Citat:
Ursprungligen postat av
catzizfantazticz
Du har väldigt goda och förmodligen sanna poänger. Allt eftersom mer material och information släpps så släpper även jag på konspirationsteorier. Just för att det blir svårt att få dom att hålla öht. Att bogrampen ligger på sidan mest troligt som du säger, helt rimligt. Att jag reagerade på den är bara en av dom få foliebitar jag har kvar av hatten, så att säga. Alla hål och revor börjar även låta mer rimliga eftersom.
Dom få saker jag inte har släppt riktigt ännu handlar mer om hur olika myndigheter, politiker etc hanterade det hela under 90 talet. Varför man tappat bort bevis/spelar över mer barnprogram, inte tagit med vittnesmål som antyder på shady stuff och liknande. Blir gärna att jag faller tillbaka på att det ska ligga militärlast därnere ändå
Min kommentar till det sista stycket är att kraven och förväntningarna på Estonia-utredningen inte på något sätt motsvarar andra haverier i Sverige eller annorstädes, vilket Prudent har varit inne på många gånger.
Jag påstår att ingenting motsvarande så omfattande och genomarbetat JAICs rapport någonsin publicerats i Sverge före 1997, och knappast efteråt. Hur många har läst och jämfört med rapporter om Gottröra, Scandinavian Star, flygolyckan i Umeå, valfri busskrasch? Jag påstår att ytterst få om någon gjort det, så vad är det man mäter JAIC mot?
Det betyder inte att JAIC skall komma undan kritik, men vissa inslag av kritik är rent rättshaveristiska. Jag nämnde tidigare ältandet av låssprinten till ”Atlantlåset” som finns dokumenterad på bild helt intakt. Ett annat exempel är FE/LÅs påståenden om mörkade hål i frontskottet bakom visiret, trots att de flesta intresserade sett GGEs skisser från 1997-1999 av dessa hål, skisser baserade på Rockwaters filmer. Kritiken i det senare fallet syftar på att JAIC visserligen nämnde att det fanns en skada, men inte beskrev det tillräckligt eller visade bilder.
Om du går vidare till internationella olyckor till havs så ser du snabbt att några vettiga offentliga utredningar aldrig tycks ha gjorts. Pröva att leta på Al Salam Boccaccio som förliste 2006 med ännu fler dödsoffer än Estonia. Jag sticker ut huvudet och säger att du inte kommer att hitta något som kan jämföras med JAIC i omfång och djup.