Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-20, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Så nu har du bestämt dig helt och hållet för att CO2 inte ställer till problem, och tydligen inte heller NOx. hur motiverar du rent vetenskapligt att all forskning om AGW är fel?

Jag gör ett konstaterande att jag inte vet inte heller du eller någon annan hur stor påverkan är männsklig och hur mycket de naturliga variationerna är.

Jag vet att ska man forska om klimatförändringar och få bidrag så gäller det bara männsklig påverkan läs fossilt. Naturliga variationer får man inte forskninsstöd för.

Msm och politiker propagandan är massiv.
Skeptikerna får inte komma till tals hos msm.

Det är alarmismen som är den förhärskande religionen.

Du tror att du vet.
Jag vet att du inte vet.
Citera
2022-07-20, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandeion
Jag gör ett konstaterande att jag inte vet inte heller du eller någon annan hur stor påverkan är männsklig och hur mycket de naturliga variationerna är.
Du påstår det, men då bör du också komma med argument varför all forskning bakom IPCC:s rapporter är fel.
Citat:
Jag vet att ska man forska om klimatförändringar och få bidrag så gäller det bara männsklig påverkan läs fossilt. Naturliga variationer får man inte forskninsstöd för.
Och så vart det lite konspirationsteorier. Alla världens stater och privata stiftelser har gått ihop för att eliminera sådan forskning. Låter det troligt, tycker du? Speciellt som IPCC:s rapport har med en hel del om naturliga faktorer, men det vet du förstås inte för du har inte tittat i den.
Citat:
Du tror att du vet.
Jag vet att du inte vet.
Du vet ingenting, uppenbarligen. Om du menar att msm har fel, gå direkt till forskningen.
Citera
2022-07-20, 23:02
Medlem
Citat:
Du påstår det, men då bör du också komma med argument varför all forskning bakom IPCC:s rapporter är fel.

Och så vart det lite konspirationsteorier. Alla världens stater och privata stiftelser har gått ihop för att eliminera sådan forskning. Låter det troligt, tycker du? Speciellt som IPCC:s rapport har med en hel del om naturliga faktorer, men det vet du förstås inte för du har inte tittat i den.

.

"Nationella forskningsprogram som gör skillnad
Det nationella forskningsprogrammet om klimat ska bidra till att uppnå Sveriges mål att vara ett fossilfritt välfärdssamhälle och ambitionen att vara ledande i det globala arbetet med att förverkliga Parisavtalets målsättningar. Programmet är tioårigt och startade 2017.

För att minska människans påverkan på klimatet krävs omfattande samhällsomställningar i Sverige, inom det nordiska och europeiska samarbetet och globalt. Likaså behövs insatser för att bedöma klimatförändringarnas effekter och stärka samhällets anpassning till ett förändrat klimat"

Sök bidrag för naturliga variationer så får vi se hur mycket konspiration det är.

Ipcc sa förut att det var likely med AGW temphöjning med likely menade man ca 70%

Nu säger man very likely menar runt 90%

Ipcc forskningsrapport har tonat ned det värsta scenariet sen förra rapportet.

Men samma förkortade rapport för polycimakers
den som msm skriver om där förstörar man upp det sk hotet.
Citera
2022-07-20, 23:04
Citat:

Du vet ingenting, uppenbarligen. Om du menar att msm har fel, gå direkt till forskningen.

Det är väl ingen konspirasjonsteori..
Man får anslag om man forskar om mänsklig påverkan.

Men har man andra åsikter och vill vissa att det är naturligt så får man inga anslag.

Ingen har fått det hittills iaf
Citera
2022-07-21, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandeion
"Nationella forskningsprogram som gör skillnad
Världen är betydligt större än Sverige, och forskning är internationell. Tror du inte Exxon, Saudiarabien etc gärna skulle sponsra forskning som visar att CO2 inte är ett problem?
Citat:
Sök bidrag för naturliga variationer så får vi se hur mycket konspiration det är.
Det är ingen konst ens i Sverige.
Citat:
Ipcc sa förut att det var likely med AGW temphöjning med likely menade man ca 70%

Nu säger man very likely menar runt 90%
Så kunskapsläget har förbättrats och man anser sig därför vara säkrare. Vad menar du att det bevisar?
Citat:
Ipcc forskningsrapport har tonat ned det värsta scenariet sen förra rapportet.
Scenarier handlar om hur mycket CO2 vi kommer släppa ut, inte om effekten av CO2.
Citera
2022-07-21, 07:28
Bannlyst
När de nu pratas om värmerekord och att noteringen från Målilla 29 juni 1947 kommer att slås är det bra att veta att hela sommaren var mycket varm över hela Sverige. Värmeböljan började redan i maj det året och fortsatte in i september:
Sommaren 1947 återkommer i våra historiska återblickar
Vissa år har en varm och solig maj följts av en genomgående regnig och kylig sommar. Men så var sannerligen inte fallet 1947. Ända fram till mitten av september var det återkommande perioder med varmt eller mycket varmt väder. Så vi får säkert anledning att återkomma med fler tillbakablickar på vädret för 75 år sedan.
https://www.smhi.se/bloggar/vaderleken-2-3336/den-torra-och-soliga-majmanaden-1947-1.183475

Och det är fritt fram att fundera över varför man lyfter fram detta unisont i media över hela västvärlden just nu. Här är några synpunkter, jag har mina egna (video):

Wittgenstein
@backtolife_2023
Newt Gingrich: Your elites are lying to you
https://twitter.com/backtolife_2023/status/1549852184501780480?s=20&t=x7GN0gFkXfAznOygDJCWLA

1933 juli 9 när det var +38C i Ultuna var sommaren också ovanligt het och torr:

Rekordvarmt? Nä, 1933 var det ännu varmare!
Det har mist sagt varit en svajig vädersommar. Juli inleddes med kyla och regn – för att sedan avslutas med en riktig värmebölja. Men riktigt så varmt som det var 1933 har det inte varit – och inte heller så regnigt som det var 1951. Här är de rådande väderrekorden i Västmanland, enligt SMHI.
https://www.vasterastidning.se/vastmanland/rekordvarmt-na-1933-var-det-annu-varmare/repsgC!w1UJr7G0LiV6pWKEzB7vw/
1933
Under en mycket het vecka i juli fick många värmeslag men antalet dödsfall var lyckligtvis få. Ultunas notering på 38 grader suddade ut landets då gällande temperaturrekord på 36,8 grader i Jokkmokk från 1928. Torka ledde till bränder och brandkårerna hann knappt komma in till stationerna innan det var dags att fara ut igen.

Enligt Expressen simmade Stockholm i ett hav av värme på både gott och ont. Stadens invånare flydde stenöknen och vartenda badbart vattendrag var fullpackat. Efter ett par dagar var det omöjligt att köpa sig svalka när lagren av både glass och läskedryck tagit slut.
https://www.svt.se/vader/dagarna-da-sverige-smalte-bort
1933 var ett år då vattentillgången i delar av landet var låg. Det föll mindre nederbörd under en längre period vilket påverkade bland annat jordbruk och vattenkraften.
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/hydrologi/1933-1.152483
Citera
2022-07-21, 10:43
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ur artikeln:

Fundera på hur de kommer fram till en sådan slutsats.

Du kan väl istället fundera på varför du tvångsmässigt måste käfta emot en peer reviewed studie i The Lancet.

Om nu "klimathotet" existerar är det ett globalt problem. Inte mer än rätt att inkludera afrikaner i en studie om hur många som dör av kyla/värme.

Eller menar du att bara feta pensionärer i Sverige skall ingå i studien?
Citera
2022-07-21, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Du kan väl istället fundera på varför du tvångsmässigt måste käfta emot en peer reviewed studie i The Lancet.
Jag käftar inte emot artikeln, jag hade bara den orealistiska förhoppningen att du skulle tänka ett varv till vad den handlade om.
Citera
2022-07-21, 10:52
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Visst, och avgaserna bara magiskt försvinner. Inte heller ger det minsta miljöpåverkan att pumpa upp olja.

Pumpa upp olja kommer vi även fortsättningsvis behöva göra eftersom 60% av oljan går till produktion och inte till energi.

Spelar ingen roll hur många som kör elbil när allt utom plåten på bilen bygger på petrokemi, även asfalten man kör på.

Men du kanske vill ha syntetiska hjärtklaffar gjorda av kartong inopererade utan narkos.

Oljan kommer pumpas upp lååång tid framöver oavsett hur många väderkvarnar man smäckar upp.
Senast redigerad av Cancerogen 2022-07-21 kl. 10:58.
Citera
2022-07-21, 10:55
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Jag käftar inte emot artikeln, jag hade bara den orealistiska förhoppningen att du skulle tänka ett varv till vad den handlade om.

Och om du tänker ett varv till så inser du att enda lösningen på problemet att människor dör av värme/kyla är att det finns god tillgång på billig energi. Även när solen inte skiner eller när det är vindstilla.

Dvs, olja och kol (i väntan på kärnkraftverk)...
Citera
2022-07-21, 13:25
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen

Om nu "klimathotet" existerar är det ett globalt problem. Inte mer än rätt att inkludera afrikaner i en studie om hur många som dör av kyla/värme.

Eller menar du att bara feta pensionärer i Sverige skall ingå i studien?

Sluta låtsas att du har en aning om vad som står i studien eller att den stöder din efterblivna position. Du har inte läst den.

Att klimathotet existerar är så väletablerat och har varit så länge att det bara är tragiskt att vissa inte begriper det.
Citera
2022-07-21, 13:29
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Jag vet inte om du har missat det men Cancerogens hela grej är att låtsas delta i diskussionen genom att fälla random påståenden och länka studier som hen inte har läst eller begripit i tron att någon ska luras. Hen har absolut noll koll på vad som faktiskt står i någon av länkarna hen postar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in