2022-07-16, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CraneDuCagnant
/.../
ytbärgare Kenneth Svensson som tidigt intervjuades av media och där talade om att han var först på plats
/.../
I vilken intervju berättar ytbärgaren att han var först på plats?
Citera
2022-07-16, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Något ”duckande” av en fråga om vem ”mannen i filten” är förekommer inte. Det är av visst kuriosa-intresse vem av de drygt 100 manliga överlevande det är, men inte mer än så. Med hela klippet tillhanda är det enligt mig uppenbart att det inte är Piht, vilket ordf i estniska sjöfartföreningen bekräftar i YLE-klippet. Så varför skall vi jaga efter denne okände man? Du tycks av outgrundlig anledning anse att det finns en likhet, men om du tittar i början av sekvensen i YLE-programmet när man ser honom från sidan så ser man att det inte är likt Piht.

Att ”mannen i filten” inte gett sig tillkänna är heller inte jättekonstigt. En klar möjlighet är att han inte sett klippet (jag hade aldrig sett det förrän nyligen, trots år av intresse i Estoniafrågan) eller sett det men inte förstått att han blandats ihop med någon annan. Han kan också sett det men inte varit intresserad av kontakt med media.

Till sist fortsätter du att älta denne ytbärgare, men du har inte presenterar någon uppgift om att denne säger sig räddat Piht. Så varför skall vi bry oss om honom och hans medalj?!

S

Du är rolig.. du kan utan något som helst bevis och enbart för att du tycker och tror avfärda det som finns framlagt som helt uteslutet medans det du tror på inte behöver beläggas med någon form av bevis eller belägg.. jag är personligen helt ointresserad av om du tror det är Piht eller inte.. men vi som tror att det är han har iaf lagt fram något medans du bevisar att vi har fel för att du tror något.. när vi gör samma sak så hånar du oss..

han behöver inte ha sett klippet men någon som känner han har så klart gjort det.. problemet är att ingen gjort det..

Jag tycker det är helt orimligt att Kenneth Svensson får en medalj som ytterst få fått (dom döda från dc3:an och möjligen någon till, på senare år efter sammanslagning med en annan medalj många från Afghanistan etc) för att rädd en person.. Han har uppenbarligen haft en stor inverkan på något under natten.. Denna utmärkelse är bevisat och ingenting du kan ifrågasätta hur mycket du än vill..

Det har kanske ingenting med Piht att göra det är enbart min egna teori.. men någonting har han uppenbarligen gjort..

https://m.youtube.com/watch?v=-wGaZ9ha22g

Om du tror att han ankom olycksplatsen 05.00 och räddade en tjej så behöver vi inte diskutera något mer.. det är att grovt kränka dom från dc3:an och senare från krigen i Afghanistan etc som fått den medaljen..
Citera
2022-07-16, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
I vilken intervju berättar ytbärgaren att han var först på plats?

Den här hittar jag nu.. har läst flera men har inte länkarna nu.. återkommer..

Citera
2022-07-16, 18:31
Medlem
Citat:
Den här hittar jag nu.. har läst flera men har inte länkarna nu.. återkommer..

Rubriken på filmen du länkar är "Estonia - Y65 var det første helikopteret på ulykkesstedet - NRK Lørdagsrevyen 1.oktober 1994"
Kvinnan som påannonserar inslaget säger att räddningspersonal i helikoptrar var de första som kom till olycksplatsen. Vidare säger hon att lördagsrevyn mött två ur räddningspersonalen som då är i Kristiansand (på planerad samövning med Norge - Partnerskap för fred).
Bilder på helikopter Y65 visas därefter och speakerrösten berättar att helikopter 65 var första svenska helikopter på plats (facit säger iofs att Q97 var först och anlände 10 minuter innan Y65, men det kanske inte var helt utrett när det här inslaget gjordes bara tre dagar efter olyckan).
Därefter berättar flygförare A.W. och ytbärgare K.S. om sina upplevelser under räddningsarbetet.

Vid Estoniakatastrofen utgjorde de båda del av besättningen på helikopter Y64 som inte var i beredskap och därför mobiliserades lite långsammare än tex Y65 som var i betedskap. Y64 var som bekant inte första svenska helikopter på olycksplatsen.

Jag hör inte K.S. hävda att han var först på olycksplatsen. Citera gärna när du menar han säger så, eller förklara varför du påstår det med den här filmen som källa.

Alltså. Y65 var [en av de] första svenska helikopter på plats, men besättningsmännen som intervjuas var på Y64 och anlände som typ femte svenska helikopter på plats.
Senast redigerad av Prudent 2022-07-16 kl. 18:37.
Citera
2022-07-16, 18:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Du är rolig.. du kan utan något som helst bevis och enbart för att du tycker och tror avfärda det som finns framlagt som helt uteslutet medans det du tror på inte behöver beläggas med någon form av bevis eller belägg.. jag är personligen helt ointresserad av om du tror det är Piht eller inte.. men vi som tror att det är han har iaf lagt fram något medans du bevisar att vi har fel för att du tror något.. när vi gör samma sak så hånar du oss..

han behöver inte ha sett klippet men någon som känner han har så klart gjort det.. problemet är att ingen gjort det..

Jag tycker det är helt orimligt att Kenneth Svensson får en medalj som ytterst få fått (dom döda från dc3:an och möjligen någon till, på senare år efter sammanslagning med en annan medalj många från Afghanistan etc) för att rädd en person.. Han har uppenbarligen haft en stor inverkan på något under natten.. Denna utmärkelse är bevisat och ingenting du kan ifrågasätta hur mycket du än vill..

Det har kanske ingenting med Piht att göra det är enbart min egna teori.. men någonting har han uppenbarligen gjort..

Om du tror att han ankom olycksplatsen 05.00 och räddade en tjej så behöver vi inte diskutera något mer.. det är att grovt kränka dom från dc3:an och senare från krigen i Afghanistan etc som fått den medaljen..
Vi har uppenbarligen olika syn på bevisning. Det ’roliga’ i det här sammanhanget är väl att du antar att ytbärgare Svensson räddat Piht. Varför då, har han någonsin sagt det? Nej, inte vad vi vet, men han har fått en medalj. Ja men då så.

Om vi i stället återgår till Piht så vet vi följande:
- han ses på yttre däck där han hjälper till med livvästar,
- det finns ingen (noll) som vittnar om att de träffat Piht i livet efter förlisningen,
- inga kända livstecken från Piht efter 28 år,
- ”mannen i filten” i det filmklipp från TV4 som anförts som bevis för att Piht överlevde visar sig inte stämma. För det första ser man i den längre sekvensen att det inte alls liknar Piht (13:54 i klippet nedan), för det andra säger ordf i estniska sjöfartsförbundet att det inte är Piht.

Om du trots detta vill fortsätta att spekulera, eller kanske snarare fantisera, om att Piht överlevde så står det dig givetvis fritt. Men eftersom det är närmast omöjligt att motbevisa din teori* så kommer jag att lämna denna diskussion.

https://arenan.yle.fi/1-50653022

*) att hitta ”mannen i filten” är en kul övning, men det motbevisar inte heller teorin att Piht överlevde. Nya målstolpar kommer att anlända omedelbart med posten, t.ex. att det skulle finnas ytterligare en, hittills okänd, TV-sekvens visad i tysk TV
Citera
2022-07-16, 19:14
Medlem
Citat:
Vi har uppenbarligen olika syn på bevisning. Det ’roliga’ i det här sammanhanget är väl att du antar att ytbärgare Svensson räddat Piht. Varför då, har han någonsin sagt det? Nej, inte vad vi vet, men han har fått en medalj. Ja men då så.

- det finns ingen (noll) som vittnar om att de träffat Piht i livet efter förlisningen,
- ”mannen i filten” i det filmklipp från TV4 som anförts som bevis för att Piht överlevde visar sig inte stämma. För det första ser man i den längre sekvensen att det inte alls liknar Piht (13:54 i klippet nedan), för det andra säger ordf i estniska sjöfartsförbundet att det inte är Piht.

Om du trots detta vill fortsätta att spekulera, eller kanske snarare fantisera, om att Piht överlevde så står det dig givetvis fritt. Men eftersom det är närmast omöjligt att motbevisa din teori* så kommer jag att lämna denna diskussion.

*) att hitta ”mannen i filten” är en kul övning, men det motbevisar inte heller teorin att Piht överlevde. Nya målstolpar kommer att anlända omedelbart med posten, t.ex. att det skulle finnas ytterligare en, hittills okänd, TV-sekvens visad i tysk TV

Ja skillnaden är att jag vill försöka förstå vad som hände, medans du vet vad som hände trots att vi har likvärdiga bevis.. dvs indicier som pekar åt vårat håll..

Dina punkter angående Piht är så slående för vilket ego du har.. det är orimligt att tro att du någonsin haft fel..

Det finns flera som säger sig ha träffat Piht efter katastrofen.. bland annat så på en tidig presskonferens så tillkännagavs att han hade blivit intervjuad av det som senare skulle bli grunden till haverikommissionen..

Jag vet inte om det är sant, du vet lika lite om det är sant..

Mannen i filten visar sig inte stämma för att du och den estniska ordförande säger det..
Du inser inte att jag kan lägga fram precis samma bevis för att den stämmer?
Jag TROR att det är Avo på bilden och flera av hans kollegor har sett liknande eller samma filmklipp och är helt säker på att det är han..

Så med dina egna ord är det då bevisat att det är Avo Piht på filmen.. och det är lika troligt bevisat att det inte är Piht på filmen..

Det är bara du som har möjlighet att bevisa att jag har fel, jag kan omöjligt bevisa att jag har rätt..
Citera
2022-07-16, 19:47
Medlem
Citat:
Du har läst rapporten hör jag.. men om du grottar ner dig i tidiga intervjuer med Kenneth som var ytbärgaren på y-64 så framgår en helt annan historia..
Det är ändå rätt rimligt att man är i luften snabbare från Berga än från Visby och man har en rutin på att vara i luften på 20 minuter.. det är förstås rimligt också att man stod otankade och oförberedda och att rapporten talar sanning men då kvarstår det, varför klassas Kenneth som den stora (enda) hjälten när andra ytbergarten och team räddade betydligt fler..

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Försvarsmaktens_förtjänstmedalj_(1995–2009)
Varför skulle det vara rimligt att en helikopter med besättning som inte var i beredskap skulle vara snabbare i luften från Berga än en helikopter med besättning i Visby som inte var i beredskap?
Flygvapnets beredskapshelikoptrar Q97 (Visby) och Q99 hade en startberedskap på 1 timme medan Marinens två helikoptrar Y65 och Y68 hade en startberedskap på 2 timmar (men startade snabbare än så). Y64 var inte i beredskap.

Ytbärgare K.S. klassas inte som enda hjälten, men han medaljerades för att med risk för eget liv ha hoppade från en helikopter med vinschhaveri i försök att rädda den person som ramlade ur selen. Det var inte för antalet räddade liv han medaljerades (som jag får till totalt 7 för K.S. del).

Citat:
Även om det frångår ämnet lite vill jag också veta på vilka grunder Kenneth fick sin medalj som väldigt sällan delas ut, som enda ytbärgare vid Estonia trots att han enligt rapporten räddade EN kvinna efter klockan 06.00.. jag vet att fru Piht nämner en annan helikopter än y-64 men det är orimligt att Kenneth och hans team kom mellan 05-06 och sedan klassas som den stora hjälten.. det kanske inte har något med Piht att göra men något spännande har dom håller på med..

Klipp ut artikel i DN 1996-01-15 när K.S. tilldelades medaljen:
- Sverige har varit i fred så länge att det här med medaljer nästan fallit i glömska, säger överstelöjtnant Christian Braunstein, sekreterare i den nya medaljkommittén.

Nyinstiftad medalj

Den medalj som löjtnant Kenneth Svensson i dag får ta emot ur överbefälhavare Owe Wiktorins hand är nyinstiftad. Det är den svenska FN-styrkans engagemang i Bosnien som fått militären att damma av de gamla ritualerna. I maj i fjol fick tre soldater medalj för sitt arbete i före detta Jugoslavien. Det är en utmärkelse för internationella insatser.

- Men direkt efter "Estonia"-olyckan förstod vi att det skulle behövas en medalj även för soldater som gör framstående insatser här hemma, säger Christian Braunstein.

Kenneth är den förste som får ta emot försvarsmaktens förtjänstmedalj i guld.

Egen berättelse

Precis när vi kom upp till helikoptern slutade vinschen att fungera. Vi bara hängde där - utan att komma vidare. Jag lyckades vända mig om och få upp mina ben i helikoptern. Men längre kom jag inte, vi var för tunga. Där hängde jag i knävecken upp och ned och tittade på mannen under mig i några minuter. Till slut tappade jag greppet. Jag såg honom falla.

Det var tio meter ned till vattenytan. När mannen för-svunnit lättade tyngden och besättningen kunde dra upp Kenneth. Några sekunder satt han utpumpad i dörren till helikoptern och tittade efter mannen som var på väg bort i vågorna. Han var dödstrött, hade just räddat en nödställd, vajern var av och vinschmotorn trasig.

Ändå hoppade han.

Räddade åtta

Tio meter ner i vattnet utan flytväst, sele, vajer, nödsändare eller radiokommunikation med helikoptern. Han hoppade och simmade efter mannen som glidit ur hans grepp under helikoptern.

Just det hoppet, beslutet att - oavsett egna risker - försöka rädda en annan människa i nöd är det som gör att just Kenneth får medaljen. Att mannen var död när Kenneth väl fick upp honom i en annan helikopter gör inte Kenneths mod mindre. Under natten räddade Kenneth åtta personer till livet.
Det är alltså hoppet från helikoptern med vinschhaveri och försöket att rädda liv trots att han riskerade sitt eget liv som medaljeras, vilket är ett av kriterierna för Försvarsmaktens förtjänstmedalj.

Ser att du i annat inlägg tar upp besättningen på DC3:an och det stämmer att de fick samma medalj postumt, men det var först i juni 2004 det skedde.
Eftersom K.S. var först att få den nyinstiftade medaljen (vid samma tillfälle fick två personer medaljen i silver för att vid skilda tillfällen ga räddat en soldat från en rasande hund) blir det lite bakvänt att kalla det för kränkande mot de som fått medaljen senare.
Möjligen kan det vara så att kriterierna omvärderats sedan det blev vanligare med svenska soldater i strid, men det kan varken K.S. eller ursprungliga medaljkommittén klandras för.

Totalt, inklusive nuvarande Förtjänstmedalj, har 31 personer fått Guld med svärd och totalt alla valörer får jag till 134 utmärkelser.
Senast redigerad av Prudent 2022-07-16 kl. 19:58.
Citera
2022-07-16, 19:51
Medlem
Citat:

Att diskutera om bilden på mannen som hoppar ut ur ambulansen kommer vi ingenvart med. Dock får man arbeta utifrån tesen att det är Avo Piht tills motsatsen är bevisad, men det är bara en tes i nuläget som kan komma felbevisas eller bekräftas.
Citera
2022-07-16, 20:24
Medlem
Citat:
Vilken sjukhuspersonal och och vilken flotte? Du utgår ju från ett okänt tyskt tv-klipp, och även om det skulle existera så har du ingen aning om var det är filmat. Och nej, inga överlevande hamnade i Tyskland.

Vi har i en vecka diskuterat Piht och hans likhet med ”mannen i filten” från TV4-klippet i denna tråd. Nu kan vi själva, och med stöd av den tidigare ordf i estniska sjöfartsförbundet, konstatera från den längre sekvensen i YLE att det inte är Piht. (https://arenan.yle.fi/1-50653022). Man skulle kunna tycka att frågan är utredd då, men du tycks mena att man skall leta vidare baserat på ett okänt hypotetisk klipp i tysk TV, har jag fattar dig rätt?
Nej TV klippet känns inte som ett spår. Då hade man redan hittat det. Någon privatperson eller liknande måste ju ha spelat in det. Dock är det ju någon som hävdar att filmmaterial försvunnit från någon tysk TV kanal som har att göra med Estoniarapporteringen. Är detta en bekräftad uppgift?
Citera
2022-07-17, 00:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Det finns flera som säger sig ha träffat Piht efter katastrofen.. bland annat så på en tidig presskonferens så tillkännagavs att han hade blivit intervjuad av det som senare skulle bli grunden till haverikommissionen..

Det där låter spännande. Kan du nämna ett (1) namn?
Citera
2022-07-17, 00:38
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankrun
Att diskutera om bilden på mannen som hoppar ut ur ambulansen kommer vi ingenvart med. Dock får man arbeta utifrån tesen att det är Avo Piht tills motsatsen är bevisad, men det är bara en tes i nuläget som kan komma felbevisas eller bekräftas.
Eller så arbetar man från hypotesen att det INTE är Piht med tanke på att inte ett enda känt vittne träffat honom efter katastrofen. Efter 28 år. Sedan är det inte särskilt likt heller, men…

Jag blir ändå lite nyfiken på hur du (?) och andra som tror Piht överlevde resonerar: hur skulle den här bärgningen av Piht ur havet gått till utan att en enda person i efterhand säger sig ha träffat honom? Satt han själv i en flotte? Är alla i helikoptern med i konspirationen? Och om man nu tänkte smussla undan honom, varför låt man honom lämna färjan i en ambulans och filmas av TV? Någonstans borde väl gränsen för det rimliga, gå tänker jag.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-07-17 kl. 00:54.
Citera
2022-07-17, 09:14
Medlem
Citat:
Eller så arbetar man från hypotesen att det INTE är Piht med tanke på att inte ett enda känt vittne träffat honom efter katastrofen. Efter 28 år. Sedan är det inte särskilt likt heller, men…

Jag blir ändå lite nyfiken på hur du (?) och andra som tror Piht överlevde resonerar: hur skulle den här bärgningen av Piht ur havet gått till utan att en enda person i efterhand säger sig ha träffat honom? Satt han själv i en flotte? Är alla i helikoptern med i konspirationen? Och om man nu tänkte smussla undan honom, varför låt man honom lämna färjan i en ambulans och filmas av TV? Någonstans borde väl gränsen för det rimliga, gå tänker jag.
Det var ju flera som ströks på överlevnadslistan. Felmarginalen var väldigt hög. Ännu mer intressant är ju systrarna som var med, men som sedan plockades bort. Av ca 1000 personer varför skulle både systrarna skrivas upp och sedan tas bort?

Det handlar nog snarare att man sett något som inte passar i den officiella förklaringen. När man sedan intervjuas så bestämmer de sig för att man ligger på havets botten istället.

Om fartyget hade bärgats så hade dessa felaktigt rapporterade överlevande kunnat redas ut till viss del iallafall.

Vidare när det gäller Piht tycker jag det är konstigt att hans kropp inte hittades. Man säger ju att han var uppe på däck och delade ut livvästar vilket innebär att han bör haft en livväst själv. Då bör man ju ha påträffat hans kropp levande eller icke levande. Men istället har han bara försvunnit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in