Citat:
Ursprungligen postat av
lone star
Njaa bostadsbyggandet lär vara mycket lågt de närmsta åren, vi blir allt fler i landet och arbetslösheten är låg. Nån direkt krasch blir det nog inte. Tror dock själva bopriserna kommer pendla i stort 10-30% ner under kanske 7-8 år innan det vänder uppåt igen. Vilket gör att många som köpt sitt första boende sista 5 åren, får svårt göra nån vinst om de behöver sälja.
Tror också du får ett mycket mer långsiktigt tänk hos bostadsköparna, inte att man ska göra vinst till varje pris:
Kan jag tänka mig bo här i många år? Kan jag trivas till 100% här?
Inte att man kastar in ett bud bara man ser en bubblande tvålkopp på verandan eller en öppen spis i lägenheten. Precis som det borde vara! Man ska njuta av boendet och sluta tänka i termen investering!
Ser att Skandia nu sänker boräntor m längre löptider. Så tagga ner lite!
Fler i landet ja,
men inte fler som kan möta bostadspriserna på de nivåerna.
Är inte det här positivt? Det verkar som att det enda sättet att bytta upp sig till en bättre bostad i Sverige har varit bostadskarriär och inte en riktig karriär.
Kanske är det här bättre för ekonomin.
Det är inte rimligt att göra 1 miljon i vinst på en 2:a på 1 år bara för att äga.
Ett sådant samhälle är inte hälsosamt för landet, det bidrar bara till segregation, klyftor och ökad kriminalitet.
Samtidigt förstår du väl att räntor går upp och ner? Inflationen ligger fortfarande på 8-9% oavsett vad bankerna gör kortsiktigt. Och det är i övrigt ingen som binder sina boräntor med längre tider, majoriteten har rörliga, och rörliga påverkas mest av RBs höjningar.
Sluta handplocka körsbären från tårtan.
Hur rätt hade storbankerna om de långa räntorna 2021 när de panikhöjde så mycket de senaste månaderna?