Citat:
Ursprungligen postat av
IamNotChevyChase
Att folk som springer fram för att hjälpa en skottskadad människa gör konstgjord andning, hjärträddning och lägger offret i framstupa sidoläge är ju definitivt tre saker jag hade gissat på.
I alla fall så hade jag inte gissat på att de lät Palme ligga kvar med pannan i gatan.
Jag vet inte riktigt vad du vill säga med vad HO säger om att SE sade; här tycks ju HO uppfatta att SE ger olika versioner väl? Varför ger han då olika versioner?
Sen; nåt måste han ju ändå säga till väktarna?
Och gällande bryskheten; detta har vi väl redan s a s diskuterat? 😏 Även det faktum att SE kan ha återvänt och tittat på avstånd.
Lika intressant vad SE säger till väktare är ju faktiskt vad han inte nämner vad som sker på MP till väktarna. Det är ju inga banala saker direkt att göra en språngmarsch och pga detta så tror ett vittne att SE är GM och därefter blir han dissad av polis när han försöker rätta till misstaget.. han vet m a o där och då att polisen har fel signalement; hans egna klädsel.
Bryskheten är diskuterad och jag står fast vid min åsikt att lögnen är märklig och att det finns uppgifter som klart pekar på att Göstas hantering kan ha tagits för brysk.
Gällande framstupa eller vändningen, så är det möjligen en enkel gissning. Men varför ta risken att ljuga om detta när han med flertalet andra uppgifter placerat sig som vittne på brottsplatsen.
Varför även nämna att flera gjort detta? Och tur nog att vi just har två vittnen som kommer med uppgiften om att de placerat Palme i framstupa sidoläge (Samt med stöd av Karin J.)
(TP's bortförklaring här att han fortfarande anser att Hage har rätt och att framstupa aldrig inträffat, känns märklig. För oavsett så stämmer SE's uppgifter med Glantz, Ersson och Karin J på denna punkt.
Tur? Märkligt att det är så? Eller har han bevittnat detta, kanske t.o.m. varit med och påpekat detta o.s.v.?)
Att försöka göra poänger av vad SE
inte sa till väktarna för att försöka få teorin starkare är jag inte mycket för, men visst kan man tycka att visst agerande är/var irrationellt; att han borde kommenterat det ena eller det andra. Men vad för slutsatser kan man dra av det?
Och så har vi ju som så ofta påpekat tiden fram tills att väktarna förhörs. Vad minns dom? Är allt som sades med i dessa förhör?
Ett argument som ofta används är ju att uppgifterna till väktarna kan ha kommit under våren när och om SE stannat till och förklarat mera om vad som hände. Självklart är detta ett giltigt argument.
Dock är det inte en enstaka uppgift om att han "blivit hörd av polis", utan flera.
(FB) Skandiamannen
Det finns inget som omöjliggör att något/några av dessa stämmer. De alternativ-hypoteser som presenterats tycker inte jag håller graden av sannolikhet. Det blir lögn på lögn och otrolig tur att det SE säger stöds i andra uppgifter.
Din sista mening är väl snarare att SE då borde veta att polisen hade RÄTT signalement (om han vore en återvändande GM)?
Att han då dagen efter chansar på att Lisbeth skall ha misstagit detta för mörkblå täckjacka, blir för mycket för min del och motsäger mer att vi har med en GM att göra.
Han vet/gissar/chansar/ljuger om att Lisbeth misstagit hans mörka rock för mörkblå täckjacka (inte bara signalementet utan han ljuger även om ett samtal med henne).
Han vet/gissar/chansar/ljuger om att minst ett mordplatsvittne som inte varit på platsen tidigare talat med polis och angett (minst) "mörk rock". (Han nämner även själv/ljuger om "samtal" med polis)
Och även här blir alternativ-hypoteserna kring detta för osannolika för min del.
Men därmed inte sagt att de är omöjliga.
Skulle SE bevisas vara GM så ligger kanske förklaringen åt det här hållet. (Eller finns det fler alternativ till hur SE får till dessa uppgifter?)
Som sagt de väger väldigt lätta i min bok.