2022-07-15, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 786jhsghjksgh
ni är äckligt naiva, hur många här trodde att USA skulle höja räntan med 3-4% inom 2 år?

gå o häng er

Inte naiva, men det är bara dumt att tro att det ska krascha med 80%.

Men absolut ge mig ett datum när du tror det gått ner 80% eller en räntenivå du tror innebär en 80% nedgång så ser vi vem som har rätt.

Personen jag svarade skrev typ 4-5% ränta så faller det med 80% jag hävdar att detta är fel, tror du detta är rätt?
Citera
2022-07-15, 10:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vapor21
KALP och verkligheten ser olika ut. KALP är ett stresstest för en familjs ekonomi och vad de förväntas klara av. Då vi haft låga räntor länge har många dock anpassat sig efter det. Jag tror inte alla är införstådda i vilket oglamoröst liv som förväntas vid 6-7% i jämförelse med ~1,5%. Har en inte förstått det är det nog väldigt svårt att förhålla sig till det när det väl gäller. Det bör definitivt påverka marknaden och prissättningen då många kan komma sälja för att hålla uppe skenet av god tillvaro.
Jag säger inte emot dig på någon punkt, skulle vi få boräntor på 4-5 % så kommer svensk bomarknad pysa ihop som en sufflé.
Citera
2022-07-15, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 786jhsghjksgh
ingves har haft fel om allt 15 år i rad, borde rendera nackskott på den som låtit honom behålla jobbet, hmm vänta nu det är ju skräpet till valdeltagare som gjort det

leve inbördeskriget, låt det komma!

Är rätt svårt att ha rätt i prognoser (just därför de kallas prognoser).
Citera
2022-07-15, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Vad i det här marknadsläget är mumma för ett bolån?
Att din ränta går upp? Din avgift? Värdesäkningen på din bostad så om du säljer kommer du ha ett högt blancolån istället?

Nja. SBB är det i de kommunala avtala din dumma jävel.
Man märker att du är någon som läser aftonblaskan och tror sedan att du är expert.
Ännu en förnekare.

Inflationen äter inte upp lånen om inte lönerna ökar, och sker löneökning i korrelation till inflationen så får vi hyperinflation och ett extremt ränteläge.
Korkade svenssons ska inte ge sig in i diskussionen, sätt dig ner.

Kvar sitter jag och kan köpa din BR för minst halva priset och du får en blancoskuld på 2,5mkr.
Vad vinner en boägare på att räntorna går upp?
Tror du att svenska bolag som marknaden ser ut, i en lågkonjunktur, kommer kunna höja lönerna 10-15% årligen? Var ska pengarna komma ifrån?
Det är i precis sådana här tider som hyresrätt är överlägset.

Har noll koll på SBB och hörde bara VDn nämna att alla avtal är knutna till inflation och att han därmed inte var orolig över höjda räntor. Och jag är så långt ifrån expert man komma. Har dock ingen tilltro till att CB löser problemet, vilket du verkar ha.

Löneinflation kommer förr eller senare ske. Om det då inte är så att CBs får kontroll över situationen, vilket du verkar vara övertygad om då? Så när väl denna löneinflation kommer så kommer du sitta där i din 3x dyrare HR och vara lika bitter och fortfarande försörjd av oss som arbetar.

Min BR är såld för 1 månad sen tyvärr. Enbart 2,2 miljoner i vinst sedan inköp 2020. Nu är jag på jakt efter en HR som har 3x lägre hyra än ränteutgifterna för en motsvarande. Precis som du har det :-)
Citera
2022-07-15, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Problemet är ju att de som du säger "har det gott ställt", har sina tillgångar låsta i bostäder, aktier och kanske en Rolex.
Dessa tillgångar tappar nu snabbt och lätt sitt värde.
Invadrarföretagaren som är smart har ju sparat sina svarta pengar under madrassen.

Svarta kontanter hjälper föga idag vid köp av kapitalvaror. Bostäder, aktier och Rolex kommer jämt gå att omsätta. Det går 9 bra år på 10. Du tror alltså att det enskilt dåliga året kommer ställa till det? Folk sitter och väntar ut stormen. Sedan börjar det om och ni sitter i era HR och blir ännu mer bittra.
Citera
2022-07-15, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Har noll koll på SBB och hörde bara VDn nämna att alla avtal är knutna till inflation och att han därmed inte var orolig över höjda räntor. Och jag är så långt ifrån expert man komma. Har dock ingen tilltro till att CB löser problemet, vilket du verkar ha.

Löneinflation kommer förr eller senare ske. Om det då inte är så att CBs får kontroll över situationen, vilket du verkar vara övertygad om då? Så när väl denna löneinflation kommer så kommer du sitta där i din 3x dyrare HR och vara lika bitter och fortfarande försörjd av oss som arbetar.

Min BR är såld för 1 månad sen tyvärr. Enbart 2,2 miljoner i vinst sedan inköp 2020. Nu är jag på jakt efter en HR som har 3x lägre hyra än ränteutgifterna för en motsvarande. Precis som du har det :-)

Löneinflation kommer inte alls förr eller senare om inte företagen har råd med det.

Så du är på jakt nu efter en HR efter att ha argumenterat i åtskilliga dagar nu att BR är bättre att ha i dagsläget?
Du börjar likna Flanders.

Själv köpte man Bitcoin vid 1000K för bostadsinsatsen och sålde vid 60K.
Runt 60mkr i vinst och lever loppan utomlands samtidigt som jag har en billig HR i storstaden som jag använder som förråd som du suktar efter men inte kan få tag på.
Gissar att du är jävligt avundsjuk.

Fortsätt ljuga på du.
Letar efter en HR efter du har sålt , som du inte kommer hitta och får nu köpa i en fallande marknad och binda lånen till höga räntor hahaha. Loser! Ha det så kul i ekorrhjulet.
Senast redigerad av BlackRockInc 2022-07-15 kl. 11:01.
Citera
2022-07-15, 10:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vapor21
KALP och verkligheten ser olika ut. KALP är ett stresstest för en familjs ekonomi och vad de förväntas klara av. Då vi haft låga räntor länge har många dock anpassat sig efter det. Jag tror inte alla är införstådda i vilket oglamoröst liv som förväntas vid 6-7% i jämförelse med ~1,5%. Har en inte förstått det är det nog väldigt svårt att förhålla sig till det när det väl gäller. Det bör definitivt påverka marknaden och prissättningen då många kan komma sälja för att hålla uppe skenet av god tillvaro.
Vid 7% ränta "amorteras" lånet ned i raskt takt. Efter 5 år är det bara 69% av vad det var.
Det är bara de fösta åren som är "jobbiga".
Citera
2022-07-15, 11:02
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Löneinflation kommer inte alls förr eller senare om inte företagen har råd med det.
Det går inte upprätthålla inflation över tiden utan att det är för stora löneökningar som den uppe.

Kommer det inga för stora löneökningar så kommer KPI att rasa ned som en sten. Och därmed räntorna.
(Och de som köpte bostäder på botten kommer ha gjort ett klipp).
Citera
2022-07-15, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det går inte upprätthålla inflation över tiden utan att det är för stora löneökningar som den uppe.

Kommer det inga för stora löneökningar så kommer KPI att rasa ned som en sten. Och därmed räntorna.
(Och de som köpte bostäder på botten kommer ha gjort ett klipp).

Det kommer det inte så länge energipriserna ligger där de gör.

De som köpte bostäder på botten ja!
Inte ni som köpte på toppen.

Så nu är argumentationen från er att NÄR PRISERNA VÄNDER KOMMER MAN HA TJÄNAT PENGAR OM MAN KÖPTE FÖR ETT BILLIGARE PRIS?
Jävlar. Hur mycket i IQ måste man ha för det?

Det kommer inte stora löneökningar i lågkonjunkturer.
Citera
2022-07-15, 11:07
Medlem
Citat:

Så du är på jakt nu efter en HR efter att ha argumenterat i åtskilliga dagar nu att BR är bättre att ha i dagsläget?
Du börjar likna Flanders.

Själv köpte man Bitcoin vid 1000K för bostadsinsatsen och sålde vid 60K.
Runt 60mkr i vinst och lever loppan utomlands samtidigt som jag har en billig HR i storstaden som jag använder som förråd som du suktar efter men inte kan få tag på.
Gissar att du är jävligt avundsjuk.

Fortsätt ljuga på du.
Letar efter en HR efter du har sålt , som du inte kommer hitta och får nu köpa i en fallande marknad och binda lånen till höga räntor hahaha. Loser! Ha det så kul i ekorrhjulet.

Självklart kommer det komma förr eller senare så tillvida man inte får ned inflationen. Men det glädjer mig att du har förtroende för de du kritiserar och tror de kommer fixa biffen. Arbetstagare och företag kommer kräva kompensation och då är spiralen igång.

Är faktiskt väldigt svårt att hitta en sovjetisk sosse lägenhet. Tackochlov finns det ju marknadsprisatta boenden som man får omgående. Har redan gjort klart med en sådan. Så sitter i en sån snart tills rätt boende dyker upp. Hyra är inget för mig, men osäkert att köpa först så var tvungen att köra denna lösning för tillfället. Måste dock köpa innan 2023 är slut, så man kan göra uppskov av all vinst man har med sig sedan 2004.

BR är jämt att föredra framför HR då det är väldigt mycket billigare. Du lyckades ju inte visa mig ett enda exempel på det motsatta.
Senast redigerad av ganjaslummen 2022-07-15 kl. 11:21.
Citera
2022-07-15, 11:09
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vid 7% ränta "amorteras" lånet ned i raskt takt. Efter 5 år är det bara 69% av vad det var.
Det är bara de fösta åren som är "jobbiga".
Vid 7% ränta kommer arbetslösheten vara minst 15% och folk kommer ha runt 60-70% av dagens lön i a-kassa. De som försäkrat sin inkomst kommer klara sig en aningens längre tid, knappt ett år, sen är dom också nere på ca 60-70%.
Undrar just hur bostadsmarknaden ser ut efter 5 år då.
Citera
2022-07-15, 11:12
Medlem
Vid 7% ränta "amorteras" lånet ned i raskt takt.
?
Hur menar du? Du betalar ju enbart ränta på lånet? Lånet kvarstår ju, nu med amorteringskrav dessutom.
Bekymmersfria åren är förbi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in