2022-07-12, 22:07
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Södermalm
2-rumslägenheter
Medianpris, SEK/m2, booli.se (slutpriser)

2021
maj: 100 000
jun: 98 900
jul: 99 800 (34 objekt)

2022
maj: 103 900
jun: 102 000 (98 objekt)
jul: 89 600 (14 objekt)

=>
Ras
Hey, posta inte sådant. Det går emot vissa teorier här inne om att vi inte kan ha ett prisras

Allt talar för att priserna kommer att fortsätta falla. Räntan måste upp mer. Stockholm ligger alltid före övriga landet.
Citera
2022-07-12, 22:12
Medlem
Priserna går ned i Göteborg iaf, ser grannens hus som inte blev sålt o de skall lägga ut det igen till hösten. Ett bra hus men priset han ville ha vart helt omrimligt
Citera
2022-07-12, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vet inte hur det blir med bostadsrätterna, men min flickvän bor i en sådan, där höjde de avgiften med 5% strax efter invasionen, nu ska de höja med 5% till i höst och ytterligare 5% till våren. Anledning, höjda gas och energipriser. Tror ingen kommer undan faktiskt.

Stämmer, vet flera stora föreningar i Göteborg som höjt under våren/sommaren med 3%-4% o pga av kostnadsökning
Citera
2022-07-12, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag vet inte hur det blir med bostadsrätterna, men min flickvän bor i en sådan, där höjde de avgiften med 5% strax efter invasionen, nu ska de höja med 5% till i höst och ytterligare 5% till våren. Anledning, höjda gas och energipriser. Tror ingen kommer undan faktiskt.

Gör man sådana kraftiga höjningar har man gissningsvis dålig ekonomi i föreningen, eller en liten förening. Alternativt har man inte höjt på åratal.
Citera
2022-07-12, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Det är snarare många säljare som drar sig för att sälja. De som säljer för lägre pris är de som absolut är tvungna till det. Resten utav oss är inte lika villiga att sälja för 200k mindre än tänkt.

Dina föräldrar förlorar inte 200' om dom köper en ny lgh till dig på samma marknad, då den nya lägenheten är proportionerligt prissänkt den också. Du hälsa mamma och pappa att det blir en real "+/- 0"-affär för dem.
Citera
2022-07-12, 22:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFCnogger
Gör man sådana kraftiga höjningar har man gissningsvis dålig ekonomi i föreningen, eller en liten förening. Alternativt har man inte höjt på åratal.
,
Mig veterligt har de bra ekonomi, flickvännen sitter i styrelsen. Dock sammanföll det här debaclet med en större planerad renovering.
Citera
2022-07-12, 23:01
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Dina föräldrar förlorar inte 200' om dom köper en ny lgh till dig på samma marknad, då den nya lägenheten är proportionerligt prissänkt den också. Du hälsa mamma och pappa att det blir en real "+/- 0"-affär för dem.

Mamma och pappa tackar för rådet.
De hade ingen aning.

Bekräftar att priserna gått ner 10% i Stockholm sedan i våras.
Citera
2022-07-12, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Mamma och pappa tackar för rådet.
De hade ingen aning.

Bekräftar att priserna gått ner 10% i Stockholm sedan i våras.

Varför är dom då så aviga med att sälja lägenheten dom köpt till sin vuxna dotter om dom inte gör en reell förlust? (Du skrev ju själv att "ingen vill sälja för 200' mindre än de tänkt".) Fråga dom det
Citera
2022-07-12, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det kommer inte att ske även om M och SD skulle sitta på makten. Jag har redan berört detta i ett tidigare inlägg. Har fetmarkerat min poäng för att hjälpa dig på traven.

https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsmarknad/bostadsmarknaden/indikatorer/

Fast nu byggs det en hel del. Du kanske förstår att man kan bo fler än en i en bostad. Invandrarna trycket ofta ihop sig och bor 7 st i en 3:a.
Citera
2022-07-12, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Då kan vi ju inleda denna blivande anrika tråd med att priserna i Stockholms innerstad nu dippat från ca 120K/kvm till snart 100K/kvm enligt Husmask. Ett fall på minst -15%! www.husmask.se. Då har flera objekt även dragits tillbaka på marknaden för att prova lyckan vid ett senare tillfälle.

En högaktuell fråga är alltså när vi kan deklarera det som nu sker som en krasch? Räcker de -15% vi redan sett? Är det -30% vi ska se? -50%?! För det här tvistar de lärde minst sagt om... Gäller det bara Stockholm? Stockholms innerstad? Våra tre största städer? Åmål?

Minus 30 procent i Stockholm är krach

Under det bara brus?

Så skulle jag säga...
Citera
2022-07-12, 23:41
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
En krasch i Stockholm är inte en krasch i Sverige. Dom allra flesta bor ju inte i Stockholm och bryr sig inte ett skvatt om lägenhetspriser där som mycket är uppdrivna av spekulation. Priset på lägenheter i Stockholm är således ett stockholmsproblem.

Priset på gårdar i landsbygd håller värdet som vanligt… Det är ju å andra sidan en tillgång till skillnad från en låda i stan.
Aja du ska nog inte vara så säker på det.
Bostadspriserna har gått upp enormt mycket i hela Sverige, men i kronor är det såklart Stockholm som leder.
Men du tycker kanske inte att 300000-500000 per hektar åkermark är dyrt?
Citera
2022-07-13, 01:01
Medlem
slemhogs avatar
Jaha ny tråd ja...Dags för slemhog att ta oskulden på den med sitt högkvalitativa pekorala alster.

Rimbo villa 4.5 milj utgångspris, fått bud på 4 miljoner för 2v sen.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-rimbo-norrtalje-kommun-gamla-kvarnvagen-7-18740916

Bostadens säljhistorik (Booli)
Gamla Kvarnvägen 7
4 800 000 kr
2020-11-06

800 000 kr tapp på 1.5 år, ägaren har tappat 1462 kr per dag, dvs hela lönen från rimbo bruket.
bostadskraschen slår tydligen även i världsmetropolen Rimbo.
Senast redigerad av slemhog 2022-07-13 kl. 01:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in