2022-07-13, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avdosabic123
Har jobbat på skolan.

Pojkens ålder är osäker, med tanke på att jag inte vet om han gått om, men han har gått i fjärde klass två sommrar tillbaka, alltså borde han nu gått i 6:an.

Skolan, och framförallt just denna klass är våldsam, både verbalt och fysiskt, gentemot andra skolor i kommunen. När jag arbetade där var det någon form av fysisk våld nästan varje rast. Nu låter det väldigt dramatiskt, som att barn blir sönderslagna, men det är det vanliga grälen du kan tänka dig på en skolgård, fast med extra hot, våldsamma ord och slag. Problemet är hur ofta det sker, hur normaliserat det är, och hur det kan byggas upp övertid till större konflikter.

Det är nämligen så att kommunen gör en satsning för att trycka ihop skolorna, medans man inte anställer nog personal, för att spara pengar. På fritids på just den här skolan är det ofta 3 anställda på 90 barn. Ni kan då tänka er hur det blir med en sådan miljö då det inte finns ens en möjlighet för dom anställda att ta itu med problemen och konflikterna som kan uppstå ordentligt.

Jag har meddelat rektorer och andra anställda om våld som barn och jag själv blivit utsatt för, och hur vissa barn med speciell anläggning kanske inte hör hemma i en vanlig klass. Det man får då är en massa frågor för att framställa om det verkligen var så illa. Sedan måste allting göras officielt, och därför görs ingenting, för man har ingen grund. "Vanliga" skol gräl anses inte som skäl nog för officiella åtgärder.

Det finns inte nog med grund för att göra någon undersökning och även då, vad ska göras? Barnet är minderårigt och kan inte straffas. Man kan inte skicka ut barnen från skolan, eller skicka dom till en annan skola som man gjorde förr i tiden.Det görs väldigt lite för att erkänna och ta itu med problemen och det är till stor del systemets fel, och att rektorerna verkar inte ha någon egen kraft att göra något. Dom verkar mer som politiker som försöker "sälja" skolan..

Den här pojken är nog det mest obehagliga barnet jag påträffat och jag kommer ihåg hur personalen nästan undvek den här individen eftersom att varje interaktion eskalerade, även om man inte ville något speciellt från individen. Försökte kommunicera med honom någon gång men fick bara svärord tillbaka. Kan tycka att något borde ha gjorts tidigare, för alla barnen på skolans trevnad och säkerhet. Men som sagt finns det inte mycket "inom systemet" man kan göra, rätt vad det är så är skolan anklagad för diskriminering och det är typ värre än grov våldtäkt i Sverige.
Lider med dig. Men stort tack för att du delar med dig av väsentlig information. Ni som jobbar inom sektorn behöver lyssnas till betydligt mer.
Citera
2022-07-13, 13:29
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Akut sedering av barn och unga kan göras mot de som uppvisar våldsamt beteende vid psykiatrin i en akut situation antingen för patientens egen skull eller personalens säkerhet förutsatt att alla andra lugnande metoder inte fungerar eller är olämpliga för situationen. I dessa situationen kan intramuskulära injektioner vara lämpligare än per orala läkemedel eller intravenöst. Syftet är att minska ångest och obehag samt minska störande beteende och förhindra att det förvärras.

Beroende på om det är psykiatrin eller hälso- och sjukvården som sköter hanteringen så kan de använda olika läkemedel. Psykiatrin använder antipsykotika som haloperidol eller olanzapin medan hälso- och sjukvården allmänt använder bensodiazepiner, barbiturater och fentiazinderivat för sedering.

Barbiturater? Försvann inte dessa från marknaden för flera årtionden sedan.

Sedan finns det personer som inte mediciner biter på, terapiresistenta personer.
Citera
2022-07-13, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solskenihelvetet
EXAKT! I början lät det som att folk ville få det till att han varit impulsstyrd som en kåt person med Down Syndrom... men så är inte fallet, fångar man in en tjej på en plats och sedan drar inne henne i skymundan för att ingen ska se, sedan våldtar henne där, efteråt går man där ifrån och låtsas vara den som funnit henne och spelar med, DÅ ÄR MAN INTE FÖRSTÅNDSHANDIKAPPAD! Nej, detta är planerat... säkerligen noga planerat sedan förra gången han försökte överfalla dendär tjejen i gångtunneln, han insåg väl då att han behövde ett mindre offer då den skulle ha det svårare för att försvara sig...
FYFAN vilket jävla kräk! Han ska lynchas!

Men hur jävla svårt ska det vara att förstå att man visst kan både tänka/planera/ljuga även om man är utvecklingsstörd!! Det går INTE att lura sig till en inskrivning i särskolan genom att ”spela dum” om det är vad ni tror. Sen betyder det heller inte att han inte förstår vad han gjort. En helt vanlig person med utvecklingsstörning (bortsett från grövsta graden) kan tänka/planera/ljuga etc men på en mindre avancerad nivå än en normalbegåvad
Citera
2022-07-13, 13:30
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Hemskt att sitta och titta på bilder på ett svårt skadat barn men en tanke som slog mig när jag såg den ocensurerade bilden på flickan är att det ser ut som om hon har märke på kinden längs med mungipan.
Kan negern ha stoppat nåt i munnen för att tysta henne - som därmed spänt över hennes kinder.
Jag ser alldeles för mycket mördarfilmer - jag vet - men det var en tanke som slog mig.

Förmodligen ett knytnävsslag och tanden mötte gommen alltså läppen därav blod liknande eller svullen läpp.
Citera
Medlem
Liknar detta från 2009. (FB) Försökte mörda 8-åring i skogen
Då var killen 17 år och flickan 8.
Han satt inne 7-8 månader för han var 17 när han försökte våldta flickan och misshandlade henne.
Domen var 1,5.
Citera
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaJag
Nej även BUP har möjlighet men gäller vanligtvis ungdomar som är farliga för sig själva. Osäker på vilka slags undantag som görs.

Men att han släpps direkt tillbaka på gatan är uteslutet. Det är en formulering av polisen som blir misstolkad.

Polisen har släppt honom på fri fot, rakt in i armarna på nästa institution och därefter är allting sekretess.

Precis så är det, ja!

Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
MT är 13?år dvs inte straffmyndig. Men min fråga rör föräldrarnas ansvar. Är inte de juridiskt ansvarig för vad sina barn gör?

Ja, det kan de vara, men denna kille begick ett liknande brott (inte lika grovt dock) förra året, så frågan blir ju vilka insatser som soc gjorde då, om han blev "omhändertagen" då och i så fall under vilka lagparagrafer.

Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Tack för att du länkade "publiseringen om/på barn" då nu MSM riktar stort fokus på att flickan delas på sociala medier och på (M)GM som de tycker är oerhört hemskt att de hängs ut mot sitt medgivande, tänkte på det här när jag läste om mamman som var strandad utomland med sitt lila astmasjuka barn med napp i munnen som hon glatt höll upp och hänger ut i AB. Men det är ju skillnad då skiter AB och andra medier helt i att små barn som kanske 10-15 år senare inte alls vill att den där bilden ska finnas till allmän beskådan.

Här lade modern ut bilden och räknade så klart inte med att den skulle snappas upp så fort av fb-användare, kanske för att hon är naiv, kanske för att hon har vana av att dela den här dottern tidigare när hon bloggade och delade bilder på henne sen hon var baby dock slutade hon blogga runt 2019 av någon anledning kanske pga just denna lag.

Man må tycka vad man vill om uthängningen av de här barnen men på något vis är det väl inte värre att visa upp de här än bilder på barn från något land i afrika som svälter och barn i krigsdrabbade områden i Ukraina, Syrien eller Afghanistan, vi matas också med bilder från olika naturkatastrofer med uppgivna barn som förlorat föräldrar i översvämningar, jordskred, mm då är det okej och som redan tagits upp dessa flyktingbåtar och bilden på barnet som kablades ut för att vi skulle öppna våra hjärtan.

Nu gömmer sig media bakom pressetik ansvarig på AB fick tom lov att förklara de beslut de nu fattat i tre olika händelser Almedalen, Advokaterna och Skellefteå.

Jag skulle nog säga att MSM börjar bli nervösa, för det börjar koka allt mer bland vanligt folk som får upp ögonen för vad politiker och media håller på med. De löser det på olika sätt släta över, rikta fokus åt annat håll, sticka huvudet i sanden och hoppas att ingen av den trognaste skaran märker något när de tiger.

Ja, jag hittade länken, det blev sådant tjafs i tråden om att det inte alls fanns någon lag om foton på egna barn i media/social media.

Förövrigt håller jag helt med dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Tror snarare det hårt åtdragna buntbandet som satt runt halsen är orsaken...

Buntband runt halsen? Alltså finns det några gränser i grymhet?
Citera
2022-07-13, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Hemskt att sitta och titta på bilder på ett svårt skadat barn men en tanke som slog mig när jag såg den ocensurerade bilden på flickan är att det ser ut som om hon har märke på kinden längs med mungipan.
Kan negern ha stoppat nåt i munnen för att tysta henne - som därmed spänt över hennes kinder.
Jag ser alldeles för mycket mördarfilmer - jag vet - men det var en tanke som slog mig.

Vart finns bilderna?
Citera
2022-07-13, 13:32
Medlem
Hur funkar det om någon är åldersmässigt 17 men mentalt helt klart på en 11 årings nivå? Ska men bedömas som en 11-åring eller 17-åring? Mellanting?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Umki
Bara en fråga om ett möjligt scenario. Om någon anhörig eller inte, skulle döda gärningsmannen (barnet), är det då juridiskt tillåtet att som inte anhörig till offret, starta en insamling där pengarna oavkortat går till rättshjälp åt den som befriade oss från barnamördaren, samt till rehabilitering av flickan och hjälp till hennes familj?

Ja det borde det vara.
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Va?? Lynchstämning är en sund reaktion. Tycka mer syn om GM och gulligulla, ha viljan att avsätta enorma resurser bara på detta enstaka sjukdomsfall, det är ekonomiskt vansinne och djupt orättvist mot alla andra som behöver samhällets resurser. Som i många fall dessutom förtjänar samhällets resurser.

Man kan inte ge mest till dem som förtjänar det minst, så som vänstersinnade alltid vill.
Lynchstämning och att uppmuntra till brott är aldrig sunt.
Han rekommenderas att letas upp och mördas.

Det säger dock en hel del om den primitiva nivån hos personerna, att man uppmuntrar att skita i lagen och det påvisar helt klart att familjen har ett skyddsbehov.

Denna åsikt innebär inte att gulligulla med nån förövare, det han gjort är vedervärdigt.
Citera
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Det är ett personnummer som säger att personen är under 15 år, men det finns uppgifter i utredningen som gör att man kan misstänka att han är fyllda 15 år och det är någonting vi utreder, säger Nyberg till tidningen Norran.

Någon som har en susning om vad dessa uppgifter som ifrågasätter åldern utgörs utav?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in