2022-07-21, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ppal
Han har diagnostiserats med schizoid personlighetsstörning, enligt den rättspsykiatriska undersökningen som dom gjorde på 90-talet.
Jag säger inte alls att du minns fel utan undrar bara om det själv går att få se detta i något läckt dokument på nätet.
Autism och/eller schizoidism låter väldigt troligt men jag tror inte att det sistnämnda förklarar det sexuella med dockorna och i brottet (men jag kan ha fel).
Citera
2022-07-21, 13:24
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Jag säger inte alls att du minns fel utan undrar bara om det själv går att få se detta i något läckt dokument på nätet.
Autism och/eller schizoidism låter väldigt troligt men jag tror inte att det sistnämnda förklarar det sexuella med dockorna och i brottet (men jag kan ha fel).

Det står det i artikeln som länkas till ovan.

Nej den personlighetsstörningen förklarar inte att han begick ett mord. Men den förklarar hans emotionella oberördhet och hans oförmåga till självreflektion och att sätta ord på känslor.

Det förklarar också hans ensamma liv som cirkulerat helt kring jobb och dator. Och varför han antagligen inte känt sig speciellt stressad eller påverkad av att haft mordet hängande över sig i alla år.
Antagligen har han inte brytt sig.
Jag tror inte ens han vart så värst nervös för att folk ska känna igen honom osv.
Han tycker nog det är jobbigt att behöva åka in i fängelse och inte få vara ifred som han önskar

Den schizoide är inte intresserad av andra människors åsikter, uppmuntran och söker inte heller upp andras uppmärksamhet. Den schizoide är vidare rätt så autonom. De hittar tillfredsställelse i deras inre världar, föredrar att jobba självständigt, att dagdrömma och att skapa sin egen värld”
Citera
2022-07-21, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Det står det i artikeln som länkas till ovan.

Nej den personlighetsstörningen förklarar inte att han begick ett mord. Men den förklarar hans emotionella oberördhet och hans oförmåga till självreflektion och att sätta ord på känslor.

Det förklarar också hans ensamma liv som cirkulerat helt kring jobb och dator. Och varför han antagligen inte känt sig speciellt stressad eller påverkad av att haft mordet hängande över sig i alla år.
Antagligen har han inte brytt sig.
Jag tror inte ens han vart så värst nervös för att folk ska känna igen honom osv.
Han tycker nog det är jobbigt att behöva åka in i fängelse och inte få vara ifred som han önskar

Den schizoide är inte intresserad av andra människors åsikter, uppmuntran och söker inte heller upp andras uppmärksamhet. Den schizoide är vidare rätt så autonom. De hittar tillfredsställelse i deras inre världar, föredrar att jobba självständigt, att dagdrömma och att skapa sin egen värld”
Vad är det för smörja du påstår? Kan du belägga dina absurda utlägg om schizoid personlighetsstörning?
Citera
2022-07-21, 17:02
Medlem
Bild på Olof i Samnytt idag
Citera
2022-07-21, 19:19
Medlem
Detta är ett rättsväsende som har varit för dåligt i många år och det görs ingenting. Det är svensken som inte ställer sig upp och protesterar utanför riksdagen och kräver Hårda straff för grova brott.

Sverige demokraterna måste göra om lagen för detta är en travesti utan dess like, Finns ju hur många exempel som helst.

Straffrabatt och villkorlig frigivning, gratis tandvård, sjukvård, rehabilitering utbildning och vad mer på skattebetalrnas bekostnad? Helt sjukt är det.
Citera
2022-07-21, 19:39
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetalof
Vad är det för smörja du påstår? Kan du belägga dina absurda utlägg om schizoid personlighetsstörning?

Vad är det du inte håller med om?

Det jag läser om schizoid personlighetsstörning är att de saknar behov av bekräftelse utifrån, är ointresserade och kalla , undviker relationer och föredrar att vara ensamma . De lever i sin egen fantasivärld. De kan verka emotionellt förflackade utåt.
Citera
2022-07-21, 20:06
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Knappast.. Svartare behåring än synden, har han!

Finns gott om bilder från hans ungdom. Som sagt. Pursvensk.
Citera
2022-07-21, 20:18
Medlem
goosehunters avatar
Efter domen kvarstår en hel del frågor kring Olof och dennes framtid

Han är en sexualsaddist starkt driven av lustar. Såna personer planerar sällan dåd mot en utvald person utan om någon dom passerar i förbifarten stämmer in på sådant dom fantiserat om så slår det fullständigt slint och begären tar överhand. Bla hittade man teckningar han gjort som visade Malins döda kropp så som den såg ut när man hittade den. Olof har alltså återvänt till den döda kroppen och återupplevt handlingen och de snedvridna lustar han fick utlopp för när han träffade Malin. På så vis påminner han om personer som Anders Eklund, Ted Bundy, Jeffrey Dahmer mfl. Rent historiskt betraktat så kan du inte kurera den sortens psykiska störningar. Må hända hålla dom i schack genom terapi och medicin.

Så vad har Olof haft för sig alla dessa år som förflutit? Har man haft span på honom? Eller har han kunnat flyta med i massan utan att bli upptäckt? Hans brott är ett extremt udda debutbrott. Och det är ännu mer udda att det skulle stanna där. Någonstans borde det ligga en hund begraven. Borde man inte konfiskera allt i hans hem och leta efter sådant som kan ge svar på hur det står till bakom pannbenet?

Hur farlig ses han för allmänheten? Kommer man göra psykiska utredningar nu när man vet att man funnit den skyldiga?
Citera
2022-07-21, 20:21
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vergissmeinnicht
Tyvärr är detta inte saker jag har koll på.

Jag såg på SVT att de kommer ha en chatt senare i dag där man kan ställa frågor. Skriv där eller hoppas att någon annan frågor samma sak.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/chatt-straffrattsexperten-besvarade-fragor-om-domen-i-fallet-malin-lindstrom
Okej, tack för dina svar i alla fall!

Efter domen har kommit fram förklaringar om det ena och det andra.

De enda jag inte kan förlika mig med är att ”det har gått så lång tid sedan brottet”.

Hur resonerar man här överhuvudtaget?

Varför kunde det inte vara det omvända: längre straff ju längre tid från gärningen?

Annars har gärningsmannen all anleding att hålla sig undan.

Varför inte pressa honom? Ju längre tid det tar att kunna straffa honom dessto hårdare straff får han. Ungefär som i USA. De dömer ut 20-40-60 år lätt som en plätt. Men systemet verkar bygga på att pressa den åtalade. Han får ner straffet och brottets löses genom att han berättar.

I USA vill man lösa brottet till varje pris för att ge brottsoffret och dess familj upprättelse.

I Sverige tänker man inte alls på brottsoffret eller angöriga.

Invidividperspektiv mot samhällsperspektiv.
Citera
2022-07-21, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Efter domen kvarstår en hel del frågor kring Olof och dennes framtid

Han är en sexualsaddist starkt driven av lustar. Såna personer planerar sällan dåd mot en utvald person utan om någon dom passerar i förbifarten stämmer in på sådant dom fantiserat om så slår det fullständigt slint och begären tar överhand. Bla hittade man teckningar han gjort som visade Malins döda kropp så som den såg ut när man hittade den. Olof har alltså återvänt till den döda kroppen och återupplevt handlingen och de snedvridna lustar han fick utlopp för när han träffade Malin. På så vis påminner han om personer som Anders Eklund, Ted Bundy, Jeffrey Dahmer mfl. Rent historiskt betraktat så kan du inte kurera den sortens psykiska störningar. Må hända hålla dom i schack genom terapi och medicin.

Så vad har Olof haft för sig alla dessa år som förflutit? Har man haft span på honom? Eller har han kunnat flyta med i massan utan att bli upptäckt? Hans brott är ett extremt udda debutbrott. Och det är ännu mer udda att det skulle stanna där. Någonstans borde det ligga en hund begraven. Borde man inte konfiskera allt i hans hem och leta efter sådant som kan ge svar på hur det står till bakom pannbenet?

Hur farlig ses han för allmänheten? Kommer man göra psykiska utredningar nu när man vet att man funnit den skyldiga?

Det är ju bara att gå igenom ouppklarade försvinnanden och försöka matcha dem mot O.W. Du tror på fullt allvar att det inte redan är gjort?
Citera
2022-07-21, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Okej, tack för dina svar i alla fall!

Efter domen har kommit fram förklaringar om det ena och det andra.

De enda jag inte kan förlika mig med är att ”det har gått så lång tid sedan brottet”.

Hur resonerar man här överhuvudtaget?

Varför kunde det inte vara det omvända: längre straff ju längre tid från gärningen?

Annars har gärningsmannen all anleding att hålla sig undan.

Varför inte pressa honom? Ju längre tid det tar att kunna straffa honom dessto hårdare straff får han. Ungefär som i USA. De dömer ut 20-40-60 år lätt som en plätt. Men systemet verkar bygga på att pressa den åtalade. Han får ner straffet och brottets löses genom att han berättar.

I USA vill man lösa brottet till varje pris för att ge brottsoffret och dess familj upprättelse.

I Sverige tänker man inte alls på brottsoffret eller angöriga.

Invidividperspektiv mot samhällsperspektiv.

Det är ju bara att pressa, men utan DNA-matchningen från förra året hade det i alla fall inte hjälpt.
Citera
2022-07-21, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen
Bild på Olof i Samnytt idag

Har dom även redovisat hans stamtavla och skrivit om den hemska svennen som tog den söta lilla tjejens liv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in