2022-07-18, 09:38
Avslutad
Nu kan jag bara se reellt hur det ser ut i Uppsala. Då man varit in i bostadsmarknaden där. Många villor de senaste åren har gått för 6 miljoner eller mer. Vid 6 miljoner är ca 50% av spekulanterna ej småbarnsfamiljer utan par, personer 50 år och uppåt. Dvs potentiella köpare som objekten inte riktigt vänder sig till. Men de yngre 25-40, har inte ekonomin. Vid 7 miljoner så är övervägande delen äldre köpare 50+. Åtminstonde på de objekt jag varit på visning på. Detsamma gäller lägenheter 5 miljoner och uppåt. Mest spekulanter 50+ och uppåt. Samt de som köper.

Vad vill jag säga med detta? Kanske är det så att yngre som köpt i den prisklassen har gjort en bostadskarriär i Stockholm som gör att de klarar högre räntor. Tror det är väldigt få som t ex sitter med över 70/% belåning på objekt i prisklassen ovan. 69% på 7 mille är 4830000kr. Säg en ränta på 3.8%. Efter ränteavdrag blir det ca 11000kr i ränta. Så jag är väldigt tveksam till skräckhistorier om 20000kr i räntekostnader. Det kommer inte ske. Blir räntan 6% då är det 17000kr e ränteavdrag. Surt men jag har svårt tänka mig det. Eftersom skadeverkningarna på ekonomin blir för stora. Möjligen om 15 år i så fall. Men osannolikt.
Citera
2022-07-18, 09:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Nu kan jag bara se reellt hur det ser ut i Uppsala. Då man varit in i bostadsmarknaden där. Många villor de senaste åren har gått för 6 miljoner eller mer. Vid 6 miljoner är ca 50% av spekulanterna ej småbarnsfamiljer utan par, personer 50 år och uppåt. Dvs potentiella köpare som objekten inte riktigt vänder sig till. Men de yngre 25-40, har inte ekonomin. Vid 7 miljoner så är övervägande delen äldre köpare 50+. Åtminstonde på de objekt jag varit på visning på. Detsamma gäller lägenheter 5 miljoner och uppåt. Mest spekulanter 50+ och uppåt. Samt de som köper.

Vad vill jag säga med detta? Kanske är det så att yngre som köpt i den prisklassen har gjort en bostadskarriär i Stockholm som gör att de klarar högre räntor. Tror det är väldigt få som t ex sitter med över 70/% belåning på objekt i prisklassen ovan. 69% på 7 mille är 4830000kr. Säg en ränta på 3.8%. Efter ränteavdrag blir det ca 11000kr i ränta. Så jag är väldigt tveksam till skräckhistorier om 20000kr i räntekostnader. Det kommer inte ske. Blir räntan 6% då är det 17000kr e ränteavdrag. Surt men jag har svårt tänka mig det. Eftersom skadeverkningarna på ekonomin blir för stora. Möjligen om 15 år i så fall. Men osannolikt.
Återigen, nej vi kommer inte se ett lämmeltåg av folk som tvingas lämna hus och hem pga stigande räntor och övriga kostnader. Däremot kommer priserna att sjunka eftersom det blir färre som kan kliva in på nuvarande prisnivåer när räntan stiger.
Och nej, en lågkonjunktur räddar inte bomarknaden.
Citera
2022-07-18, 09:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Läget ser mer och mer dystert nu och vi kommer se resultatet av prisraset i höst och nästa år. Guldläge för de som väntat på att kunna köpa bostad nu då pessimismen bara ökar. Försök hitta någon desperat säljare som måste bli av med sitt objekt av olika anledningar och slå till. Tro inte att vi ska ner mer än 30-40% utan nöj dig med 20% så kommer du göra en bra affär.

Risken finns annars att man är för orolig och väntar för länge, för när det kan vända när man minst anar. Tänk på att alla som sitter och avvaktar nu nån gång troligtvis tänkt köpa bostad.

Bästa läget är när allt ser som allra mörkast ut och folk är som mest pessimistiska, när det gör ont för säljarna att skriva på köpekontraktet och nyproduktion stannar av. När det inträffar är svårt att säga, kan vara nu i höst eller nästa år men var inte för sent ute.

Kanske ska man avvakta lite till och vänta tills tidningsrubrikerna är i still med "Bostadspriserna sjönk för tredje kvartalet i rad", "Nu är den svenska bostadsbubblan sprucken...", "Extrema ras på bostadsmarknaden", "Lågkonjunktur och bostadsfall - läs om arbetslösa Niklas som tvingades sälja lägenheten med förlust och flytta hem till föräldrarna" och liknande. Kanske blir nästa sommar efter en rekordtrög marknad i höst som håller i sig.

Tror själv -20% är max vi ska ner till på bred front då bostadsmarknaden är trög och folk kan hålla ut. Och då har vi ändå fått ett ordentligt ras som inte skådats på många år. Billigare nyproduktion lär vi inte se iallafall, då blir det hyresrätter av kåkarna istället.

2023 så har ränteökningarna mattas av och 2024 kommer vi se snabba räntesänkningar för att råda bot på konjunkturen och rekordlåga inflationssiffror.

Staten inför ett startlån till förstagångsköpare som innebär att de kan får låna 250k till kontantinsatsen eller 500k om man är två även om du är ensamstående med barn. Detta ligger redan ute som förslag och införs troligtvis av vem som än vinner valet. Man kommer motivera det med att dämpa fallet på bostadsmarknaden och hjälpa unga hitta bostad. Bankerna och byggbolagen kommer heja på. Kanske får Annie igenom sina marknadshyror nästa mandatperiod och nån typ av amorteringsfrihet tillsammans med högersidan också.

Med såna reformer som råkar komma i samband med fallande räntor återhämtar sig nog marknaden snabbare än man tror.
Får vi en rejäl lågkonjunktur så kommer bomarknaden knappast tillbaka år 2024 oavsett om räntan sänks. Svensken har fått en rejäl reallönesänkning som kommer ta flera år att jobba igen.
Snarare får vi se hur priserna bottnar, går sidledes för att sedan sakta börja öka igen och allt eftersom reallöner stiger igen sakta börjar att få momentum. Inte helt olikt hur det såg ut efter 90 tals krisen( ingen likhet i övrigt).
Citera
2022-07-18, 10:00
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Singelhushåll sitter inte i bostäder värda 10 msek

Vad diskuterar du här egentligen? Jag förstår inte vad du försöker säga, det känns mer som att du vill diskutera för diskussionens skull.

Ränta slår mot alla med lån samtidigt och alla går inte under av en höjd ränta. Svenskarna har en privat skuld på omkring 5 biljoner kronor (nära 100% av BNP). Vid räntehöjning så ökar kostnaderna markant och ekonomin krymper, men det påverkar inte bostadsmarknaden enligt dig?

Vid 7% ränta så kostar våra gemensamma privatskulder 350 miljarder per år, det är 350 miljarder som annars hade gått in i marknaden (förenklat uttryckt). Utöver det så har priserna gått upp på i princip alla basvaror vilket ytterligare urholkar ekonomin för privatpersoner.

BNP skulle i detta exempel krympa med nära 5% (90-talskrisen var -2,8%), (2008, -3,5%). Så att räkna på individnivå är inte särskilt intressant när vi pratar om hela ekonomin. Det är såklart otroligt många rörliga delar i ekonomin och det krävs att många av dem fallerar samtidigt för att systemet ska krascha.

Men vi har verkligen många delar som fallerar nu:

1. Energipolitiken som gjort oss beroende av vädret.
2. Bostadspolitiken som gjort oss beroende av höga lån.
3. Penningpolitiken som skapat en inflationsspiral.
4. Migrationspolitiken som ökat belastningen på systemet.
5. Historiskt svaga regeringar.

Sammantaget så ser det ju inte alltför ljust ut. Du precis som många andra pekar på att folk har lön som täcker alla utgifter för boendet. Men kollar man lönestatistiken så märker man snabbt att den inte är kopplad till bostadsmarknaden på något sätt. Priserna har gått upp 3-4 gånger mer än löneökningarna, så var kommer pengarna ifrån?

Lån är svaret, lån som ständigt blir högre och riskablare för varje år i takt med att priserna går upp. Lån vars kostnad vi fört en politik för att trycka ned och som bidragit till ännu högre priser och ännu högre lån.

Medellönen i Stockholm ligger på omkring 380 000 och medelbostaden kostar i Sverige 3miljoner eller 8 gånger årsinkomsten för en genomsnittlig Stockholmare. Jag tror verkligen inte att marknaden klarar räntor på 7% då det finns mer att betala än ränta på lån.

Vi har helt enkelt inte råd!
Citera
2022-07-18, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Vad diskuterar du här egentligen? Jag förstår inte vad du försöker säga, det känns mer som att du vill diskutera för diskussionens skull.

Ränta slår mot alla med lån samtidigt och alla går inte under av en höjd ränta. Svenskarna har en privat skuld på omkring 5 biljoner kronor (nära 100% av BNP). Vid räntehöjning så ökar kostnaderna markant och ekonomin krymper, men det påverkar inte bostadsmarknaden enligt dig?

Vid 7% ränta så kostar våra gemensamma privatskulder 350 miljarder per år, det är 350 miljarder som annars hade gått in i marknaden (förenklat uttryckt). Utöver det så har priserna gått upp på i princip alla basvaror vilket ytterligare urholkar ekonomin för privatpersoner.

BNP skulle i detta exempel krympa med nära 5% (90-talskrisen var -2,8%), (2008, -3,5%). Så att räkna på individnivå är inte särskilt intressant när vi pratar om hela ekonomin. Det är såklart otroligt många rörliga delar i ekonomin och det krävs att många av dem fallerar samtidigt för att systemet ska krascha.

Sammantaget så ser det ju inte alltför ljust ut. Du precis som många andra pekar på att folk har lön som täcker alla utgifter för boendet. Men kollar man lönestatistiken så märker man snabbt att den inte är kopplad till bostadsmarknaden på något sätt. Priserna har gått upp 3-4 gånger mer än löneökningarna, så var kommer pengarna ifrån?

Lån är svaret, lån som ständigt blir högre och riskablare för varje år i takt med att priserna går upp. Lån vars kostnad vi fört en politik för att trycka ned och som bidragit till ännu högre priser och ännu högre lån.

Medellönen i Stockholm ligger på omkring 380 000 och medelbostaden kostar i Sverige 3miljoner eller 8 gånger årsinkomsten för en genomsnittlig Stockholmare. Jag tror verkligen inte att marknaden klarar räntor på 7% då det finns mer att betala än ränta på lån.

Och det är därför vi aldrig kommer få de höga räntorna du nämner. Vi, och världen, skulle gå under. För mycket skuld.

Därför jag är övertygad om återupprepning av 70-talet. Löneinflation kommer komma som ett brev på posten. Inflationen kommer lösa skuldberget.
Citera
2022-07-18, 10:15
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Att köpa en bostad är en investering i att bo billigare än att hyra

Det kan stämma och är rätt tänkt om lånen är vettiga - inte minst blir det tydligt nu. Dock så är jag rätt säker på att det inte är med den logiken folk resonerar. Man sitter hemma på altanen med en bag-in-box och Hemnet-stalkar budgivningar på grannarnas objekt och klappar händerna av förtjusning. Mer mer mer...

Med den förhoppningen går oroväckande många in i sina husköp....förlåt "investeringar".

Up up up, can only go up from here...
Citera
2022-07-18, 10:20
Medlem
Citat:

Om du provar att läsa det första inlägget i diskussionen istället för att hoppa in mitt i så klarnar det nog.

Min poäng var att många oerhört bittra skribenter i tråden tror att en stor andel av svenska folket ska gå under och inte kunna betala sina räkningar vid 4-5% ränta. Jag citerade ett sådant inlägg. Svensken är INTE så högt belånad öht. Jag tog ett hushåll med en bostad värd runt 10 msek som exempel. När jag tittar på villor (har säkert tittat på flera 100 det senaste året) så ligger pantbreven i 99% av fallen på 3-4 msek MAX. Är det äldre är pantbreven snarare runt 300k sek eller dyl.

Det du också frånser från är att lönerna är diversifierade. De som köper dyra BR är inte lågavlönade eller deltidare utan jobbar heltid i tjänar betydligt mer än genomsnittet.

En utbildad lärare snittar i Stockholm runt 43k i mån. Två lärare som har en bostad värd kanske 8 msek har ofta lån på kanske 3 msek. Även med 7-8% ränta har de det rejält gott ställt. Även om de får dra ned på lite lyx
Citera
2022-07-18, 10:22
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Problemet med att bo i hyresrätt är att man bor med människor som vägrar ta ansvar. Det skräpas ner i hissen och på gården, det festas sent om kvällarna och grannarna är inte lika trevliga. Allt detta släppte när jag flyttade till en bostadsrätt för två år sedan. Trivs oerhört bra här och bor billigare och större än i hyresrätten.

Det beror på. Har haft förmånen att mestadels bo i "bostadsrättslikande" hyresrätter i den meningen att dom legat väldigt attraktivt, varit allmänt välskötta och haft en skaplig hyra vilket ger trivsel hos de boende. Det finns - hör och häpna - många normala (och hyffsat välbeställda) hyresgäster också.

Men absolut är det överlag mycket finare i en bostadsrättsförening. Det ligger förstås i allas intresse.
Citera
2022-07-18, 10:22
Medlem
Epistemologens avatar
Nu har räntan på bostadsobligationerna börjat klättra igen. 2 år på 2,9 och 5 år på 3,1. I nivå med mitten av juni nu, efter en kort period av lättnad. De senaste inflationssiffrorna tynger, kan man spekulera. Samt de goda nyheterna (för de som bryr sig om den produktiva delen av ekonomin) från den svenska arbetsmarknaden.
Citera
2022-07-18, 10:27
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Och det är därför vi aldrig kommer få de höga räntorna du nämner. Vi, och världen, skulle gå under. För mycket skuld.

Därför jag är övertygad om återupprepning av 70-talet. Löneinflation kommer komma som ett brev på posten. Inflationen kommer lösa skuldberget.

Du kan inte höja lönerna utan att höja räntan så det går jämnt ut och dessutom så ökar du på inflationen ytterligare. reallöneökningen på 70-talet var lägre än den vi har haft på senare tid. Räntan låg på 8% eller mer dessutom.

Om det vore så enkelt att lösa skulderna så hade det inte funnits något förtroende för ekonomin och ingen handel hade kunnat bedrivas. Du kan inte lösa inflationen med mer pengar så det du förespråkar är en total kollaps av det ekonomiska systemet och vi går mot byteshandel istället.

Tyvärr är det räntehöjningar som kommer avlösa varandra och det kommer bli dyrt som fan ett bra tag framöver.
Citera
2022-07-18, 10:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du kan inte höja lönerna utan att höja räntan så det går jämnt ut och dessutom så ökar du på inflationen ytterligare. reallöneökningen på 70-talet var lägre än den vi har haft på senare tid. Räntan låg på 8% eller mer dessutom.

Om det vore så enkelt att lösa skulderna så hade det inte funnits något förtroende för ekonomin och ingen handel hade kunnat bedrivas. Du kan inte lösa inflationen med mer pengar så det du förespråkar är en total kollaps av det ekonomiska systemet och vi går mot byteshandel istället.

Tyvärr är det räntehöjningar som kommer avlösa varandra och det kommer bli dyrt som fan ett bra tag framöver.
Vi hade dessutom perioder av reallönesänkningar när vi körde höginflationsekonomi och försökte spendera oss ur krisen. Massiva löneökningar är inte vägen framåt, kreditkranen måste strypas och energikrisen lösas, skatter sänkas.
Citera
2022-07-18, 10:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Att köpa en bostad är en investering i att bo billigare än att hyra

Investera ytterligare nu då!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto