2022-07-13, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Du tycker med andra ord att ledningen sparat pengar genom att starta 2 nya bolag inom koncernen för att inte behöva följa uppgörelsen med återanställning trots att de uppsagda piloterna sagt sig gå med på villkoren som används inom de 2 nya bolagen.

Exakt hur de ska göra har jag inte uttryckt någon åsikt om men helt uppenbart är det att de måste göra sig av med piloterna om de ska kunna bli lönsamma. Personal som saboterar kan man inte ha, då måste de sparkas och ersättas med inhyrd personal.
Citera
2022-07-13, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Jag har det redan värre än Manpower-anställda. Jag är egenföretagare och har inga andra tryggheter än att jag får betalt när kunder är nöjda med faktiskt utfört arbete.

Varför är du egenföretagare om du har det sämre än anställda hos Manpower ? OCH varför inser du då inte att facket behövs eller tycker du att det är hög status att vara egenföretagare så det räcker och andra borde inte ha det bättre än du ?

Jag hade eget företag från det jag var 27 år tills jag pensionerade mig. Inte hade jag haft det om jag haft det sämre än att vara anställd.

Hoppas du inser att många av dessa unga piloter i princip lurades att lämna bra jobb hos Ryanair och Norwegian för de trodde SAS hade en renhårig företagsledning som faktiskt ser sina anställda som tillgångar men som det visade sig ha en värre etik än till och med O Leary hos Ryanair. Ledsamt och kommer ge SAS problem vid rekrytering när flygandet kommit igång igen. Erfarna FO kommer välja bolag med mycket bättre villkor och bättre företagsledning.
Citera
2022-07-13, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Exakt hur de ska göra har jag inte uttryckt någon åsikt om men helt uppenbart är det att de måste göra sig av med piloterna om de ska kunna bli lönsamma. Personal som saboterar kan man inte ha, då måste de sparkas och ersättas med inhyrd personal.

Vad jag hört så är kvarvarande piloters medelålder 58 år dvs det måste innebära stort antal som pensioneras kommande åren. Lönekostnaden kommer därmed att sjunka men det kommer ställa mycket höga krav på rekrytering.
SAS agerande kan bli mycket dyrköpt när de måste anställa piloter som är oerfarna och ksnske inte ens FO + blir troligen brist på erfarna kaptener, oavsett om SAS kommer flyga i SAS namn eller i dr nya bolagens namn.
Citera
2022-07-13, 16:53
Medlem
Citat:
Vad jag hört så är kvarvarande piloters medelålder 58 år dvs det måste innebära stort antal som pensioneras kommande åren. Lönekostnaden kommer därmed att sjunka men det kommer ställa mycket höga krav på rekrytering.
SAS agerande kan bli mycket dyrköpt när de måste anställa piloter som är oerfarna och ksnske inte ens FO + blir troligen brist på erfarna kaptener, oavsett om SAS kommer flyga i SAS namn eller i dr nya bolagens namn.

Nej det behövs ingen nyrekrytering av SAS om de hyr in personal.
Det som är dyrköpt för SAS är också att ha personal som saboterar för företaget.
Citera
2022-07-13, 17:26
Medlem
Citat:
Varför är du egenföretagare om du har det sämre än anställda hos Manpower ? OCH varför inser du då inte att facket behövs eller tycker du att det är hög status att vara egenföretagare så det räcker och andra borde inte ha det bättre än du ?

Jag hade eget företag från det jag var 27 år tills jag pensionerade mig. Inte hade jag haft det om jag haft det sämre än att vara anställd.

Hoppas du inser att många av dessa unga piloter i princip lurades att lämna bra jobb hos Ryanair och Norwegian för de trodde SAS hade en renhårig företagsledning som faktiskt ser sina anställda som tillgångar men som det visade sig ha en värre etik än till och med O Leary hos Ryanair. Ledsamt och kommer ge SAS problem vid rekrytering när flygandet kommit igång igen. Erfarna FO kommer välja bolag med mycket bättre villkor och bättre företagsledning.

Jag använder er måttstock, de söndercurlade gnällspikarnas måttstock, och läste av "värre" på skalan.

Och klart att att piloterna är "lurade" till att ta anställning hos SAS. Och istället för att ta ansvar för sitt eget arbetsliv är de väl "lurade" att klamra sig fast vid den sämsta arbetsgivaren som gick att uppbringa, en arbetsgivare med en usel etik (enligt deras egen uppfattning). För vissa är det alltid någons annans fel om man inte fått det liv man vill ha.

Att byta företag när man är missanpassad är inte att tänka på för dessa efterblivna och söndercurlade idioter. De upplever det enklare att djävlas med de betalande kunderna. Sex gånger de senaste tolv åren har SAS-piloterna strejkat.

Självklart letar företagsledningen efter alternativa lösningar på pilotfrågan.
Citera
2022-07-13, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenPP
Jag använder er måttstock, de söndercurlade gnällspikarnas måttstock, och läste av "värre" på skalan.

Och klart att att piloterna är "lurade" till att ta anställning hos SAS. Och istället för att ta ansvar för sitt eget arbetsliv är de väl "lurade" att klamra sig fast vid den sämsta arbetsgivaren som gick att uppbringa, en arbetsgivare med en usel etik (enligt deras egen uppfattning). För vissa är det alltid någons annans fel om man inte fått det liv man vill ha.

Att byta företag när man är missanpassad är inte att tänka på för dessa efterblivna och söndercurlade idioter. De upplever det enklare att djävlas med de betalande kunderna. Sex gånger de senaste tolv åren har SAS-piloterna strejkat.

Självklart letar företagsledningen efter alternativa lösningar på pilotfrågan.

Han har i alla fall ett passande användarnamn, curlingstaten. Han och andra SAS-piloter har länge varit curlade av staten men det bör vara nog nu. Barnungarna bör få lära sig stå på egna ben och ta eget ansvar, klarar de inte det ska de inte vara piloter alls.
Citera
2022-07-13, 18:24
Medlem
Citat:
... SAS-piloter har länge varit curlade av staten men det bör vara nog nu. Barnungarna bör få lära sig stå på egna ben och ta eget ansvar, klarar de inte det ska de inte vara piloter alls.

Ja, de betalande kunderna vill inte betala för dessa "prinsessan på ärten"-fasoner.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...edEntry=922210

Förhoppningsvis kan SAS-ledningen föra över alla strejkande piloter till ett separat dotterbolag med hub i CPH: "SAS med egotrippade barnrumpor". Dessa piloter kan få inskrivet i anställningsavtalet att de gärna får strejka 7/24 så länge dotterbolaget inte gjort konkurs. Därefter arbetslöshet, med understöd från danska staten.

Piloter som tar ansvar i serviceyrket kan samlas i ett annat dotterbolag "SAS med vuxna piloter" med hub i ARN och gärna Oslo om så önskas. Där ska råda arbetsplikt. De som inte är arbetar överförs automatiskt till "SAS med egotrippade barnrumpor" om dotterbolaget finns kvar. Annars överförs de till ett nyuppsatt "SAS med egotrippade barnrumpor 2.0" osv.
Citera
2022-07-14, 14:40
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Påståendet var att de inte har ett avtal men det har de, de har ett anställningsavtal och där regleras skyldigheten att arbeta.

Detaljer kan sedan ändras genom nya avtal men tills dess nya avtal skrivits under gäller de befintliga.

Men det är ju SAS som vill ändra i avtalet och facket vägrar skriva på. Det befintliga duger inte längre för SAS, de vill försämra villkoren och facket vägrar arbeta under det nya.
Citera
2022-07-14, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Men det är ju SAS som vill ändra i avtalet och facket vägrar skriva på. Det befintliga duger inte längre för SAS, de vill försämra villkoren och facket vägrar arbeta under det nya.

Företag måste förstås marknadsanpassa löner och villkor för att överleva, detta är inget konstigt, om man inte är en kommunist som inte förstår marknadsekonomi. Piloterna kräver också att uppsagd personal ska återanställas men detta är vansinne förstås.
Citera
2022-07-14, 14:55
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Företag måste förstås marknadsanpassa löner och villkor för att överleva, detta är inget konstigt, om man inte är en kommunist som inte förstår marknadsekonomi. Piloterna kräver också att uppsagd personal ska återanställas men detta är vansinne förstås.

Men det betyder väl inte att arbetarna måste godkänna det? De har varnat i ett halvår att de inte kommer gå med på det.
Citera
2022-07-14, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Men det betyder väl inte att arbetarna måste godkänna det? De har varnat i ett halvår att de inte kommer gå med på det.

Då bör de förstås lämna företaget.
Citera
2022-07-14, 14:59
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Då bör de förstås lämna företaget.

De har redan gjort det. Missade du att 900 piloter slutade arbeta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in