller framgick detta i SvD)?

Inget annat vittne har såvitt jag kan minnas nämnt något om glasögon( vilket iofs inte är konstigt då ingen såg mördarens ansikte).
Nej det framgick inte varifrån vittnesuppgiften kom så SE chansade ... och hade fel ... och ingen brydde sig.
Citera
2022-07-21, 13:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tänkte på en otrolig tillfällighet...

Tidsluckan där LJ stod när GM vänder sig om är några få ynka sekunder...

Sjukt nog är det exakt samma lucka som Engström också ser LJ men från brottsplatsen...

Är det möjligt att Engström o GM ser LJ i samma position som LJ står i samma tidslucka ?

Är det möjligt att bara GM o Engström springer I gränden...?

Är det möjligt att bara GM o Engström bar en liten väska...

Tänkvärt..

Nej, när GM vänder sig på krönet är det inte i samma tidslucka där SE kan ha sett LJ från mordplatsen. Om jag inte minns fel är det efter att GM snabbt kollat över axeln på krönet som LJ tittar mot mordplatsen.
Citera
2022-07-21, 13:20
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Nej det framgick inte varifrån vittnesuppgiften kom så SE chansade ... och hade fel ... och ingen brydde sig.

Eller också fanns det ett vittne på mordplatsen som sa att mördaren hade keps och glasögon. Lite som Mårtens Grandman som inte kan va SE eller kurden som blev inplockad 3 mars.
Citera
2022-07-21, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej, när GM vänder sig på krönet är det inte i samma tidslucka där SE kan ha sett LJ från mordplatsen. Om jag inte minns fel är det efter att GM snabbt kollat över axeln på krönet som LJ tittar mot mordplatsen.

Jag skrev inget om när LJ tittar ner utan hans postion som han endast står i några sekunder...

Det är en märklig tillfällighet att GM o Engström ser LJ samtidigt...

Det blir också lite märkligt om vi betraktar Engström som en linslus i Media o behovet att synas o blåsa upp sin roll...Att han då inte tar chansen att berätta sin historia redan på mordplatsen !

Han får ju reda på att det är Sveriges kändaste man som blivit mördad o Engström har sett GM i gränden...

Han har ju faktiskt chansen efter den där koppen kaffe på Skandia då när han kommer ut igen !

Han är ju bara 50m ifrån o där borde ff poliser o Media kvar....
Citera
2022-07-21, 13:49
Medlem
Citat:
Jo exakt och ja han bar väl glasögonen under själva mordet dessutom och trodde att någon hade sett detta. Men det var bara Mårten vid Grans som nämnde just glasögon. ( Troligen såg Mårten någon annan än mördaren).
Citera
2022-07-21, 16:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jag skrev inget om när LJ tittar ner utan hans postion som han endast står i några sekunder...

Det är en märklig tillfällighet att GM o Engström ser LJ samtidigt...

Det blir också lite märkligt om vi betraktar Engström som en linslus i Media o behovet att synas o blåsa upp sin roll...Att han då inte tar chansen att berätta sin historia redan på mordplatsen !

Han får ju reda på att det är Sveriges kändaste man som blivit mördad o Engström har sett GM i gränden...

Han har ju faktiskt chansen efter den där koppen kaffe på Skandia då när han kommer ut igen !

Han är ju bara 50m ifrån o där borde ff poliser o Media kvar....

Nej det är inte samtidigt, du har fått det om bakfoten. SE ser LJ vänd mot mordplatsen, det är inte samtidigt som mördaren tittar ner snabbt från krönet.

Det du tycker är märkligt finns alltså bara i ditt huvud
Citera
2022-07-21, 16:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jo exakt och ja han bar väl glasögonen under själva mordet dessutom och trodde att någon hade sett detta. Men det var bara Mårten vid Grans som nämnde just glasögon. ( Troligen såg Mårten någon annan än mördaren).

Om SE är GM, måste han då ha glasögon när han mördar Palme? Titta på SE:s bilder. Före mordet oftast inga glasögon, efter mordet alltid glasögon.
Citera
2022-07-21, 16:51
Medlem
Citat:
Nej det är inte samtidigt, du har fått det om bakfoten. SE ser LJ vänd mot mordplatsen, det är inte samtidigt som mördaren tittar ner snabbt från krönet.

Jag har väl bara skrivit att dom ser LJ i samma exakta tidslucka på några få sekunder...

Hur länge menar du att LJ stod i den postionen då ?
Citera
2022-07-21, 17:00
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nu är det inte bara gatorna på Google Maps att ta hänsyn till utan även korridorerna och dörrarna på Skandia.
Oavsett, så har vi ändå en utstämpling kl. 23:19 att förhålla oss till.
Att sedan SE(GM), ovetandes om vart paret Palme är eller hur långt de kommit, skulle tagit norrut och springa in i famnen på dom, väcker såklart andra frågor.
Att SE varandes även vid Grand exponerar sig i media som ett vittne på mordplatsen (och som enligt egen uppgift aldrig varit vid Grand), väcker även det frågetecken. Det påstått "smarta" agerandet är egentligen helt idiotiskt.

Tycker nog att det är rätt många fula fiskar i denna ankdamm här inne också.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Just där (det fetade) tycker jag inte att det finns några konstigheter alls i TP:s teori, och jag undrar om det inte kan vara du som har missförstått någonting. Vilka är frågorna du tycker uppstår här?

Nej, du har tidigare gjort klart att du endast ser ETT fel i TP's teori.

Du kanske kan precisera vad jag ska ha missförstått någon gång?

Hur vet SE vart makarna Palme tog vägen efter att han släppt dessa för att själv springa/gå för att stämpla ut? Palme kunde ha varit uppe vid Kungsgatan på den västra sidan, tagit av ned mot Drottninggatan o.s.v.
Varför svänger SE norrut istället för söderut mot Tunnelbanan som är det han sagt till väktarna?

Är frågor jag ställer mig.
Det går inte att komma runt att mötet blir en tillfällighet.
Att du inte ser några problem/frågetecken förvånar mig inte alls givet alla dina tidigare kommentarer.

Vissa andra vill mena:
Att SE släppte tankarna på mord vid Grand.
Att han skulle ta bussen hem, för det brukar han enligt ex-fru M. och därav svängde norrut.
...och av en tillfällighet(om än lite "mindre"?) sprang in i famnen på dem och då ändrade sig på nytt.
Citera
2022-07-21, 17:14
Medlem
Citat:

Kan du utläsa något från LJ beskrivning att han ser något vittne som står o tittar mot honom ?

Annars har ju Engström den förbannade oturen att aldrig bli sedd liksom ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in