2022-07-19, 10:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Slutsatsen till att SE inte nämner språngmarsch, överhörning och diss av polis är väl ganska enkel..?

Behöver jag verkligen förklara detta?

Jag drar inga slutsatser och det känns märkligt att du kan göra detta.

Citat:
Och försök inte få mig att tro att SE kan ha sagt detta men väktarna inte minns det.

Jag redogör för vad jag tror.
Jag försöker inte få dig att tro något, för jag är övertygad om att du är fast.

Är du övertygad om att väktarna minns allt korrekt, så är vi ju just där vi är med en rad uppgifter som SE kommer med men som han inte borde känna till som flyende GM.

Och det är här mitt stora tvivel finns kring honom som GM.

Citat:
Och vad hade du själv sagt till SE om du hade varit väktaren och han sagt detta?

”Jaha.. vad märkligt, kanske inte så bra att polisen söker en GM med felaktigt signalement, men åk hem och lägg dig Stig, det ordnar nog upp sig imorgon”?

Vilket förvisso SE tydligen ansåg; han fixade detta vid lunchtid efter PK. Ett halvt dygn senare.

Först då tycks han ha fått någon flashback; Hmm, en man i lång rock? Just det ja; min språngmarsch..kanske vore bra att meddela polisen att de kan ha fel signalement.

Ja, vi har flera som inte togs på namn och åkte hem med värdefulla uppgifter..... än mer värdefulla då dessa sett GM till skillnad från SE.
Gahns uppfattning var ju att SE blivit "hörd" av polis.

Ulrika Rytterstål
Susanne Karlsson
Per Vallin
Christina Vallin
Stefan Glantz
Göran Israelsson
Kenneth Anders Ersson
Lena Bäsén
Bengt Palm
Citera
2022-07-19, 10:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleakHouse
De som har gått sträckan har väl kommit fram till att tiderna matchar på ett ungefär. Dvs. att SE och makarna Palme bör befinna sig utanför Skandia ungefär samtidigt i ett sådant scenario. Det diffar såklart någon minut beroende på vilka antaganden man gör. T.ex. om SE går i rask takt eller springer och inte pratar med väktarna så länge så kommer han fram före makarna Palme.

Det märkliga är att SE tydligen hade för vana att lämna Skandia bakvägen denna kväll för att undgå registeringen och undanhåller detta för polisen. Även denna "olovliga" utpassering matchar tidsmässigt väl i detta scenariot.

Som så ofta när det gäller SE så inställer sig frågan - varför ljuger han om detta?

Men det finns ju ingen trolig anledning för honom att gå i rask takt. Ni menar alltså att en reumatiker utan anledning rör sig nästan dubbelt så snabbt som LOP och tar sig genom Skandiahuset.

Vad är källan till att han hade för vana lämna bakvägen (antar "denna kväll" är ett skrivfel).

Den olovlig utpasseringen som du gissar existerar passar bra tidsmässigt? Ja det borde den göra eftersom du gissar att den existerar.

Att SE inte berättar att han olovligt lämnar jobbet är inte konstigt. Han vill väl behålla jobbet.
Citera
2022-07-19, 10:43
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
I första förhöret ser han honom innan samtalet. I andra efter. Det tredje lite oklart. Fjärde så är det återigen innan han pratat med LP. Det är bara att läsa innantill.

Jag anser att det är märkligt att uppgifterna varierar. Vad tycker du?

Är detta märkligt så är i princip varenda vittnesförhör märkligt. Bara att läsa andra förhör innantill.
På vilket sätt vill du mena att detta gör honom till mer misstänkt, gärningsman?
Citera
2022-07-19, 10:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Låg profil kunde han ju inte...

Dels har han ju redan återvänt uppjagad till Skandia o sagt att han var närvarande + att signalementet har börjat komma in..

Så den chansen var ju redan borta..

Skulle han inte återvänt till Skandia så är det mer troligt att han kunnat hålla låg profil

Nej men varje vettig människa som mördat statsministern inför mer än 10 vittnen skulle nog undvika vara med på bild i media...
Citera
2022-07-19, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Är detta märkligt så är i princip varenda vittnesförhör märkligt. Bara att läsa andra förhör innantill.
På vilket sätt vill du mena att detta gör honom till mer misstänkt, gärningsman?

Jag sade inte att det gjorde honom till mer misstänkt, jag undrade bara vad du ansåg om detta. Det är trots allt en väsentlig iakttagelse och att då ibland ha gjort den innan samtalet och en annan gång efter är i mina ögon lite märkligt. Och ja, förhören är allmänt dåliga. Det är nog en anledning till att tråden lever.
Citera
2022-07-19, 10:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Nej men det var ju hans enda chans då han genom utstämplingen var knuten till platsen ungefär vid tiden för mordet.

Genom att bli ett vittne förklarar han sin närvaro på platsen,
Genom att hitta på att han sprungit efter polisen för att ge dem mördarens signalement kan han förklara sig mot ev utpekanden att han kunde vara GM .den flyende mannen.
Likaså hittar han på att han samtalat med LP.
Jaså pekande fru Palme ut mig?
Ja men hon blandade nog ihop mig med mördaren jag var ju nästan först framme och vi hade ett kort samtal där hon lämnade mördarens signalement som jag sedan glömde nämna för poliserna. och det var därför jag sedan rusade in i gränden för att delge poliserna signalementet blå täckjacka.
Fru Palme såg ju mig då och blandar ihop mig med mördaren.

Han var rödd för utpekande, visste inte hur många som sett honom och om någon sett hans ansikte.
Istället för att sitta still i båten blev han stressad och av detta. och valde att agera.
Ringa in och påpeka att man förväxlat honom med mördaren , kontakta media o.s.v.
Det var ju hans enda chans , att försöka etablera sig som ett vittne.
Hade ha suttit still i båten hade vi idag sannolikt aldrig hört talas om grafikern Stig Engström på Skandia.

Han var absolut inte kall snarare tvärtom.
En annan aspekt av detta var ju att han också var uppmärksamhets törstande.
En sån här händelse inträffar bara en gång i livet.
Det var ju hans chans till att få stå i rampljuset lite och känna sig märkvärdig och viktig.
Att samtidigt som han fick sin tid i rampljuset kunna använda den till att försöka etablera sig som vittne var ju det naturliga att göra för honom i den situationen,

Nej, genom att säga att han sprang efter polisen så kan han inte skydda sig mot vittnen som såg mordet.

Så du menar att vi inte hört talas om honom om han suttit lugnt i båten? Det är ett väldigt konstigt argument med tanke på att du säger att hans enda chans var att inte sitta lugn i båten. Ska du äta kakan eller ha den kvar?

Men bra att du lägger in att han ville ha uppmärksamhet, vara viktig och stå i rampljuset. För det är förklarar ju eventuella lögner och lån från media.
Citera
2022-07-19, 10:57
Medlem
Citat:
Ja, absolut och du får gärna kolla lite på detta också. (Kanske rentav borde)

När skulle han som GM rimligen haft en möjlighet att komma tillbaka, givet att det är han som springer på David Bagares gata? Eller är SE även den person med handledsväska som ses hoppa in i en Opel på Snickarbacken, så tar det längre tid att komma tillbaka?

Väl tillbaka på platsen, så är frågan vad klockan är, vad som "redan" har hänt (utifrån de uppgifter han senare ändå kommer med) och vad han personligen uppfattar och således inte behöver ljuga om.

Risken att någon känner igen honom etc.

Om Engström är GM så måste han nästan varit på väg att "ge upp"

Han måste känt sig såpass omringad o skuldmedveten för mordet skede i affekt att han kanske ville ge upp ...

Det slog mig att här kan ju idén att polisen inte var så intresserad.....Kanske var det nu när han återvänt han insåg att ingen verkar känna igen mig ?

Sen gick han lite uppluppen av känslan att inte bli igenkänd till Skandia

Sen tidsmässigt så vet vi ju bara ungefär 23:35 - 23:40
Citera
2022-07-19, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej men varje vettig människa som mördat statsministern inför mer än 10 vittnen skulle nog undvika vara med på bild i media...

Han måste ju tänka att detta är hans sista chans...

Detta går ju eg åt båda hållen...

Han är ju vittnet som är på brottsplatsen i 15min o gör heroiska insatser utan att bli igenkänd också
Citera
2022-07-19, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men det finns ju ingen trolig anledning för honom att gå i rask takt. Ni menar alltså att en reumatiker utan anledning rör sig nästan dubbelt så snabbt som LOP och tar sig genom Skandiahuset.

Vad är källan till att han hade för vana lämna bakvägen (antar "denna kväll" är ett skrivfel).

Den olovlig utpasseringen som du gissar existerar passar bra tidsmässigt? Ja det borde den göra eftersom du gissar att den existerar.

Att SE inte berättar att han olovligt lämnar jobbet är inte konstigt. Han vill väl behålla jobbet.

Som tur är finns ju hans gångrytm bevarad i Rapport ....o ja han gick o sprang fort..

Eller var han botad för sin reumatism där ?
Citera
2022-07-19, 11:16
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Bryskheten är diskuterad och jag står fast vid min åsikt att lögnen är märklig och att det finns uppgifter som klart pekar på att Göstas hantering kan ha tagits för brysk.
...
...

Du funderar rätt bra ...men just den här meningen, ovan, är för mig märklig. Det låter som du säger att Engström ljuger om polisens bryskhet mot LP, men samtidigt säger du att Göstas uppträtt brysk mot LP. Hur går det ihop? Då är det väl ingen lögn?
Citera
2022-07-19, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det skulle vara rätt intressant att göra en rekonstruktion här i tråden...

Ganska många vittnen lämnar ju i förhör vad dom gör första minuterna så kommer vi snabbt inse att Engström blir "över"

Lite som du nämner ...

Först tar man makarna Palme..

Sen placerar man ut AB ..

När kommer SG...Hage..Karin till brottsplatsen o vad är det första dom gör....

Hur agererar Lisbeth

Sen HJ...

Delsborn...

Vad obererverar alla...typ..

"Kanske inte polisen är så bra på att lägga puzzel "
Ja exakt SE får inte riktigt plats i pusslet inte som vittne iaf. Om han inte kom klart senare och hade en perifer roll på platsen möjligen. Några saker av allt han total missade borde han ändå gå sett även då.

Bitarna faller på plats mycket bättre med SE som GM .
Citera
2022-07-19, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Du funderar rätt bra ...men just den här meningen, ovan, är för mig märklig. Det låter som du säger att Engström ljuger om polisens bryskhet mot LP, men samtidigt säger du att Göstas uppträtt brysk mot LP. Hur går det ihop? Då är det väl ingen lögn?

Det är ändå intressant att Engström tar upp saker han hör eller läser om....

Engström ljuger bara om saker han behöver ljuga om resten läser han upp i media o på det sättet befäster sin plats på brottsplatsen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in