2022-11-06, 11:17
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har förstått att du tycker att det låter trist och lite fyrkantigt. Men ibland är saker antingen eller, dvs. det saknas helt enkelt utrymme för ett tredje alternativ. Antingen blev Palme skjuten eller också blev han inte skjuten. Antingen var det SE som sköt honom eller också var det någon annan som sköt honom. Och antingen är uppgifterna om Opelmannen på Snickarbacken autentiska eller också är det SE som har hittat på hela den där historien. Kanske borde man ha kollat upp handstil och DNA inte bara på Norrtäljebreven, utan också på Röda Kors-brevet.

Nej, det handlar så klart inte om att jag tycker att det är "trist eller fyrkantigt". Svart-vitt möjligen.
Scenariot vi diskuterade är ingen ja eller nej-fråga, så dina första exempel är rätt meningslösa.

Det du påstår angående "opel-mannen":
"Antingen är uppgifterna helt korrekta, om inte så måste det vara SE"

Slutsatsen är väl mer ett önsketänkande och självfallet finns andra alternativ.

Så även med Norrtäljebreven och ditt sk. Röda-kors brev.
Citera
2022-11-06, 11:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Min huvudpoäng var egentligen att det är märkligt av SE att tro att den han såg kan vara GM i det förhöret jag nämnde (som sker långt efteråt då han har mycket mer info).
Han borde då ha förstått att det var LJ.

Sen tror jag faktiskt inte att det är säkert att SE såg LJ - även om han nämner LJ 12 timmar senare.

Och det borde även Lisbeth ha förstått, var min poäng.
Och möjligen (förmodligen) förstod de båda det också.

Men ur perspektivet att SE skulle vara gärningsman, vad är då syftet med att börja ljuga ytterligare om denna person? Har han inte med alla uppgifter/lögner innan redan placerat sig som vittne på mordplatsen? Skulle det i detta sena skede vara det mest "vattentäta" alibit möjligen?

Att SE inte sett LJ alls?
Redan den 1 mars nämner han iakttagelsen och alternativet med pusslande från media och icke verklighetsförankrade teckningar är en efterkonstruktion som inte håller måttet alls.
Citera
2022-11-06, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Bra. Hur svårt ska det vara för SE-anhängarna att förstå att PU har betett sig oprofessionellt och olämpligt i detta fall?
Anfall är bästa försvar.

Kritiken mot Axberger är att dom inte granskade SE.

Det är lika värdelöst som Holmer.

Istället för att erkänna det klandervärda i det, vänder han det och felsöker senaste PU.

Har Axberger uttryckt självkritik i frågan? Nej.

Tänk om han kunde använda sin briljans mot sitt egna arbete.
Citera
2022-11-06, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej, det handlar så klart inte om att jag tycker att det är "trist eller fyrkantigt". Svart-vitt möjligen.
Scenariot vi diskuterade är ingen ja eller nej-fråga, så dina första exempel är rätt meningslösa.

Det du påstår angående "opel-mannen":
"Antingen är uppgifterna helt korrekta, om inte så måste det vara SE"

Slutsatsen är väl mer ett önsketänkande och självfallet finns andra alternativ.

Så även med Norrtäljebreven och ditt sk. Röda-kors brev.

Berätta om dom andra alternativen. Måla upp några scenarion.
Citera
2022-11-06, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Anfall är bästa försvar.

Kritiken mot Axberger är att dom inte granskade SE.

Det är lika värdelöst som Holmer.

Istället för att erkänna det klandervärda i det, vänder han det och felsöker senaste PU.

Har Axberger uttryckt självkritik i frågan? Nej.

Tänk om han kunde använda sin briljans mot sitt egna arbete.

Men faktum kvarstår att PU betett sig oprofessionellt. De hade ingen teknisk bevisning överhuvudtaget. Hade de haft det hade jag kunnat förstå beteendet bättre. Om vi ponerar att SE är oskyldig är det ju helt förkastligt. Det blir ju nån form av hot när de säger till ME att hon ska berätta allt hon vet för det är SE de tänker "hänga ut".
Citera
2022-11-06, 14:40
Medlem
Citat:
Men faktum kvarstår att PU betett sig oprofessionellt. De hade ingen teknisk bevisning överhuvudtaget. Hade de haft det hade jag kunnat förstå beteendet bättre. Om vi ponerar att SE är oskyldig är det ju helt förkastligt. Det blir ju nån form av hot när de säger till ME att hon ska berätta allt hon vet för det är SE de tänker "hänga ut".
Är din och Axberger medömkan för CP och hans bekanta lika stor? Vad är era inlagor om det?

Givetvis handlar detta om nått annat.

Ni vill inte ha SE som huvudmisstänkt.
Citera
2022-11-06, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Är din och Axberger medömkan för CP och hans bekanta lika stor? Vad är era inlagor om det?

Givetvis handlar detta om nått annat.

Ni vill inte ha SE som huvudmisstänkt.

Det var lika illa med CP. Jag har svårt för orättvist behandlande. Om det framkom nåt tungt bevis för att SE skulle vara GM så skulle inte jag ha nåt problem med det. Men jag tror han är oskyldig.
Citera
2022-11-06, 15:00
Medlem
Citat:
Det var lika illa med CP. Jag har svårt för orättvist behandlande. Om det framkom nåt tungt bevis för att SE skulle vara GM så skulle inte jag ha nåt problem med det. Men jag tror han är oskyldig.

Oavsett vad folk tror och inte tror så är det fortfarande skönt att i Sverige får man lov att misstänka människor!

Vänd på det istället att Engström kanske tvärtom kom jävligt billigt undan

Sen om han är oskyldig och blir felaktigt misstänkt efter sin död är väl inte hela världen !?
Citera
2022-11-06, 15:45
Avstängd
Sällan man läser något i denna, eller andra trådar (eller i böcker) om hur folk tar parti för VG och hans livsöde, CP och hans många rövarpolare, medlemmar ur PKK eller CA, varav den sistnämnde eventuellt tog sitt liv pga (upplevd) förföljelse och trakasserier (kanske "hot"?) från PU? Många (mig inkluderad) anser ju att CP faktiskt fick sitt liv förstört, pga polisens och medias hantering av honom under drygt 15 år. Förvisso utnyttjade han media för "stålar", men...

Jag tycker i ärlighetens namn, att folk istället för att månad efter månad tycka synd om SE och hans exfru (och idiotförförklara PU) bör fokusera på att hitta ett mer vettigt uppslag, en än mer trolig gm, presentera något med substans. Men det är sällan man läser något om detta. Eventuellt drar dessa personer till med något svepande om "mörkläggning" eller eventuellt något ytterst oklart om "polisspåret".

Lyssna på vad utredaren från senaste PU berättar för You Tubern Jeremiah, om hur de resonerade kring SE, hur de anser att mordet gick till, osv. Absorbera. Acceptera. Försök se det genom deras ögon. Kanske ökar detta förståelsen för utpekandet av SE som misstänkt? Försök se det mer objektivt, istället för att rusa på gällande er högst personliga "magkänsla", och er lika personliga (och sannolikt bristfälliga kunskap om gärningsmän i stort) uppfattning om "fel typ".
Citera
2022-11-06, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Oavsett vad folk tror och inte tror så är det fortfarande skönt att i Sverige får man lov att misstänka människor!

Vänd på det istället att Engström kanske tvärtom kom jävligt billigt undan

Sen om han är oskyldig och blir felaktigt misstänkt efter sin död är väl inte hela världen !?

Fast nu var det behandladet av ME jag menade. Att han blev misstänkt är väl en sak men när inga bevis finns kanske man ska tänka om.
Citera
2022-11-06, 16:05
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Fast nu var det behandladet av ME jag menade. Att han blev misstänkt är väl en sak men när inga bevis finns kanske man ska tänka om.

Fast grundproblemet i denna diskussion är ju din sista mening.

Jag garanterar att ingen i senaste PU håller med dig om att det inte finns några bevis.

Hade man ett vapen eller DNA?
Självklart inte!

Men att säga att det inte fanns bevis mot Engström är enormt verklighetsfrånvänt.
Om man inte kan se eller köpa att han är skäligen misstänkt så kanske man borde hitta ett annat intresse än MOP?

Och tittar man på situationen med de glasögonen (att han är skäligen misstänkt) så är PUs agerande när det kommer till ME absolut inga konstigheter alls.
Enligt PU var hon gift med en person som är skäligen misstänkt för mordet på Sveriges statsminister.
Det är väl inte så jäkla märkligt att de försökte få henne att berätta vad hon visste.

Att hon sedan har världshistoriens mest selektiva minne måste ha varit oerhört frustrerande för PU....Och jag personligen anser att de var mer än snälla mot henne i förhör.....
Citera
2022-11-06, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Fast grundproblemet i denna diskussion är ju din sista mening.

Jag garanterar att ingen i senaste PU håller med dig om att det inte finns några bevis.

Hade man ett vapen eller DNA?
Självklart inte!

Men att säga att det inte fanns bevis mot Engström är enormt verklighetsfrånvänt.
Om man inte kan se eller köpa att han är skäligen misstänkt så kanske man borde hitta ett annat intresse än MOP?

Och tittar man på situationen med de glasögonen (att han är skäligen misstänkt) så är PUs agerande när det kommer till ME absolut inga konstigheter alls.
Enligt PU var hon gift med en person som är skäligen misstänkt för mordet på Sveriges statsminister.
Det är väl inte så jäkla märkligt att de försökte få henne att berätta vad hon visste.

Att hon sedan har världshistoriens mest selektiva minne måste ha varit oerhört frustrerande för PU....Och jag personligen anser att de var mer än snälla mot henne i förhör.....

Är det verklighetsfrånvänt att säga att det inte finns några bevis? Då vet jag inte vilken verklighet vi lever i. Vilka bevis finns?

ME var otroligt trött på allt som rörde MOP och det visste SE så han försökte undvika att pådyvla ME om det.

Jag anser att uthängadet var fel och därmed pressandet på ME att berätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in