Diablo1118s avatar

Moderatormeddelande

Postat av Diablo1118 2022-07-11, 23:28
Medlem
Detta är en nystart av tråden:
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Där det är meningen att diskutera Bostadsmarknaden i Sverige just nu vilket också inkluderar den gamla frågeställningen som var:

Det har i flera år talats om farligt låga bostadsräntor, bankernas generösa utlåning tillika svenskens överbelåning.

Kommer det en bostadskrasch och hur pass omfattande kommer den bli?

Håll er till ämnet och tänk på att inte heller svara på off topic inlägg utan rapportera dem istället.
Inlägg som till största del innehåller personangrepp eller off topic även om en liten del är on topic kommer varnas.
Tänk på att diskutera och inte använda tråden som en Chat tråd, Sådana inlägg och Oneliners kommer raderas.

https://www.flashback.org/regler

/ Moderator
Senast redigerad av Diablo1118 2022-07-11 kl. 23:31.
2022-07-11, 23:57
Medlem
revodnebs avatar
Det kommer att kännas och det kommer att göra ont. Men vi överlever det med. Jag tror att värdet på mitt hus sänktes med 100K häromdagen, ingen katastrof. Det jag oroar mig över är vinterns elräkningar däremot.
Citera
2022-07-12, 00:01
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Då kan vi ju inleda denna blivande anrika tråd med att priserna i Stockholms innerstad nu dippat från ca 120K/kvm till snart 100K/kvm enligt Husmask. Ett fall på minst -15%! www.husmask.se. Då har flera objekt även dragits tillbaka på marknaden för att prova lyckan vid ett senare tillfälle.

En högaktuell fråga är alltså när vi kan deklarera det som nu sker som en krasch? Räcker de -15% vi redan sett? Är det -30% vi ska se? -50%?! För det här tvistar de lärde minst sagt om... Gäller det bara Stockholm? Stockholms innerstad? Våra tre största städer? Åmål?
Citera
2022-07-12, 00:01
Medlem
Ett intressant läge. Höjda räntor, bostadspriserna faller något, men samtidigt hsr vi bostadsbrist och folk kommer inte sälja till underpriset så det kommer finns färre bostäder på marknadrn. Gissar på att priset sakta går ner med 10% kommande år när listräntan stiger till 3.5-4% för att jämna ut sig och håll sig ett, kanske två år.
Citera
2022-07-12, 00:11
Medlem
MCMLXXVIIs avatar
Det är Riksbanken som bestämmer om det blir ett kraftigt nominellt fall i bostadspriserna. Så var det för 30 år sedan också fast då valde man att stärka valutan istället och låta de överbelånade hushållen ta smällen. Som det ser ut nu så har de svårt att välja men omvärlden har tvingat fram en försiktig höjning av styrräntan. Vi får se hur långt de vågar att gå.
Senast redigerad av MCMLXXVII 2022-07-12 kl. 00:30.
Citera
2022-07-12, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kommer att kännas och det kommer att göra ont. Men vi överlever det med. Jag tror att värdet på mitt hus sänktes med 100K häromdagen, ingen katastrof. Det jag oroar mig över är vinterns elräkningar däremot.

Men ni sa ju att ni fick betalt för att bo. Stämmer inte det längre?

Släng in en riktig lågkonjunktur i mixen nu så har vi den här bostadsmarknaden nere för räkning på allvar.
Citera
2022-07-12, 00:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Jag menar å andra sidan att vi inte har en bostadsbubbla och nya högstapriser kommer inom säg 2 år.

Om några månader hämtar sig börsen. Och nästa år blir CB tvingade att sänka räntorna då CPI faller.

Och nya ATH på börsen gör att kontantinsatserna är större och mer kan betalas i bostadsköp.

Så, om ca 2 år får vi se vem som får rätt. (Kommer att kunna anas långt tidigare).
Citera
2022-07-12, 00:26
Medlem
Dem höjda räntorna gör att jag knappt kan spara pengar till sämre dagar. Är det så man vill ha det? Folk som inte kan spara pengar?
Citera
2022-07-12, 00:28
Medlem
Det är förhållandevis fortfarande väldigt låga bolåneräntor som vi har, dom som oroar sig är valparna som vill in i karusellen och ska ta bolån!

Det blir lite masshysteri och medierna hänger på.
Citera
2022-07-12, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Men ni sa ju att ni fick betalt för att bo. Stämmer inte det längre?

Släng in en riktig lågkonjunktur i mixen nu så har vi den här bostadsmarknaden nere för räkning på allvar.

Just nu stämmer det väl?

Iaf tills man säljer till förlust, räntorna fortsatt låga och hyror fortsatt dyra.

När man väl säljer får man däremot räkna om det varit en bra eller dålig affär 😅

Just nu sparar jag iaf ca 6 k varje månad jämfört med när jag bodde i hyres, bott ca 2 år och inga planer på att flytta 6 x 24 = 144000 + vad nu ränteavdraget blir 👍

För att hålla det ontopic så tvivlar jag att så länge hyrorna håller sig höga och räntorna är under 5% att det blir någon krasch däremot en mindre nedgång är absolut möjlig.
Senast redigerad av kallejansson 2022-07-12 kl. 00:36.
Citera
2022-07-12, 00:47
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Då kan vi ju inleda denna blivande anrika tråd med att priserna i Stockholms innerstad nu dippat från ca 120K/kvm till snart 100K/kvm enligt Husmask. Ett fall på minst -15%! www.husmask.se. Då har flera objekt även dragits tillbaka på marknaden för att prova lyckan vid ett senare tillfälle.

En högaktuell fråga är alltså när vi kan deklarera det som nu sker som en krasch? Räcker de -15% vi redan sett? Är det -30% vi ska se? -50%?! För det här tvistar de lärde minst sagt om... Gäller det bara Stockholm? Stockholms innerstad? Våra tre största städer? Åmål?

Skulle definiera begreppen såhär:

Dipp - där vi är nu. En hyfsat kraftig korrigering från en topp. 100% sannolikhet eftersom det redan har hänt.

Nedgång - tillbaka till 2016/2018 års priser, ungefär 15% till. Ser rätt sannolikt ut om räntorna går enligt RBs plan (som dock oftast är fel), säg 60%

Ras - Nu bär det av nedåt mot 2014 års priser, ytterligare 25% och totalt 50% från ATH. Verkar osannolikt men ser vi räntor i linje med marknadens förväntningar kan vi se detta. 20% sannolikhet.

Krasch - Brakar ned mot 2006 års priser, typ 30% under 2014. Kan hända under exceptionella omständigheter, typ skenande prisökningar som möts av styrräntor från 80-talet samtidigt som arbetslösheten går upp markant. Ger det 5% sannolikhet ändå, man ska inte utesluta något.

Uppsidan då? Tror nog att vi kan se priser stabilisera sig vid en "nedgång" för att sedan krypa upp mot 2019 års priser och växa uppåt i lite lagom takt igen. Säg 100k/kvm i Stockholms innerstad runt 2027 när allt normaliserats. Ganska troligt, säg 40%.

Sen kommer olika objekt drabbas olika. Nyproduktion hårdare pga belåning och för högt nypris. BRF-radhus i t.ex. Kårsta har en fallhöjd på 95%.
Citera
2022-07-12, 01:03
Medlem
liksom-fbs avatar
https://www.di.se/nyheter/bundna-borantor-steg-mest-i-juni-kan-ha-natt-toppen/
De bundna bolåneräntorna steg mest i juni, enligt prisjämförelsetjänsten Compricer.

”Det kan vara så att de har nått toppen och att det är de rörliga räntorna som kommer att fortsätta höjas”, säger Compricers sparekonom Christina Sahlberg.

Och det är väl troligt.
Långa räntor (även i USA) lär toppa här i krokarna. För att sedan börja falla tillbaka.

Dagslåneränta däremot är mer kopplat till CB styrräntor. De kommer nog stiga lite till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in