2022-07-14, 04:19
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbvad
Lagar tillämpas inte retroaktivt, så det är inte aktuellt i detta fallet

Helt rätt!

Citat:
Ursprungligen postat av M.Labingi
Men de har ju liten eller ingen konkret verkan.

Jämför bara Sverige med länder som USA, Mexiko och Thailand. Trots att de har betydligt hårdare straff har de också betydligt råare våldsbrottslighet. Det är som om de hårdare straffen faktiskt skapar ett råare och kallare samhälle, tänka sig.

Precis!

Citat:
Ursprungligen postat av stekpanna80
Det ser ut som Bobby

ja, Bobby hade väl också någon funktionsnedsättning om jag inte missminner mig.

Citat:
Ursprungligen postat av ToreSkog
Man skulle kunna tänka sig om man nu är beredd att säga att inte alla människor och versioner av homosapiens är exakt likadana, att text en pojke som först får en sorts näring in tex etiopien och sen en annan sort i låt oss säga skellefteå, kanske inte har en helt linjär utvecklingskurva, om man samlar tillräckligt med data för att man tycker att det är tillräckligt viktigt kan man säkert utveckla bra modeller som kommer ligga nära sanningen, men för de pengarna kan man kanske anställa rätt många kompetenta socialtanter istället, det är en övervägning som politikerna får ta ställning till.

japp, lägg pengarna där de hör hemma, nu när det inte "finns" några för någon välfärd!

Citat:
Ursprungligen postat av lucysky
Hönan eller ägget, kan ju också vara som så att i råa samhällen så efterfrågas hårdare straff.

Som i Sverige då?

Det har väl tjatats om hårdare straff i Sverige länge, och har även börjat att genomföras....."Ungdomsrabatten" är borta, mord ska vara 18 år, minst om inte livstid m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Nu ska givetvis aldrig släppa in folk utan giltig dokumentation oavsett men man har också aktivt motarbetat och motarbetar medicinsk åldersbestämning som det här fallet visar och debatten kring detta när det infördes i blygsam skala för några år sedan ....

Hur 7-klövrare är funtade i skallen och vill ha det så här kan jag dock inte besvara, de är sjukare än det här monstret.

Det finns inget som heter "medicinsk åldersbestämning"inom evidensbaserad vetenskap, man kan möjligtsvis uppskatta ålder i 10-årsintervaller, undantaget barn (stor skillnad på bebis och en 10-åring), men runt 13-18 år så olika utveckling hos individer, helt omöjligt! Även mellan 20-30 år är det ganska omöjligt....
Citera
2022-07-14, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tausen
Så du menar på allvar, att du tycker att det är ok att sprida dessa bilder på en 10-åring, utan tillåtelse från föräldrarna???
Det är ett problem att dela bilder på ett barn som utatts för brott ja.

Men i detta fall finns ett par faktorer som gör det rimligare:

1. Aktuellt brott kunde genomföras på grund av att allmänheten systematiskt vilseletts generellt om orsaken till att de allra flesta brott av denna typ begås. (överfallsvåldtäkt)

2. Föräldrarana har själva valt att sprida bilderna öppet, kanske motiverat med 1 ovan.

Kanske inte gör det ok, men det finns tyvärr flera skäl som gör det mer rimligt att sprida informationen illustrativt.
Citera
2022-07-14, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Vad skall man varna grannarna om? Att en misstänkt men inte dömd person finns i deras närhet?
Ja!

Eftersom misstanken är stark, brottet mycket grovt, och så grovt att det i normala fall hade resulterat i omedelbar häktning och inlåsning i syfte att skydda allmänheten. Plus att skolan redan varnat för beteendet. Plus att han redan var misstänkt för andra liknande våldsbrott. Eftersom motivet kan ha varit rasistiskt och ett hatbrott.
Citera
2022-07-14, 04:39
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Ja!

Eftersom misstanken är stark, brottet mycket grovt, och så grovt att det i normala fall hade resulterat i omedelbar häktning och inlåsning i syfte att skydda allmänheten. Plus att skolan redan varnat för beteendet. Plus att han redan var misstänkt för andra liknande våldsbrott. Eftersom motivet kan ha varit rasistiskt och ett hatbrott.
Du landar fortfarande i faktumet att du vill att folk på blotta misstanken om brott skall outas för sina grannar.

Det är ett ganska allvarligt ingrepp i rättssäkerheten.
Citera
2022-07-14, 04:41
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tausen
Citat från tidigare inlägg:

Så du menar på allvar, att du tycker att det är ok att sprida dessa bilder på en 10-åring, utan tillåtelse från föräldrarna???

Visa respekt för fan! 🤬

Slut citat.

Du som verkar väldigt insatt i vad föräldrarna till denna 9-10-åriga flicka tycker… Länka gärna till inläggen på sociala medier som du hänvisat till.

Måtte flickan överleva. ❤️🙏🏼

Ja, det är okej att sprida bilderna. Lagen kom enbart till för att skydda våldsbrottslingar från "stigmatisering", inte skydda brottsoffer. Syftet med lagen i tex detta fall är för att inte "piska upp" hat mot den afrikanska mannen genom att visa hans brottsoffer och hur illa han gjort henne, det väcker ju sympati för offret och hat mot förövaren bland normala människor som inte är psykopater.
Citera
2022-07-14, 04:45
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Ja, det är okej att sprida bilderna.
Så länge det sker med originallänk till bildernas förstapublicitet.
De bilderna är dock privata nu, varpå spridning ej längre är tillåten.
Citera
2022-07-14, 04:46
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SSAEG123
Ok...då kör vi. 1.@ Sluta sätt upp ouppnåeliga mål. För det är jääättevanligt att människor med autism gör det. Autism handlar aldrig om pedofili, såvida inte dina föräldrar har förespråkat det...för oavsett diagnos eller ingen, så beror barn alltid på sina föräldrar. Punkt.
Jag förstår inte ett ord av vad det är du försöker säga?
Citera
2022-07-14, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Det är ett problem att dela bilder på ett barn som utatts för brott ja.

Men i detta fall finns ett par faktorer som gör det rimligare:

1. Aktuellt brott kunde genomföras på grund av att allmänheten systematiskt vilseletts generellt om orsaken till att de allra flesta brott av denna typ begås. (överfallsvåldtäkt)

2. Föräldrarana har själva valt att sprida bilderna öppet,kanske motiverat med 1 ovan.

Kanske inte gör det ok, men det finns tyvärr flera skäl som gör det mer rimligt att sprida informationen illustrativt.

Jag efterlyser fortfarande länkar där BÅDA föräldrarna valt att lägga ut bild på sin dotter.

Som jag har förstått det av flera här och @Tordonser..

Citat:
Ursprungligen postat av Tordonser
Mamman delade på sin Instagramstory som försvinner efter 24 timmar. När hon inser att folk hittat till hennes sida så gör hon den privat.
Är osäker på om hon verkligen ville att folk skulle dela bilden.

Vilket jag personligen tror på!
Det ger det verkligen inte rätten att lägga ut den bilden UTAN tillåtelse från föräldrarna!

Smaklöst och direkt olämpligt. 🤬
Men det säger ju mer om dem som spred bilden…
Senast redigerad av Tausen 2022-07-14 kl. 05:02.
Citera
2022-07-14, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Då var ju skadan redan skedd. Hennes FB är fortfarande öppet med foton på döttrarna. Själv är hon uppsnoffsad och sminkad på alla foton. Undrar hur hon skulle gilla om det spreds foton på henne själv om hon hade blivit misshandlad?

Hon och mostern ser själva ut som barn som jagar uppmärksamhet och likes.
Här är ett exempel på någon som ville att det spreds foton på henne själv när hade blivit misshandlad:
https://www.expressen.se/gt/moter-si...ndar-i-ratten/

Som av ett sammanträffande även i detta fall en tortyrmisshandel, överfallsvåldtäkt, utfört av invandrade negrer, vilket systematiskt censurerades i mainstream media.

Exakt den censur, medveten vilseledning och rena lögner som gjorde aktuellt brott möjligt.

Media rapporterade nämligen att gärningsmännen var svenskar, när det var 4 invandrade negrer.
Citera
2022-07-14, 04:52
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Med det menas enbart att _polisen_ inte kan hålla honom och att polisen inte har honom i förvar. Det betyder självklart inte att han är släppt fri att springa lös på gatorna.

Med 100 % säkerhet är han antingen akutplacerad på låst HVB, på SIS-hem, eller på låst avdelning på BUP. Med extra övervakning.

Ja, så bör det vara. Men just Skellefteå Socialtjänst verkar vara väldigt slappa......så säker kan man tyvärr inte vara.

Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Hur kan du skriva 100% på det, när du inte vet?

I normalfallet ska man lämnas hemma. Enbart om hemmet anses osäkert träder socialtjänsten in, men hur vet du att det gäller?

Allvarligt, jag undrar?

Nejdå, soc tar även barn pga "risk för barnets utveckling och hälsa", samt "barnets eget riskbeteende", soc saknar inte lagrum för att tvångsomhänderta MGM, sedan om de vill betala för placeringen är en annan fråga...

Citat:
Ursprungligen postat av ToreSkog
Ja osymmetrisk-jag-ser-lite-efterbliven-ut-syndromet

Det är säkert inte lätt för en etnisk svensk förälder iheller om man får ett barn med specialbehov, nu verkar det dessutom vara en ensamstående mamma, suger säkert hårt. Folk borde ha upptäckt och ingripit tidigare, men det kanske finns 100 fall som är mycket värre i skellefteå, eller 99 föräldrar som skriker högt på hjälp och den här tanten kanske inte ens kunde svenska eller visste om det finns något stöd att få.

Oftast är det ju medelklassen som skriker högst om obetald hemhjälp, och inte vill betala för privat hjälp. En mer eller mindre ensamstående mamma som varken kan svenska språket eller kulturen, än mindre kan guida sig igenom svensk myndighetsförvaltning blir nog helt övergiven i sammanhanget.

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Fängelsestraff har den konkreta effekten, att våldsbrottslingar inte kan begå nya våldsbrott när de är inlåsta.

Tvärtom. Japan har f.ö. hårda straff och mycket låg brottslighet.

Japan är en ö med extremt hårda vapenlagar. Den f.d premiärministern som mördades häromveckan skjöts med ett simpelt hemmagjort skjutvapen.

Citat:
Ursprungligen postat av MrTompa123
Jag blir så jävla sne på detta pissland ibland alltså!!

Såg på 22:00 nyheterna på Tv4 och inslaget dom gjorde angående att det vidriga lilla svinet redan tidigare har åkt fast för försök våldtäkt och försök till misshandel, fast den gången mot en vuxen kvinna! Och när reportern intervjuar Socialchefen och frågar hur det gick med dom insatserna som Socialen skulle göra mot kräket så svarar det äckliga brillmongot till chef bara att.."det är inget som jag kan diskutera här eller nämna på något sätt eller vis!"
"Varför..är det på grund av sekretess?" frågar reporten då.. varpå brillot snabbt svara.. "för jag får inte uttala mig i enskilda fall och även sekretess!"
Jag fattar att man inte uttala sig om allt och hela tiden men det är så jävla uppenbart att kossan använder dessa orsaker för att slippa behöva svara på frågan och då medge att dom förmodligen sket i att göra någon insats och/eller så glömde dom helt enkelt bort grisen och därför slarvade man bort chansen till att kanske t.o.m förhindrat denna fruktansvärda gärning!! Men nejdå..ingen insyn, ingen granskning och ingen som bryr sig på Socialkontoret!!
Nja, översta batikhäxan nämnde att de KAN göra en Les Sara-anmälan (utreda sig själva) om de hittar något fel......hahaa.
Citera
2022-07-14, 04:53
Medlem
Citat:
Jag förstår inte ett ord av vad det är du försöker säga?
Föräldrar borde bli skyldiga om deras barn upp till 25 år begår brott. .. vill du att dina föräldrar ska låsas in för att du gör något dumt?
Citera
2022-07-14, 04:56
Medlem
Citat:
Du landar fortfarande i faktumet att du vill att folk på blotta misstanken om brott skall outas för sina grannar.
Nej, det är inte alls vad jag skrev.

Läs igen och försök svara sakligt istället, utgående från vad jag skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in