2022-07-17, 12:57
Medlem
nitmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Hur f”n kan man få uppehållstillstånd utan att kunna styrka sin identitet!
Kan vem som helst säga jag är 13 år och ange ett påhittat namn och få en ny identitet?!
Det låter väldigt konstigt!
Långt över hälften saknar id-handlingar när de kommer till Sverige.
Var kommer du ifrån?
-Syrien. Alla därifrån får PUT
Hur gammal är du?
-17. Alla under 18 får PUT
Var har du ditt pas eller id?
- Jag tappade det i havet.
Citera
2022-07-17, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitman
Nej inte därifrån, alldeles riktigt, det har jag förklarat härinne flera gånger, den ena med gm och flickan är från Dan Park i Malmö och hur han hittat den vet jag ej. Han har ett stort kontaktnät, det vet jag. Flera bloggar med många följare, stor på twitter med ändå fler följare, det vet jag också.

Ja precis, mitt svar var svar på någon som påstod att mamman delat bara ett kort som var maskerat
Citera
2022-07-17, 13:00
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
De bilder på Mgm ger intryck av en betydligt äldre person. Enl. GW verkar han vara 15-17 år. Nyhetsmorgon TV4 idag. Det verkar anmärkningsvärt att petsonal i skolan och på soc inte ens teagerat. Vad är det som ska döljas?
Jag hörde inte att han angav någon ålder. Han sa att man antar att han kan vara äldre och att han själv sett honom och kan förstå det.
Någon åldersangivelse på hur mycket äldre gavs inte såvitt jag hörde.
Citera
2022-07-17, 13:01
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marlar13
när tillväxtszonerna i knä och handled är slutna så är det 95 procents chans att pojkar är över 15 år enligt socialstyrelsen

Det sker senare hos afrikanska pojkar än hos skandinaviska pojkar. Vilket innebär att man kan verka yngre vid röntgen som afrikan än som svensk.

"De 95-procentiga konfidensintervallen för handledsröntgen har uppskattats till 2–3 år åt vardera hållet vid denna ålder i slumpmässiga urval, och mognaden av visdomständer har uppvisat större variation än så."

https://lakartidningen.se/klinik-och...lsokande-barn/

Det är synd att vårt samhälle inte är anpassat för GM yngre än 15 år, när nu brott ofta sker i den åldersgruppen. Det hade gynnat alla om det var det, även GM.
Citera
2022-07-17, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitman
Efter överfallet – skolan utreder om de borde slagit larm
1:36 min
Publicerat idag kl 17.28
Nu undersöker skolan om de har missat något kring den pojke som misstänks för mordförsök och våldtäkt på en flicka i Skellefteå förra torsdagen.

Henrik Bolin är avdelningschef för grundskolan i Skellefteå och enligt honom finns ännu inget som tyder på att de borde ha larmat.

Flickan har ännu inte kunnat höras av polis på grund av det allvarliga skadeläget. https://sverigesradio.se/artikel/eft...de-slagit-larm
Nu kommer dom att prata om att de ska ändra sina rutiner
Citera
2022-07-17, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emelieb
Är fortfarande förundrad hur man ens kommer på tal att starta en insamling det första man gör. Bara något dygn efter detta inträffat. Att man drar nytta av sin dotters mordförsök för att få in pengar. Eller kan någon förklara detta beteende?

Det hade inte ens funnits på mina tankar åtminstone inte när man inte ens vet utgången.
mostern var/är i svår chock
Citera
2022-07-17, 13:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marlar13
mostern var/är i svår chock
Fast det är ju en rätt udda chockreaktion om det första man tänker på är pengar.
Citera
2022-07-17, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det är ju en rätt udda chockreaktion om det första man tänker på är pengar.
Ja fyfan, det håller jag med om. 😄
Citera
2022-07-17, 13:09
Medlem
mogulen70s avatar
Någon som vet hur det går för flickan? Kan inte sluta tänka på henne och hennes närmaste 💔❤️
Citera
2022-07-17, 13:13
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Det handlar enbart om politik. Vänstern vill kunna använda bilder som gynnar dem och deras politik, mwn vill samtidigt hindra alla andra att göra detsamma. Hycklare!

Ja, det är klart det alltid handlar om politik, från båda sidor. Men jag tror inte reaktionen på detta eller det förra fotot ens inom den egna politiken blir odelat positiv. Kanske hos väljare som inte tänker till innan de agerar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akilles1.
Jag beklagar verkligen det din dotter varit utsatt för.
Jag vet inte hur situationen såg ut i din dotters fall.
Men det finns en stor skillnad på foto och foto.
Vissa foton skulle man aldrig dela som kan vara direkt genanta för offret på ett jobbigt sätt där Gärningsmännen har tagit bilderna. Då är det Helt Annat när det kommer till spridning av bild.
Men i detta fall så är bilden tagen efter när offret är i "trygghet" och får hjälp.

Jag beklagar verkligen det din dotter utsatts för 💔

Tack! Hon mår bättre idag men det är en lååång väg tillbaka till vad vi kallar ett normalt liv när man varit med om ett övergrepp i unga år. Det kan se ut som att man mår helt bra, skrattar och skämtar med kompisar etc men inombords är det kaos under lång tid. Hon kommer för alltid att vara påverkad av det som hänt men med tiden och åldern har hon kunnat gå vidare med sitt liv och inte låta gärningsmannen ha makten länge.

Hur denna flickas väg tillbaka kommer att se ut vet vi inte. Vi vet inte hur hon fysiskt kommer att hämta sig till att börja med och heller inte psykiskt. Men just därför borde alla som säger att det är hennes bästa de bryr sig om göra allt för att ge hennes förutsättningar att läka i lugn och ro utan att behöva bära samhällsnyttan på sina unga axlar också.
Citera
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag skulle personligen inte ha så mycket emot skvaller om mina bilder som offer om de kommer till en överväldigande samhällsnytta.

Kan du utveckla lite av vad för samhällsnytta spridning av bilder på utsatta som brottsoffer kan tänkas ha? I dessa bilder är BO inte vid medvetande, modern lade upp omaskad bild initialt förmodligen utan att reflektera över att händelsen skulle leda till att avsevärt fler än vänner och bekanta såg den. Därefter när insikten kom om att bilden spreds lades bilden upp med en redigerad maskning på ansiktet.

Jag kan hålla med om att ddt ibland kan finnas skäl att bryta integritetsskydd på grund av allmänintresse eller nyhetsvärde. Allmänintresse brukar vanligtvis ta sikte på omständigheter som normalt ses som *privata angelägenheter* men av relevans om det är en offentlig person, ofta i något slags förtroendeställning.

I detta fall finns tydligen personer som medvetet farit med lögner som påstående att flickan fått hela huvudet krossat och omfattande rekonstruktion gjorts. Principiellt räcker det väl att sjukhuset dementerar, men trist om. anhöriga ska pushas att publicera bilder för att dementera grava överdrifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in