2022-07-13, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Kastrup är SAS hub, som du själv påpekade, så en resa från Stockholm innebär ofta en mellanlandning där om man flyger med dem. Då kan jag lika gärna flyga med något annat flygbolag. Och som skattebetalare är jag inte intresserad av att subventionera ett flygbolag för att eventuellt få något fler direktlinjer.

Ser du vi är överens. Det är bara ett ex på hur statliga politiska ägardirektiv förstör bolaget.

Vill du ha ett bra pris Stockholm Malaga har SAS det. Men ofta tvingar dom dig till mellanlanding även om det är gott om plats på direktflyg.

SAS höjer pris på direktlinjer och sänker på mellanlandningar.
SAS flyger inte från tex Tyskland eller annat 3e land till Spanien fast man får. Så gör alla lågprisbolag med direktlinjer, ett annat ex på ägardirektiv.

SAS har en mycket stor administration ägardirektiv.

Piloterna har i många år gått med på försämringar, om dom flög gratis skulle det ändå vara ett förlustbolag.

Ägarna och de som kontrollerar bolaget måste betämma sig.

Vill man ha ett lönsamt bolag eller ett politisk avskrivningsprojekt som är i krig med bla piloter.

SAS har traditionellt alltid fått välja piloter först.
De har varit massor med sökande men bara ett fåtal kommer in. Många o långa tester och intervjuer,
där kriterier som hederlighet, lojalitet energinivå verklighetsuppfattning testas.

Jag följer med spänning upplösningen och undrar hur det kommer sig att administrationens fackförbund ställer sig på ledningens sida.
Citera
2022-07-13, 10:41
Medlem
Freeze89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Precis och SAS har strejkat på det här sättet i årtionden, ett sådant bolag bör man undvika förstås.

Det är inte bara konkurs du bör vara orolig för, även under en rekonstruktion kan du drabbas men jag har inga uppgifter på hur SAS tänker försöka hantera detta. Hög risk är det alltså att du blir blåst på resan.

Ah men då så, jag tar nog risken. Det är ju trots allt inte någon nära anhörigs begravning jag ska iväg på.

Märkligt sätt att resonera på för övrigt. De flesta ger blanka fan i hur det ena eller det andra bolaget mår nu eller då när det ska bokas en resa. Man bokar ju givetvis den billigaste och smidigaste resan som passar under förhållandena.
Citera
2022-07-13, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freeze89
Ah men då så, jag tar nog risken. Det är ju trots allt inte någon nära anhörigs begravning jag ska iväg på.

Märkligt sätt att resonera på för övrigt. De flesta ger blanka fan i hur det ena eller det andra bolaget mår nu eller då när det ska bokas en resa. Man bokar ju givetvis den billigaste och smidigaste resan som passar under förhållandena.

Om man ignorerar risken med strejker, konkurser och rekonstruktioner när man bokar flygresor då får man ta konsekvenserna. Själv har jag länge undvikit SAS av dessa skäl.
Citera
2022-07-13, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Bra tanke där, om SAS går med vinst så sker viss vinstdelning med personalen. När SAS går med förlust, så sker i motsvarande grad en lönesänkning för de anställda.

Om en viss personalgrupp genom arbetsvägran är skyldig till intäktsbortfall får denna specifika personalgrupp ensam ta hela den lönesänkning som krävs för att kompensera för det intäktsbortfall/de extra kostnader som uppstått.

Du missar att företagsledningen har startat 2 nya bolag. Detta kostar.
SAS har inte fler piloter per plan än konkurrerande bolag. Deras lönenivå för dessa sparkade piloter är lägre än t ex Ryanairs. Detta betyder att det finns kostnader någon annanstans eller för lite intäkter.
Är intäkterna för låga är det inte sparkade piloters fel.
Är det kostnaderna är det inte heller sparkade piloters fel.
Om det jag läst är sant har SAS över 10000 anställda.
560 piloter har tydligen återanställningsavtal när piloter behövs. Detta avtal vill VD n kringgå genom att starta 2 nya bolag inom koncernen för det skall tydligen rädda SAS.
Detta är ju helt uppenbart bull shit.Det är ett svepskäl.

Varför har inte hela bolagets personal fått sänka lönerna ? Nu väljer man att med hjälp av massmedier svartmåla piloter. Om de så arbetar gratis skulle det ge försumbara kostnadsbesparingar i förhållande till övriga kostnader. Piloter med "gamla kontrakt" (är mer än dubbekt mot vad ubga piloter har) är inte indragna i detta men om vi räknar på deras guldkontrakt så har FO ca 100000/månad vilket skulle innebära löner för 560 piloter på 672 miljoner på ett år. Det är en fjärt jämfört med SAS totala kostnader. Piloter är dessutom närande, inte tärande !

VD n har haft ett helt år på sig då förhandlingarna pågått att analysera bolaget men bara kommit på att redan lågt betalda piloter är problemet.
Han är en nolla eller en charlatan med fantasilön.
Citera
2022-07-13, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Du missar att företagsledningen har startat 2 nya bolag. Detta kostar.
SAS har inte fler piloter per plan än konkurrerande bolag. Deras lönenivå för dessa sparkade piloter är lägre än t ex Ryanairs. Detta betyder att det finns kostnader någon annanstans eller för lite intäkter.
Är intäkterna för låga är det inte sparkade piloters fel.
Är det kostnaderna är det inte heller sparkade piloters fel.
Om det jag läst är sant har SAS över 10000 anställda.
560 piloter har tydligen återanställningsavtal när piloter behövs. Detta avtal vill VD n kringgå genom att starta 2 nya bolag inom koncernen för det skall tydligen rädda SAS.
Detta är ju helt uppenbart bull shit.Det är ett svepskäl.

Varför har inte hela bolagets personal fått sänka lönerna ? Nu väljer man att med hjälp av massmedier svartmåla piloter. Om de så arbetar gratis skulle det ge försumbara kostnadsbesparingar i förhållande till övriga kostnader. Piloter med "gamla kontrakt" (är mer än dubbekt mot vad ubga piloter har) är inte indragna i detta men om vi räknar på deras guldkontrakt så har FO ca 100000/månad vilket skulle innebära löner för 560 piloter på 672 miljoner på ett år. Det är en fjärt jämfört med SAS totala kostnader. Piloter är dessutom närande, inte tärande !

VD n har haft ett helt år på sig då förhandlingarna pågått att analysera bolaget men bara kommit på att redan lågt betalda piloter är problemet.
Han är en nolla eller en charlatan med fantasilön.

Det var du som drog upp vinstdelning i tidigare inlägg. Du vill alltså att personalen ska vara med att dela på vinster men inte förluster?
Citera
2022-07-13, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Jag följer med spänning upplösningen och undrar hur det kommer sig att administrationens fackförbund ställer sig på ledningens sida.
Om detta leder till att SAS går i konkurs har de mest att förlora, SAS tycks en vara aning tung i gumpen. Dessa piloter däremot verkar vara fantastiska, kunna få jobb var som helst och dessutom få högre löner i andra bolag så de klarar sig nog. Fast man undrar lite då varför de alls jobbar på SAS nu.
Citera
2022-07-13, 12:31
Medlem
Citat:

Strejker skadar företaget och kostar mycket pengar, därför är det förstås rimligt att sänka lönerna mest för de som strejkar mest. Helst bör de förstås sparkas så att man kan köpa in dessa tjänster via bemanningsföretag, då är man av med problemet.
Citera
2022-07-13, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Det var du som drog upp vinstdelning i tidigare inlägg. Du vill alltså att personalen ska vara med att dela på vinster men inte förluster?

Det är väl vad alla VD ar gör...eller vad är bonussystem ?

Det mitt inlägg syftade på är att utan starka fack är vi snart tillbaka till början på 1900-talets "mössanihandsamhälle".

Fråga de som jobbar "på golvetjobb" för Manpower.
Även ganska välutbildade jobb har rena slavkontrakt hos dem.. Ett exempel. De lovade 4 dagars jobb/vecka och om de hade något på fredagen kunde de ringa in folk på fredag förmiddag. Om den "anställde" inte ställde upp utan hittat något själva blev det avdrag från de tidigare arbetade dagarna.
De betalade 100 kr/timme till färdigutbildade piloter med CPL för att träna nya flygledare hos Luftfartsverket dvs de flög och övade olika scenarion 8 timmar per dag i simulatormiljö.

Det är ett sådant samhälle du förespråkar när du tycker fack inte skall få jobba för sina medlemmar.
Hoppas du en dag hamnar i en Manpowersituation. Då kanske du inser att fack behövs.
Citera
2022-07-13, 15:07
Medlem
Citat:
Strejker skadar företaget och kostar mycket pengar, därför är det förstås rimligt att sänka lönerna mest för de som strejkar mest. Helst bör de förstås sparkas så att man kan köpa in dessa tjänster via bemanningsföretag, då är man av med problemet.

Jag hoppas du en dag blir tvungen att försörja dig med jobb hos Manpower. Fråga någon som har ett "pågolvetjobb" hos dem hur det är.

Du är förmodligen för ung för att ha erfarenhet från arbetsmarknad undet förvandling. Har du inte någon mycket speciell spetskompetens kommer du en dag vakna upp med en helt annan inställning till fackens betydelse.
Dock, det krävs duktiga fackombud. Tyvärr finns alltför många totalt värdelösa sådana som inte borde hamnat där.
Citera
2022-07-13, 15:11
Medlem
Citat:

Det mitt inlägg syftade på är att utan starka fack är vi snart tillbaka till början på 1900-talets "mössanihandsamhälle".

Även ganska välutbildade jobb har rena slavkontrakt hos dem.. Ett exempel. De lovade 4 dagars jobb/vecka och om de hade något på fredagen kunde de ringa in folk på fredag förmiddag. Om den "anställde" inte ställde upp utan hittat något själva blev det avdrag från de tidigare arbetade dagarna.
De betalade 100 kr/timme till färdigutbildade piloter med CPL för att träna nya flygledare hos Luftfartsverket dvs de flög och övade olika scenarion 8 timmar per dag i simulatormiljö.

Det är ett sådant samhälle du förespråkar när du tycker fack inte skall få jobba för sina medlemmar.
Hoppas du en dag hamnar i en Manpowersituation. Då kanske du inser att fack behövs.

Anledningen till att SAS inte vill ha piloter anställda är förstås att de inte tänker på företagets bästa utan saboterar så mycket de kan. Det är alltså helt självförvållat.

I mitt yrke har jag eller mina kollegor aldrig strejkat, vi går vidare till andra företag istället om de erbjuder bättre villkor. Tills dess att vi slutar har vi däremot gjort vårt bästa för företaget och kan med den attityden motivera bra löner.
Citera
2022-07-13, 15:17
Medlem
Citat:

Jag har det redan värre än Manpower-anställda. Jag är egenföretagare och har inga andra tryggheter än att jag får betalt när kunder är nöjda med faktiskt utfört arbete.
Citera
2022-07-13, 16:10
Medlem
Citat:
Anledningen till att SAS inte vill ha piloter anställda är förstås att de inte tänker på företagets bästa utan saboterar så mycket de kan. Det är alltså helt självförvållat.

I mitt yrke har jag eller mina kollegor aldrig strejkat, vi går vidare till andra företag istället om de erbjuder bättre villkor. Tills dess att vi slutar har vi däremot gjort vårt bästa för företaget och kan med den attityden motivera bra löner.

Du tycker med andra ord att ledningen sparat pengar genom att starta 2 nya bolag inom koncernen för att inte behöva följa uppgörelsen med återanställning trots att de uppsagda piloterna sagt sig gå med på villkoren som används inom de 2 nya bolagen.
Jag har tidigare räknat på 560 uppsagda piloters löner och använt "gamla kontraktens guldlöner och om alla dessa piloter jobbar gratis skulle det spara 672 miljoner vid en lön på 100000/månad.
Skulle det rädda SAS ? Absolut inte.

VD n är en fullfjädrad charlatan som utnyttjar massmedierna som skriver snyftreportage och hävdar att piloterna är skyldiga.
De skyldiga är nuvarande VD n och tidigare företagsledningar de senaste 30 åren som inte kapat administrativa kostnader och förändrat hela bolagets upplägg.
Se på Ryanair. Så ser ett slimmat företag ut. Alla plan kan flygas av alla piloter, inga övernattningar, planen flygs maximalt, minimal administration, kassan välfylld så nya plan köps när priset går att förhandla etc, etc.
Med det sagt så är Ryanair absolut inte perfekt för Cabin Crew men piloterna har bättre villkor än SAS. Mycket bättre så inte är det pilotlöner som sänjer ett flygbolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in