2022-07-12, 15:41
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloyshepherd
Tidigare i tråden så har både LVU och LSS diskuterats och varför de inte har kunnat användas i detta fall tidigare.

Det kan socialtjänsten visst göra, men undviker helst kostnaden då det blir skitdyrt för dom då de måste stå för kostnaden i många år framöver!

Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
Och om man är född här?
Eller en sjukdom som gör att man inte kan jobba?
Sinnessjuka svenskar?
Vilken typ av medborgarskap ska man få när man födds, går i skola, jobbar i 20 år för att sen i 40 årsåldern bli svensk?

Exakt, många kloka tankar där!

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Enl. uppgifter i tråden, så kan socialtjänsten inte ombesörja inlåsning av någon, som ej är fyllda 15 år, utan det beslutet måste tas av BUP. Jag förmodar, att det är korrekta uppgifter?

Nej, Socialtjänsten står ÖVER BUP! BUP kan i allra bästa fall tillfrågas och komma med rekommendationer, vilka oftast ändå inte efterföljs av socialtjänsten!

Citat:
Ursprungligen postat av Masqu
åklagaren skulle behöva göra en ålders bedömning via vården av pojken

Det går inte att göra några säkra "åldersbedömningar"! Människor är inte gjorda av typ årsringar, som träd! Och hur menar du att en åldersbedömning på denna pojke ska gå till när han tydligen är stor i fysiken (16-17 år), men hjärnan är som en 4-5 årings??

Citat:
Ursprungligen postat av marlar13
De kan visst omhänderta/låsa in minderåriga gärningsmän på s.k. SiS hem, HVB hem, LVU hem då de begår brott. Dessutom om personen behöver övervakning/vårdare/LSS så kostar det pengar för kommunen. Finns flera artiklar i Norran där föräldrar överklagar kommunens avslag på LSS ansökan. Kan det ha varit så att berörda myndighetspersoner hade viktigare saker för sig. Det var ju semestertider. Jag har erfarenhet av hur nonchalanta och cyniska tjänstemän i Skellefteå kommun är.

Jaa, viktigare saker för sig, och vill inte betala för adekvat vård av pojken! Och inkompetens!

Kommunpolitikerna i Socialnämnden är offentliga, häng ut dom! Klart deras ansvar, detta!
Citera
2022-07-12, 15:43
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Verkar sparkad/stampad,brutna revben har nämnts tidigare.

Ja, det ryktas om att apjäveln har stampat henne besinningslöst i huvudet.

Den kraftiga svullnaden som sågs på bilden tyder tyvärr på att dessa rykten mycket väl kan vara korrekta.
Citera
2022-07-12, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloyshepherd
Jag har själv ingen kunskap om LVU eller LSS varpå jag hänvisade till tidigare poster i tråden. De var långa och förtroendeingivande i sina förklaringar kring varför LSS och LVU inte kunnat användas tidigare i detta fall - men om du har kommentarer på deras information så får du gärna kolla igenom de posterna och upplysa oss andra. Själv tycker jag att de BORDE kunna ha använts, så det är intressant att veta om lagen tolkas olika av olika regioner / instanser / tjänstemän eller om det faktiskt inte funnits lagstöd för att göra mer tidigare i detta fall (något som betyder att lagen i så fall bör ändras ASAP)
LVU är mer riktat mot att förhindra att barnet, i det här fallet GM, åsamkas skada av egen försorg eller andras. LSS handlar om att barnet har någon form av funktionshinder som kräver stöd av LSS, antingen i hemmet eller i boende. Problemet är att även om monstret har en kognitiv funktionsnedsättning så är han i första hand inte ett hot mot sig självt utan i högsta grad mot andra. Eftersom han redan har begått brott, men är minderårig så faller han så att säga lite mellan stolarna. Han är själv inte i fara, men utgör en fara för andra varvid hans egenskap som minderårig inte gör att han kan låsas in på obestämd tid. Det som ÄR av intresse är LSU, lagen om sluten ungdomsvård, där antingen inlåsning på avdelning eller övervakning i samhället kan komma i fråga, men då måste han vara i 15-17 års åldern vilket han enligt sin registrerade ålder inte är. Åklagaren skulle kunna begära en åldersbedömning bara för att vara på säkra sidan om han inte är mer lämpad för hårdare tag utifall modern uppgav en lägre ålder till migrationsverket.
Citera
2022-07-12, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Ja, det ryktas om att apjäveln har stampat henne besinningslöst i huvudet.

Den kraftiga svullnaden som sågs på bilden tyder tyvärr på att dessa rykten mycket väl kan vara korrekta.
Fy fan om detta är sant.... jag har hela tiden känt oro tror inte detta slutar bra
Citera
2022-07-12, 15:45
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marlar13
Jag tror att han är äldre med tanke på det sexuella beteendet. Han har överfallit två kvinnor vid olika gångtunnlar 2021. Sexofredat småtjejer på Morö Backe skola och försökt slita in en på en toalett. Väldigt ovanligt med en 13 åring med ett sådant sexuellt beteende om det överhuvudtaget finns. De här immigranterna har inga verifikat/dokument/papper på ålder.
Jag hade en blandafrikan i min klass, från i 2an (8 år) så var han på och juckade på tjejerna, drog in de på toan, la de på skolbänkarna osv..
Jag tror att de har ett helt annorlunda sexuellt beteende än vita.
Men ja, jag tror också att den här är nått år äldre
Citera
2022-07-12, 15:46
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlvarViking
Är det nån som vet vilka det var som först fann flickan. Paret som tog hand om henne och larmade blev stoppade av personer som berättade att flickan låg skadad i skogen.

Det låter som att andra vuxna fann henne först, för man beskriver väl inte barn som ”personer”, och att de lämnade henne ensam för att påkalla hjälp.
https://www.friatider.se/hittade-ska...fa-liv-i-henne

Det låter märkligt att lämna ett svårt skadat barn ensamt.

Finns redogörelse på ungefär var tionde sida.. om du orkar läsa tråden!
Citera
2022-07-12, 15:48
Medlem
Utpräglad ondska, är det detta vad flickan har utsattes för, ja det torde framkomma på sikt.
Knyter sig i hela kroppen av blotta tanken vad som skett.

En flicka utsätts för ett rovdjur, vidrigt
Kan inte önska något mer än familjen får den styrka som kommer krävas o flickan överöses med kärlek.
❤️
Citera
2022-07-12, 15:50
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Varför skulle inte morsan och ungarna kunna vara kvotflyktingar om de var i läger i eller utanför Sudan medan mindre begåvad far som tror sig ska vara driftig och snabba på processen genim att ta sig till Europa via båt övermedelhavet? Som leder till att de så att säga fastnar som särbos i olika länder några år. Finns åtskilliga sådana fall.

Det kan inte uteslutas, men det är mindre sannolikt.
Citera
2022-07-12, 15:54
Medlem
Herr.von.Svenssons avatar
Det positiva i allt jävla vidrigt elände är att negerjäveln aldrig kommer undan med detta! Det spelar ingen roll om han får skyddat boende, byter namn 100 ggr, flyttar runt eller håller sig gömd - han kommer att hittas någon gång och då är han död.
Citera
2022-07-12, 15:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filip60
Fy fan om detta är sant.... jag har hela tiden känt oro tror inte detta slutar bra

Fast på den bild jag såg på twitter så verkade inte flickan blåslagen kring ansiktet, håret verkade inte bortrakat på det som kunde ses som ofta är fallet där man måste dränera en blödning utan det var samlat i en fläta.

Kan det inte vara det att hon behöver andningshjälp om hon är skadad på kroppen som ger att hon hålls nedsövd?
Citera
2022-07-12, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det går inte att göra några säkra "åldersbedömningar"! Människor är inte gjorda av typ årsringar, som träd! Och hur menar du att en åldersbedömning på denna pojke ska gå till när han tydligen är stor i fysiken (16-17 år), men hjärnan är som en 4-5 årings??

Det går att göra en relativt säker åldersbedömning av en 15-årig pojke. Enligt "Om magnetkamera vid
bedömning av ålder: En studie av validiteten i radiologisk undersöknin" så "konstateras att om tillväxtzonerna i handled och/eller knäled är slutna så är pojken 15 år eller äldre."

Brosk-sekvens av knä- och handled
Dock kan följande åldrar avgöras med 95 % säkerhet: "Om både tillväxtzonerna är slutna är pojkar/män >15 år; "

Således, en fysiologisk ålderbedömning går att göra huruvida han är 15 år eller under. Däremot kan det vara osäkrare att göra en radiologisk bedömning huruvida han år 18, d.v.s. vuxen.
Senast redigerad av Abetterworld 2022-07-12 kl. 16:16.
Citera
2022-07-12, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast på den bild jag såg på twitter så verkade inte flickan blåslagen kring ansiktet, håret verkade inte bortrakat på det som kunde ses som ofta är fallet där man måste dränera en blödning utan det var samlat i en fläta.

Kan det inte vara det att hon behöver andningshjälp om hon är skadad på kroppen som ger att hon hålls nedsövd?

Tyckte tvärtom, att ansiktet var blåslaget.. liksom armen man såg..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in