2022-07-15, 21:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24

Förhören lämnar en del saker ouppklarade när det gäller SE.
Nja, jag skulle nog snarare säga att frågor kring SE:s förehavanden den här kvällen, och kring vad han säger i förhören, nu är väl utredda sedan åtminstone ett par år tillbaka. Men om det är någonting du fortfarande tycker är oklart så kan du ju ställa frågor. Det finns en stor mängd samlad kunskap här, och det finns säkert någon som kan förklara det som du eventuellt fortfarande uppfattar som oklart.
Senast redigerad av Draifos 2022-07-15 kl. 22:06.
Citera
2022-07-15, 21:25
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Tror vi menar samma sak...

Om vi har YN som säger att hon såg en man med rock o liten väska springandes...

Sen har vi Engström som säger sig springandes med rock o liten väska ..

Här borde ju klockorna ringa o såklart synat Engströms berättelse o frågat Hage...Delsborn samt Lisbeth som dessutom pratade lite med Engström..

Kanske även kollat med Söderström om han minns Engström för visst borde han minnas Engström som faktiskt ger sig efter poliserna...?

Ja, detta hade med all önskvärdhet fått kontrolleras.
Gällande Hage så nämner hon ingen annan, förutom Karin(om hon nu ens nämner henne) och Glantz.

Frågan är om inte Windén i.s.f. borde haft bättre möjligheter till att se SE än Söderström. Vi har bilder där Söderström sitter på passagerarsidan i polisbilen. Troligtvis med radiokontakt.
Windén som inte ens kontaktades av senaste PU.

Bra spanat. Och vi får inte heller där klarhet i något om SE's språngmarsch.

Citat:
Slog mig just att det är väldigt ovanligt att ett vittne springer efter poliserna på det sättet o mot GM som är beväpnad så någon polis måste ju sett detta ?

Engströms berättelse hade ju varit väldigt lätt att syna 1-3 Mars 1986

Tänk då på att LJ tog upp jakten på självaste GM..

Ja, hade SE synats direkt så hade vi inte suttit här idag, oavsett.
Citera
2022-07-15, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, detta hade med all önskvärdhet fått kontrolleras.
Gällande Hage så nämner hon ingen annan, förutom Karin(om hon nu ens nämner henne) och Glantz.

Frågan är om inte Windén i.s.f. borde haft bättre möjligheter till att se SE än Söderström. Vi har bilder där Söderström sitter på passagerarsidan i polisbilen. Troligtvis med radiokontakt.
Windén som inte ens kontaktades av senaste PU.

Bra spanat. Och vi får inte heller där klarhet i något om SE's språngmarsch.

Tänk då på att LJ tog upp jakten på självaste GM..

Ja, hade SE synats direkt så hade vi inte suttit här idag, oavsett.

Absolut sticker LJ lite försiktigt efter GM men det är mer "rätt" då han blir ett vittne som försöker se vart GM har tagit vägen men farligt då GM är beväpnad..

Men att sticka efter poliserna som Engström påstod sig göra brukar poliserna inte gilla då det är dels farligt o dels kan bli störande om allmänheten också börjar springa ..

Så vad jag menar är att där finns ju poliser på brottsplatsen kvar när Engström ger sig efter o här tror jag att poliserna som är kvar borde minnas en sådan sak ?

Kan du hålla med om att den här språngmarschen känns märklig ?
Citera
2022-07-15, 22:23
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Absolut sticker LJ lite försiktigt efter GM men det är mer "rätt" då han blir ett vittne som försöker se vart GM har tagit vägen men farligt då GM är beväpnad..

Men att sticka efter poliserna som Engström påstod sig göra brukar poliserna inte gilla då det är dels farligt o dels kan bli störande om allmänheten också börjar springa ..

Så vad jag menar är att där finns ju poliser på brottsplatsen kvar när Engström ger sig efter o här tror jag att poliserna som är kvar borde minnas en sådan sak ?

Kan du hålla med om att den här språngmarschen känns märklig ?

LJ's efterföljande är klart mer riskabelt än SE's efter poliserna.
Att det mest rationella för SE vore att tala om signalementet för GS som stod i radiosamband med poliserna är helt klart. Samtidigt som man får fråga sig vad och vilka som handlade fullt rationellt där och då.

Vi vet att vi inte har några uppgifter om ett "vittne" som sprang in i gränden. Vi vet dock inte vad övriga på mordplatsen hade svarat om frågan ställdes direkt efter mordet.
Att ingen har sett "en händelse" betyder inte att den inte hänt.

Språngmarschen känns märklig dels utifrån att ingen sett den och dels utifrån att den inte känns rationell(se ovan).
Däremot går den ihop kronologiskt. Och då menar jag såklart inte som "handen i handsken".
Den bör i.s.f. skett då YN/AZ kommit till mordplatsen. Ambulansen bör inte ha anlänt då utan straxt därefter.
För vidare uppgifter från SE ger just att det är efter detta som han får reda på vem offret är.
Hur kan han som GM veta att det tog tid innan folk visste vem den skjutne var? Om han nu skulle ljuga om detta med i sin "kronologi"....
Citera
2022-07-15, 22:27
Medlem
Citat:
Att det mest rationella för SE vore att tala om signalementet för GS som stod i radiosamband med poliserna är helt klart. Samtidigt som man får fråga sig vad och vilka som handlade fullt rationellt där och då.

Vi vet att vi inte har några uppgifter om ett "vittne" som sprang in i gränden. Vi vet dock inte vad övriga på mordplatsen hade svarat om frågan ställdes direkt efter mordet.

Språngmarschen känns märklig dels utifrån att ingen sett den och dels utifrån att den inte känns rationell(se ovan).
Däremot går den ihop kronologiskt. Och då menar jag såklart inte som "handen i handsken".
Den bör i.s.f. skett då YN/AZ kommit till mordplatsen. Ambulansen bör inte ha anlänt då utan straxt därefter.
För vidare uppgifter från SE ger just att det är efter detta som han får reda på vem offret är.
Hur kan han som GM veta att det tog tid innan folk visste vem den skjutne var? Om han nu skulle ljuga om detta med i sin "kronologi"....

Det där med att folk vet att det är Palme är faktiskt lite si o så..

Några förstår det efter 3min andra efter en kvart..
Citera
2022-07-15, 22:29
Medlem
Citat:

LJ efterfölje är mer riskabel men om poliser hade sett honom springa efter så hade dom troligen inte gillat det o dels hade dom kommit ihåg det...

Det var min poäng
Citera
2022-07-15, 22:42
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det där med att folk vet att det är Palme är faktiskt lite si o så..

Några förstår det efter 3min andra efter en kvart..

Återkom gärna med stöd för dina belägg och sluta "skjut från höften".
Du är bland de mer seriösa här.

Vem fick klart för sig redan efter 3 minuter att det var Palme som var skjuten?
Citera
2022-07-15, 22:44
Medlem
Citat:

Okej...Döda mig inte nu...

Men alla som faktiskt trodde på Lisbeth

För visst har jag en poäng !?
Citera
2022-07-15, 22:57
Medlem
Citat:

Menade att vi kan inte anta att ingen tror på Lisbeth när hon säger vem hon är...plus att någon kan ju sen känna igen Palme..

Jag tror på 3 min till en kvart ...

Tror inte att alla fick reda på det exakt samtidigt typ...
Citera
2022-07-15, 23:05
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Kanske, eller ganska säkert, lyssnade han på Morgonekot klockan 8 där Delsborn berättade att det tog innan man visste att det var OP som var skjuten.
Citera
2022-07-15, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Kanske, eller ganska säkert, lyssnade han på Morgonekot klockan 8 där Delsborn berättade att det tog innan man visste att det var OP som var skjuten.

Engström blir liksom en papegoja som bara nämner det han läser...

Men Engström säger ingenting om att Lisbeth upprepade gånger säger: Ser ni inte vem jag är o det är Olof min man som ligger där
Citera
2022-07-15, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby

En fråga ...

När visste larm o polisen att det var Lisbeth o Olof ?

Nästa fråga ..

Hur fick dom reda på det ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in