2022-07-12, 01:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag menar å andra sidan att vi inte har en bostadsbubbla och nya högstapriser kommer inom säg 2 år.

Om några månader hämtar sig börsen. Och nästa år blir CB tvingade att sänka räntorna då CPI faller.

Och nya ATH på börsen gör att kontantinsatserna är större och mer kan betalas i bostadsköp.
Varför tror du detta? Är det en känsla du har?
Citera
2022-07-12, 01:13
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Varför tror du detta? Är det en känsla du har?
1. Det har inget med känslor att göra.
2. Då det har med framtiden att göra är man hänvisad till att göra vissa antaganden.
3. Jag kommer fram till detta baserat på empiri, logik och erfarenheter.
4. Det är däremot inte säkert att det blir på det sättet. Det kan komma nya händelser som ändrar förutsättningarna.

(Notera också att räntor och bostadspriser spelar ingen större roll för mig. Jag bor bra, har inga lån, och har ingen avsikt att flytta).
Citera
2022-07-12, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Sen kommer olika objekt drabbas olika. Nyproduktion hårdare pga belåning och för högt nypris. BRF-radhus i t.ex. Kårsta har en fallhöjd på 95%.
Raden med lån per kvm i bostadsrättsföreningens bokslut börjar plötsligt bli intressant, den har tyvärr få brytt sig om tidigare. Det i kombination med en progressiv avskrivning som en del föreningar håller på med kan bli en mardröm.
Citera
2022-07-12, 07:38
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Då kan vi ju inleda denna blivande anrika tråd med att priserna i Stockholms innerstad nu dippat från ca 120K/kvm till snart 100K/kvm enligt Husmask. Ett fall på minst -15%! www.husmask.se. Då har flera objekt även dragits tillbaka på marknaden för att prova lyckan vid ett senare tillfälle.

En högaktuell fråga är alltså när vi kan deklarera det som nu sker som en krasch? Räcker de -15% vi redan sett? Är det -30% vi ska se? -50%?! För det här tvistar de lärde minst sagt om... Gäller det bara Stockholm? Stockholms innerstad? Våra tre största städer? Åmål?

En krasch i Stockholm är inte en krasch i Sverige. Dom allra flesta bor ju inte i Stockholm och bryr sig inte ett skvatt om lägenhetspriser där som mycket är uppdrivna av spekulation. Priset på lägenheter i Stockholm är således ett stockholmsproblem.

Priset på gårdar i landsbygd håller värdet som vanligt… Det är ju å andra sidan en tillgång till skillnad från en låda i stan.
Citera
2022-07-12, 08:18
Medlem
Sitt lugnt i båten och låt det stabilisera sig.
Vi har bostadsbrist och brist på arbetskraft i Sverige.
Innan hade vi noll-ränta. Det kunde inte vara för evigt.
Detta kommer bara föra gott med sig tror jag. Bättre sammanhållning. Vi kommer förstå att vi inte bara kan sitta i soffan och importera varor via andra länder.

Låt huspriserna sjunka. Det var överpriser tidigare och det visste vi ju om.
Citera
2022-07-12, 08:23
Avslutad
Njaa bostadsbyggandet lär vara mycket lågt de närmsta åren, vi blir allt fler i landet och arbetslösheten är låg. Nån direkt krasch blir det nog inte. Tror dock själva bopriserna kommer pendla i stort 10-30% ner under kanske 7-8 år innan det vänder uppåt igen. Vilket gör att många som köpt sitt första boende sista 5 åren, får svårt göra nån vinst om de behöver sälja.
Tror också du får ett mycket mer långsiktigt tänk hos bostadsköparna, inte att man ska göra vinst till varje pris:
Kan jag tänka mig bo här i många år? Kan jag trivas till 100% här?
Inte att man kastar in ett bud bara man ser en bubblande tvålkopp på verandan eller en öppen spis i lägenheten. Precis som det borde vara! Man ska njuta av boendet och sluta tänka i termen investering!
Ser att Skandia nu sänker boräntor m längre löptider. Så tagga ner lite!
Senast redigerad av lone star 2022-07-12 kl. 08:31.
Citera
2022-07-12, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorBolognese
Ett intressant läge. Höjda räntor, bostadspriserna faller något, men samtidigt hsr vi bostadsbrist och folk kommer inte sälja till underpriset så det kommer finns färre bostäder på marknadrn. Gissar på att priset sakta går ner med 10% kommande år när listräntan stiger till 3.5-4% för att jämna ut sig och håll sig ett, kanske två år.

Vi har ingen bostadsbrist. Vad vi däremot har är en jävla massa gamlingar som sitter på hyreskontrakt från 1973 och dubbla/trippla bostäder i form av sommarstugor, lägenheter och villor i såväl våra största städer som i mindre. Skulle vi reglera marknaden till att varje hushåll max får inneha 2 bostäder, ett permanentboende och ett fritidshus så skulle vi kunna frigöra väldigt mycket bostäder. Dock så har vi ju problemet att vår landsbygd totalt ignoreras av de flesta och att infrastrukturen inte riktigt finns för att typ Smedjebacken ska kunna bli en tech-hub men en stor del av problemet på bostadsmarknaden är att vi byggt ett samhälle som är centrerat kring en stad. Om vi kan få Stockholm att sluta växa och andra att göra det istället så skulle vi kunna skapa lite balans på såväl bostadsmarknaden som på arbetsmarknaden. Jag personligen skulle tycka det var jätteskönt om jag kunde flytta till typ Nybro och få ett schysst jobb, en naturnära villa och bra skolor till ungarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil2021
Dem höjda räntorna gör att jag knappt kan spara pengar till sämre dagar. Är det så man vill ha det? Folk som inte kan spara pengar?

Om du inte har räknat på högre räntor när du gett dig in på bostadsmarknaden får du skylla dig själv. Det är ingen mänsklig rättighet att kunna spara pengar, lika lite som det är en mänsklig rättighet att äga ett hus.
Citera
2022-07-12, 09:02
Medlem
Pwnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Njaa bostadsbyggandet lär vara mycket lågt de närmsta åren, vi blir allt fler i landet och arbetslösheten är låg. Nån direkt krasch blir det nog inte. Tror dock själva bopriserna kommer pendla i stort 10-30% ner under kanske 7-8 år innan det vänder uppåt igen. Vilket gör att många som köpt sitt första boende sista 5 åren, får svårt göra nån vinst om de behöver sälja.
Tror också du får ett mycket mer långsiktigt tänk hos bostadsköparna, inte att man ska göra vinst till varje pris:
Inte att man kastar in ett bud bara man ser en bubblande tvålkopp på verandan eller en öppen spis i lägenheten. Precis som det borde vara! Man ska njuta av boendet och sluta tänka i termen investering!

Om bostadsbyggandet blir lågt, eller byggandet generellt, så har vi rimligen ett massivt överskott på arbetskraft i byggbranschen. Relativt högbetalda jobb som ska bort, och får vi en upprepning av 90-krisen så är det snarare massarbetslöshet vi får se i byggsektorn.

Man kan inte ha låg byggtakt och hög sysselsättning samtidigt, och man kan inte ha en hög arbetslöshet i byggsektorn, som är det största dragloket för svensk ekonomi, utan att vi har en massa arbetslösa byggarbetare som helt plötsligt inte klarar av ränta och amortering för sina kåkar och bilar som köpts under perioden då sektorn var glödhet.
Citera
2022-07-12, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pwny
Om bostadsbyggandet blir lågt, eller byggandet generellt, så har vi rimligen ett massivt överskott på arbetskraft i byggbranschen. Relativt högbetalda jobb som ska bort, och får vi en upprepning av 90-krisen så är det snarare massarbetslöshet vi får se i byggsektorn.

Man kan inte ha låg byggtakt och hög sysselsättning samtidigt, och man kan inte ha en hög arbetslöshet i byggsektorn, som är det största dragloket för svensk ekonomi, utan att vi har en massa arbetslösa byggarbetare som helt plötsligt inte klarar av ränta och amortering för sina kåkar och bilar som köpts under perioden då sektorn var glödhet.
Vi kanske har ett bättre läge denna gång?
Eller sämre?
Skickar de i första hand hem all utländsk arbetskraft får vi inte det problemet att svenska byggarbetare inte klarar sina räntor.
Men de kanske behåller de billigare utländska arbetarna och permitterar de svenska istället?
Citera
2022-07-12, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star

Fler i landet ja, men inte fler som kan möta bostadspriserna på de nivåerna.

Är inte det här positivt? Det verkar som att det enda sättet att bytta upp sig till en bättre bostad i Sverige har varit bostadskarriär och inte en riktig karriär.
Kanske är det här bättre för ekonomin.

Det är inte rimligt att göra 1 miljon i vinst på en 2:a på 1 år bara för att äga.
Ett sådant samhälle är inte hälsosamt för landet, det bidrar bara till segregation, klyftor och ökad kriminalitet.

Samtidigt förstår du väl att räntor går upp och ner? Inflationen ligger fortfarande på 8-9% oavsett vad bankerna gör kortsiktigt. Och det är i övrigt ingen som binder sina boräntor med längre tider, majoriteten har rörliga, och rörliga påverkas mest av RBs höjningar.
Sluta handplocka körsbären från tårtan.
Hur rätt hade storbankerna om de långa räntorna 2021 när de panikhöjde så mycket de senaste månaderna?
Senast redigerad av BlackRockInc 2022-07-12 kl. 09:41.
Citera
2022-07-12, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil2021
Dem höjda räntorna gör att jag knappt kan spara pengar till sämre dagar. Är det så man vill ha det? Folk som inte kan spara pengar?
Har du så dåliga marginaler så skulle du inte köpt en bostad med lånade pengar. Ränta är ju fortfarande extremt låg.
Citera
2022-07-12, 10:03
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
En krasch i Stockholm är inte en krasch i Sverige. Dom allra flesta bor ju inte i Stockholm och bryr sig inte ett skvatt om lägenhetspriser där som mycket är uppdrivna av spekulation. Priset på lägenheter i Stockholm är således ett stockholmsproblem.

Priset på gårdar i landsbygd håller värdet som vanligt… Det är ju å andra sidan en tillgång till skillnad från en låda i stan.

Vad snackar du om? Till skillnad från vad du säger så bor en väldigt stor andel av befolkningen i våra 3 största städer. Dessutom är näringslivet och därmed Sveriges motor lokaliserat där. Vem bor i dessa gårdar du nämner? Varför svarar du ens i tråden om du är nån form av själförsörjande prepper med noll kontakt med omvärlden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in