• 1
  • 2
2022-07-17, 11:25
Medlem
Ja det har väl varit på G ett tag,men det är första gången jag läser några datum.
Nu ska man alltså bli tvingad att regga sin datingtelefon med kontantkort så storebror o lille Simon ska få full insyn.
Det blir ju fler o fler tjejer som använder KIK som även jag har men en fråga till alla teknik-vänner,vilket är bäst?
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ut...31fb8bfbb786e4
Citera
2022-07-17, 12:00
Medlem
Det här är inte bra.
Torsktelefonen ska ju vara helt anonym och den ska inte vara reggad.
Man får väl regga en telefon, vpn-surfa och aldrig ringa från den. Samtidigt kommer man vara reggad på rosa med ett reggat nummer och den siten hackades väl och alla nummer lades ut för något år sedan?!
Kort sagt mkt problematsk situation. Nån som vet i vilka länder man kan köpa anonyma kontantkort?
Någon som är mer tekniskt insatt kan väl.belysa hur stort problem detta egentligen är och om det finns någon smart lösning.
Senast redigerad av Taggen2 2022-07-17 kl. 12:04.
Citera
2022-07-17, 12:54
Medlem
Thraxxs avatar
Dags att samla på sig ett par Comviq kort och sen tanka dom kontant innan denna lagen går i kraft. Och jag håller med att detta är rena rama Gestapo taktiker.
Citera
2022-07-17, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Dags att samla på sig ett par Comviq kort och sen tanka dom kontant innan denna lagen går i kraft. Och jag håller med att detta är rena rama Gestapo taktiker.
Läs artikeln ts länkade till! Även gamla kontantkort måste reggas! 😭
Citera
2022-07-17, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggen2
Stämmer. Så här ser det ut på regeringen.se:
"Registre*rings*skyldig*heten föreslås börja gälla den 1 augusti 2022. Kontant*kort som är i bruk vid ikraft*trädandet ska som huvud*regel registreras senast den 1 februari 2023."

Så frågan är hur man ska undvika bli spårat nu man inte längre kan vara anonym genom att använda kontantkort.
Citera
2022-07-17, 13:14
Medlem
Trakessons avatar
Ip-telefoni med VPN?
Annars ett utländskt oreggat kontantkort. Tror inte nya reglerna gör så stor skillnad. I Norge har man varit tvungen att regga kontantkort länge.
Där finns det målvakter. Det finns det säkert här också.
Citera
2022-07-17, 13:35
Medlem
StonedMonkeys avatar
Be någon målvakt att regga sig på kontantkortet, skulle personen bli kontaktad av polis sen så "jag har ingen aning, fick 500 för att låna ut mitt bankID av en kille på krogen"
Citera
2022-07-17, 14:18
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggen2

Varför ska alla bli straffade för ett fåtal kriminella använder anonyma kontantkort? Inskränkningar på ens frihet och privatliv är vad detta kommer leda till. Är det olagligt att vara anonym också? Det är just såna här lagar som berövar en från ens frihet!

Vad ska man ha för alternativ framöver nu då? Har haft Comviq hela mitt liv och aldrig registrerat mitt nummer alltid betalt kontant månadsvis fast pris. Men nu ska plötsligt alla få tillgång till allas nummer emot folkets vilja nej men va roligt!!!
Citera
2022-07-17, 14:53
Avstängd
thaimans avatar
Ring från en tel kiosk eller be att få låna pressbyråns tel
Citera
2022-07-17, 15:21
Medlem
För bilar och i samband med företagsplundringar förekommer det registrering på så kallade målvakter.

Jag undrar hur många mobiltelefoner det fortsättningsvis kommer att bli som är registrerade på en "målvakt" (som inte har en aning om vem som använder den). Åtminstone skulle jag göra så om jag vore kriminell (OK! Per definition är jag väl redan "kriminell" eftersom jag köper sex i Sverige, men de flesta förstår nog vad jag menar med kriminell).
Citera
2022-07-17, 15:40
Medlem
Honeybaes avatar
Jag tänker att appar som wickr me och signal fungerar bra ist för sms och whatsapp?
Citera
2022-07-17, 15:54
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Varför ska alla bli straffade för ett fåtal kriminella använder anonyma kontantkort? Inskränkningar på ens frihet och privatliv är vad detta kommer leda till. Är det olagligt att vara anonym också? Det är just såna här lagar som berövar en från ens frihet!

Vad ska man ha för alternativ framöver nu då? Har haft Comviq hela mitt liv och aldrig registrerat mitt nummer alltid betalt kontant månadsvis fast pris. Men nu ska plötsligt alla få tillgång till allas nummer emot folkets vilja nej men va roligt!!!
Du kan väl fortfarande ha dolt nummer om du vill? Så, är du inte kriminell, så påverkas ingenting väl?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in