Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Snarare kan det väl vara som så, att eftersom man nu tycker sig ha lyckats så pass bra med det du kallar brottsplatspusslandet, så behöver man helt enkelt inte göra några särskilda antaganden om hur otäck SE skulle ha varit som person. Och kollar man på åklagarens presentation på pressträffen så ser man också att det är ganska (eller kanske t.o.m. helt) befriat från sådant
Det är riktigt, jag anklagar inte att KP för detta. Det gällde sådant som återkommer i tråden. Och problemet är att saker om personen (misslyckad, bitter osv) upprepat antas utan någon grund alls.
Men det var en bisak. Det jag alltså främst vänder mig mot, som jag vet att jag upprepar, är de extrema antaganden om den ordinäre tjänstemannen: Ska (förmodligen, eftersom han förmodligen var GM enligt ett antal skribenter) ha gått omkring tungt och skjutklart beväpnad, öppnat dörren från arbetsplatsen och omgående skjutit den statsminister som råkat spatsera förbi.
Ingen tycks ta detta antagande på allvar. Det är ett så utom alla gränser osannolikt scenario och extremt beteende att indikationer på det måste förekommit och gjort avtryck på olika håll och noterats i omgivningen. Vid utredning framkommer inte ett spår av någonting. Då menar jag att man tills vidare får nöja sig med att försöka utröna ordningen på och omkring mordplatsen. Tycka att det kanske inte går ihop. Så får man se om dyker upp något i framtiden som kan ge stöd åt vidare antaganden.
Detta drabbar främst KP som helt hoppar över dessa antaganden som outsagt görs. Och presenterar personen utifrån oklarheterna på Sveavägen.
Citat:
Och tvärtom kunde det ibland vara i andra spår, där man kanske inte hade riktigt samma framgång med brottsplatspusslandet. Där fick man i stället rikta in sig just på att bygga upp bilden av en sådan skum person
Om man talar om GMP-objekt så utgår de inte från brottsplatspusslande utan, bland annat, från att de identifierats som intressanta i kraft av sin person just. Så där skulle man väl gå andra vägen isf.