2022-07-14, 10:19
Medlem
Vad jag tror kommer hända är att vi kommer att få se en mindre sättning som dämpas av ökade kostnader för nybyggnation samt rådande bostadsbrist.

Visst skifte mellan kapitalstarka köpare ägare och överbelånade kommer måsta ske.

Helst skulle jag också vilja att man dumpade ränteavdraget för att snabba på detta men det lär knappast hända.
Citera
2022-07-14, 10:32
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Redan 2014 kunde man få lägenheter i Barkarbystaden med kort kötid precis när de var nybyggda och det kom ut massor av likadana lägenheter samtidigt. Det betyder inte att det står tomma lägenheter ingen vill hyra. Korttidskontrakt och andrahand är ju inte det jag pratar om.

Jag tror inte på att det finns områden i Stockholm med tomma nyproducerade HR som ingen vill flytta in i.

Så här står det i din artikel:
En femtedel av de svarande bolagen har just nu tomma nybyggda lägenheter. De flesta av dem finns i mindre kommuner, men även bostadsbolag i mellanstora städer redovisar att man har enstaka vakanta nyproducerade lägenheter.

Och appropå hyresnivån:
I Stockholm skulle dock införandet av marknadshyror innebära ännu högre hyror i nybyggt, enligt Martin Hofverberg

Dessutom är det helt orimligt då allt som läggs ut på bostad.stockholm.se hyrs ut. Skulle hyresvärdena vara så lata att de inte lägger upp tomma lägenheter där?

Det fetade. Jag har skickat en artikel där värdarna säger att bostadsköerna inte funkar, jag skickar att det inte är kö överallt, jag skickar att det finns lägenheter. Allt läggs absolut inte ut på bostad.stockholm.se skulle säga att långt ifrån görs det. Av dom tre största aktörerna tror jag ingen lägger ut sina lägenheter där.

Så här är det över hela landet. Här är ett par månader gammal artikel:
Norrköping bygger allt mer – men var är hyresgästerna?
https://www.hemhyra.se/nyheter/norrkoping-bygger-allt-mer-men-var-ar-hyresgasterna/

Citat:
Tusentals nya lägenheter planeras i Norrköping de närmaste åren, men hyresvärdar märker en vikande efterfrågan. Redan i dag står flera nybyggda lägenheter tomma trots hyresrabatter.

– Kollar man med kommunen så säger de att det är bostadsbrist. Men kollar man hur många lägenheter som finns till uthyrning så är det en hel del, säger Maria Garmert, fastighetschef för Rikshem i Norrköping.

Går jag in på Rikshem så verkar det fortfarande finnas tiotalet lägenheter i Ektorp lediga, Så lyft luren idag så skall du nog se att du kan bo nåt år för reducerad också. Visst inte Stockholm men känner ett par som pendlar därifrån men alla jobbar ju inte så klart i sådana branscher att man kan vara på kontoret ett par gånger i veckan bara. Men så här ser det ut i landet, Norrköping är inte direkt en hål i Norrlands inland och kan berätta att detta sker även i Stockholm.

Det är inte bostadsbrist i vårt land, det är ett väldigt skevt bestånd där folk med gamla hyresrätter byter internt med varandra, en annan del där folk som varit inne i karusellen och köpt får vara med och leka eller om man har föräldrar som kan gå in med pengar.
Sedan har du en hyresmarknad där någon knappt har råd att bo men där vi andra ändå får vara med och betala då det slutar med att soc får hyra lägenheterna.

Edit:
https://minasidor.rikshem.se/ledigt/detalj/id/6791-12111
"Just nu erbjuder vi rabatt på hyran i tre år vid nytecknande av kontrakt! Månadshyran är angiven efter rabattavdrag. Erbjudandet gäller endast nya hyresgäster hos Rikshem, ej nuvarande som vill byta bostad hos oss.
Rabatt per månad, år 1: 1 800 kr
Rabatt per månad, år 2: 1 800 kr
Rabatt per månad, år 3: 1 500 kr"

Antal sökande: 0
Då är det till och med gamla beståndet men fullt nyrenoverat för att kunna höja hyrorna. Detta i vårt lands fjärde största stad. Är inte så hög hyra för två vuxna så man trillar av stolen direkt. Känner inte till området men verkar inte vara kåkstad då cyklarna verkar stå låsta utanför portarna på bilderna, går inte där jag bor inne i centrala Stockholm kan meddelas. Där hade jag garanterat kunnat bo om jag sökte något.
Senast redigerad av sebno1 2022-07-14 kl. 10:44.
Citera
2022-07-14, 10:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Inflationen ligger runt 8-9.
Sverige är en liten valuta som inte kommer ha 60 procent ränterabatt mot USA.
Det måste du förstå.
Jag räknar med 100 pkt höjning i September, till att börja med.
Minst 1.5% ökning, eller 80 procent höjning, av boräntorna innan jul
Tror du verkligen att mellanmjölken i direktionen pallar höja med 100 punkter? Tvek på den, Ingves kommer vara grinfärdig om han tvingas att höja 75 punkter. Det blir snarare två 50 punkter på raken och en avslutande 25 punktare i december.
Citera
2022-07-14, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu spekuleras det om om 75 punkter i september.
Ja jänkarna drar till med 100 väl så borde minst 75 i Sverige med denna inflationen vara lämpligt. Se om där blir en höjning emellan med. Dags att sätta fart med höjningarna. Det ska inte vara några problem för de med lån.
Citera
2022-07-14, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
"Priserna ska ned ytterligare 50%". Tveksamt men de som lever får se.

Beror ju helt och hållet på vart räntorna tar vägen. Idag är bostadsmarknaden för dyr, om den jämförs med hyresmarknaden. Billigare att köpa än hyra och framförallt omöjligt att få tag på hyreskontrakt ens i vissa städer.

Nu höjs räntan men den kan mycket väl sänkas igen när det börjar bli stopp i maskineriet.

Definitivt inte billigare att köpa än hyra i större städer. Jag betalar 6k för en 2a, att köpa samma storlek här hade kostat 10k med ränta + amortering.
Citera
2022-07-14, 10:38
Medlem
Citat:
Tror du verkligen att mellanmjölken i direktionen pallar höja med 100 punkter? Tvek på den, Ingves kommer vara grinfärdig om han tvingas att höja 75 punkter. Det blir snarare två 50 punkter på raken och en avslutande 25 punktare i december.
Bra fråga. Men tror nog de själva känner att de reagerar och inte agerar. Men vi får se.
Citera
2022-07-14, 10:48
Medlem
Tycker synd om de som köpt en nyproducerad lägenhet.
Lägenheter som har noll känsla, överpriser..
De är nog de som kommer tappa mest i värde närmsta åren.

Villor tror jag kommer stå sig ganska bra faktiskt, finns alltid en efterfrågan av villor i lite lugnare och svenskare områden.
Citera
2022-07-14, 10:50
Medlem
Citat:
Du kanske skulle läsa vår så kallade affärsmedia istället för att trolla på FB.

https://www.di.se/live/swedbankekonomer-tror-att-riksbanken-hojer-rantan-med-75-punkter-i-september/

Du kanske ska lägga upp en länk från början till dina påståenden?
Citera
2022-07-14, 10:50
Medlem
senapslamms avatar
Citat:

Aldrig har gapet varit så stort mellan låneränta och inflation.
För att undvika en total SEK kollaps och påföljande 40-60 procent ränta a la 1992, så blir han tvungen.
Det är inte min åsikt. Swedbanks makroanalytiker mumlar om eventuell höjning redan innan septembermötet.
Citera
2022-07-14, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rsahemlig
Bland annat bankerna. T ex Swedbank:

With underlying inflation consistently printing above expectations, there is reason to expect a more hawkish Riksbank in the near-term. High CPI is fuelling inflation expectations which now stand at 2.5% on the 5-year horizon and continue to trend upwards. The weak krona adds insult to injury by exacerbating price pressures from abroad. The minutes from the June meeting revealed a slight hawkish tilt, most notably from Henry Ohlsson, which we believe will come to dictate Riksbank policy. We now expect the Riksbank to deliver a 75 bps hike in September, but the risk of an in-between meetings hike, by possibly as much as 50 bps, is considerable.

Vore ju utmärkt med en höjning på 0.75!

Gärna ett extramöte i augusti. Finns ingen anledning att dra ut på detta.
Senast redigerad av flanders 2022-07-14 kl. 10:53.
Citera
2022-07-14, 10:55
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vore ju utmärkt med en höjning på 0.75!

Gärna ett extramöte i augusti. Finns ingen anledning att dra ut på detta.

Vi som minns 1992 varnar för att dra ut på det.
Citera
2022-07-14, 11:16
Medlem
Tycker nog att det snackas lite för svepande om inflation. Det är inte självklart att en högre ränta alltid leder lägre "inflation". Hur kan en högre ränta över huvud taget påverka dagens höga energipriser och covid relaterade logistikproblemstik i Kina ? Inte ett skvatt skulle jag tro. Däremot kan det på sikt driva upp lönekostnaderna och skapa en riktig inflationsspiral. Världens nationalekonomer är som en skock får som nu tävlar om att skrika vargen kommer om om det sk inflationsspöket. Skulle önska att det fanns någon med lite is i magen som inser att den inflation vi ser idag är helt annorlunda än på 80-talet och att läget kommer se helt annorlunda ut om 1-2 år om vi inte driver in oss i ett läge med både en recession och en riktig inflation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in