2022-07-18, 02:12
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Det handlar ju inte bara om värdeminskning utan om kostnadsökning också.

3 000 000 i lån kan bli 20 000 i räntekostnad per månad om det vill sig illa. Då blir det snabbt knapert och alla fina caféer som tar 50kr för en bryggkaffe får det jobbigt, precis som med all annan lyxkonsumtion.

Folk hakar upp sig på själva värdeminskning i sig vilket inte spelar någon roll om det inte finns köpare ändå. Det värsta som kan hända är att räntan går över de 7% banken har räknat på… då avlöser de personliga konkurserna varandra.

De personliga konkurserna kommer börja dyka upp mycket tidigare än vid 7% rörlig ränta.

Många har inte samma ekonomi flera år efter lånetillfället där de klarade 7% Kalp, under årens gång blir många arbetslösa, byter till lägre betalda jobb, ena partnern börjar jobba deltid, sjukskriven, fler barn, köper på sig fler bilar, båtar, blancolån och annat skit, någon kanske börjar studera. The sky is the limit.
När jag köpte en bostadsrätt hade jag fast jobb, 2 år efter köpet studerade jag med csn bidrag eller var sjukskriven med lägre inkomst, drack öl och festade med brudar och levde livet i 20 års åldern och min månadsavgift och ränta var ca 3300 kr/mån. Jag lär inte vara ensam om det.
De räcker med 10% får problem sen är spiralen igång.

Det är bara i Flanders fiktiva värld samtliga låntagare har samma eller bättre ekonomi som de hade vid lånetillfället och klarar exakt 7% ränta. Killen lever i en Salvador Dali målning.
Senast redigerad av slemhog 2022-07-18 kl. 02:22.
Citera
2022-07-18, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Kollade upp det nu...

546st 1or i Stockholm
50st kostade 3milj eller mer....

Så 10%

I övriga Sverige så var det 64st 1or över 3milj...

Så endast 14st 1or över 3milj i hela Sverige

Hemnet slutpriser senaste 12 månaderna, max 1,5 rum (Norrmalm, Vasastan, Södermalm, Kungsholmen, Östermalm, Gamla Stan)
Slutpriser min 3.5MSEK (1060 st)
Slutpriser max 3.5MSEK (1280 st)

Snittpriset på 1or i Stockholms innerstad har legat på 110k+ per kvm senaste åren, att belåna sig till ~85% är ganska vanligt för folk som köper sin första lägenhet i Stockholm. Priserna går ju trots allt bara upp och folk ser det som en bra investering.
Citera
2022-07-18, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FakeNews123
Hemnet slutpriser senaste 12 månaderna, max 1,5 rum (Norrmalm, Vasastan, Södermalm, Kungsholmen, Östermalm, Gamla Stan)
Slutpriser min 3.5MSEK (1060 st)
Slutpriser max 3.5MSEK (1280 st)

Snittpriset på 1or i Stockholms innerstad har legat på 110k+ per kvm senaste åren, att belåna sig till ~85% är ganska vanligt för folk som köper sin första lägenhet i Stockholm. Priserna går ju trots allt bara upp och folk ser det som en bra investering.

Jo men det bor 9, 5 milj utanför Stockholm innerstad...

Men visst jag köper att dom personerna som köpt dyrt o har en dålig lön får problem....

Men 99% av alla ensamstående har ca 600K i lån ...o en lön på 35K...

Det är en väldigt liten klick människor som köper en 1a på 3milj med normal lön...
Citera
2022-07-18, 05:46
Bannlyst
Räkna med höjda räntor då inflationen bitit sig fast. Den är ju inte tillnärmelsevis nere på 2% precis. Den är väl 7% cirka? September 2022, nästa räntehöjning.

Nu till vintern, fortsatt höga bränslepriser. Kan de ducka som köper elbilar för 400,000 och uppåt. För de flesta kräver det lån till höjda räntor.

Undrar vilka matpriserna är? De ökar, ökar. Beror på inflationen som räntorna måste betvinga. Beror också på sanktionerna mot Ryssland.

30 september har jag hört det ryktas att Ryssland stänger av alla gasleveranser till Europa. Bara Ungern och Serbien får fortsatta leveranser. Energipriserna sticker iväg ytterligare.

Nu vill jag inte ha några lån. Hur stora lån har ni?
Citera
2022-07-18, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Många har inte samma ekonomi flera år efter lånetillfället där de klarade 7% Kalp, under årens gång blir många arbetslösa, byter till lägre betalda jobb, ena partnern börjar jobba deltid, sjukskriven, fler barn, köper på sig fler bilar, båtar, blancolån och annat skit, någon kanske börjar studera.

Jo, det är väl just detta som är syftet med KALP - ett sätt för banken att ha en slags buffert/säkerhetsmarginal mot privatekonomiska förändringar kopplade till "livets gång". Många tycks tro att det enbart handlar om att stresstesta ekonomin mot en högre räntesats, vilket är fel.

Bankerna vet att, speciellt förstagångsköpare, inte sällan söker lånelöfte på rejält windowdressade förutsättningar. Så snart kontraktet är påskrivet så är det "oj, jag kom visst in på min drömutbildning - hej 5 år på CSN" eller blir folk "spontant" gravida. Detta är min empiriska erfarenhet.

Och det är väl just dessa som, inte oväntat, blir "inlåsta" när marknaden svackar - de som gått in i marknaden nyligen och därefter ändrat sin privatekonomi till det sämre. Deras "räntemässiga KALP" ligger kanske i praktiken kring 3-4% innan det blir riktigt svettigt.
Citera
2022-07-18, 06:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Guldläge för de som väntat på att kunna köpa bostad nu då pessimismen bara ökar.

Men tänker inte du att trots priserna sjunker så stiger månadskostnaden till bisarra höjder.
Ränta, amortering och avgift kan ju ge månadskostnaden på 20-30k.

Även för en familj med 2 jobbande föräldrar är det väldigt mycket pengar som bara rinner iväg varje månad.

Tillsist. Har inte detta var avsikten hela tiden. Låt mössen trissa upp priserna med varandra, sen när de hittar en anledning så drar räntan uppåt och folk tappar allt mer makt att styra sina liv. Dom blir en slav gentemot banken. Amortera på luftpengar som skapats. Du byter i princip ut timmar på jobbet mot luft som ska betalas av.

Själv valde jag aktivt att dra från brb marknaden för 5 år sen. Superfin hyresrätt 95 kvm 11 500 kr/månad jag trivs bäst i av alla lägh jag jobb i. Bli skuldfri. Mestadels för jag aldrig ville tillåta mig att bli en slav gentemot banken.
Att jag slänger pengar i sjön till nån hyresvärd? Ja, men hellre de än amortera av ett pyramidspel.
Citera
2022-07-18, 06:58
Medlem
Dagens industri hade en (låst) artikel och ett (fritt) kort video-klipp om boräntorna igår.
Räntesmockan dubblad – på bara tre månader
När Di kartlade bankernas listräntor i april hade de som mest ökat med 90 procent sedan årsskiftet. I dag, tre månader senare, är de högsta höjningarna uppe på 186 procent. Dessutom har de rörliga räntorna börjat dra iväg rejält.
Publicerad: 17 juli 2022, 09:00
https://www.di.se/nyheter/rantesmockan-dubblad-pa-bara-tre-manader/
Citera
2022-07-18, 08:05
Medlem
madnesstookthems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakeNews123
folk ser det som en bra investering.

Folk behöver sluta upp med det och se det som ett HEM
Citera
2022-07-18, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Om du har uppfattningen att världens singelhushållstätaste land har två löner som regel så kommer du få dig ett redigt uppvaknande.

Jag skiter väl i att diskutera de som klarar sig galant då de inte påverkar marknaden om de sitter still och håller käften.

Det är de som inte klarar sig som drar ner marknaden. Alla har inte marginalerna på sin sida som du kanske förstår och då går det snabbt utför.

Som sagt, 80% klarar sig, men om 20% faller då är ”värdeökningen” de senaste 10 åren bortblåst och många går från 50% lönegrad till 120%

Inga nya pengar kommer in på marknaden.

Singelhushåll sitter inte i bostäder värda 10 msek
Citera
2022-07-18, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madnesstookthem
Folk behöver sluta upp med det och se det som ett HEM

Precis, boendet är en kostnad, inte en investering, om det inte handlar om en gård med mark som kan användas för diverse ekonomisk aktivitet.
Citera
2022-07-18, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Precis, boendet är en kostnad, inte en investering, om det inte handlar om en gård med mark som kan användas för diverse ekonomisk aktivitet.

Att köpa en bostad är en investering i att bo billigare än att hyra
Citera
2022-07-18, 08:56
Medlem
foxxis avatar
Problemet med att bo i hyresrätt är att man bor med människor som vägrar ta ansvar. Det skräpas ner i hissen och på gården, det festas sent om kvällarna och grannarna är inte lika trevliga. Allt detta släppte när jag flyttade till en bostadsrätt för två år sedan. Trivs oerhört bra här och bor billigare och större än i hyresrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in