2022-07-13, 15:44
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, säljas kommer bostäder så klart att göra, det är jag ense med dig om. Men frågan är väl egentigen till vilket pris de kommmer att säljas och hur man definierar en "krasch"? Jag tror heller inte på någon krasch av typen 90-talet, men en nedgång på kanske 20 till 30%?

Att värdet minskar mellan 35 - 50%. Fast det kanske kan räknas som en krasch om det sker en fall på 25% i Sverige.
Citera
2022-07-13, 15:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
I Stockholm uppfyller väldigt få bostadsägare dina "krav". Räknar man med alternativ kostanden för alla pengar som ligger i bostaden tror jag nästan ingen ligger så lågt.
Där det är attraktivt att bo så lägger nog folk mer på boende.

I New York är hyrorna nu på nivån 93% av medianinkomsten. Före skatt.
Där lägger folk lite mer på boendet.

EDIT: Skall vara central NY. Lär vara klart lägre i periferin.
Senast redigerad av liksom-fb 2022-07-13 kl. 15:51.
Citera
2022-07-13, 15:48
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du har ju helt rätt i att jag inte inser det. Jag har som bivillkor för insikt att det skall finnas fakta och logik som ger stöd för den. Det saknas här.

OM det hade varit brist skulle bostadsproduktionen varit högre.

Det är så med producerade varor att om efterfrågan stiger så stiger produktionen. Inte priset.
Pris kan tom falla trots ökande efterfrågan. Så har det varit för t ex platt-TV.

Hade det funnits bostadsbrist så hade folk köpt mer nyproduktion och nyproduktionen hade haft mycket högre volymer.

Var har du fått bostadsbristen ifrån?
Vad har du för data som ger stöd för den?

Det är med i den folkökning på 70'000 som jag skrev.
Samtidigt produceras 50'000 nya bostäder. Kan vara så att det är för stor bostadsproduktion vi har. Vissa blir svåra att sälja.

Bostadsöverskott helt enkelt.

Att det är dåliga förutsättningar för signifikant fallande bostadspriser i Sverige håller jag med om. Men då av skälet att det kostar mycket att nyproducera. Och kostar att anlita hantverkare för att renovera och modernisera.
De ganska stora och flådiga bostäder vi har kostar en hel del att skapa.

Sedan finns det scenarier för kraftigt prisfall. T ex invasion av människoätande rymdödlor. Eller en ny variant av digerdöden som dödar 2/3 av befolkningen. Vi får väl hoppas att det inte inträffar.

Äpplen och päron, äpplen och päron. Det är väldigt stor skillnad mellan en platt-TV och en bostadsrätt. Du kan inte jämföra äpplen med päron. Oavsett hur mycket du än vill det.
Citera
2022-07-13, 15:54
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Var har du fått bostadsbristen ifrån?
Vad har du för data som ger stöd för den?

I ursprungstråden fick du flertal adekvata källor. Vi kan konstatera att du anser dig ha mer koll på bostadsmarknaden än myndigheter och kommuner. Kan du inte bara sluta tjata om källor när du ändå anser dig veta mest och bäst.

"Under 2021 uppgav 207 kommuner att de hade brist på bostäder.
Antalet kommuner som anser att de har ett överskott på bostäder har ökat från 8 till 17.
59 kommuner anser att bostadsmarknaden är i balans.
7 kommuner saknar data."

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/bostader/bostadsbrist-per-kommun/

I en av kommunerna där jag bor finns överskott på bostäder, men bostadsköerna är flera år långa. Problemet är att bostäderna som finns tillgängliga är nyproducerade och för dyra. Så var bor då alla människor som står i kö? Tja, i utanförskapsområdena rapporteras om soffsurfande och skiftboende med upp 10, 30, 50 personer i samma lägenhet. Kollektivt boende har blivit vanligare, kompisar flyttar ihop i väntan på egen bostad, du vet 1-2 rok för max 4000kr/månad. I samma kommun misslyckas socialtjänsten att möta behovet av stödboenden på samtliga nivåer. Så när kommunen rapporterar överskott så synkar det dåligt med vad som kan anses representativ sanning.
Senast redigerad av Lava 2022-07-13 kl. 16:32.
Citera
2022-07-13, 15:58
Medlem
SkurtCobains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Jag lämnar dig en personlig garanti. Och du får 10000 i handen om jag har fel. Ange bara vilket årtal det sker en bostadskrasch i Sverige. Där värdet på bostäderna minskar mellan 35-50%.

En get förstår varför det är en dålig deal, detta är den enda anledningen att ingen nappar trots att en hel del förutspår en krasch. (Själv gör jag inte ens det, jobbar inte så, jag är bara realistisk med att det absolut ligger i korten på grund av... reasons)

Jag ville bara få dig att specificera vad du är säker på inte kan hända. -36% eller mer från ATH var alltså svaret.
Tack, vi får se hur väl den "sanningen" åldras, alla lycka och välgång i dina försök att profitera på denna kunskap.
Citera
2022-07-13, 16:04
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Det är ju klart positiv att det fanns några lägenheter med kortare kötid.

Det var likadant i barkaby 2014 och några HR ombildningar vid nedgången 2017.

Men du kan idag inte få någon HR i Stockholms län utan kontakter eller kötid.

Edit: såg just att de där lägenheterna inte ens är ren HR. De kräver "Upplåtelseinsats" på 389 118. Trots detta och den höga avgiften blev de ändå uthyrda direkt.

Du menar idag den 13 juli eller?

Lägenheterna jag exemplifierade med är ju från häromveckan.

Sen är det är väl inte konstigt att dem blev uthyrda, att köpa någonting liknande i samma område kräver betydligt mer stålar.
Citera
2022-07-13, 16:08
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Jag ska köpa hus i en medelstor norrlandsstad och där fortsätter priserna uppåt. Steg 3% i Juni. Det finns för lite bostäder helt enkelt.

Fel, det finns för lite bostäder på VISSA ORTER.
Det finns inte för lite bostäder per se
Citera
2022-07-13, 16:20
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Amerikanska inflationen för juni landar på 9.1%. Långt över alla förväntningar.

Det blir nya monsterhöjningar från FED. Om inte de svenska inflationssiffrorna som väl kommer imorgon ser väldigt bra så är det bara för riksbanken att haka på uppåt.

Tur för alla bolånetorskar att dem fått lära sig av Mongoprofetens insiktsfulla inlägg att den svenska bostadsmarknaden inte kommer påverkas nedåt av detta.
Citera
2022-07-13, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomben79
Känns som 90% av folk som skriver här i tråden är skadeglada, bittra hyresrättsinnehavare.
Ja det är väl bara att medge att det inte är bra dagar just nu att ha bostadsrätt. Sitter man i låneträsket så kan det bli svettigt framöver.

Dock tror jag många tänker fel då dom tror att just Stockholm kommer bli värst drabbat. Arbetslösheten kommer ju drabba hela Sverige, byhålor och mindre städer. Folk har i alla tider fått styra mot större städer när det blir sämre tider, och då behövs bostäder.

Sen kommer ju även hyresrättsinnehavare få ta del av höjda räntor, synnerhet nya hyresprojekt där ägarna är högt belånade. Kommer bli höjda avgifter. En nybyggd 3:a i närförort som hyresgästen redan betalar 15k per månad för kanske åker upp till 18k... Kul.. jättekul!

Hur kan du ens jämföra de ökade kostnaderna i HR vs BR?

2022s hyreshöjning, någon extra hundralapp i månaden.
2022s ränte och avgiftshöjning, några extra tusenlappar i månaden + sänkt värde på fastigheten.

Går inte ens att jämföra.

Att du också jämför med HR nyproduktion? Du ska inte jämföra det med BR nyproduktion då också?
Hur jävla svettigt kommer det inte blir för de? Extrembelånade fastigheter med osäkra föreningar och skyhöga skulders vars fastighetsvärde dyker... Folk kommer betala pennies on the dollar för de.
Citera
2022-07-13, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OverAndUnder
Vad innebär det rent konkret? Är det pengar man får tillbaka när man flyttar eller säljer man sin lägenhet sen?
Du får tillbaka dem, nästa hyresgäst betalar samma som går tillbaka till dig (eventuellt kpi-justerat, jag minns inte riktigt…)

Mycket nyproduktion med höga hyror där kötiden blir kort annars, särskilt i nya områden i början av sin utveckling (typ barkarbystaden, åtminstone för några år sedan). När det släpps ibland hundratals lägenheter samtidigt, till hyror som de flesta anser vara för höga, så blir det ju så.

Men det innebär ju inte att det är lätt att hitta en bostad - de flesta klarar kunnige ens inkomstkraven när hyran är 15000 för en tvåa. De som har ”lätt” att hitta hr är generellt samma människor som har råd att köpa.
Citera
2022-07-13, 17:05
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Varför är dom då så aviga med att sälja lägenheten dom köpt till sin vuxna dotter om dom inte gör en reell förlust? (Du skrev ju själv att "ingen vill sälja för 200' mindre än de tänkt".) Fråga dom det

Citat:
Man kan inte få nyproducerad HR i Stockholm utan kö.

Du får gärna länka till något och motbevisa detta.
https://www.hemhyra.se/nyheter/sollentunabo-fick-lagenhet-efter-16-dagar-i-bostadskon/

https://www.svd.se/a/4W13g/bostadskon-nya-lagenheter-slapptes-utan-vantetid

https://www.svd.se/a/g9015/600-anmalde-intresse-ingen-tog-lagenheten
"Fastighetsvärdar slår nu larm om att bostadskön har blivit så enorm att kösystemet inte alltid fungerar."

Kommer minst en artikel om året i ämnet. Lade själv en dag på att ringa runt olika värdar i Stockholm när jag behövde lägenhet, skrev kontrakt dagen efter för en lägenhet innanför tullarna.

För att citera kung Carl XVI Gustaf "Dom stekta sparvarna flyger inte in i munnen på en".

Men tror man att det skall gå att inte lägga tid och energi på att finna en lägenhet så tar det såklart säkert 10 bast innan man får något.
Citera
2022-07-13, 17:07
Medlem
Christopher.s avatar
Höjda räntor leder naturligtvis till lägre bostadspriser kort och långsiktigt. Dock kommer bostadsmarknaden bli mer trögrörlig då färre objekt kommer ut på marknaden efter den initiala boom som nu råder då vissa säljer i panik.

Inflationen som råder leder dock till avsevärt dyrare produktionskostnader av nya bostadsrätter/hus samt dito finansiering av nyproduktion.

Min prognos: nyproduktionen upphör, byggarbetarna får sparken, färre objekt på marknaden, högre räntor och stillastående priser/måttligt minskade priser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in