Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Det där låter spännande. Kan du nämna ett (1) namn?
Chefen för sjöfartsinspektionen Bengt-Erik Stenmark..
Han blev sedan bortplockas för att han viste för mycket och inte ställde upp på att vara en notorisk ja-sägare som följde vad höjdarna sa utan istället stod upp för hans sanning..
Sedermera ersatt av ett av dom största skämten i hela estoniautredningen - Johan Fransson..
Det är någonstans i den här röran som sanningen om försvunne Piht finns.. Det finns någonstans ett samband mellan Piht och vapenhandlare Voronin, det var i Pihts hytt som man hittade den väska som tillhörde Voronin som av någon anledning är väldigt viktig i utredningen..
Min teori går helt enkelt ut på följande..
. Piht blir tidigt räddad på något sett (förmodligen av en helikopter från Berga som enligt var på plats redan 02.00 långt tidigare än rapporten visar) (källa finsk sjöräddning som meddelade Mariella att 1 finsk och 2 svenska helikoptrar var på plats 02.00 trovärdighet 7av10)
Han blir tidigt förhörd av några och inser att han endera direkt eller indirekt är inblandad i något gigantiskt.. (källa Bengt Erik Stenmark, trovärdighet 5av10)
Här finns tre olika scenarion
1. Han vet för mycket och blir bortförd, eventuellt tillsammans med dom andra räddade (källa Bla.a Sven Aner, Jutta Rabe m.flera.. trovärdighet 2/10)
2. Han känner ett ansvar och/eller är på någotvis inblandad och väljer att försvinna självmant.. Kanske med hjälp av kontakter i underrättelsetjänsten (källa, Ingen bara min egna teori)
3. Bengt-Erik, filmerna som cirkulerar, hans kollegor och alla tidiga (tror jag sett 14 olika)
Dokument med överlevande har fel och han omkommer i olyckan (källa, sena dokument med överlevande, rapporten med flera.. Trovärdighet 4/10)
Om min teori stämmer och han blir efterlyst av Interpol (fakta, trovärdighet över 9/10)
så är det själva poängen att ingen ska se honom på 28 år.