2022-07-19, 21:59
Medlem
Adelsdams avatar
Expressen har lagt upp en nyare bild.

https://static.cdn-expressen.se/images/3d/25/3d254f8fe6434efd8eeb3ce9baf23615/annan/1018@40.jpg

https://www.expressen.se/nyheter/leif-gw-perssons-kritik-mot-utredningen-av-malin-mordet/
Citera
2022-07-19, 22:05
Medlem
Nyreggad men har läst hela tråden. Ser på SVTs Kriminalarkivet del 4 nu och blir rentav rörd. Stort tack KriminoLogisk och ni andra kunniga, kloka och engagerade här. Vilken lättnad ändå att den djäveln döms, så som han har vanhedrat och besudlat Malins minne med sina groteska lögner.
Citera
2022-07-19, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yemenghua
Man dömer alltid utifrån vad som gäller den ålder man hade när brottet begicks. Han fick 8 år i tingsrätten då på grund av att han var under 21 år vilket hovrätten nu också tycker är rimligt. De ger honom 3 års rabatt eftersom de tre åren hade han suttit på ungdomsanstalt och där kan han inte sitta nu. Så han får vuxenfängelsetiden han skulle ha fått då.

Han har i hela sitt liv levt med hård social kontroll i Husum så hans liv har inte varit kul...säkert näst intill likvärdigt med att sitta i fängelse. Vad vi vet har han inte heller gjort något mer efter det här.

Dessutom idkar Sverige inte hämnande straff utan rehabiliterande/brottshindrande straff. Man vill att människor ska omvändas till goda (eller åtminstone fungerande) medborgare...och går inte det ska man åtminstone köpa lite semester från brottslingen när omgivningen kan andas ut lite för de slipper personen ett tag. Det kan man tycka olika om, men det är förklaringen.
En bra förklaring men jag föredrar nog tuffare tag men, hade han varit medgörlig i denna vända och lagt korten på bordet så hade jag kanske gått med på t.o.m kortare straff men nu t.om ökat ljugandet därmed förbrukat sina ev. rabatter.
Citera
2022-07-19, 22:08
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoreCowbell
Både föräldrarna och barnen påminner om varandra i utseende så det handlat inte om adoption, såvida inte hela familjen är adopterad då. Det kan röra sig om flyktingar helt klart, de kom förmodligen till Husum från någon annan del av Husum i början av 70-talet. Kan röra sig om båtflyktingar från Råggärdan till Dombäcksön. En fram till idag helt okänd del av mellanöstern och/eller nordafrika. De gjorde den livsfarliga resan nerför Husån, förbi fabriken och anlade vid båthamnen, landsteg och tog det näst närmsta huset i besittning.

(OBS. Skämtförsök)

OnT: Den här tråden har jag följt sen mitten av 00-talet och det känns fint att vi äntligen fick ett avslut om än lite av en besvikelse sett till straffet. Tack alla som engagerat sig. Äntligen är han dömd.

Även GW kommenterar nu ikväll och påpekar, precis som jag skrev tidigare idag, att det inte fanns någon orsak att sänka straffet från 8 till 5år. Det har ingenting med häktningstid att göra som vissa förståsigpåare här på forumet vill påskina. Man har i vanlig svensk juridisk ordning valt den mjuka linjen.

Jävligt lindrigt att få fem år och vara ute efter 3 för att ta livet från en oskyldig tjej med hela livet framför sig och slå en hel familj i spillror. Det spelar ingen roll hur mycket vi klagar här. Domen är klar och kommer knappast inte ändras. Jo försvarsadvokaten skulle försöka överklaga. Hur var det nu med försvarsadvokater? Jo gycklare, precis som jag skrev förut. Det borde väl stå ganska klart även för försvarsadvokaten att han försvarat en simpel mördare. Som sagt. Försvarsadvokatens roll borde kraftigt desarmeras inom svensk juridik. Dessa gycklare ges för mycket uppmärksamhet och spelrum. Fine att dom bistår med juridisk kompetens och ser till så att ingen blir felaktigt dömd. Problemet med försvarsadvokater är att dom ALLTID tycker att deras klienter får för högt straff hur skyldiga dom någonsin än är.
Citera
2022-07-19, 22:13
Medlem
heggeness avatar
Jag kan inte fatta att Hovrätten frikände honom 1998. Med alla de teckningar, dockor, vittnesmål och så vidare. Helt otroligt. Följande kusliga mening från undersökningen på 1990-talet:

Den tekniska undersökningen kan inte klargöra händelseförloppet men ger en tydlig bild av en flicka som under förhållandevis lång tid utsatts för tvång och våld, även sexuellt våld, för att slutligen dödas.

Vilken best han är, denne Olof Wiberg.
Citera
2022-07-19, 22:34
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Det märkliga med den här historien är ju att han likt killen som knivdödade den där kvinnan och pojken att han verkar ha hållit sig på rätt sida lagen i ett gäng år trots väldigt grova brott. Eller har de bara blivit bättre på att dölja andra brott
Citera
2022-07-19, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandssommar
Är du blind? Om inte, ta en objektiv (om du är kapabel till det) titt på honom. Det finns inte ETT SVENSKT DNA i den gubben. Hur bortkollrad ÄR du av MSM?

Han är en tvättäkta svennehora som ska flås offentligt så alla svennar som nästa gång tänker tanken ska avskräckas. Lycka till med din damage control. 5 år är en skämt! Det är högerpolitikers fel
Citera
2022-07-19, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Han är pursvensk. Finns gott om bilder på honom att finna på nätet. Både från tiden då han begick brottet men också en nyare bild nu när han är tunnhårig och har skägg.

Helt off-topic. Men ändå.
Knappast.. Svartare behåring än synden, har han!
Citera
2022-07-19, 22:37
Medlem
Hade inte hovrätten gått efter lagarna som gällde 1996 och straffrabatt vid den ålder vid domen utan gått efter dagens lagar och då straffrabatten slopats nu, så hade han kunnat få livstid..

Sjukt irriterande!
Citera
2022-07-19, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Typisk MENA-utseende, troligtvis somalier eller irakier:
https://imgbb.com/Gn0y24Z

Och bytt namn har han gjort också, från det MENA-klingande Olof Hörning till betydligt svenskare Olof Wiberg. Hörning är väldigt vanligt bland somalier, så därför ville han bli av med detta, allt för att dölja sin MENA-bakgrund.

Norrlandssommar....

Han är en svenne ända ut i fingertopparna men skäms över sitt ursprung. Trodde svennefittor var stolta över sitt ursprung. Uppenbarligen har jag fel.
Citera
2022-07-19, 22:44
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandssommar
Är mördarens föräldrar mörka till utseendet?
Om inte, tror jag de tagit sig ett litet fosterbarn alternativt en fosterson, från fjärran länder. Mörka sådana.
Olofs farsa har figurerat på bild i tråden. Bilden var från en skjutbana, och han såg typiskt svensk ut. Om hans morsa är mörk vet jag inte.

Jag håller med om att Olof på senaste bilden ser utländsk ut och jag får lite dåliga vibbar av folk som går i baklås bara för att det förs på tal. Men med tanke på hur han såg ut som ung skulle jag inte lägga någon energi på att försöka påvisa att han skulle vara en svarting.
Det är väl ingen som påstått att det inte finns svenska idioter, de är dock som tur är ganska få. Men här har vi vad det verkar ett praktexempel och jag har noll sympatier med det här psykfallet.
Citera
2022-07-19, 22:52
Medlem
1a pris för att lägga band på sig själv tilldelas Malins anhöriga. Hade det varit min dotter hade mördaren inte levt en dag efter första hovrättsförhandlingen när den uppenbara gärningsmannen friades
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in