Citat:
Ursprungligen postat av
TuffBakomTangenten
Handlar ju snarare om vad man vill lägga pengar på. När man är runt 20 tycker jag som tumregel det är ok att lägga 25% av sin inkomst på boende och när man är runt 40 bör denna siffra vara runt 10%
Sen är kanske de bostäder du ser till salu från folk som faktiskt ska byta till större dvs. de kanske tror att priserna kommer öka igen och passar därför på att sälja billigt och köpa något större relativt billigare
Nu tror jag jag drog ett sällan exempel. Medelbelånningen i Sverige ligger nånstans runt 65%. Sen tror jag de flesta i Stockholm som köper hus har snittlöner på runt 40t. Ger ju ca 60t tillsammans efter skatt. Där är dock något jag kan ha fel. Vilka löner folk har när de köper hus. Men skulle du ha så, då behöver du ju aldrig sälja pga dålig ekonomi.
% av vad du lägger i bostadskostnad är ganska missvisande.
Ska du lägga med uppvärmning,renoveringskostnader,parkering, bränslekostnad osv? Sen är det en väldig skillnad om du är två eller en i boendet.
Du säger att 25% är okey när man är ung i bokostnader. Säg att du bor i Stockholm, får en ingångslön på 30000kr. 25%(e skatt) på det är 6000kr/mån. Ja..får du mer än 20kvm i en väldigt kulturberikad förort för det? Du måste nog ändå räkna med 9000kr i större orter för att få nåt vettigt boende om du inte stått i bostadskö sen du var bebis.
Tror starkt på att kompisboende och dessa hus som byggs med ett eget rum och massa gemensamma ytor kommer sälja. Dock passar givetvis inte detta alla.