Citat:
Kastrup är SAS hub, som du själv påpekade, så en resa från Stockholm innebär ofta en mellanlandning där om man flyger med dem. Då kan jag lika gärna flyga med något annat flygbolag. Och som skattebetalare är jag inte intresserad av att subventionera ett flygbolag för att eventuellt få något fler direktlinjer.
Ser du vi är överens. Det är bara ett ex på hur statliga politiska ägardirektiv förstör bolaget.
Vill du ha ett bra pris Stockholm Malaga har SAS det. Men ofta tvingar dom dig till mellanlanding även om det är gott om plats på direktflyg.
SAS höjer pris på direktlinjer och sänker på mellanlandningar.
SAS flyger inte från tex Tyskland eller annat 3e land till Spanien fast man får. Så gör alla lågprisbolag med direktlinjer, ett annat ex på ägardirektiv.
SAS har en mycket stor administration ägardirektiv.
Piloterna har i många år gått med på försämringar, om dom flög gratis skulle det ändå vara ett förlustbolag.
Ägarna och de som kontrollerar bolaget måste betämma sig.
Vill man ha ett lönsamt bolag eller ett politisk avskrivningsprojekt som är i krig med bla piloter.
SAS har traditionellt alltid fått välja piloter först.
De har varit massor med sökande men bara ett fåtal kommer in. Många o långa tester och intervjuer,
där kriterier som hederlighet, lojalitet energinivå verklighetsuppfattning testas.
Jag följer med spänning upplösningen och undrar hur det kommer sig att administrationens fackförbund ställer sig på ledningens sida.