Citat:
Ursprungligen postat av
Lars48.
Jag skulle personligen inte ha så mycket emot skvaller om mina bilder som offer om de kommer till en överväldigande samhällsnytta.
Kan du utveckla lite av vad för samhällsnytta spridning av bilder på utsatta som brottsoffer kan tänkas ha? I dessa bilder är BO inte vid medvetande, modern lade upp omaskad bild initialt förmodligen utan att reflektera över att händelsen skulle leda till att avsevärt fler än vänner och bekanta såg den. Därefter när insikten kom om att bilden spreds lades bilden upp med en redigerad maskning på ansiktet.
Jag kan hålla med om att ddt ibland kan finnas skäl att bryta integritetsskydd på grund av allmänintresse eller nyhetsvärde. Allmänintresse brukar vanligtvis ta sikte på omständigheter som normalt ses som *privata angelägenheter* men av relevans om det är en offentlig person, ofta i något slags förtroendeställning.
I detta fall finns tydligen personer som medvetet farit med lögner som påstående att flickan fått hela huvudet krossat och omfattande rekonstruktion gjorts. Principiellt räcker det väl att sjukhuset dementerar, men trist om. anhöriga ska pushas att publicera bilder för att dementera grava överdrifter.