2022-07-04, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wickster
Jag tyckte att diskussionen handlade om huruvida hål 1 skulle kunnat orsakat att fartyget sjönk? Och då en del vill vifta bort detta som omöjligt då det inte befinner sig under vattenlinjen, ville jag förtydliga att det inte alls är omöjligt. Hålet kan mycket väl ha befinnit sig under vattenlinjen pga initial slagsida från Tallin, ökad slagsida av vind från sydväst samt höga vågor som fick fartyget att stampa i sjön.
Strax innan Evertssons dokumentär "Fyndet som ändrar allt" sändes under hösten 2020 visades filmmaterialet för en expertkommitté och de kom till en tydlig slutsats att hål 1 är för litet för att sänka fartyget inom den kända tidsramen:
In any scenario, the size of the visible damage opening cannot be the reason, why the ship sank at the known time frame.

The findings cannot change the conclusions presented in the final report of JAIC as the opening of such size cannot be the reason to sink the MS Estonia in the known time frame
Samma expertgrupp fick även se Evertssons bortklippta material och la där märke till klippor på havsbotten - samma klippor som bekräftats både 2021 och 2022:
Unofficially we were briefly shown a raw ROV footage that will not be a part of immediate public release.
However, the ROV footage presented additional important evidences. Sea bottom was clearly seen and at least in one section an assembly of larger rocks was seen in the video.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://valitsus.ee/en/media/3724/download&ved=2ahUKEwjwrfqRidv4AhU7X_EDHShaCB0QFnoE CAgQAQ&usg=AOvVaw1nzJ4BdlXubKMFk_BM9bhs
Senast redigerad av Prudent 2022-07-04 kl. 12:23.
Citera
2022-07-04, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Försvarsmaktens svar innefattar inte de hemliga delarna av det svenska försvaret och Hirschfeldt var dessutom förhindrad av lag att avslöja sådant som det var sekretess på.

Så vad vi fått veta är alltså att det inte förekom transporter av militärmaterial av försvarsmakten som de och Hirschfeldt kan berätta om och som inte sköttes av Must/KSI utan av de öppna delarna av försvarsmakten. Det är alltså frågan om hemliga operationer de inte besvarat, och eftersom det är det är eventuellt hemliga operationer vi förstås undrar över och som är intressant är utredningen en icke-utredning. Vad Hirschfeldt gjort är att mörklagt ärendet genom en utredning som ger icke-svar.
Återigen jag pratar inte om Hirschfeldt.
Du borde ju också veta att en försvarsmakt aldrig svarar på något som är hemligt förrän något uppdagas och de är tvungna att säga något, hela vitsen med just hemliga saker o ting är ju just att det ska vara hemligt och försvarsmakter är väl de som håller sig bäst till detta, som sagt du kan tjata hur mycket du vill om detta du kommer ändå aldrig att få de svar du vill ha oavsett vad som eventuellt hittas eller inte hittas.
Citera
2022-07-04, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
En eller flera ubåtar KAN ha varit inblandade i katastrofen. Eller inte. Det kan även ha varit sabotage och sprängladdningar ombord. Staten lämnade bevisen och utredningen i djupet.Och begravde båten med sten och betong. När man fick upp det sk Atlantlåset till bogen så kastades det tillbaka i havet av ansvarig från Sjöfartsverket. Bara en av alla märkligheter kring denna bristfälliga haveriutredning som ger mig anledning att tro att det handlar om kraftfull mörkläggning från statens sida.
Mycket kan eller inte,det KAN även ha varit en vitval som krockade med fartyget eller en helt vanlig motorbåt full med dynamit.
1, Båten är inte begravd med sten och betong.

2,Atlantlåset kastades inte tillbaka i havet däremot en bult till detta och några hydraularmar vilket var olyckligt eftersom de kunde ha visat på undermåliga svetsar i fästena.

Eventuell mörkläggning ligger på ett mycket enklare plan än ubåtar och bomber och det ligger inte i sjön.
Citera
2022-07-04, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Samma expertgrupp fick även se Evertssons bortklippta material och la där märke till klippor på havsbotten - samma klippor som bekräftats både 2021 och 2022:
Unofficially we were briefly shown a raw ROV footage that will not be a part of immediate public release.
However, the ROV footage presented additional important evidences. Sea bottom was clearly seen and at least in one section an assembly of larger rocks was seen in the video.
Det hade ju varit intressant att jämföra med innan man "förbättrade" bottenförhållandena 1996(?) kring skeppet, men som sagt;

Citat:
De filmer från Estonia som Sjöfartsverket tappat bort, innehåller den enda noggranna dokumentation som gjorts av hela bottenområdet vid vraket.

https://sverigesradio.se/artikel/1051049
Citera
2022-07-04, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Återigen jag pratar inte om Hirschfeldt.
Du borde ju också veta att en försvarsmakt aldrig svarar på något som är hemligt förrän något uppdagas och de är tvungna att säga något, hela vitsen med just hemliga saker o ting är ju just att det ska vara hemligt och försvarsmakter är väl de som håller sig bäst till detta, som sagt du kan tjata hur mycket du vill om detta du kommer ändå aldrig att få de svar du vill ha oavsett vad som eventuellt hittas eller inte hittas.
JA. vad sade f.ö. samma försvarsmakt om sina åtta medarbetares troliga öde, mellan 1952 och 2003?? Aka DC-affären.
Just, man knep igen pga panisk skräck för ryssen.
Knipandet spelade dock ingen roll, för gnm Wennerström visste ju ryssen det mesta om sveriges neutrala spel....
Citera
2022-07-04, 22:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Mot detta talar det snabba sjunkförloppet. Det talar istället för andra hål som gjorde att vatten snabbt strömmade in under bildäck.
Återigen dessa ord: ”snabbt sjunkförlopp”. I förhållande till vad? Antalet totalhaverier med ROPAX-fartyg är som tur var litet, så vad jämför du med? Att ett fartyg som får >40 grader slagsida så att ventilationskanaler till däck 0 kommer under vatten sjunker tämligen omgående är inte konstigt, och där har du dina (6) ”andra hål”.

Jag nämnde ett likartat fall med Al Salam Boccaccio som sjönk lika snabbt 2006 efter att stora mängder vatten samlats på bildäck efter brandsläckning. Inga hål under vattenlinjen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/MS_al-Salam_Boccaccio_98
Alla fartyg är olika och ett exempel bevisar inte vad som hönde med Estonia, men det visar att påståendet om ”snabbt sjunkförlopp” saknar empirisk grund.
Citera
2022-07-04, 22:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
En eller flera ubåtar KAN ha varit inblandade i katastrofen. Eller inte. Det kan även ha varit sabotage och sprängladdningar ombord. Staten lämnade bevisen och utredningen i djupet. Och begravde båten med sten och betong. När man fick upp det sk Atlantlåset till bogen så kastades det tillbaka i havet av ansvarig från Sjöfartsverket. Bara en av alla märkligheter kring denna bristfälliga haveriutredning som ger mig anledning att tro att det handlar om kraftfull mörkläggning från statens sida.
Men vi kan väl hålla oss någorlunda till verkligheten? Ingen har ”begravt båten med sten och betong”. Faktum är att det inte finns några som helst spår av övertäckningen på SB sida där hålen och intryckningen finns. Titta själv på de 7 timmarna film som HK2021 offentliggjorde i september 2021.

Vad gäller låssprinten till visirets bottenlås (”Atlantlåset”) så stämmer det att den av outgrundlig anledning såvitt känt kastades i havet Börje Stenström 1994. Men det var inte denna ca 100 mm grova sprint som brast, vilket framgår av filmerna från 3/10 1994. Det var ”låsöronen” på förpiken som brast. Stillbilder av detta med en tydligt intakt låssprint finns i JAIC kap. 8. Så berättelsen om ”Atlantlåset som kastades tillbaka” är en jätte-höna av en liten oskadad fjäder.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-07-04 kl. 22:53.
Citera
2022-07-05, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Inte för att spä på konspirationerna, men varför har du svårt att tro att man dragit ut fordonen, envisa rykten påstår ju att lastbilar försvunnit från Jan H, så naturligtvis kommer det ju bli sådana sanningar av konspiratörerna att älta i årtionden om det inte hittas några sådana fordon på Estonia.

Det är främst logistiken bakom att dra ut lastbilar som ligger huller om buller jag inte kan svälja. Att man plockar lasten från dom är fullt görbart. Men hur sjutton skulle man dra ut lastbilar känner jag spontant. Ubåtar och draglinor? Lär ju inte gå från ytan tänker jag. Plus att det ska ske ”under radarn” så ingen får nys om det.

Men ja, som du säger så kommer man förmodligen aldrig bli av med konspiratörer helt. Men tror majoriteten skulle släppa militärspåret om inga lastbilar finnes
Citera
2022-07-05, 00:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Mot detta talar det snabba sjunkförloppet. Det talar istället för andra hål som gjorde att vatten snabbt strömmade in under bildäck.

Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Återigen dessa ord: ”snabbt sjunkförlopp”. I förhållande till vad? Antalet totalhaverier med ROPAX-fartyg är som tur var litet, så vad jämför du med? Att ett fartyg som får >40 grader slagsida så att ventilationskanaler till däck 0 kommer under vatten sjunker tämligen omgående är inte konstigt, och där har du dina (6) ”andra hål”.

Jag nämnde ett likartat fall med Al Salam Boccaccio som sjönk lika snabbt 2006 efter att stora mängder vatten samlats på bildäck efter brandsläckning. Inga hål under vattenlinjen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/MS_al-Salam_Boccaccio_98
Alla fartyg är olika och ett exempel bevisar inte vad som hönde med Estonia, men det visar att påståendet om ”snabbt sjunkförlopp” saknar empirisk grund.
Du får ett till bonus-fall med ett passagerarfartyg som fick slagsida och sjönk på mindre än en timme:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/MV_Princess_of_the_Orient
Inga hål i skrovet.
Citera
2022-07-05, 00:17
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Det är främst logistiken bakom att dra ut lastbilar som ligger huller om buller jag inte kan svälja. Att man plockar lasten från dom är fullt görbart. Men hur sjutton skulle man dra ut lastbilar känner jag spontant. Ubåtar och draglinor? Lär ju inte gå från ytan tänker jag. Plus att det ska ske ”under radarn” så ingen får nys om det.

Men ja, som du säger så kommer man förmodligen aldrig bli av med konspiratörer helt. Men tror majoriteten skulle släppa militärspåret om inga lastbilar finnes
Som jag skrev tidigare så skickade Kurm in ROV på bildäck ända till center casing, så de hade rimligen upptäckt de påstådda sent lastade militärgröna lastbilarna som skulle parkerats längst i fören. Hade de upptäckt dem hade de givetvis basunerat ut detta redan i oktober.

Med risk att bli tjatig: detta betyder ingenting för de som tror att en stor konspiration döljer att Ryssland sänkte Estonia pga den påstådda militärtransporten. De kommer garanterat att hävda att lastbilar och/eller känslig last flyttats tidigare, vilket är ett påstående lika omöjligt att motbevisa som meningslöst att diskutera.
Citera
2022-07-05, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du kan vara lugn för att det inte finns några gröna militärlastbilar i fören. Det hade Kurm basunerat ut. De dök ända fram till center casing. Att rampen föll av efter just 25 år efter att ha hängt i 2 av 5 gångjärn, är det verkligen konstigt i sig? Vänd på det: om den hade befunnits ha ramlat av 2000 (Rabe/Bemis) eller 2019 (E&A), hur tror du det hade låtit då? Finns ingen ”bra” tidpunkt för rampen att falla av.

Men som jag skrev häromdagen: diskussionen om gröna lastbilar eller militär last på civila bilar är helt meningslös. Om man inte hittar endera så hävdar konspirationsteoretiker bara att undanforslandet av densamma är en del av konspirationen, och så är vi tillbaka på ruta ett. LÅ och FE hävdade detta redan i början på 00-talet när rampen fortfarande satt kvar.

Du ser samma sak med hålen i SB sida. Eftersom Estonia landat och legat på SB sida så är den självklara utgångspunkten att dessa, liksom den uppåt 40 m långa intryckningen, orsakats av botten. Men se så funkar inte Estoniafrågan. Eftersom ett antal debattörer på förhand, utan något vettigt empiriskt underlag*, bestämt sig för att Estonia inte kunde sjunka på det sätt som skedde utan hål i skrovet så skall andra bevisa att hålen inte uppstått på annat sätt, och att inte varje dm^2 av botten består av lera.

*) haverier med ROPAX eller RORO-färjor som slutar med kapsejsning och att fartyget sjunker är som tur är ovanliga. I de fall de inträffar är fartygens konstruktion aldrig densamma, så generella slutsatser är svåra att dra. Det vi vet är att det har hänt utan hål i skrovet efter Estonia, se Al Salam Boccaccio 2006.

Du har väldigt goda och förmodligen sanna poänger. Allt eftersom mer material och information släpps så släpper även jag på konspirationsteorier. Just för att det blir svårt att få dom att hålla öht. Att bogrampen ligger på sidan mest troligt som du säger, helt rimligt. Att jag reagerade på den är bara en av dom få foliebitar jag har kvar av hatten, så att säga. Alla hål och revor börjar även låta mer rimliga eftersom.

Dom få saker jag inte har släppt riktigt ännu handlar mer om hur olika myndigheter, politiker etc hanterade det hela under 90 talet. Varför man tappat bort bevis/spelar över mer barnprogram, inte tagit med vittnesmål som antyder på shady stuff och liknande. Blir gärna att jag faller tillbaka på att det ska ligga militärlast därnere ändå
Citera
2022-07-05, 00:48
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Du har väldigt goda och förmodligen sanna poänger. Allt eftersom mer material och information släpps så släpper även jag på konspirationsteorier. Just för att det blir svårt att få dom att hålla öht. Att bogrampen ligger på sidan mest troligt som du säger, helt rimligt. Att jag reagerade på den är bara en av dom få foliebitar jag har kvar av hatten, så att säga. Alla hål och revor börjar även låta mer rimliga eftersom.

Dom få saker jag inte har släppt riktigt ännu handlar mer om hur olika myndigheter, politiker etc hanterade det hela under 90 talet. Varför man tappat bort bevis/spelar över mer barnprogram, inte tagit med vittnesmål som antyder på shady stuff och liknande. Blir gärna att jag faller tillbaka på att det ska ligga militärlast därnere ändå
Min kommentar till det sista stycket är att kraven och förväntningarna på Estonia-utredningen inte på något sätt motsvarar andra haverier i Sverige eller annorstädes, vilket Prudent har varit inne på många gånger.

Jag påstår att ingenting motsvarande så omfattande och genomarbetat JAICs rapport någonsin publicerats i Sverge före 1997, och knappast efteråt. Hur många har läst och jämfört med rapporter om Gottröra, Scandinavian Star, flygolyckan i Umeå, valfri busskrasch? Jag påstår att ytterst få om någon gjort det, så vad är det man mäter JAIC mot?

Det betyder inte att JAIC skall komma undan kritik, men vissa inslag av kritik är rent rättshaveristiska. Jag nämnde tidigare ältandet av låssprinten till ”Atlantlåset” som finns dokumenterad på bild helt intakt. Ett annat exempel är FE/LÅs påståenden om mörkade hål i frontskottet bakom visiret, trots att de flesta intresserade sett GGEs skisser från 1997-1999 av dessa hål, skisser baserade på Rockwaters filmer. Kritiken i det senare fallet syftar på att JAIC visserligen nämnde att det fanns en skada, men inte beskrev det tillräckligt eller visade bilder.

Om du går vidare till internationella olyckor till havs så ser du snabbt att några vettiga offentliga utredningar aldrig tycks ha gjorts. Pröva att leta på Al Salam Boccaccio som förliste 2006 med ännu fler dödsoffer än Estonia. Jag sticker ut huvudet och säger att du inte kommer att hitta något som kan jämföras med JAIC i omfång och djup.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in