2022-08-10, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Rättspsykiatrisk vård är livsfarligt för allmänheten. Rätt vad det är så är GM "frisk" och skrivs ut, fri att begå nya brott.

En sån här person skall sitta inlåst. Hela tiden!

Om han blir dömd till vård så ska han sitta samma tid som om han skulle sitta i fängelse. Och med en dom om vård där man tilldöms en särskild utskrivningsprövning så kan han sitta långt tid utöver den tiden han blir dömd till. Så du får läsa på lite.
Citera
2022-08-10, 07:47
Medlem
Apropå killens ålder. Det kan faktiskt ha varit så att hjälpsamma tjänstemän på Migrationsverket föreslog en lägre ålder för honom.

Jag känner själv till ett fall där en ensamkommande kille berättade för Migrationsverket att han var 13 år gammal. Du är tolv, sa de till honom, och så skrev de in det i hans papper.

Killen som jag känner till var liten i kroppen när han kom, så personalen på Migrationsverket ville nog ge honom ett extra år att växa ikapp och gå i skolan lite längre.

Samma sak kan ha hänt killen i Skellefteå. Personalen på Migrationsverket kan ha fattat att han hade låg IQ. De ville kanske ge honom två extra år att gå i skolan i Sverige.
Citera
2022-08-10, 08:33
Medlem
Funderar på att skicka någon Leksak till lilla L.. Men vad ska man skicka. Vad. Tycker hon om
Citera
2022-08-10, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wtsnobb
Han är ju givetvis på ett SiS-hem, men vilket är en bra fråga. Bärby är det enda låsta ungdomshemmet som har i uppgift att ta emot sexualbrottsmisstänkta pojkar, de brukar dock inte ta emot skolpliktiga.

Det ”hårdaste” SiS:et för pojkar i högstadieåldern har jag för mig är Nereby, så det kanske är där han har blivit placerad. Det ligger utanför Göteborg.

Tänk att han slapp arresten och häktet bara för att det blev fel med hans ålder!

Det har redan utretts tidigare i tråden var han befinner sig.
Citera
2022-08-10, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Räkna ut hur hon får mest bidrag är hon nog jävligt bra på.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta var verkligen ett mycket glädjande besked att den 9-åriga flickan har fått flytta till barnavdelningen på sjukhuset i Skellefteå.

Detta betyder att L*na nu är i så pass skick att detta har varit möjligt. Hon har fått komma hem efter en månads frånvaro även om hon inte ännu bor tillsammans med sin familj.
I det skick hon är i tror du hon någonsin kommer kunna bo med sin familj igen. Jag tror inte det.
Citera
2022-08-10, 08:58
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Det ”hårdaste” SiS:et för pojkar i högstadieåldern har jag för mig är Nereby, så det kanske är där han har blivit placerad. Det ligger utanför Göteborg.
Hårdaste .
Är det detta ställe som bara har ett ps5 per intagen och bara serverar saft och bullar ynka fem ggr per dag ?

Citat:
Tänk att han slapp arresten och häktet bara för att det blev fel med hans ålder!
Vilket sammanträffande .
Hur kunde detta ske ?
Citera
2022-08-10, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Rättspsykiatrisk vård är livsfarligt för allmänheten. Rätt vad det är så är GM "frisk" och skrivs ut, fri att begå nya brott.

En sån här person skall sitta inlåst. Hela tiden!

Rättspsykiatrisk vård är bästa alternativet för att allmänheten. Han skulle garanterat sitta längre där än 4 år på ett SiS hem.

Återfallsrisken är dessvärre väldigt hög och jag tror han kommer vara en fara för sin omgivning under lång tid. Med särskilt utskrivningsprövning finns iaf möjlighet att hålla kvar honom så länge han utgör en fara för sin omgivning.

Min gissning är att han får stanna på rättspsyk under mycket lång tid.
Citera
2022-08-10, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Har pojkens sänkta ålder gynnat familjens möjlighet att få stanna i Sverige?

Garanterat, ung ålder ger lättare möjlighet att få stanna.
Citera
2022-08-10, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretelThronberg
Tjejen kommer få hjälp om nu mötet med pojken framkallat nån typ av hjärnskada. Så ser inte varför man måste hetsa och tjata om det, hon kommer få all hjälpen hon behöver betalt och levererat av välfärdssamhället, man kan leva ett fullt normalt och bra liv även med en ev. hjärnskada.

Kommer pojken få ens nära på samma hjälp som tjejen kommer få, tror du verkligen det? Det enda man ser i denna tråden är det avgrundsdjupa hatet från samhällets pissränna. Hur vore det om man istället hjälpte _båda_ barnen??
Du verkar ha låg insikt om hjärnskador. En hjärnskada ger inte ett bra liv. Förutom permanenta skador på syn, hörsel, kiss/bajs, tal, yrsel svälja, andning, förlamning, panikångest, etc, som alla är grunden för ett bra liv, så är nervsmärta helvetet på jorden. HELVETET PÅ JORDEN!
Citera
2022-08-10, 10:04
Medlem
Alla vill vi veta hur den lilla flickan mår. Många tycks tro att hon har hjärnskador pga att hon inte ska höras. Men om hon inte minns ngt pga slag i huvudet behöver detta inte betyda svåra hjärnskador. Även vid hjärnskakning kan man få minnesförlust.

Det kan också vara så att man bedömer att det skulle vara ytterligare traumatiserande för henne att hålla förhör. Samt försvåra läkeprocessen. Låt oss hoppas det.

Men modern verkar ändå ge information. Hela Sverige skulle nog vilja ha en lite mer detaljerad lägesrapport.

Jag hoppas att ingen sosse gör en Freivalds och utövar påverkan för att hindra sådan information/uppmärksamhet över fallet.
Citera
2022-08-10, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torspjesku
Märkligt när man inte vet ålder på barn men alltid väljer en lägre ålder sällan någon som blir äldre..

Ja de är konstigt att dom inte snabbt som ögat vill ut på arbetsmarknaden å tjäna pengar, en 16-17 åring säger dom är 19-21 å vill snabbt gå lite sfi innan dom kan börja arbeta.🙄

Iof finns de nog 50-55 åringar som säger sig vara 65+ så dom blir pensionär direkt.
Citera
2022-08-10, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumbo
Tänker att med det kaos som råder i dagens Sverige och byråkratin och systemet så är det väl inte helt hundra att han är på ett sådant? Om det t.ex är fullbelagt nånstans?

Kan det funka likadant i SiS som med kriminalvården att man bara kan skriva fånges namn och skicka till huvudkontoret om man inte vet vilken anstalt nån är på? Eller går det på nåt sätt få reda på info om såna på SiS?

Sannolikheten är nog mycket hög att han är inom SiS. Fast iofs kan man inte vara hundra procent säker. Det är fullbelagt i princip överallt och han kan ha placerats på ett öppet boende.

Du kan ju alltid kontakta huvudkontoret och fråga, men tror verkligen inte det går att få ut någon information från dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in