Citat:
Ursprungligen postat av
Mongoprofeten
Du inser inte att bristen är så allvarlig att det behövs minst ett nytt miljonprogram, för att Sverige ska försöka att hinna ikapp den pågående bostadsbristen.
Du har ju helt rätt i att jag inte inser det. Jag har som bivillkor för insikt att det skall finnas fakta och logik som ger stöd för den. Det saknas här.
OM det hade varit brist skulle bostadsproduktionen varit högre.
Det är så med producerade varor att om efterfrågan stiger så stiger produktionen. Inte priset.
Pris kan tom falla trots ökande efterfrågan. Så har det varit för t ex platt-TV.
Hade det funnits bostadsbrist så hade folk köpt mer nyproduktion och nyproduktionen hade haft mycket högre volymer.
Var har du fått bostadsbristen ifrån?
Vad har du för data som ger stöd för den?
Citat:
Ursprungligen postat av
Mongoprofeten
Glöm inte bort den pågående massinvandringen som kommer att öka framöver, ej minska. Samt den inhemska myndiga befolkningens behov av bostäder.
Det är med i den folkökning på 70'000 som jag skrev.
Samtidigt produceras 50'000 nya bostäder. Kan vara så att det är för stor bostadsproduktion vi har. Vissa blir svåra att sälja.
Bostadsöverskott helt enkelt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mongoprofeten
Det finns inte en chans i världen att bostadsmarknaden i Sverige kraschar. Så länge det inte sker en kraftig befolkningsminskning.
Att det är dåliga förutsättningar för signifikant fallande bostadspriser i Sverige håller jag med om. Men då av skälet att det kostar mycket att nyproducera. Och kostar att anlita hantverkare för att renovera och modernisera.
De ganska stora och flådiga bostäder vi har kostar en hel del att skapa.
Sedan finns det scenarier för kraftigt prisfall. T ex invasion av människoätande rymdödlor. Eller en ny variant av digerdöden som dödar 2/3 av befolkningen. Vi får väl hoppas att det inte inträffar.