2022-07-17, 18:09
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Nej, inte om jag väljer bort det. Det är ju så redan nu. Jag har ett registrerat nummer som inte syns på Eniro / hitta.

Verkar vara en väldigt komplicerad process. Numret kan bli hemligt i vissa avseenden, men inte i andra etc. Och om man skaffar hemligt nummer så syns det inte heller när man ringer upp folk, vilket gör att chanserna att få svar minskar.
Citera
2022-07-17, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Jo det vet jag har redan fått sms om det från min operatör, men om du hittar en mindre nogaräknad kioskhandlare som säljer utländska kort som fungerar så är ju problemet löst.

Jag var mest intresserad av om man måste uppge nummer för att regga sig på rosa.

Vad innebär registrering av kontantkort?
Det innebär att du, genom att identifiera dig med hjälp av BankID, kopplar ditt kontantkort (SIM-kortsnummer) till ditt personnummer.
Källa: comviq

Dvs handlaren kan inte ktinggå detta. Svenska kort som laddas hos svenska operatörer ska vara registrerade, om jag fattat det hela rätt. Jag tror att nyinköpta kort ej kommer kunna laddas förrän man registrerat dem hos operatören. Hoppas jag har fel, men jag tror inte det.
Citera
2022-07-17, 18:21
Medlem
Finska oregistrerade nummer verkar funka i Sverige. Skriver från ett själv just nu.
Simkort 6€ (inkl 6€ att ringa/sms:a) + lätt att ladda med laddningssedel eller via internet.

Kanske skulle börja sälja simkort + 20€ laddning för 40 € + frakt.
Citera
2022-07-17, 23:16
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Verkar vara en väldigt komplicerad process. Numret kan bli hemligt i vissa avseenden, men inte i andra etc. Och om man skaffar hemligt nummer så syns det inte heller när man ringer upp folk, vilket gör att chanserna att få svar minskar.
Inte det minsta komplicerat. Det var ett kryss i en ruta i princip.
Sen väljer man förutom om numret ska vara sökbart, om det ska exponeras när man ringer och det kan man slå av och på när man önskar, inklusive för enstaka samtal
Citera
2022-07-18, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggen2
Vad innebär registrering av kontantkort?
Det innebär att du, genom att identifiera dig med hjälp av BankID, kopplar ditt kontantkort (SIM-kortsnummer) till ditt personnummer.
Källa: comviq

Dvs handlaren kan inte ktinggå detta. Svenska kort som laddas hos svenska operatörer ska vara registrerade, om jag fattat det hela rätt. Jag tror att nyinköpta kort ej kommer kunna laddas förrän man registrerat dem hos operatören. Hoppas jag har fel, men jag tror inte det.
Men jag har inte pratat om svenska kontantkort och igen jag vet mycket väl vad registrering innebär då min operatör förklarade detta noga i ett sms redan för fyra veckor sedan med tillägget att jag inte behöver göra något eftersom mitt kort redan är registrerat.

Vi tar det igen då den mindre noga räknade handlaren kan kringgå detta genom att sälja icke svenska kort förstår du nu?

Du svarade inte på frågan nu heller så jag ställer den igen måste man uppge nummer på rosa?
Citera
2022-07-18, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Finska oregistrerade nummer verkar funka i Sverige. Skriver från ett själv just nu.
Simkort 6€ (inkl 6€ att ringa/sms:a) + lätt att ladda med laddningssedel eller via internet.

Kanske skulle börja sälja simkort + 20€ laddning för 40 € + frakt.
Vilken operatör har du?
För de som jag haft (tre olika operatörer) har inte fungerat i Sverige. Det ena skulle ha fungerat om man registrerade det.
Citera
2022-07-18, 05:31
Medlem
Citat:
Vilken operatör har du?
För de som jag haft (tre olika operatörer) har inte fungerat i Sverige. Det ena skulle ha fungerat om man registrerade det.

Jag har saunalahti, men om jag ska va ärlig har jag varken ringt eller sms:at nu när jag varit i Sverige, men surfen funkar bra iaf så därför räknar jag med att även det andra funkar.

Använder tele 2:s nät.
Citera
2022-07-18, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueSwede
Sant! Mitt inlägg var mer svar på "alla får tillgång till allas nummer".
Kommunikationen får flyttas till Kik / Telegram och liknande

Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej. Hemligt numme tid av betyder att ditt nummer syns när du ringer men finns inte på Eniro,mm. Har haft det så i många år,dolt nummer visas inte numret när du ringer..
Citera
2022-07-18, 06:42
Medlem
Citat:
Men jag har inte pratat om svenska kontantkort och igen jag vet mycket väl vad registrering innebär då min operatör förklarade detta noga i ett sms redan för fyra veckor sedan med tillägget att jag inte behöver göra något eftersom mitt kort redan är registrerat.

Vi tar det igen då den mindre noga räknade handlaren kan kringgå detta genom att sälja icke svenska kort förstår du nu?

Du svarade inte på frågan nu heller så jag ställer den igen måste man uppge nummer på rosa?

Jag förstår någorlunda. Men hur laddar jag utländska kortet i Sverige, vill ju inte göra elektroniska överföringar eftersom de lämnar spår. För övrigt skriver du ju i senare inlägg att du inte fått oreggade kort att fungera, känns ju inte direkt stabilt.
Beträffande rosa så tror jag att telenummer krävs, men jag minns inte.
Senast redigerad av Taggen2 2022-07-18 kl. 06:47.
Citera
2022-07-18, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggen2
Jag förstår någorlunda. Men hur laddar jag utländska kortet i Sverige, vill ju inte göra elektroniska överföringar eftersom de lämnar spår. För övrigt skriver du ju i senare inlägg att du inte fått oreggade kort att fungera, känns ju inte direkt stabilt.
Beträffande rosa så tror jag att telenummer krävs, men jag minns inte.

Du kan uppge telefonnummer på rosa, men jag har inte gjort så det krävs antagligen inte (såvida de inte har ändrat reglerna nyligen).
Citera
2022-07-18, 07:58
Medlem
Det går väl att ha dolt nummer även på registrerade telefoner. Men de flesta kvinnor svara inte när det är dolt. I framtiden kommer de att tvingas göra det ändå. Kort sagt. Den nya lagen kommer bara att missgynna kvinnorna. Och sätta dem i en farligare situation...
Citera
2022-07-18, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Jag har saunalahti, men om jag ska va ärlig har jag varken ringt eller sms:at nu när jag varit i Sverige, men surfen funkar bra iaf så därför räknar jag med att även det andra funkar.

Använder tele 2:s nät.
Ok då ska jag skaffa det nästa gång och prova, tack för tipset skulle helt klart vara smidigt om det fungerar så man slipper skaffa ett nytt varje år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in