Citat:
Ursprungligen postat av
trickget
Redan 2014 kunde man få lägenheter i Barkarbystaden med kort kötid precis när de var nybyggda och det kom ut massor av likadana lägenheter samtidigt. Det betyder inte att det står tomma lägenheter ingen vill hyra. Korttidskontrakt och andrahand är ju inte det jag pratar om.
Jag tror inte på att det finns områden i Stockholm med tomma nyproducerade HR som ingen vill flytta in i.
Så här står det i din artikel:
En femtedel av de svarande bolagen har just nu tomma nybyggda lägenheter. De flesta av dem finns i mindre kommuner, men även bostadsbolag i mellanstora städer redovisar att man har enstaka vakanta nyproducerade lägenheter.
Och appropå hyresnivån:
I Stockholm skulle dock införandet av marknadshyror innebära ännu högre hyror i nybyggt, enligt Martin Hofverberg
Dessutom är det helt orimligt då allt som läggs ut på bostad.stockholm.se hyrs ut. Skulle hyresvärdena vara så lata att de inte lägger upp tomma lägenheter där?
Det fetade. Jag har skickat en artikel där värdarna säger att bostadsköerna inte funkar, jag skickar att det inte är kö överallt, jag skickar att det finns lägenheter. Allt läggs absolut inte ut på bostad.stockholm.se skulle säga att långt ifrån görs det. Av dom tre största aktörerna tror jag ingen lägger ut sina lägenheter där.
Så här är det över hela landet. Här är ett par månader gammal artikel:
Norrköping bygger allt mer – men var är hyresgästerna?
https://www.hemhyra.se/nyheter/norrkoping-bygger-allt-mer-men-var-ar-hyresgasterna/
Citat:
Tusentals nya lägenheter planeras i Norrköping de närmaste åren, men hyresvärdar märker en vikande efterfrågan. Redan i dag står flera nybyggda lägenheter tomma trots hyresrabatter.
– Kollar man med kommunen så säger de att det är bostadsbrist. Men kollar man hur många lägenheter som finns till uthyrning så är det en hel del, säger Maria Garmert, fastighetschef för Rikshem i Norrköping.
Går jag in på Rikshem så verkar det fortfarande finnas tiotalet lägenheter i Ektorp lediga, Så lyft luren idag så skall du nog se att du kan bo nåt år för reducerad också. Visst inte Stockholm men känner ett par som pendlar därifrån men alla jobbar ju inte så klart i sådana branscher att man kan vara på kontoret ett par gånger i veckan bara. Men så här ser det ut i landet, Norrköping är inte direkt en hål i Norrlands inland och kan berätta att detta sker även i Stockholm.
Det är inte bostadsbrist i vårt land, det är ett väldigt skevt bestånd där folk med gamla hyresrätter byter internt med varandra, en annan del där folk som varit inne i karusellen och köpt får vara med och leka eller om man har föräldrar som kan gå in med pengar.
Sedan har du en hyresmarknad där någon knappt har råd att bo men där vi andra ändå får vara med och betala då det slutar med att soc får hyra lägenheterna.
Edit:
https://minasidor.rikshem.se/ledigt/detalj/id/6791-12111
"Just nu erbjuder vi rabatt på hyran i tre år vid nytecknande av kontrakt! Månadshyran är angiven efter rabattavdrag. Erbjudandet gäller endast nya hyresgäster hos Rikshem, ej nuvarande som vill byta bostad hos oss.
Rabatt per månad, år 1: 1 800 kr
Rabatt per månad, år 2: 1 800 kr
Rabatt per månad, år 3: 1 500 kr"
Antal sökande: 0
Då är det till och med gamla beståndet men fullt nyrenoverat för att kunna höja hyrorna. Detta i vårt lands fjärde största stad. Är inte så hög hyra för två vuxna så man trillar av stolen direkt. Känner inte till området men verkar inte vara kåkstad då cyklarna verkar stå låsta utanför portarna på bilderna, går inte där jag bor inne i centrala Stockholm kan meddelas. Där hade jag garanterat kunnat bo om jag sökte något.