Citat:
Ursprungligen postat av
CraneDuCagnant
Du har läst rapporten hör jag.. men om du grottar ner dig i tidiga intervjuer med Kenneth som var ytbärgaren på y-64 så framgår en helt annan historia..
Det är ändå rätt rimligt att man är i luften snabbare från Berga än från Visby och man har en rutin på att vara i luften på 20 minuter.. det är förstås rimligt också att man stod otankade och oförberedda och att rapporten talar sanning men då kvarstår det, varför klassas Kenneth som den stora (enda) hjälten när andra ytbergarten och team räddade betydligt fler..
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Försvarsmaktens_förtjänstmedalj_(1995–2009)
Varför skulle det vara rimligt att en helikopter med besättning som inte var i beredskap skulle vara snabbare i luften från Berga än en helikopter med besättning i Visby som inte var i beredskap?
Flygvapnets beredskapshelikoptrar Q97 (Visby) och Q99 hade en startberedskap på 1 timme medan Marinens två helikoptrar Y65 och Y68 hade en startberedskap på 2 timmar (men startade snabbare än så). Y64 var inte i beredskap.
Ytbärgare K.S. klassas inte som enda hjälten, men han medaljerades för att med risk för eget liv ha hoppade från en helikopter med vinschhaveri i försök att rädda den person som ramlade ur selen. Det var inte för antalet räddade liv han medaljerades (som jag får till totalt 7 för K.S. del).
Citat:
Ursprungligen postat av
CraneDuCagnant
Även om det frångår ämnet lite vill jag också veta på vilka grunder Kenneth fick sin medalj som väldigt sällan delas ut, som enda ytbärgare vid Estonia trots att han enligt rapporten räddade EN kvinna efter klockan 06.00.. jag vet att fru Piht nämner en annan helikopter än y-64 men det är orimligt att Kenneth och hans team kom mellan 05-06 och sedan klassas som den stora hjälten.. det kanske inte har något med Piht att göra men något spännande har dom håller på med..
Klipp ut artikel i DN 1996-01-15 när K.S. tilldelades medaljen:
- Sverige har varit i fred så länge att det här med medaljer nästan fallit i glömska, säger överstelöjtnant Christian Braunstein, sekreterare i den nya medaljkommittén.
Nyinstiftad medalj
Den medalj som löjtnant Kenneth Svensson i dag får ta emot ur överbefälhavare Owe Wiktorins hand är nyinstiftad. Det är den svenska FN-styrkans engagemang i Bosnien som fått militären att damma av de gamla ritualerna. I maj i fjol fick tre soldater medalj för sitt arbete i före detta Jugoslavien. Det är en utmärkelse för internationella insatser.
- Men direkt efter "Estonia"-olyckan förstod vi att det skulle behövas en medalj även för soldater som gör framstående insatser här hemma, säger Christian Braunstein.
Kenneth är den förste som får ta emot försvarsmaktens förtjänstmedalj i guld.
Egen berättelse
Precis när vi kom upp till helikoptern slutade vinschen att fungera. Vi bara hängde där - utan att komma vidare. Jag lyckades vända mig om och få upp mina ben i helikoptern. Men längre kom jag inte, vi var för tunga. Där hängde jag i knävecken upp och ned och tittade på mannen under mig i några minuter. Till slut tappade jag greppet. Jag såg honom falla.
Det var tio meter ned till vattenytan. När mannen för-svunnit lättade tyngden och besättningen kunde dra upp Kenneth. Några sekunder satt han utpumpad i dörren till helikoptern och tittade efter mannen som var på väg bort i vågorna. Han var dödstrött, hade just räddat en nödställd, vajern var av och vinschmotorn trasig.
Ändå hoppade han.
Räddade åtta
Tio meter ner i vattnet utan flytväst, sele, vajer, nödsändare eller radiokommunikation med helikoptern. Han hoppade och simmade efter mannen som glidit ur hans grepp under helikoptern.
Just det hoppet, beslutet att - oavsett egna risker - försöka rädda en annan människa i nöd är det som gör att just Kenneth får medaljen. Att mannen var död när Kenneth väl fick upp honom i en annan helikopter gör inte Kenneths mod mindre. Under natten räddade Kenneth åtta personer till livet.
Det är alltså hoppet från helikoptern med vinschhaveri och försöket att rädda liv trots att han riskerade sitt eget liv som medaljeras, vilket är ett av kriterierna för Försvarsmaktens förtjänstmedalj.
Ser att du i annat inlägg tar upp besättningen på DC3:an och det stämmer att de fick samma medalj postumt, men det var först i juni 2004 det skedde.
Eftersom K.S. var först att få den nyinstiftade medaljen (vid samma tillfälle fick två personer medaljen i silver för att vid skilda tillfällen ga räddat en soldat från en rasande hund) blir det lite bakvänt att kalla det för kränkande mot de som fått medaljen senare.
Möjligen kan det vara så att kriterierna omvärderats sedan det blev vanligare med svenska soldater i strid, men det kan varken K.S. eller ursprungliga medaljkommittén klandras för.
Totalt, inklusive nuvarande Förtjänstmedalj, har 31 personer fått Guld med svärd och totalt alla valörer får jag till 134 utmärkelser.