2022-07-13, 23:33
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Det är förbjudet att lägga ut bilder på flickan och monstret.
tvivlar på att det är förbjudet men ser gärna förtydligande av mod.

Så här står det:
Citat:
Följande gäller för postning i den här tråden då BO och MGM är under 15 år:

Regel 0.10 Personuppgifter

Om uppgiften är en gissning, spekulation eller ett antagande ska det framgå.

Regel 1.12. Integritetskänsliga uppgifter

Enbart förnamn på MGM och BO är tillåtet.
Inga adressuppgifter får postas för MGM och BO.
Citera
2022-07-13, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Ines-
Helt obegripligt hur man kan ta dom orden i sin mun. Lägg ansvaret där det hör hemma, på förövaren. Ok att man kan spekulera i vad som får gärningsmän att begå de brott de gör, men han formulerar sig på ett sätt som fråntar & ursäktar förövarens ansvar, så jäkla smaklöst och provocerande.
Det är dessa människor som har gjort det hela möjligt.
Dom har en del av ansvaret.
Citera
2022-07-13, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Tror de flesta här har läst tråden och sett bilderna som postats gång på gång.
Då är jag den enda som inte har sett bilden i tråden då jag har sysslat med annat under dagen.
Citera
2022-07-13, 23:34
Medlem
Cameleonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
LVU är mer riktat mot att förhindra att barnet, i det här fallet GM, åsamkas skada av egen försorg eller andras. LSS handlar om att barnet har någon form av funktionshinder som kräver stöd av LSS, antingen i hemmet eller i boende. Problemet är att även om monstret har en kognitiv funktionsnedsättning så är han i första hand inte ett hot mot sig självt utan i högsta grad mot andra. Eftersom han redan har begått brott, men är minderårig så faller han så att säga lite mellan stolarna. Han är själv inte i fara, men utgör en fara för andra varvid hans egenskap som minderårig inte gör att han kan låsas in på obestämd tid. Det som ÄR av intresse är LSU, lagen om sluten ungdomsvård, där antingen inlåsning på avdelning eller övervakning i samhället kan komma i fråga, men då måste han vara i 15-17 års åldern vilket han enligt sin registrerade ålder inte är. Åklagaren skulle kunna begära en åldersbedömning bara för att vara på säkra sidan om han inte är mer lämpad för hårdare tag utifall modern uppgav en lägre ålder till migrationsverket.
Jo hans beteende är ett hot mot hans ”hälsa” o ”utveckling”. Många barn med kriminellt/destruktivt beteende får LVU/HVB.
Soc är ansvariga och upprättar Vårdplan o Genomförandeplan.
Citera
2022-07-13, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Information ovan har sagt 2017 flera gånger, men jag vet inte. If you say so, som vi säger.

Men Eritrea blev inte en krigszon förrän nyligen. Fattighetsinvandring är en helt annan sak.
Nu är det alltså ETIOPIEN vi talar om.
Citera
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Egentligen förstår jag inte snacket om att straffen ska vara avskräckande. Som om en våldsman eller mördare tänker på det? Nej, vad straffen handlar om är att öka tryggheten i samhället medan våldsmannen eller mördaren sitter i fängelse och inte längre kan vara hotfull mot andra människor.

Så långa straff för brottslingar handlar i första hand om trygghet för offren och andra i samhället.

Nä, du har fel, eller önsketänker. Stigmat av processen och straffet har en funktion i att avhålla många från att bli kriminella, särskilt inom specialstraffrätt där det inte kanske finns en given moralisk uppfattning om att viss handling eller underlåtenhet är dålig.

Vad gäller de som struntar i andra människors väl och ve kan om straffen också ha betydelse. En våldtäktsman som tror han kan få livstid kan lika gärna döda sitt offer och minska risken att åka fast. Eller en rånare eller annat grovt brott som ofta upprör allmänheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerinflation
Då är jag den enda som inte har sett bilden i tråden då jag har sysslat med annat under dagen.
Legat upp flera dagar.
Citera
2022-07-13, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
tvivlar på att det är förbjudet men ser gärna förtydligande av mod.

Så här står det:

Nja, regel 1.12 är ju glasklar så jag skulle nog fråga en mod först eller en admin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Ines-
Helt obegripligt hur man kan ta dom orden i sin mun. Lägg ansvaret där det hör hemma, på förövaren. Ok att man kan spekulera i vad som får gärningsmän att begå de brott de gör, men han formulerar sig på ett sätt som fråntar & ursäktar förövarens ansvar, så jäkla smaklöst och provocerande.
Jag undrar om de inte ska vara försiktiga med
sådant. Det kan få kriminella att ursäkta sitt
beteende, skylla på fattigdom eller utanförskap. Även om det kan finnas ett
samband, så har alla ansvar för vad de gör.
Flickan hade inte gjort honom något
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerinflation

Dom har ju cirkulerat runt hela nätet i dagar
Citera
2022-07-13, 23:37
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Särskilt för en arkeolog. Och osteologer som arbetar med arkeologiska skelett-lämningar kan så klart inte tidsbestämma på året då de arbetar med historiska eller tom förhistoriska material. En medicinsk vetenskaplig bedömning inkluderar både röntgen av olika delar av skelettet då ben växer ihop i en viss ordning på människor i alla folkgrupper och tandröntgen. På det så finns ytterligare isotop-tester som kan utföras för att härröra en person till en viss plats under sin levnad. Dessa kan ge en precision som spänner mellan månader upp till ett år. Diverse sjukdomar som påverkar tillväxt kan upptäckas både i samma röntgensessioner samt med några enkla blodprov. Detta måste bara göras. Flera länder har infört det, däribland Norge och Danmark, UK står inför att implementera det som standard.

I det här faller kommer åtgärderna skilja sig ganska litet för en 13-åring och en 15-åring, är diskussionen relevant här?

Det finns väl även registrering av födda i Etiopien? Har familjen uppgett korrekta namn borde det kunna kontrolleras. Gissningsvis är hela deras historia dock fullständig lögn, in i minsta detalj.
Citera
2022-07-13, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Såg precis kvällens aktuellt, varför får man en känsla av att de gör allt som står i deras makt att förminska och släta över allvaret i det som skett?!
Exempel de säger en flicka under 15 år, är det inte mer korrekt att säga en flicka på 9 år?
Och sen självklart ska de ha med en ”expert”
Psykolog Olof Risberg som ska förklara hur OVANLIGT det är med sånna här grova våldsbrott och hur synd det är om förövaren.

Citat
” det handlar om pojkar som har haft det tufft, dom är ju trasiga, dom har inte haft det bra, dom är försummade, många har mött våld själva, många har utsatts för sexuella övergrepp , ofta kommer man faktiskt från ganska socioekonomiskt svaga miljöer där föräldrarna också har svårigheter. Jag tycker inte man ska hålla på o klandra nu utan nu tycker jag man ska kolla på vad man kan göra för o hjälpa människor som vi faktiskt ofta ser har det svårt, det är en trasig trasig pojke , vi måste bli bättre ”

Slut citat

Är det bara jag som tycker det är
Smaklöst att lägga så mycket fokus på hur synd det är om gärningsmannen?

Det ligger en 9årig flicka på sin dödsbädd skändad och våldtagen av en man från ett främmande land och aktuellt fokuserar på hur synd det är om gärningsmannen.

Det är ta mig fan sanslöst! Skandal!

Sverige 2022, kämpa!!!!!!
Nej det är inte bara du. Kändes spontant som att han hade en agenda när jag läste texten. Som psykolog bör han veta vad antisocial personlighetsstörning är. Kollade närmare på vem han var osv och han driver en klinik vid namn pojkkliniken som tar emot såna personer. Han tjänar alltså pengar på det där. Så ta hans ord med en nypa salt.
Senast redigerad av Gustavadolfstorg14 2022-07-14 kl. 00:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in